بررسی مشخصات فنی مزدا 6

۱ خرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی مزدا 6

میان خودروسازان مشهور ژاپنی، نام مزدا همواره ارائه دهنده ترکیبی از ذات اسپرت در قالب قیمت رقابتی بود. ترکیبی که در مزدا 6، برادر بزرگ‌تر مزدا 3 نیز به تصویر کشیده شد اما هرگز شانس حضور در بازار کشور را پیدا نکرد. مزدا 6، سدان و استیشن واگن سایز متوسط مزدا و یکی از محصولات برتر این خودروسازی باکیفیت و باسابقه است که اگرچه در ایران عرضه نشد اما در عوض برادر کوچک‌تر آن یعنی مزدا 3، از کلاس خودروهای کامپکت در دو نسل متمایز از سوی خودروسازی بهمن در قالب خودروی مونتاژ داخلی بازار ایران به تولید رسید.

مشخصات فنی مزدا 6

مشخصات فنی مزدا 6 نسل سوم
تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (CC) 2488/16/4
تکنولوژی توربوچارجر/تزریق سوخت مستقیم/VVT
حداکثر قدرت (HP)/در دور (RPM) 5000/250
حداکثر گشتاور (N.M)/در دور (RPM) 2000/420
ضریب تراکم 10.5:1
مصرف سوخت متوسط (L/100Km) 9
وزن خالص (Kg) 1560-1625

طراحی داخل مزدا 6

طراحی داخل کابین و سرنشینان مزدا 6 

مزدا 6، در آستانه جایگزینی؟

نمایی از پشت مزدا 6

این خودرو با بهره‌گیری از زبان نوین طراحی شرکت مزدا تحت عنوان کودو (Kodo) از سال 2010 به بعد خلق و ابتدا در مدل بسیار پرفروش و محبوب MX-5 (میاتا) پیاده‌سازی شد. کودو به معنای “روحِ حرکت” به ویژگی‌های فرهنگی کشور ژاپن وابستگی زیادی دارد و در عین استفاده از خطوط نرم همچنان اسپرت و تهییج کننده است. به همین دلیل نتایج نهایی این سبک طراحی، خودروهایی با ماهیت اقتصادی اما روح اسپرت و نسبتا لوکس است.

نسل سوم مزدا از سال 2012 بر خط تولید مزدا قرار گرفت و تا کنون یک دهه از تولید آن می‌گذرد. اگرچه این خودرو یک بار در سال 2018 مورد فیس لیفت و بازنگری طراحی قرار گرفت اما این روزها معمولا کمتر خودرویی به مدت یک دهه بر خط تولید باقی می‌ماند. مزدا هنوز صحبتی از ارائه نسل بعدی مدل 6 نکرده است اما انتظار می‌رود نسل جدید مزدا 6 برای سال‌های پیش رو به زودی معرفی شود.

آغاز مزدا 6

مزدا 6 مدل 2008 تا 2010

نمایی از مزدا 6 مدل 2008 تا 2010

مزدا 6 در واقع از سال 2002 به بازار جهانی معرفی شد. این خودرو تا سال 2012 در دو نسل به تولید رسید که نسل اول بر پلتفرم GG تا سال 2008 و نسل دوم بر پلتفرم GH تا سال 2012 به تولید رسیدند. به عبارت بهتر، مزدا 6 در هر نسل خود به اندازه‌ای دستخوش تغییرات شد که مزدا برای هر نسل از یک پلتفرم متفاوت بهره گرفت.

دو نسل اول مزدا بر خلاف نسل سوم به پیشرانه‌های حجیم‌تر V6 مجهز بود. در دوران تولید مزدا 6 نسل اول و دوم این خودرو به دلیل رقابت با رقبایی چون تویوتا کمری، کیا اپتیما، کیا اپیروس، هیوندای آزرا، هوندا آکورد و … نیاز داشت تا از نظر قوای فنی نیز با رقبای بین المللی خود رو در رو شود. در نتیجه استفاده از پیشرانه‌های V6 در آن زمان دور از انتظار نبود. اما در گذر زمان و ورود گسترده‌تر تکنولوژی‌های روز نظیر سیستم تزریق مستقیم سوخت، سیستم باز و بسته شدن هوشمند و کنترل شده سوپاپ‌ها (VVT) و توروبوچارجر، خودروهای مدرن (مخصوصا ژاپنی و اروپایی) به استفاده از پیشرانه‌های کم حجم‌تر چهار سیلندر توربو روی آوردند.

مزدا اسپید 6

مزدا اسپید 6

مزدا بین سال‌ها 2005 تا 2007 نسخه‌ای تولید محدود و ارتقا یافته از مدل 6 نسل اول را روانه بازار کرد که در بازار بین المللی با نام اسپید 6 (Speed6)، در بازار اروپا و استرالیا با نام مزدا 6 MPS و در بازار داخلی ژاپن (JDM) با نام مزدا آتنزا شناخته می‌شد. این نسخه از مزدا 6 از پیشرانه چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ 2.3 لیتری MZR L3-VDT بهره می‌برد که به سیستم پاشش سوخت تزریق مستقیم و توربوچارجر مجهز بود.

این پیشرانه در قدرتمندترین حالت ممکن ویژه بازار آمریکا به تولید رسید که قادر به تولید 270 اسب بخار قدرت و 380 نیوتون.متر گشتاور بود که برای خودرویی 1.6 تنی رقمی فوق‌العاده بود. سیستم انتقال نیرو این مدل از یک گیربکس دستی شش سرعت متصل به سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل هوشمند کنترل شده با کامپیوتر به همراه دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) در محور عقب تشکیل می‌شد.

اسپید 6 مزدا به عنوان یکی از خوش دست‌ترین و توانمندترین محصولات تولیدی مزدا در آن دوران از سوی نشریات تخصصی خودرو برگزیده شد. این خودرو در تریم‌های قابل سفارش و نمای ظاهری با نسخه‌های معمولی مزدا 6 تفاوت‌هایی بسیار جزئی داشت که در طراحی جلوپنجره، سپر و کاپوت برجسته‌تر خلاصه می‌شد.

 نتیجه‌گیری

مزدا 6 در هر سه نسل در قالب خودروهایی با واردات بسیار محدود و انگشت شمار به بازار ایران راه یافت اما هرگز به صورت رسمی از سوی هیچ شرکت تولید کننده یا وارد کننده در بازار ایران عرضه نشد. با تغییر رویکرد مشتریان بازار ایران به سمت و سوی سدان‌های کامپکت و کوچک شهری و موفقیت چشمگیر دو نسل اول و دوم مزدا 3، توجیه منطقی برای ورود مزدا 6 سایز متوسط به ایران وجود نداشت.

با این وجود در بازار پیش از ممنوعیت واردات خودرو که محصولات کره‌ای در کلاس‌های نسبتا متنوع با قدرت جولان می‌دادند، غیبت محصولات اقتصادی سایز متوسط خوش قیمت ژاپنی برند مزدا (مخصوصا در نسخه مونتاژ داخلی) بسیار احساس می‌شد.

 

نویسنده: شهاب انیسی