تارا دنده ای در برابر سایپا شاهین دنده ای

۴ خرداد ۱۴۰۲ تارا دنده ای در برابر سایپا شاهین دنده ای

تارا و شاهین دنده‌ای سدان‌های نسبتا جدیدی از دو شرکت اول خودروسازی کشورمان هستند که حالا دیگر رقبای سرسختی برای هم محسوب می‌شوند. این دو خودرو چه از لحاظ قیمت، چه از جنبه عملکرد فنی و چه از نظر سگمنت بدنه در یک کلاس قرار می‌گیرند و همین مسئله باعث شده تا بسیاری از مشتریان با این سوال مواجه شوند که بالاخره تارا بخریم یا سایپا شاهین؟

اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید و می‌خواهید بدانید شاهین سایپا بهتر است یا تارا ایران خودرو، در ادامه با مقایسه تارا دنده‌ای با شاهین دنده‌ای همراه باشید. در این مطلب ضمن مقایسه ایکو تارا با سایپا شاهین، نقاط ضعف و قوت این دو خودرو از تمامی جهات مورد بررسی قرار گرفته و راهنمایی‌های مناسبی در مورد مزایای هر یک از این خودروها نسبت به دیگری و ارزش خرید آن‌ها ارائه شده است.

مشخصات فنی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ایکو تارا و سایپا شاهین، موتور آن‌هاست. در یک طرف تارا حضور دارد که از موتور تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ TU5 پلاس استفاده می‌کند. این پیشرانه مدل ارتقایافته موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است و از سامانه زمان‌بندی متغیر میل‌سوپاپ هوا به همراه پمپ روغن متغیر استفاده می‌کند تا راندمان آن نسبت به قبل افزایش یابد. موتور TU5P قدرتی معادل ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن‌.متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در طرف دیگر میدان هم یک موتور کاملا آشنا ولی ارتقایافته حضور دارد. موتور M15T سایپا که نیروبخش شاهین شده، در واقع همان موتور تیبا است که توربوشارژ روی آن سوار شده و البته اصلاحات دیگری هم روی آن صورت گرفته. حالا این موتور می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن.متر را تحویل گیربکس ۵ سرعته دستی دهد تا چرخ‌های جلو را به گردش درآورد.

همان‌طور که متوجه شدید میزان توان خروجی این دو موتور تقریبا یکسان بوده و از آنجا که وزن و ابعاد شاهین و تارا نیز در یک محدوده قرار می‌گیرد، عملکرد این دو خودرو از نظر شتابگیری به هم نزدیک است.

البته به دلیل وجود لگ سیستم توربوشارژ در سایپا شاهین دنده‌ای، این خودرو در ابتدای حرکت مقداری کندتر از تارا ایران خودرو عمل می‌کند و شاید بتوان گفت که شتاب صفر تا صد آن چیزی حدود نیم ثانیه نسبت به حریف کندتر است. به نحوی که اگر شتاب تارا را ۱۲.۸ ثانیه در نظر بگیریم، این رقم برای شاهین به ۱۳.۳ ثانیه می‌رسد. اما به هر حال در شرایط واقعی و کاربردی که اکثر مشتریان ایرانی در سطح شهرها با آن روبرو هستند، این دو خودرو عملکرد یکسانی از لحاظ شتاب و چابکی دارند.

در مورد مقایسه تارا با شاهین از نظر تجربه رانندگی و کیفیت سواری نیز باید گفت که کارکرد هر دو خودرو شبیه به هم است. البته به نظر می‌رسد که سایپا شاهین از سیستم تعلیق کمی نرم‌تر سود می‌برد و سرنشینان آن با کوبش‌های کمتری در مسیرهای ناهموار مواجه می‌شوند. از سوی دیگر هندلینگ و پایداری تارا اطمینان‌بخش‌تر به نظر می‌رسد و در صورت فعال بودن سیستم کنترل پایداری، این وضعیت بهتر هم خواهد شد. به‌خصوص اگر قرار باشد در جاده‌های لغزنده و خیس رانندگی کنید، وجود سیستم کنترل پایداری در تارا خیلی مواقع می‌تواند به کمکتان بیاید و در جاده پایداری و چسبندگی بهتری داشته باشد. متاسفانه شاهین دنده‌ای سیستم کنترل پایداری ندارد که در مقایسه با تارا، ضعف مهمی به حساب می‌آید.

در مورد مقایسه میزان مصرف سوخت این دو خودرو ملی هم باید بدانید که وضعیت تارا دنده‌ای کمی بهتر است و در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌تواند ۰.۲ تا ۰.۳ لیتر سوخت کمتری مصرف کند. قدرت ترمزگیری هر دو خودرو نیز با توجه به سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی مناسب ارزیابی می‌شود و در مقایسه با دیگر خودروهای تولید داخل وضعیت اطمینان‌بخش‌تری دارد.

مشخصات کلی

  تارا دنده‌ای شاهین دنده‌ای
نوع موتور خودرو خطی بنزینی خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶ ۴ / ۸
تنفس موتور طبیعی توربوشارژ
قدرت ۱۱۳ اسب بخار ۱۱۰ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر ۱۷۸ نیوتن متر
گیربکس ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۲.۸ ثانیه ۱۳.۳ ثانیه
سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۰۶ لیتر در صد کیلومتر ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۵
فرمان برقی برقی
بدنه سدان جمع و جور سدان جمع و جور
نوع رینگ  فولادی آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

  تارا دنده ای شاهین دنده ای
طول ۴۵۱۹ میلی‌متر ۴۴۴۶ میلی‌متر
عرض ۱۹۵۳ میلی‌متر ۱۷۷۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۶۶ میلی‌متر ۱۴۹۰ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۶۵۲ میلی‌متر ۲۶۵۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۱۷۰ کیلوگرم ۱۲۶۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۶۴۰ لیتر ۴۲۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۰ لیتر ۴۷ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ ۱۵ اینچ

آپشن ها و امکانات

  تارا دنده‌ای شاهین دنده‌ای
کروز کنترل دارد ندارد
کروز کنترل هوشمند ندارد ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد ندارد
کنترل کشش دارد ندارد
کنترل پایداری دارد ندارد
اتو پارک ندارد ندارد
سنسور جلو ندارد ندارد
سنسور عقب دارد دارد
رادار نقطه کور ندارد ندارد
رادار تغییر لاین ندارد ندارد
رادار تصادف جلو ندارد ندارد
رادار تصادف عقب ندارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
توزیع نیروی ترمز دارد دارد
ترمز کمکی دارد ندارد
ترمز اضطراری ندارد ندارد
ترمز پارک برقی ندارد ندارد
پدال شیفتر ندارد ندارد
اتولایت دارد دارد
چراغ روز دارد دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد دارد
گرم‌کن فرمان ندارد ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد دارد
ناوبری دارد دارد
نمایشگر هدآپ ندارد ندارد
دوربین عقب ندارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد ندارد
کیسه هوا دارد دارد
ورود بدون کلید ندارد دارد
استارت بدون کلید ندارد دارد
تهویه اتوماتیک ندارد دارد
صندلی برقی راننده ندارد ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد ندارد
گرم‌کن صندلی جلو ندارد ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد ندارد
آینه بغل برقی دارد دارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد ندارد
پانوراما ندارد ندارد
سانروف ندارد دارد

طراحی ظاهری

طراحی تارا دنده ای

طراحی شاهین دنده ای

همان‌طور که اطلاع دارید تارا نسخه فیس‌لیفت از پژو ۳۰۱ فرانسوی محسوب می‌شود، اما متاسفانه فرایند فیس لیفت با عجله انجام شده و طرح نهایی چهره تارا آن‌طور که بایدوشاید متعادل و امروزی به نظر نمی‌رسد. اشکال هندسی و خطوط شکسته به‌کاررفته در چهره تارا تناسب چندانی با فرم ملایم نمای جانبی ندارد. طراحی چراغ‌های عقب نیز شاهکاری برای خود محسوب می‌شود که البته در مدل جدید تارا سال اصلاح شده و طرح قابل قبول‌تری پیدا کرده است.

اما سایپا شاهین طراحی ظاهری جدیدی دارد که همه چیز آن متعادل است و شکل و شمایل قابل قبولی پیدا کرده. به جز برخی ایرادات کوچک که در طرح چراغ‌های عقب شاهین به‌ویژه قسمت مثلثی شکل روی درب صندوق دیده می‌شود، نمی‌توان ایراد چندانی به ظاهر این خودرو ملی وارد دانست.

بنابراین سایپا شاهین طراحی ظاهری بهتری دارد و ماشین زیباتری به حساب می‌آید. اما شاید بسیاری از مشتریان فرم مردانه و خشن ایکو تارا را علی‌رغم وجود برخی ناهماهنگی‌ها، به طراحی ملایم‌تر شاهین ترجیح دهند و محصول ایران خودرو در نگاه آنها سدان اسپرت‌تر و جذاب‌تری به نظر برسد.

در نهایت، مقایسه تارا و شاهین از نظر طراحی ظاهری برنده دقیقی ندارد و بیشتر به سلیقه شما برمی‌گردد که کدام خودرو را انتخاب کنید.

طراحی داخلی

کابین تارا دنده ای

کابین شاهین دنده ای

متاسفانه طراحی داخلی شاهین و تارا چنگی به دل نمی‌زند و هیچ یک از شاخصه‌های طراحی‌های داخلی خودروهای امروزی را به نمایش نمی‌گذارد.

سایپا شاهین از این نظر وضعیت بدتری از تارا دارد. طرح داشبرد به شدت ساده است و نشان می‌دهد که طراحان سایپا قصد داشته‌اند با حداقل هزینه، داشبردی ساده برای این خودرو طراحی کنند، به نحوی که می‌شود گفت نمای داخلی این خودرو نسبت به ظاهر بیرونی محافظه‌کارانه‌تر طراحی شده و آن طور که باید و شاید زیبا به چشم نمی‌آید.

در سوی دیگر، طراحی داشبرد تارا دنده‌ای نیز چندان جالب نیست و فرم قسمت میانی آن به دلیل عدم تقارن و همچنین طراحی ساده، خیلی دلچسب و چشم‌نواز به نظر نمی‌رسد.

با این حال باید گفت که طراحی داخلی تارا نسبت به شاهین برای برخی مشتریان تا حدودی جذاب‌تر به نظر برسد و جنس متریال داشبرد و رودری‌های تارا نیز از شاهین کمی مرغوب‌تر است.

گنجایش کابین هر دو خودرو جادار است و افراد بلند قد هم می‌توانند به راحتی روی صندلی‌های عقب تارا و شاهین بنشینند. امتیاز گنجایش صندوق عقب این دو خودرو به طور کامل به تارا دنده‌ای تعلق می‌گیرد. زیرا صندوق عقب تارا ۶۴۰ لیتر ظرفیت دارد که در این کلاس کاملا یکه‌تاز است. ظرفیت صندوق عقب شاهین ۴۲۰ لیتر است و اگرچه به اندازه تارا نیست، اما فضای کافی را در دسترس کاربران این خودرو خواهد گذاشت.

بنابراین به نظر می‌رسد اگرچه وضعیت طراحی داخلی هر دو خودرو با شاخص‌های امروزی مطابقت ندارد، اما شرایط ایکو تارا از لحاظ کیفیت متریال و گنجایش صندوق عقب از سایپا شاهین بهتر است.

ایکو تارا یا سایپا شاهین

نمای عقب تارا

نمای عقب شاهین دنده ای

در پایان مقایسه ایکو تارا دنده‌ای و سایپا شاهین دنده‌ای می‌خواهیم به این سوال شما پاسخ دقیقی بدهیم که تارا بخریم یا شاهین؟

برای آنکه بدانید شاهین بهتر است یا تارا ابتدا باید اولویت‌های خودتان را از خرید یک سدان خانوادگی مشخص کنید. اگر به دنبال یک سدان جمع‌وجور خانوادگی با صندوق عقب بسیار بزرگ، فضای کابین جادار و راحت، کیفیت متریال داخلی بالاتر، طراحی مردانه و اسپرت‌تر و دردسر نگهداری فنی کمتر هستید، تارا دنده‌ای می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

موتور تارا دنده‌ای از نوع ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی است و بنابراین نسبت به موتور توربوشارژ ۸ سوپاپ شاهین برای شما دردسر کمتری از لحاظ نگهداری و ایرادات فنی ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این، تارا دنده‌ای به امکانات ایمنی مهمی مثل سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش و کنترل توقف در سربالایی مجهز است که باعث می‌شود حرکت آن در مسیرهای لغزنده و هنگام دور زدن با پایداری و هندلینگ بهتری همراه شود.

اما در طرف دیگر سایپا شاهین طراحی ظاهری زیباتری دارد و امکانات رفاهی بهتری مثل ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک، سانروف، دوربین عقب و آینه‌های جانبی تاشونده برقی را در اختیار شما می‌گذارد که در تارا دنده‌ای موجود نیست. البته محصول ایران خودرو نیز دارای کروز کنترل است که علی‌رغم انتظار در شاهین دنده‌ای وجود ندارد.

همچنین شاهین در برخی تست‌های مقاومت بدنه اروپایی شرکت کرده و امتیاز مناسبی به دست آورده که نشان می‌دهد این خودرو نسبت به سایر تولیدات داخلی استحکام ساختاری بهتری دارد. تارا نیز به دلیل برخورداری از پلتفرم به‌روز فرانسوی، از این جهت وضعیت مناسبی دارد و می‌شود گفت که ایمنی این دو خودرو از لحاظ استحکام بدنه در یک سطح قرار می‌گیرد.

از لحاظ بازار خرید و فروش نیز وضعیت هر دو خودرو قابل قبول است، اما می‌شود گفت که بازار خریدوفروش تارا کمی رونق بیشتری دارد.

بنابراین اگر می‌خواهید یکی از این دو خودرو را انتخاب کنید، باید به طراحی و استهلاک فنی توجه کنید و ببینید کدام یک برای شما اهمیت بیشتری دارد. سپس بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که تارا دنده‌ای بخرید یا خریدار شاهین دنده‌ای شوید.

نویسنده: حسین باباپور