معرفی تسلا رودستر ۲۰۲۲

۱۳ آبان ۱۴۰۰ معرفی تسلا رودستر ۲۰۲۲

تسلا رودستر به‌عنوان پرچم‌دارکمپانی ایلان ماسک، یعنی  تسلا قرار است جواب دندان‌شکن این خودروساز آمریکایی نسبت به تمامی سوپراسپرت‌ها و ماسل‌کارهای جهان باشد و بنا به ادعای ایلان ماسک لقب سریع‌ترین خودرو جهان را از آن خود خواهد کرد.

نسل دوم این خودرو که چهار سال پیش معرفی شده هنوز سطح جاده‌ها را لمس نکرده است و گفته می‌شود که فعلا عرضه آن به تعویق افتاده است. البته با وجود آنکه هنوز این خودرو وارد بازار نشده اما تسلا قسمتی از مشخصات آن را منتشر کرده است. مشخصاتی که هواداران تسلا منتظر هستند در نمونه واقعی و نهایی آن‌ها را لمس کنند.

مشخصات فنی تسلا رودستر

تسلا رودستر ۲۰۲۲

بارزترین مشخصه‌ای که تسلا رودستر را از دیگر سوپرخودروهای جهان متمایز می‌کند شتاب این خودرو است. تسلا رودستر می‌تواند در کمتر از ۲ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر آن نیز برابر با ۴.۲ ثانیه است. همچنین رودستر می‌تواند در ۸.۸ ثانیه یک مسافت ۴۰۰ متری را طی کند. این رقم در زمان معرفی کانسپت رودستر توانست توجه زیادی را جذب کند. همچنین سقف سرعتی این خودرو بالاتر از ۳۰۰ کیلومتربرساعت خواهد بود.

نکته‌ای که نباید فراموش کرد آن است که تسلا هنوز مدل نهایی رودستر را راهی بازار نکرده است و ممکن است مدل نهایی مشخصاتی به مراتب بهتر داشته باشد.

گفته می‌شود تسلا رودستر از سه پیشرانه برقی بهره خواهد برد. این پیشرانه‌ها در مجموع ۲۵۰ کیلووات‌ساعت قدرت تولید خواهند کرد که این رقم شگفت‌انگیز است. گشتاور تولیدی مجموع هر سه قوای محرکه نیز برابر با ۱۰ هزار نیوتن متر خواهد بود. رقمی که در ابتدای عمر در ذهن هرکسی غیرقابل تصور است.

تسلا مدعی است که این ماشین تسلا می‌تواند در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ‌ طی کند. به عبارت دیگر این خودرو می‌تواند با یکبار شارژ مسافت بین لس‌آنجلس تا سان‌فرانسیسکو را به صورت رفت‌وبرگشتی طی کند.

تسلا رودستر همانطور که از نام آن پیداست از قابلیت جدا شدن سقف بهره‌مند است. این کار علاوه‌بر جذابیت بالایی که برای مالک خودرو دارد در افزایش کاربری آن نیز تاثیر به سزایی دارد.

هنوز در خصوص برچسب قیمتی این خودرو اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما گفته می‌شود که نسخه پایه تسلا رودستر قیمتی برابر با ۲۰۰ هزار دلار دارد. البته بهای این خودرو احتمالا در نسخه‌های پیشرفته‌تر بیشتر از ۲۵۰ هزار دار خواهد بود.

گفتنی است که در صورت راه‌اندازی خط تولید رودستر تسلا در سال ۱۰ هزار نمونه از این خودرو را تولید خواهد کرد. البته این ادعای بزرگی است که در صورت رخ دادن در نوع خود کم‌سابقه است.

در هر صورت باید منتظر ماند و دید که خودروی نهایی با چه مشخصاتی تولید خواهد شد و آیا نمونه نهایی مطابقی ۱۰۰ درصدی با ادعاهای مطرح شده از طرف ایلان ماسک دارد یا خیر.

رودستر۲۰۲۲ به بازار می آید؟

تسلا رودستر ۲۰۲۲

تسلا رودستر ۲۰۲۲

حدود چهار سال پیش تسلا از نسل دوم رودستر رونمایی کرد در زمان معرفی این خودروساز آمریکایی اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ خط تولید رودستر را راه‌اندازی کرده و هر سال ده هزار نمونه از این خودرو را راهی بازار کند. حالا اما تسلا اعلام کرده که احتمالاً عرضه رودستر با تاخیر مواجه خواهد شد و این مدل پرسروصدا تا سال ۲۰۲۲ راهی بازار نمی‌شود.

ایلان ماسک در این خصوص توضیح داده است که تا پایان سال میلادی جاری یعنی تا پایان سال ۲۰۲۱ تحقیق و توسعه پیرامون رودستر ادامه خواهد یافت و به همین جهت نیز نسل دوم رودستر تا حداقل آغاز سال میلادی آینده راهی بازار نخواهد شد.

این تاخیر به این دلیل است که تسلا در خصوص قوای محرکه و پک باتری رودستر دچار چالش شده و برای حل این چالش نیازمند زمان است. البته با این وجود تسلا تأکید کرده که نسخه اولیه نسل دوم رودستر اواخر تابستان سال میلادی جاری تولید و آماده انجام مراحل اولیه تست خواهد شد.

نویسنده: زهرا ملکی