مشخصات فنی کراس اوور سایپا آریا

۲۸ دی ۱۴۰۱ مشخصات فنی کراس اوور سایپا آریا

گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۹۹ از محصول جدید خود بر پایه پلتفرم SP100 رونمایی کرد که با همکاری نهاد ریاست جمهوری و فرهنگستان زبان و ادب پارسی آریا نام‌گذاری شده بود. سایپا آریا قرار است اولین کراس اوور تولید داخل از تولیدات شرکت سایپا باشد.

شاید دیر باشد اما سایپا اولین خودروساز داخلی خواهد بود که با تولید آریا به جرگه کراس اوورسازان جهان می‌پیوندد. هرچند آریا بیشتر به یک خودرو سواری با تزئینات مشابه به خودروهای کراس اوور شباهت دارد تا یک کراس اوور حقیقی.

مشخصات فنی آریا

آریا را می‌توان نسخه کراس اوور شده محصول دیگر سایپا با نام شاهین دانست. شاهین نیز بر پلتفرم جدید SP100 سوار است و در ابتدای رونمایی قرار بود نامش رُهام باشد.اما با گذر زمان، سایپا این نام را به شاهین تغییر داد. با نام‌گذاری دو محصول جدید سایپا به آریا و شاهین، مشخص است که سایپا از نام‌های قدیمی که در دهه ۱۳۳۰ برای محصولات تولیدی آمریکایی شرکت سهامی جیپ (پارس خودرو کنونی) استفاه شده بود، به صورت مستقیم الهام گرفته است.

آریا و شاهین نام دو محصول شرکت سهامی جیپ ایران بود که در حقیقت دو تیپ مختلف از خودرو رمبلر شرکت امریکن موتورز (AMC) آمریکا به حساب می‌آمد. استفاده از این دو نام بر محصولاتی جدید با پیشرانه‌های نه چندان قوی و کیفیت عمومی نه چندان دلچسب کمی تعجب برانگیز است اما به راستی اسامی جذاب و دوست داشتنی هستند.

سایپا آریا که پیش از این قرار بود با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربویی که در خودرو شاهین به کار رفته بود عرضه شود، از بهمن ماه سال ۱۴۰۲ با پیشرانه وارداتی ۲ لیتری روانه بازار خواهد شد.

این موتور تحت لیسانس میتسوبیشی ژاپن ساخته شده و مدل جدید سری 4G94 میتسوبیشی است که در بازار چین توسط کمپانی DAE تولید شده و 4J20V نام دارد.

پیشرانه سایپا آریا دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی و فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است و نوع MPi آن، ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته قدرت موتور را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

علاوه بر این، داشبرد و کابین سایپا با پلاستیک نرم ساخته می‌شود تا کابین باکیفیت‌تری از سایپا شاهین داشته باشد.

مشخصات فنی  سایپا آریا

کد پیشرانه

4J20V

تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم دقیق

4/16/2 لیتر

سیستم تنفس

طبیعی

قدرت (اسب بخار)

۱۴۴

گشتاور (نیوتون.متر)

۱۸۸

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

گیربکس و انتقال نیرو

یا ۶ سرعت اتوماتیک/محور جلو

سیستم تعلیق جلو

مکفرسون

سیستم تعلیق عقب

میل پیچشی

سایز و متریال ریم

۱۵ اینچ آلیاژ آلومینیوم

سایز تایر

۶۵/۱۵۸

سیستم کمکی فرمان

الکتریکی

 

اخبار حاشیه‌ای پیرامون موتور جدید ملی سایپا با تاسیس شرکت موتورسازی تیوان، وابسته به گروه خودروسازی بهمن در فروردین ماه ۱۳۹۹ قوت گرفت. بر اساس توافق‌هایی که میان گروه خودروسازی سایپا و گروه خودروسازی بهمن انجام شده، قرار است شرکت موتورسازی تیوان پیشرانه‌های جدید گروه خودروسازی سایپا را تولید کند.

هنوز هیچ گونه اطلاعاتی پیرامون این پیشرانه جدید اعلام نشده است اما گفته‌ها حاکی از آن است که این پیشرانه جدید احتمالا از نوع سه سیلندر ۱۲ سوپاپ با حجمی بین ۱.۰ تا ۱.۲ لیتر و مجهز به توربوشارژر خواهد بود. شنیده‌ها حکایت از حداکثر قدرت ۱۴۳ اسب بخاری و حداکثر گشتاور ۲۲۰ نیوتون.متری این پیشرانه دارند، در حالی که مصرف سوخت متوسط آن در حدود ۵.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر یا حتی کمتر عنوان شده است.

