هاوال چیتو، خرگوش قرمز چینی در بازار خودرو

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ هاوال چیتو، خرگوش قرمز چینی در بازار خودرو

هاوال چیتو، جدیدترین محصول برند هاوال قرار است تا یک ماه دیگر به دست مشتریان چینی برسد. چیتو نسل جدیدی از شاسی بلندهای این برند چینی است و قرار است جای هاوال F5 را بگیرد.

محبوبیت شاسی بلندها

خودروهای شاسی بلند و کراس اوور یکی از محبوب‌ترین اتومبیل‌ها در بازار ایران هستند. خودروهایی که با آنها می‌توان در همه جاده‌ها و مسیرها، چه آسفالت و چه خاکی به راحتی رانندگی کرد و هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی رسیدن به مقصد را بگیرد. اندازه بزرگ شاسی بلندها و کراس اوورها این امکان را می‌دهد تا سرنشینان زیادتری نسبت به سایر کلاس‌های خودرویی بتوانند سوار شوند و همچنین حجم بار بیشتری را بتوان با آنها حمل کرد.

نیسان، تویوتا، سوزوکی، بی ام و، بنز، آئودی و فولکس واگن نیز از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌هایی هستند که خودروهای شاسی بلند و کراس اوورشان شهرتی جهانی و کیفیت بالایی دارد. با این حال قیمت تقریبا بالایی دارند و خرید آنها با بودجه‌های کم و متوسط مشکل است.

اما علاقه‌مندانی که بودجه‌شان به خرید برندهای معروف و مشهور نمی‌رسد، انتخابشان خودروهای چینی است. خودروهایی که شاید کیفیت ساخت نیسان و تویوتا را نداشته باشند اما می‌توانند نظر مشتریان را جلب کنند.

یکی از این برندهای چینی، هاوال نام دارد و فقط شاسی بلند و کراس اوور تولید می‌کند. جدیدترین محصول این شرکت با نام هاوال چیتو به زودی به دست مشتریان چینی می‌رسد.

نمای جلو هاوال چیتو

خودروسازی چینی هاوال

هاوال یکی از برندهای زیرمجموعه گروه خودروسازی چینی گریت وال موتورز است و در حوزه ساخت و تولید خودروهای شاسی بلند و کراس اوور فعالیت دارد. فعالیت این شرکت چینی در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ شمسی) آغاز شد.

خودروهای هاوال در استرالیا، آرژانتین، بنگلادش، بلغارستان، نیوزیلند، روسیه، آفریقای جنوبی، بنین، تونس، ساحل عاج، شیلی، پاراگوئه، اکوادور، گواتمالا، بولیوی، پرو، مالزی، عربستان سعودی، امارات، عراق و ایران تولید و مونتاژ می‌شود.

چیتو، خرگوش قرمز

چیتو یک واژه چینی به معنی خرگوش قرمز است و نام اسب لو بو، یکی از فرماندهان و جنگاوران امپراتوری چین بوده است. در داستان‌ها و روایت‌های چینی، نام این اسب با صفت قدرتمند نوشته شده که می‌توانسته کیلومترها راه برود و موانع را پشت سر بگذارد.

نمای عقب هاوال چیتو

مشخصات هاوال چیتو

در ابتدا قرار بود نام این خودرو جدید هاوال کارنیوال باشد، مثل یکی از محصولات کیا، اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد و چیتو برای نام‌گذاری آن انتخاب شد. بدین ترتیب شیوه نام‌گذاری مدل‌های هاوال تغییر کرد و از این به بعد دیگر خبری از یک حرف انگلیسی و عدد در اسم خودروهای این شرکت چینی نیست.

نمای جانبی هاوال چیتو

طراحی داخلی و نمای خارجی

هاوال چیتو جایگزین مدل قدیمی F5 است، اما در حقیقت مدل بالاتر و گران‌تر هاوال چولیان به شمار می‌آید. این دو خودرو روی پلتفرم LEMON ساخته شده‌اند و فاصله بین محور هر دوی آنها ۲۷۰۰ میلیمتر است، با این حال ابعاد چیتو فرق دارد و عبارت است از: طول ۴۴۵۰ میلیمتر، عرض ۱۸۴۱ میلیمتر، ارتفاع ۱۶۲۵ میلیمتر.

جلوپنجره با نوارهای عمودی، کیت مشکی دور خودرو و بال عقب، چهره‌ای خشن و تهاجمی و اسپرت به هاوال چیتو داده است. شیشه عقب هم قابی مشکی دارد و چراغ عقب یک تکه است و از یک سوی در عقب تا سوی دیگر ادامه پیدا کرده است.

علاوه بر موارد گفته شده، چراغ‌های LED جلو و چراغ‌های روز که دور چراغ اصلی قرار گرفته، اخمی را در چهره چیتو ایجاد کرده است. مه‌شکن‌ها نیز در دو طرف سپر جلو دیده می‌شود.

طراحی داخلی چیتو شبیه به چولیان است اما تفاوت‌هایی دارد. سراسر فضای داخلی خودرو به رنگ مشکی و با رگه‌هایی از رنگ سبز طراحی شده و مناسب سلیقه جوانان و علاقمندان به خودروهای اسپرت است.

زاویه نمایشگر لمسی به سمت راننده است و یک دسته کوچک برای انجام تنظیمات دیده می‌شود. نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، دستگاه‌های مجازی و تهویه مطبوع دو منطقه‌ای به صورت استاندارد در هاوال چیتو عرضه می‌شود. سقف پانوراما، صندلی‌های برقی جلو، ترمز برقی و دوربین DMS (برای تشخیص خستگی راننده) از دیگر امکانات این شاسی بلند چینی است.

داشبرد هاوال چیتو

پیشرانه و موتور

یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور در قلب چیتو قرار دارد که با استفاده از یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک و دو کلاچه، قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. اما در صورت تمایل می‌توان موتور قوی‌تری با ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن متر گشتاور نیز سفارش داد.

یک پیشرانه هیبریدی هم برای هاوال چیتو در نظر گرفته شده است. این پیشرانه به دو صورت کار می‌کند: در سرعت‌های پایین موتور برقی چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورد و موتور بنزینی در نقش ژنراتور عمل می‌کند و در سرعت‌های بالا، عملکرد موتور بنزینی هم با موتور برقی ترکیب می‌شود.

این پیشرانه هیبریدی ترکیبی از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۲ اسب بخار و یک موتور برقی با قدرت ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر است. باتری لیتیوم یونی هاوال چیتو فقط ۱.۸ کیلووات بر ساعت گنجایش دارد و در زیر کف صندوق عقب قرار گرفته است.

کابین هاوال چیتو

فروش هاوال چیتو

هاوال چیتو در ماه آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) به دست مشتریان چینی می‌رسد و مدل هیبریدی آن نیز در ماه‌های آینده عرضه می‌شود.

فروش فوری خودرو کارکرده

نویسنده: میلاد قزللو