بررسی مشخصات پژو ۳۰۸ مدل ۲۰۲۰

۸ شهریور ۱۴۰۰ بررسی مشخصات پژو ۳۰۸ مدل ۲۰۲۰

پژو ۳۰۸ جدید برای عرضه در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد. این هاچبک فرانسوی در بازار بریتانیا با قیمت ۲۱۰۰۰ پوند برای مدل پایه و قیمت ۳۱۰۰۰ پوند برای مدل GTi عرضه می‌شود و هیچ مشخص نیست بعد از آزادسازی واردات خودرو به کشور ما، قیمت این خودرو در بازار خرید و فروش خودروهای صفر و کارکرده چه میزان خواهد بود. اما این روزها سایر مدل‌های پژو در بازار خرید خودرو دست دوم پر رونق است.

مشخصات فنی

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دیفرانسیل جلو

حجم موتور

۱۱۹۸ سی سی

۱۱۹۹ سی سی

۱۵۹۸ سی سی

نوع موتور

VTi بنزینی – ۳ سیلندر خطی

Pure Tech بنزینی – ۳ سیلندر خطی

Prince Turbo بنزینی – ۴ سیلندر خطی

تنفس موتور

توربوشارژ

حداکثر قدرت

۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

۱۳۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

۲۲۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۲۰۵ نیوتن متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه

۲۳۰ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه

۳۰۰ نیوتن متر در ۱۹۰۰ دور در دقیقه

شتاب

۱۱.۶ ثانیه

۹.۵ ثانیه

۷.۶ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۸۸ کیلومتر بر ساعت

۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

۲۳۵ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۳

۴

تعداد سوپاپ

۱۲

۱۶

انتقال قدرت

۶ سرعته دستی

۶ سرعته اتومات

۸ سرعته اتومات

مصرف سوخت ترکیبی

۵.۸ لیتر در صد کیلومتر

۶.۲ لیتر در صد کیلومتر

۵.۹ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

میله پیچشی

نوع بدنه

هاچبک جمع و جور

نوع رینگ

آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی خنک‌شونده

ترمز عقب

دیسکی

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۲۵۳ میلیمتر

عرض

۱۸۱۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۶۰ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۲۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۰۶۰ – ۱۳۲۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۵۳ لیتر

قطر رینگ

۱۶ اینچ

۱۷ اینچ

۱۸ اینچ

چرخ جلو و عقب

R16 205/55

R17 225/45

R18 225/40

حجم صندوق عقب

۴۲۰ – ۶۱۰ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

تغییرات پژو ۳۰۸ جدید

پژو ۳۰۸ جدید با تغییراتی جزئی و محدودی به بازار می‌آید. فناوری جدید در طراحی داخلی، رنگ‌آمیزی آبی کلاسیک (رنگ سال ۲۰۲۰) و دو نوع رینگ آلیاژی جدید، از تغییرات ایجادشده در مدل ۲۰۲۰ این خودرو است. با وجود این تغییرات کم، پژو سعی کرده تا مدل ۳۰۸ جدید قابلیت رقابت با سئات لئون، فولکس واگن گلف MK8 و فورد فوکوس را داشته باشد.

بدنه پژو ۳۰۸ جدید فرق چندانی با مدل‌های قبلی ندارد اما در طراحی داخلی، یک کیلومتر شمار دیجیتال ۱۰ اینچی به‌جای کیلومتر شمار آنالوگ به کار رفته است. همچنین سیستم صوتی و تصویری ۹.۸ اینچی که روی مدل‌های قبلی قرار داشت، در مدل ۲۰۲۰ نیز نصب شده است.

ساختار رده‌بندی پژو ۳۰۸

بزرگ‌ترین تغییر در پژو ۳۰۸ جدید، معرفی یک ساختار رده‌بندی است. این خودروساز فرانسوی سیستم رده‌بندی را که قبلا استفاده می‌کرده، کنار گذاشته و به یک ساختار سه‌سطحی روی آورده است. این ساختار رده‌بندی به سه سطح اکتیو (Active)، آلور (Allure) و جی‌تی (GT) تقسیم می‌شود.

به استثنای مدل پایه، هر سه مدل را می‌توان با استفاده از یک پکیج پرمیوم (Premium) ارتقا داد. به گفته پژو، این پکیج برای کاهش اختلاف و پر کردن فاصله بین مدل‌ها استفاده می‌شود.

پژو ۳۰۸ جدید اکتیو

رینگ‌های آلیاژی ۱۶ اینچی، آینه بغل برقی تاشو، مه‌شکن جلو و سنسور پارک عقب، از تجهیزات و امکانات در مدل اکتیو پرمیوم پژو ۳۰۸ جدید است. تهویه مطبوع دو بخشی، سیستم ۹.۷ اینچی صوتی و تصویری و کیلومترشمار دیجیتال ۱۰ اینچی، تجهیزاتی هستند که در طراحی داخلی این خودرو نصب شده است.

پژو ۳۰۸ جدید آلور

مدل میان‌رده آلور پژو ۲۳،۲۸۰ پوند قیمت‌گذاری شده و علاوه بر تجهیزات استفاده‌شده در مدل اکتیو پرمیوم، از شیشه ایمنی عقب، دوربین ۱۸۰ درجه در عقب خودرو، ناوبری ماهواره‌ای سنسورهای پارک جلو نیز بهره می‌برد. برای استفاده از پکیج اکتیو پرمیوم باید ۷۵۰ پوند به قیمت خودرو اضافه کرد، و در عوض از امکانات رانندگی بدون کلید و کروز کنترل تطبیقی استفاده کرد.

پژو ۳۰۸ جدید جی‌تی

پژو ۳۰۸ GT اسپرت ۲۶،۶۳۰ پوند قیمت دارد. از تجهیزات مدل آلور پرمیوم می‌توان رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی، سیستم تعلیق اسپرت کوتاه‌شده، ترمزهای بهتر برای چرخ‌های عقب و چراغ‌های جلو LED و صندلی‌های چرمی جلو اشاره کرد.

مدل‌های جی‌تی پرمیوم ۷۵۰ پوند برای خریداران هزینه دارد. رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی، صندلی با تودوزی چرم آلکانتارا، سیستم شناسایی فعال نقاط کور و دستیار پارک از تجهیزان این پکیج است. همچنین برای خریداران مدل جی‌تی، یک پکیج مخصوص به نام بلک پک در نظر گرفته شده است. جلوپنجره مشبک کروم رادیاتور، مه‌شکن‌های قوی‌تر و همین طور شیشه‌های جانبی دودی از تجهیزات این پکیج ویژه است.

موتورهای ۳۰۸ جدید

ساختار مدل‌ها در مورد موتورهای پژو ۳۰۸ جدید هم اعمال شده است. برای این پژو، سه نوع موتور بنزینی و دو گونه موتور دیزلی معرفی شده است. فهرست موتورهای بنزینی با یک موتور توربوشارژ ۱.۲ لیتری سه سلیندر شروع می‌شود. این موتور ۱۰۸ اسب بخار تا ۱۲۸ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. آخرین نوع موتور بنزینی از یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی استفاده می‌کند و می‌توان به‌جای آن از جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک استفاده کرد.

موتورهای ۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی که ۱۷۸ اسب بخار را به چرخ‌های پژو ۳۰۸‌های نسل قبل منتقل می‌کند، از فهرست فروش خارج شده و به‌جای فقط می‌توان موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری چهار سلیندر PSA را سفارش داد. این موتور در دو نوع با ۹۹ اسب بخار یا ۱۲۸ اسب بخار تولید می‌شود. یک جعبه دنده شش سرعته دستی قدرت این موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند اما در صورت تمایل، می‌توان برای موتور با ۱۲۸ اسب بخار قدرت، جعبه دنده اتوماتیک را سفارش داد.

۳۰۸ پژو جدید GTi

۳۰۸ پژو جدید GTi

پژو ۳۰۸ GTi گران قیمت‌ترین مدل پژو ۳۰۸ جدید است. این هاچبک اسپرت ۳۱،۹۸۵ قیمت دارد و یک موتور بنزینی توربوشارژ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر روی آن نصب شده و ۲۵۹ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. قدرت این موتور از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مدل GTi پژو ۳۰۸ جدید در شش ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن نیز ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

فاصله کف این خودرو تا زمین ۱۱ میلیمتر کمتر از مدل استاندارد است و کمک‌فنرهای سفت‌تر و لرزه‌گیرهای محکم‌تری دارد. همچنین چرخ‌های جلو دارای دیفرانسیل مکانیکی است و ترمزهای آن هم از نوع دیسکی ۳۸۰ میلیمتری است.

رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی، کیت اسپرت بدنه، کولیس‌های ترمز به رنگ قرمز و سیستم اگزوز با دو خروجی از تغییرات اعمال‌شده در طراحی مدل GTi پژو ۳۰۸ جدید است. صندلی‌های اسپرت آلکانتارا با قابلییت تنظیم برقی و فرمان چرمی هم از امکانات داخلی این خودرو است.

۳۰۸ در آینده

از نسل سوم پژو ۳۰۸ در سال ۲۰۲۱ رونمایی و در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه می‌شود. این نسل جدید پژو ۳۰۸ پایه‌گذار تغییرات و تحولاتی در محصولات پژو خواهد بود. همچنین پژو با معرفی نسل سوم ۳۰۸ از عصر موتورهای بنزینی درون‌سوز به دوران موتورهای برقی وارد می‌شود.

نویسنده: میلاد قزللو