شرکت موتورسازی تیوان قرار است پیشرانه‌های دیگری نظیر نسخه چهار سیلندر ۱۲ سوپاپ، مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI) و استاندارد یورو۶ به تولید برساند که احتمالا پس از سال ۱۴۰۱ استفاده از آن در محصولات تولید داخل آغاز خواهد شد. اگرچه این تغییرات فنی بسیار دیر انجام شده است اما در صورت تحقق یافتن تولید پیشرانه‌های جدید با میزان داخلی سازی بیش از ۸۰ درصد، باز هم باید از تولید آنها خوشحال بود.

 طراحی سایپا آریا

طراحی ظاهری آریا سایپا

با قرارگیری بر مگاپلتفرم SP100 جدید، جای تعجب ندارد که طراحی کلی آریا کاملا با شاهین مشترک باشد. به این ترتیب نمای جلو آریا کاملا با شاهین یکسان است اما در بخش عقب همانند یک خودرو هاچ‌بک، از در پنجم و چراغ‌های متفاوت بهره می‌گیرد که چندان بی‌شباهت به طراحی چراغ‌های عقب مرسدس بنز GLA45 AMG نیست. همچنین لازم به تاکید است که آریا همانند ساندرو استپ‌وی، بیشتر یک خودرو هاچ‌بک به شمار می‌آید که با تزئینات پلاستیکی مشکی رنگ قرار گرفته بر دامن و گلگیرها و همچنین استفاده از روف‌رک (باربند سقفی) تلاش شده است تا شباهت بیشتری به یک خودرو کراس اوور پیدا کند.

با همه این اوصاف، باید در بازار خودرو بی‌تنوع و کسل کننده ایران از هر طرح جدیدی که از سوی خودروسازان دولتی ارائه می‌شود استقبال کرد چرا که چاره دیگری وجود ندارد.

آپشن‌های سایپا آریا

پس از رونمایی سدان شاهین، سایپا اعلام کرد که این خودرو در دو تیپ مختلف S و G روانه بازار خواهد شد که تیپ G نسخه فول به شمار می‌آید. اینطور انتظار می‌رود که این تیپ بندی در مورد آریا نیز رعایت شود. با این تفاسیر نسخه فول آریا احتمالا با آپشن‌های مشابه به نسخه فول شاهین به بازار عرضه خواهد شد. مهم‌ترین این آپشن‌ها شامل سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیسم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی لمسی مجهز به دوربین و سنسور پارک دنده عقب، کلید‌های کنترلی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم روشنایی روز چراغ‌های جلو و سیستم روشنایی اتوماتیک، چراغ بدرقه، سیستم رهگیری ماهواره‌ای (GPS)، سانروف، ریم‌های ۱۵ اینچی اسپرت آلیاژ آلومینیومی و گیربکس شش سرعت اتوماتیک خواهد بود.

با این حال تا زمانی نهایی شدن تولید و عرضه سایپا آریا باید منتظر ماند تا مشخص شود این خودرو در چند تیپ و با چه آپشن‌های رفاهی و ایمنی عرضه خواهد شد.

طراحی داخلی سایپا آریا

نتیجه گیری

آریا و شاهین محصولات نوظهور گروه خودروسازی سایپا هستند که هنوز به صورت عمده روانه بازار کشور نشده‌اند. در نتیجه نمی‌توان قیمت نهایی آنها را به درستی حدس زد. قیمت رسمی سایپا شاهین از تابستان سال ۱۳۹۹ تا خرداد سال جاری دو بار با افزایش همراه بوده و از ۱۶۰ میلیون تومان به ۲۹۲ میلیون تومان رسیده است. از این رو انتظار می‌رود قیمت آریا نیز نزدیک به شاهین و احتمالا در بازه ۲۸۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان باشد.

در این میان گروه خودروسازی ایران خودرو نیز بیکار ننشسته است. ایکو (ایران خودرو) در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ خبر از رونمایی اولین کراس اوور تولیدی خود با نام K125 در سال جاری داده است و گویا قرار است عرضه آن در نیمه اول سال ۱۴۰۱ محقق شود. با وجود اینکه سایپا آریا بیشترین رقابت را با ایران خودرو K125 تجربه خواهد کرد اما در عین حال با خودروهای دیگری چون رنو ساندرو استپ‌وی، برلیانس C3 کراس و سایپا کوییک نیز سرشاخ خواهد شد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی