معرفی مرسدس بنز GLC، رشد یک فرزند محبوب

۲ دی ۱۳۹۹ معرفی مرسدس بنز GLC، رشد یک فرزند محبوب

مرسدس بنز تحت تاثیر جنبش جهانی و میل رو به رشد بازار کراس اوورهای شهری، از سال‌ها پیش برنامه ویژه‌ای برای سگمنت شاسی بلندهای تولیدی خود زیرسر داشت. این برنامه که در اصل به رشد و گسترش سبد محصولات این برند در سگمنت تخصصی شاسی بلند اختصاص یافته بود، بی‌تاثیر از رقابت مستقیم میان پریمیوم / لاکچری‌های آلمانی (مرسدس بنز، بی ام و و آئودی) نبود. در نتیجه در گذر یک دهه گذشته، ناگهان شاهد رشد و فراگیری انواع و اقسام شاسی بلندهای متعدد از کلاس‌ها و سگمنت‌های مختلف تولیدی این سه برند آلمانی بودیم که به تبعیت از یکدیگر و به منظور تامین نیاز بازار پرفروش و داغ کراس اوورهای شهری، اقدام به گسترش سریع طیف محصولات شاسی بلند خود کردند. این اقدام که تقریبا از ابتدای دهه گذشته آغاز شد تا به این لحظه تقریبا در میانه‌های راه خود قرار دارد و حتی انتظار می‌رود که این طیف گسترده همچنان رو به رشد بیشتر و چشم‌گیرتری بگذارد.

خلاصه رویه‌ای که مرسدس بنز در گسترش کراس اوورهای شهری در طیف سگمنت‌های متنوع تولیدی خود پیش گرفت؛ استفاده از طراحی ظاهری و پلتفرم مشترک هر کلاس و ادغام آن در یک محصل جدید در سگمنت کراس اوور بود. در نتیجه در کلاس‌های S، E، A، B و C شاهد حضور شاسی بلندهای شهری هستیم که نه تنها از نظر طراحی ظاهری، بلکه از نظر طراحی فنی و مشتقات پلتفرمی در هر کلاس با نسخه‌های سواری خود مشترک هستند تا هزینه‌های تولید و قیمت نهایی نسخه کراس اوور آن کلاس کاهش یابد.

 

GLC، قد کشیدن کلاس C

نسخه کراس اوور کلاس C مرسدس بنز در سال 2015 به صورت جهانی معرفی شد. این خودرو بر پلتفرم جدید MRA (پلتفرم ماژولار با ساختار متحرک عقب)، مشترک با مرسدس بنز کلاس C و سری کراس اوورهای برقی EQ بنا شده است. محصول جدید تولید شده با نام GLC در حقیقت جایگزین سری پیشین کراس اوورهای مرسدس بنز با نام GLK شد تا هم از نظر طراحی و فنی و هم از نظر اسمی با سیاست‌های مدرن مرسدس بنز هماهنگ باشد.

نام‌گذاری سری کراس اوورهای مرسدس بنز ترکیبی از یک نام دو بخشی است. بخش اول GL نشان دهنده کلاس کراس اوور خودرو است که حرف G در زبان آلمانی نه تنها اشاره به کلمه “خودرو ویژه آفرود” دارد، بلکه نام اولین کلاس شاسی بلند مشهور مرسدس بنز (کلاس G) نیز هست. حرف L اما به مانند یک رابط میان G و کد کلاس بعدی آن عمل می‌کند. درنتیجه GLC بیان‌گر خودرویی از کلاس یا سگمنت C در فرمت کراس اوور است. یعنی کراس اووری که بر اساس ویژگی‌های فنی و ساختاری کلاس C بنا شده است. این ترجمه فنی درمورد سایر کراس اوور‌های مرسدس بنز نظیر GLE، GLS و … نیز به همین ترتیب صدق می‌کند. در نتیجه GLC کراس اوور کلاس C است و از دیدگاه سگمنت بندی مهندسی مرسدس بنز، در میان دو کراس اوور GLB و GLE قرار خواهد گرفت.

 

بنز GLC

طراحی ظاهری GLC

دو اتاق و یک روح

به دلیل داغ بودن بازار خودروای شاسی بلند کوپه که در حدود سال 2006 از سوی بی ام و X6 در جهان به راه افتاد، مرسدس بنز GLC را از بدو تولید در دو نسخه واگن و کوپه به تولید رساند. اما نسخه کوپه تنها خودرویی زیبا و جوان پسند است و معمولا از دیدگاه کاربرد به اندازه نسخه واگن منطقی نیست. در نتیجه این تولید موازی باعث شد تا جای خالی محصولی خوش چهره در بین خریداران کلاس GLC خالی نباشد.

نسخه معمولی یا همان واگن GLC نسل اول با کد شناسایی X253 شناخته می‌شود. اما برحسب سنت مرسدس بنز نسخه کوپه شاسی بلندهای تولیدی این برند با حرف C و در این مورد بخصوص با کد C253 شناسایی می‌شود تا از نظر تخصصی میان دو نسخه تمایز ایجاد کند.

نسل جذاب بنز GLC

طراحی خاص GLC مرسدس

 

فیس لیفت آخر کار  GLC چطور از آب درآمد؟

درسال 2019 برای نسخه کوپه و 2020 برای نسخه واگن، مرسدس بنز نمونه‌های فیس لیفت نسل اول GLC را ارائه داد. تغییرات نسخه فیس لیفت شامل ارائه نسل جدید سیستم دستوری صوتی MBUX  مرسدس بنز، طیف جدید پیشرانه‌ها، فرمان جدید و سیستم مولتی مدیا جدیدی با نمایشگر نوین 12.3 اینچ بود. نسخه فیس لیفت برای سال 2019 به بازار مکزیک و 2020 به بازار تایلند راه یافتند.

از آنجایی که این مدل از سال 2015 بر خط تولید قرار دارد، انتظار نمی‌رود مرسدس بنز این نسل را بیش از هشت سال بر خط تولید نگهدارد. می‌توان اینطور حدس زد که احتمالا نسل دوم کلاس جدید و نوظهور GLC تا سال 2024 به بازار معرفی شود. در نتیجه این تنها یک فیس لیفت جزئی برای به‌روزسازی طراحی GLC به منظور همرای بازار تا زمان عرضه نسل دوم آن خواهد بود.

 

فیس لیفت بنز GLC

مرسدس GLC، هم اقتصادی، هم اسپرت

محصولات جدیدی مرسدس بنز به مراتب بیشتر از دو دهه گذشته رو به اقتصادی و کم‌مصرف بودن گذاشته است. شرایط جوی کره زمین، مسئولیت اجتماعی و افزایش هزینه‌های سوخت در سراسر دنیا مرسدس بنز را همانند سایز خودرسازان به سمت و سوی پیشرانه‌های کم حجم مجهز به سیستم‌های کمکی (توربوچارجر و سوپرچارجر) یا حتی نسخه‌های هیبریدی کشانده است. اما خوشبختانه در این میان هنوز چند پیشرانه مطلوب و دوست داشتنی مناسب خودرو دوستان جهان در حق انتخاب‌های مرسدس بنز دیده می‌شود.

در نتیجه وابسته به بازار هدف، طیف نسبتا گسترده‌ای از پیشرانه‌های متنوع برای GLC در نظر گرفته شده است که درحال حاظر نسخه‌های پس از فیس لیفت آن‌ها بر روی خط تولید قرار دارند. نسخه‌های دیزل شامل یک نمونه 2.0 لیتری توربو دیزل 4 سیلندر در سه ستاپ مختلف و یک نمونه 6 سیلندر خطی 3.0 لیتری توربو دیزل است. نسخه شش سیلندر می‌تواند در GLC 400d 4MATIC، قدرتی برابر با 325 اسب بخار و گشتاور وحشتناکی برابر با 700 نیوتون.متر تولید کند تا این GLC در 5.1 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

اما این پایان داستان نیست. در میان پیشرانه‌های بنزینی پرتوان مرسدس بنز یک نسخه 4 سیلندر 2.0 لیتر در چهار ستاپ مختلف، یک نمونه 3.0 لیتری V6 و دو نمونه 4.0 لیتری V8 مشاهده می‌شود.

ضعیف‌ترین ستاپ در میان نسخه‌های بنزینی مربوط به نسخه 195 اسب بخاری و 320 نیوتون.متری نسخه 2.0 لیتری است که همچنان شتاب بسیار خوب 8 ثانیه‌ای برای GLC به همراه دارد. اما پیشرانه 4.0 لیتری V8 به تقویت برند پرآوازه AMG بر روی GLC 63S 4MATIC+ قدرتی برابر با 503 اسب بخار و گشتاوری برابر با 700 نیوتون.متر تولید می‌کند تا با تکیه بر سیستم دو دیفرانسیل هوشمند 4MATIC بنز، تنها در 3.8 ثانیه وزن 1.8 تنی GLC را به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

تنها گیربکس ارائه شده مشترک در تمامی مدل‌ها و تریم‌ها، نمونه 9 سرعت اتوماتیک 9G-Tronic است در حالی که نسخه دو دیفرانسیل هوشمند به صورت سفارشی و بر روی برخی تریم‌های تولیدی قرار خواهد گرفت.

 

GLC در ایران

متاسفانه با وجود محدودیت‌های قانونی بسیار، GLC یکی از محصولات محجور مرسدس بنز است که تنها درنسخه‌های گذر موقت و در تیراژ بسیار محدود به بازار کشور وارد شد. اما همان‌طور که انتظار می‌رفت نسخه‌های وارداتی را نمونه‌های کوپه این مدل تشکیل می‌دهند که به مراتب زیباتر و جوان‌پسندانه‌تر از نسخه‌های واگن هستند.

تیراژ فروش GLC از حدود4600 دستگاه در سال 2015 به بیش از 69‌ هزار دستگاه در سال 2018 رسید. این افزایش خیره کننده نرخ فروش نشان دهنده پتانسیل بسیارزیاد این سری محبوب در بخش فروش بازار جهانی است. بیهوده نیست که خودروسازان جهانی در این بازار داغ حسابی فعالیت می‌کنند.

 

نویسنده: شهاب انیسی