مقایسه دلاری آزرار گرنجور با پورشه ۹۱۱ کاررا

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ مقایسه دلاری آزرار گرنجور با پورشه ۹۱۱ کاررا

صنعت خودروسازی و بازار محصولات داخلی کشور این روزها با بزرگ‌ترین چالش خود، یعنی قیمت‌گذاری خودرو، دست و پنجه نرم می‌کند. به نظر می‌رسد که افسار قیمت‌ها از دست متولیان این صنعت مهم و حیاتی رها شده و مدیریت اوضاع کمی دشوار است. به نظر می‌رسد که دیگر هیچ امیدی به آزادسازی واردات خودروهای خارجی نیست، و بهتر است به سمت بازار خرید و فروش ماشین دست دوم متمایل شد، اما اگر بود، می‌توانستیم با پول یک هیوندای آزرا گرنجور ۲۰۱۹، پورشه ۹۱۱ کاررا به پارکینگ خانه خود بیاوریم!

به نظر می‌رسد که قیمت خودرو در بازار و صنعت خودروسازی رام شدنی نیست. شورای رقابت و خودروسازان همچنان سر افزایش قیمت چانه می‌زنند و درگیر هستند. خودروسازان برای جبران زیان انباشته خود توقع افزایش قیمت بیشتری داشتند، اما شورای رقابت تنها به افزایش ۸.۹ درصدی قیمت‌های لجام گسیخته رضایت داد. جالب اینجاست که قیمت خودرو در بازار هیچ سقف و محدودیتی نمی‌شناسد و از هیچ قانون و مقرراتی پیروی نمی‌کند. دلار در حال حاضر در کانال ۲۵ هزار تومانی سر می‌کند. این درحالیست که چند روز پیش حتی ۲۶ هزار تومان را نیز رد کرده بود. متاسفانه این افزایش قیمت یه این نقطه ختم نخواهد شد، چرا که برخی از کارشناسان معتقدند که باید در انتظار دلار ۳۰ هزار تومانی (یا حتی ۳۵ هزار تومانی) باشیم.

تجربه ثابت کرده که قیمت خودرو با قیمت دلار رابطه مستقیم دارد، اما اگر دلار ذره‌ای هم ارزان شود، در بازار خودرو آب از آب تکان نمی‌خورد! چندی پیش که دلار کمی ارزان شد، توقع داشتیم قیمت خودرو تکانی به خود بدهد، اما هیچ معجزه‌ای رخ نداد. آنطور که پیداست، حتی به ثمر رسیدن مذاکرات برجام نیز تاثیر چندانی در کاهش قیمت خودرو در بازار کشور ندارد. با اینکه هر از گاهی زمزمه‌هایی از توافق به گوش می‌رسد، اما قیمت‌های نجومی همچنان سر به فلک می‌کشد. بنابراین فعلا خبری از کاهش قیمت نیست.

کارشناسان می‌گویند که باید رویای شیرین آزادی واردات خودروهای خارجی را از سر بیرون و با همین تعداد انگشت شمار سر کنیم؛ بنابراین فاکتور آزادسازی واردات را نیز از فهرست نجات دهندگان بازار ملتهب خط می‌زنیم. هم اکنون تنها چشم امیدمان به دولت سیزدهم است، بلکه شاید این تغییر بتواند بازار و قیمت‌ها را از حال فعلی نجات دهد. در حال حاضر اوضاع به قدری بحرانی به نظر می‌رسد که قیمت هیوندای آزرا گرنجور در بازار کشور به دو میلیارد ۴۵۰ میلیون تومان (۹۵ هزار دلار) رسیده است. این در حالیست که قیمت این محصول کره‌ای دو ساله در بازار جهانی، بسیار کمتر از آن است که در بازار کشور می‌بینیم. در حال حاضر قیمت این خودرو با قیمت پورشه ۹۱۱ کاررا برابری می‌کند.

درباره هیوندای آزرا گرنجور

نمایی از هیوندای آزرا گرنجور

این محصول کره‌ای در بازار کشور، یک خودرو نسبتا لوکس به حساب می‌آمد، بنابراین طرفداران بسیار زیادی داشت. هیوندای آزرا گرنجور محصول سال ۲۰۱۹ است و به عنوان آخرین آزرا در بازار کشور شناخته می‌شود.

با اینکه در ایران همه آزرا را یک خودرو لوکس و قدرتمند می‌شناسیم، اما حقیقت چیز دیگری است. به هیچ عنوان قصد نداریم عملکرد یا لاکچری بودن این خودرو آسیایی پرطرفدار را زیر سوال ببریم، اما در واقعیت خودروهای بسیار لوکس و قوی‌تری در بازار جهانی پیدا می‌شود که از لحاظ قیمت با گرنجور رقابت می‌کنند، اما از لحاظ عملکرد چند سر و گردن بالاتر هستند.

آزرا گرنجور کره‌ای با یک پیشرانه V6 و ۲.۴ لیتری همراه می‌شود که می‌تواند ۱۸۷ اسب بخار نیرو و ۲۴۱ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه به کمک یک جعبه دنده شش سرعته اتومات، شتاب را در ۹.۷ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. البته نسخه‌های قدرتمندتری از گرنجور ارائه شده بود که بنا بر محدودیت‌های موجود، هرگز پایشان به بازار ایران نرسید.

با اینکه این سدان شیک، خوش ساخت و باکیفیت در بازار ایران طرفداران بسیار زیادی دارد، اما قیمت آن به هیج عنوان معقول و منطقی به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر در بازار کشور، قیمت آزرا گرنجور ۲۰۱۹ برابر دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان یا همان ۹۵ هزار دلار آمریکاست. این در حالیست که قیمت اصلی این خودرو در بازار جهانی، هزاران دلار از آنچه در بازار ما معامله می‌شود، ارزان‌تر است. اگر خودروهای خارجی همچنان در بازار کشور حضور داشتند، می‌توانستید با این مبلغ یک پورشه ۹۱۱ کاررا بخرید!

قیمت: ۹۵ هزار دلار

درباره پورشه ۹۱۱ کارِرا

نمایی از پورشه 911 کاررا

پورشه ۹۱۱ کاررا یکی از خودروهای لوکس و گران قیمتی است که در فهرست «رقبای قیمتی» آزرا گرنجور قرار می‌گیرد. این خودرو به عنوان یکی از تاپ‌ترین و محبوب‌ترین محصولات کمپانی آلمانی پورشه شناخته می‌شود و از دیرباز در خط تولید این برند بزرگ و مشهور حضوری پررنگ داشته است.

۹۱۱ کاررا که حدود سه هزار دلاری از گرنجور ارزان‌تر است، با یک موتور ۳.۰ لیتری تویین توربو شش سیلندر باکسر همراه می‌شود و می‌تواند ۳۷۰ اسب بخار نیرو تولید کند. این پیشرانه قدرتمند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۴.۴ ثانیه مثل آب خوردن پر می‌کند.

قیمت: ۹۱ هزار و ۱۰۰ دلار

درباره آلفا رومئو جولیا کوادریفوگلیو

نمایی از آلفا رومئو جولیا کوادریفوگلیو

این خودرو جذاب که اهل ایتالیاست، پنج هزار دلار از آزرا گرنجور کره‌ای ارزان‌تر است، اما با این حال چند برابر آن قدرت دارد. جولیا کوادریفوگلیو در تاریخ کمپانی‌ سازنده‌ خود اهمیت فراوانی دارد، زیرا به عنوان یکی از سدان‌هایی شناخته می‌شود که توانست خود را در دل آمریکایی‌ها جا کند.

موتور ۲.۹ لیتر تویین توربو V6 این خودرو جذاب و خوش رنگ و لعاب، قدرتی برابر ۵۰۵ اسب بخار تولید می‌کند و سرعت را در ۳.۹ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

قیمت: ۸۹ هزار و ۸۴۵ دلار

رینج روور اچ اس ای

نمایی از رینج روور HSE

آخرین موردی که از لحاظ قیمت با این خودرو آسیایی رقابت می‌کند، اما از لحاظ قدرت زمین تا آسمان متفاوت است، رینج روور HSE نام دارد. این خودرو برای کسانی مناسب است که به دنبال یک کراس‌اوور گران قیمت هستند و قدرت و کیفیت را یک جا می‌خواهند.

این خودرو جذاب و کاربردی که با آپشن‌ها و امکانات بی‌شماری همراه می‌شود، یک موتور ۳.۰ لیتری سوپرشارژ V6 دارد و با ۳۸۰ اسب بخار نیرو، شتاب خود را در هفت ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیومتر در ساعت می‌رساند.

قیمت: ۹۴ هزار دلار

جمع بندی: آزرا گرنجور یا پورشه ۹۱۱ کاررا؟

آزرا گرنجور یک محصول معمولی اما باکیفیت از کمپانی هیوندای است و در حال حاضر با قیمت ۹۵ هزار دلار (دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان) در بازار کشور معامله می‌شود. گرچه آزادسازی واردات چیزی جز خواب و خیال نیست، اما اگر روزی ممکن شود، مشتریان ترجیح می‌دهند خودورهای قدرتمندتری همچون پورشه ۹۱۱ کاررا، آلفا رومئو جولیا کوادریفوگلیو یا کراس‌اووری همچون رینج روو اچ اس ای را به خانه بیاورند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان