معرفی کیا K5 2021، جدیدترین رخ نمایی کره ای ها در بازار

۲۸ آذر ۱۳۹۹ معرفی کیا K5 2021، جدیدترین رخ نمایی کره ای ها در بازار

کیا K5 2021، یک محصول جذاب و کارآمد دیگر از کمپانی محبوب کیا موتورز (Kia Motors) است که به محض معرفی، طرفداران زیادی را به وجد آورد. البته لازم به ذکر است که هر محصولی جدیدی که به دنیای وسیع خودروسازی ارائه می‌شود، مانند یک شمشیر دو لبه، خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارد، بنابراین کیا K5 جدید نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کمپانی کیا با ارائه محصول جدید خود که یک سدان متوسط است، حجت را بر طرفداران خود تمام کرد. طراحی و ظاهر شجاعانه و نسبتا متفاوت آن (نسبت به دیگر سدان‌های ارائه شده از این برند)، ترکیبی از یک خودروی اسپرت و در عین حال لوکس را به تصویر می‌کشد. ظاهر آن به قدری جذاب است که در خیابان، تمامی توجهات را به خود جلب می‌کند. می‌توان کابین K5 جدید را، منبع زیبایی، توازن، ظرافت و تکنولوژی‌های روز دنیا دانست. ظرافت و دقت را می‌توان در صفحه دیجیتالی پشت فرمان یا حتی نورپردازی ملایم داخل کابین دید. البته شاید برای برخی، رانندگی با این محصول جذاب چندان هم هیجان انگیز نباشد، اما با این حال باید بدانید که هیچ ایرادی به پیشرانه و موتور قوی آن وارد نیست، چرا که سیستم قدرت آن بدون هیچ مشکلی و به درستی کار می‌کند. شاید مدل GT که 290 اسب بخار نیرو تولید می‌کند، برای افرادی که به دنبال هیجان بیشتری هستند گزینه مناسب‌تری باشد. فضای نسبتا زیاد و جادار داخل کابین و صندوق عقب، این سدان را به رقیب خطرناکی برای شاسی بلندهای جادار امروزی تبدیل می‌کند، خصوصا وقتی که با قابلیت AWD نیز همراه شود.

ویژگی‌های جدید مدل سال 2021

طراحی ظاهری کیا K5

در حقیقت، K5 جدید نسخه‌ی جدیدی از کیا اپتیما (Kia Optima) بوده که مجددا طراحی و به بازار ارائه شده است. بدنه این مدل جدید طراحی جسورانه‌تر بوده و کابین لاکچری‌تری نسبت به مدل قبلی دارد. پلتفرم استفاده شده در ساخت این محصول جذاب، همان پلتفرم هیوندا سوناتا (Hyundai Soanata) محبوب است. این پلتفرم جدید بوده و مخصوص مدل‌های سال 2020 طراحی شده است. نکته دیگر درباره این ماشین کیا، ارائه قابلیت AWD برای نخستین بار بر روی آن است.

بر اساس آمار موجود در بازار، مدل پایه K5 حدودا 100 دلار از اپتیمای معروف گران‌تر است. از طرفی باید فعلا منتظر ورود مدل اسپرت GT به بازار بمانیم. آن دسته از مشتریانی که به موتور قدرتمند GT نیازی نداشته اما به المان‌های اسپرت آن علاقه دارند، می‌توانند مدل GT-Line را تهیه کنند. ویژگی‌های مخصوص این مدل، شامل سیستم کروز کنترل انطباقی، چراغ‌های به روزرسانی شده، سانروف پانورامیک و شارژر بی سیم می‌شود. تمامی این موارد به عنوان آپشن‌های استاندارد ارائه می‌شوند.

مشخصات فنی کیا K5

K5 مجهز به یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر است که حدودا 180 اسب بخار نیرو و گشتاوری معادل 264 نیوتون متر تولید می‌کند. این موتور توسط یک جعبه انتقال قدرت اتوماتیک هشت-سرعته با قابلیت FWD ارائه می‌شود. قابلیت AWD این مدل، به عنوان یک آپشن جداگانه در نظر گرفته شده است. براساس تست درایوهای انجام شده، مدل FWD به هنگام گشت زدن در شهر عملکرد قابل قبول و خوبی ارائه می‌کند. با این حال در زمان سرعت گرفتن در بزرگراه، عملکرد تاثیرگذاری از خود نشان نمی‌دهد. سیستم انتقال قدرت و کابین به شکلی طراحی شده‌اند که صدای موتور سرنشینان را آزار نمی‌دهد. همانطور که گفتیم، مدل اسپرت‌تر این محصول جدید که K5 GT نام دارد، فعلا به بازار ارائه نخواهد شد. این مدل یک موتور توربوشارژ 2.5 لیتری و چهار سیلندر دارد که 290 اسب بخار نیرو و 421 نیوتون.متر گشتاور تولید می‌کند. بنابراین عملکرد قدرتمندتری نیز ارائه می‌دهد. گیبرکس هشت سرعته مدل GT با کلاچ دوگانه و به صورت اتوماتیک ارائه می‌شود. این گیبرکس توسط کمپانی کیا طراحی و ساخته شده است. تایرهای Pirelli P Zero مدل GT چسبناک هستند و همین موضوع ترمز گرفتن را آسان‌تر می‌کند.

طراحی داخلی به سبک K5

طراحی داخلی کیا K5

داخل کابین K5 به قدری لاکچری و زیباست که باورتان نمی‌شود سوار یک سدان میان رده شده اید. طراحی آن بسیار هوشمندانه است، خصوصا که طراحان، از متریال‌های بسیار مرغوبی برای ساخت آن استفاده کرده اند. صفحه نمایش دیجیتالی تعبیه شده در پشت فرمان، حدودا 12.3 اینچ است و گرافیک خوب و کیفیت بالایی دارد. از دیگر ویژگی‌های وسوسه کننده کابین این محصول، می‌توان به نورپردازی ملایم فضای داخلی، صندلی‌های مجهز به گرم کن و سیستم خنک کننده‌ی جلو، صندلی‌های مجهز به گرم کن عقب، سیستم تصفیه هوا، سانروف پانورامیک و پد شارژ بی سیم اشاره کرد. گرچه موقعیت قرار گیری صندلی راننده کمی مرتفع‌تر از دیگر مدل ها است، اما فضای کافی برای قرار دادن پاها و پدال برآمده گاز، باعث می‌شود این نقص کوچک را فراموش کنید. در بخش پشتی هم فضای نسبتا زیادی برای سرنشینان در نظر گرفته شده و آن‌ها می‌توانند بدون هیچ مشکلی پاهای خود را در هرکجا که می‌خواهند قرار دهند. صندوق عقب به قدری جادار و بزرگ است که می‌توانید بار قابل توجهی را به هنگام مسافرت با خود حمل کنید.

تکنولوژی و صفحه نمایش-سرگرمی

صفحه نمایش اصلی که برای کابین این خودروی کیا در نظر گرفته شده است، اندازه‌اش حدودا 8.0 اینچ است، اما در صورت دلخواه می‌توانید ورژنی را تهیه کنید که صفحه 10.25 اینچی دارد. هر دوی این صفحه‌ها، چرخ کوچکی برای تنظیم صدا و دکمه‌هایی غیر لمسی بر روی فرمان دارند. دیگر دکمه‌های کنترلی به صورت لمسی طراحی و تعبیه شده‌اند. همین موضوع می‌تواند کمی گیج کننده باشد. صفحه نمایش کوچک‌تر با Apple CarPlay و Android Auto ارائه می‌شود اما این برنامه‌ها برای صفحه نمایش بزرگ‌تر قابل دسترسی نیستند. برای اتصال تلفن همراه هوشمند خود به صفحه بزرگ‌تر، باید از کابل استفاده یا از قابلیت Bluetooth استفاده کنید. سیستم صوتی K5 برای همه مدل‌ها، سیستم Bose 12 اسپیکر است که کیفیت صدای بسیار خوبی دارد.

ایمنی و سیستم‌های دستیار راننده

نمایی از کیا K5

مدل K5 و عملکرد آن در زمان وقوع حادثه، توسط NHTSA یا IIHS تست نشده است. سیستم‌های دستیار راننده آن شامل ترمز اضطرای اتوماتیک، سیستم اخطار برخورد، سیستم اخطار خروج از لاین، مانیتور نقطه کور و… می‌شود.

مصرف سوخت اقتصادی

بر اساس برآوردهای EPA، امتیاز K5 2021 در داخل شهر برابر با 29 mpg و در بزرگراه معادل 38 mpg است. این امتیازها شباهت زیادی به امتیاز رقبای K5 یعنی نیسان آلتیما (Nissan Altima) و تویوتا کمری (Toyota Camry) دارد. هنوز اطلاعات زیادی درباره اقتصادی بودن مدل AWD و یا GT در اختیار نیست.

پیش بینی می‌شود که در آینده نه چندان دور، سدان‌های متوسط نیز مانند بسیاری از ماشین‌های دیگر به خاطره‌ها بپیوندند، اما K5 جدید اینجا است تا این سال‌های باقی مانده را برای طرفداران این ماشین‌ها لذت بخش‌تر کند.

 

فروش فوری خودرو

منبع: caranddriver

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان