مقایسه تیبا و کوییک

۲۸ دی ۱۳۹۹ مقایسه تیبا و کوییک

تیبا و کوییک دو محصول شرکت سایپا هستند که بر پلتفرم x200 یا همان شاسی به‌روزرسانی شده خودرو پراید توسعه یافته‌اند. این دو خودرو عضو یک خانواده به شمار می‌روند و از لحاظ فنی و ساختاری تفاوت بنیادین در قیاس با یکدیگر ندارند. در ادامه مطلب به مقایسه تیبا و کوییک از لحاظ ظاهری، مشخصات فنی، امکانات و وضعیت فروش آنها در بازار ایران خواهیم پرداخت.

 

شرکت سایپا در سال ۱۳۷۳ به کمک کمپانی کیا کره جنوبی خط تولید پراید را در ایران به راه انداخت تا مشتریان کم‌درآمد به‌جز محصولاتی همچون پیکان و پژو ۴۰۵ گزینه دیگری نیز برای انتخاب یک سدان جمع‌وجور اقتصادی داشته باشند. تا سال ۸۸ هیچ‌گونه جایگزین مستقیم از سوی سایپا برای پراید در نظر گرفته نشد تا اینکه در آن سال مینیاتور به عنوان اولین خودروی ملی سایپا در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفت. بعدا نام این خودرو به تیبا تغییر یافت و تاکنون با همین اسم در سبد تولیدات سایپا به عنوان خودروی جایگزین پراید حضور داشته است.

 

مهندسان سایپا پس از به‌روزرسانی پلتفرم، پیشرانه و جعبه‌دنده پراید، این بخش‌ها را زیر بدنه تیبا جای دادند تا بدین ترتیب یک سدان با توانایی فنی بیشتر، در اختیار مشتریانی قرار گیرد که تمایل به خرید تیبا نداشتند و هم‌زمان رغبتی به تملک مدل‌های دست دوم پژو ۴۰۵ نیز نشان نمی‌دادند. در حال حاضر و پس از پایان تولید پراید در شرکت سایپا، محصول تیبا به طور کامل جایگزین آن شده است.

 

معرفی کوییک

گروه خودروسازی سایپا در ابتدا مدل هاچبک تیبا ۲ را به مشتریان ایرانی تحویل داد اما گویا این پلتفرم و بدنه همچنان قابلیت‌های زیادی برای توسعه داشت. از این رو مهندسان دومین خودروساز بزرگ کشور دست‌به‌کار شدند و با اعمال برخی تغییرات ظاهری و همچنین افزایش اندک ارتفاع، یک هاچبک کوچک با ظاهر کراس اوور مانند تحت عنوان کوئیک را بر مبنای تیبا ۲ توسعه دادند.

 

طراحی ظاهری تیبا 2

سایپا کوییک از لحاظ فنی تفاوتی با تیبا ۲ ندارد و از همان پیشرانه و پلتفرم اصلاح‌شده پراید استفاده می‌کند. طراحی ظاهری و داخلی کوییک نسبت به تیبا تغییریافته و شمایلی جذاب‌تر را در اختیار مشتریان ایرانی قرار می‌دهد. شرکت سایپا کوییک را از سال ۹۵ روانه بازار کشور ساخته و تاکنون چندین نسخه مختلف آن نظیر کوییک آر، کوییک پلاس، کوییک اس و… را در لیست تولیدات خود جای داده است.

 

مقایسه کوییک و تیبا از نظر طراحی ظاهری

ظاهر تیبا هرچند نسبت به پراید بسیار به‌روزتر و خوشایندتر جلوه می‌کند اما در کل نمی‌تواند همه نیازهای بصری مشتریان را برآورده سازد. به ویژه وقتی که این خودرو را با محصولات ارزان‌قیمت چینی مقایسه می‌کنیم، تازه می‌فهمیم که شرکت سایپا چندان کار سخت و دشواری را در طراحی این خودرو به سرانجام نرسانده است؛ به‌خصوص که طرح چراغ‌ها و جلوپنجره تیبا به هیچ عنوان جذاب و مهیج جلوه نمی‌کند.

با این حال، نقیصه طراحی چهره و نمای عقب تیبا در مدل کوییک تا حد زیادی رفع شده است؛ زیرا طرح چراغ‌های کوییک جلوه‌های جذاب‌تری را به نمایش گذاشته و نسبت به خودروهای امروزی فاصله کمتری دارد. جلوپنجره این خودرو نیز به طور کامل تغییریافته و تقلیدی ناشیانه از خودروهای اسپرت معتبر به شمار می‌رود.

نمای عقب کوئیک هم با چراغ‌های تغییرشکل‌یافته مشابه برخی محصولات بی ام و، شِمایی بسیار زیباتر از تیبا ۲ را به نمایش می‌گذارد. در این بین پروفیل جانبی تیبا و کوییک تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و برخی تزئینات ظاهری جزئی، تنها وجوه تمایز این دو خودرو به حساب می‌آیند. در مجموع باید گفت کوییک به عنوان مدلی جدیدتر و البته گران‌قیمت، ظاهری زیباتر از تیبا را در معرض دید قرار می‌دهد و مسلما مالکان کوییک از شمایل اتومبیل خود را رضایت بیشتر خواهند داشت.

 

طراحی ظاهری کوییک سایپا

مقایسه تیبا و کوییک نظر طراحی داخلی

در این خودرو، تنها هنر شرکت‌ سایپا این بوده که تودری‌ها و داشبورد کوییک را نسبت به تیبا تغییر دهد تا شاید در این بین مشتریان تمایل بیشتری به کابین کوییک نشان دهند. با این وجود نمای کلی داشبورد کوییک همچون تیبا کاملا قدیمی، از مد افتاده و عاری از هرگونه المان امروزی به نظر می‌رسد.

به ویژه که طرح دریچه‌های تهویه کنسول میانی داشبورد کوییک تناسب چندانی با سایر المان‌های ظاهری به کار گرفته شده در این بخش ندارد.

طرح تودری‌های کوییک در مقایسه با تیبا تغییر کرده و رعایت اصول ارگونومیک در طراحی آنها بیشتر مشاهده می‌شود. در این بین طرح غربیلک فرمان کوییک از طراحی ظاهری مدرن و اسپرت سود می‌برد و حسی مهیج‌تر را به راننده انتقال می‌دهد. پلاستیک خشک و نامرغوب، متریال اصلی تشکیل‌دهنده متعلقات کابین این خودروها بوده و کیفیت چندانی را ارائه نمی‌دهد.

ابعاد سایپا‌ کوییک اندکی نسبت به تیبا افزایش یافته است؛ به ویژه عرض این خودرو بزرگتر شده و در نتیجه فضای شانه‌ها برای سرنشینان کوییک بیشتر از تیبا خواهد بود. اما از جهت دیگر قطعا تیبا به عنوان یک خودرو سدان فضای صندوق عقب بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهد. ظرفیت این قسمت در تیبا برابر با ۳۶۷.۵ لیتر عنوان شده و این در حالی است که هاچبک کوییک تنها ۲۲۵.۶ لیتر فضا در ناحیه عقب خود جای داده است.

 

طراحی داخلی تیبا

طراحی داخلی کوییک

مقایسه تیبا و کوییک از لحاظ آپشن های رفاهی و ایمنی

شرکت سایپا در حال حاضر خودرو تیبا را در قالب دو تیپ معمولی و آپشنال در اختیار مشتریان قرار می‌دهد که در این بین مدل آپشنال به برخی امکانات بیشتر نظیر سامانه مالتی مدیا لمسی، دوربین دید عقب و آینه‌های جانبی برقی مجهز است. از سوی دیگر هاچبک کوییک نیز در دو مدل دستی و اتوماتیک به فروش می‌رسد که مدل دستی کوییک از لحاظ امکانات تفاوت زیادی با تیبا معمولی ندارد. جزئیات آپشن‌های تیبا و کوییک را می‌توانید در جداول زیر مشاهده کنید.

مقایسه مشخصات فنی تیبا و کوییک

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، دو خودروی تیبا و کوییک از لحاظ پلتفرم و ساختار فنی تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و هر دو از یک نوع پیشرانه و گیربکس جهت تولید و انتقال نیرو به چرخ‌های جلو بهره می‌برند. موتور m15 سایپا که درواقع نمونه اصلاح‌شده موتور پراید به شمار می‌رود، یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۵ لیتر است که معادل ۸۷ اسب بخار قدرت به علاوه ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این میزان نیرو توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به سوی محور جلو انتقال داده می‌شود.

سدان تیبا حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و شتاب صفر تا صد آن برابر با ۱۳ ثانیه برآورد شده است. این در حالی بوده که کوییک با وزن هزار و شصت و پنج کیلوگرم شتابی در همین حدود را ارائه می‌دهد. مصرف سوخت تیبا و کوییک نیز اختلاف چندانی با یکدیگر ندارد و حدود ۶.۹ تا ۷ برآورد شده است. حداکثر سرعت تیبا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و کوییک نیز می‌تواند تا حوالی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

با توجه به آمار ارائه‌شده و همچنین تشابه ساختار فنی این دو خودرو باید گفت که عملکرد تیبا و کوییک در بخش فنی بسیار نزدیک به یکدیگر بوده و اختلاف فاحشی در تجربه رانندگی آنها مشاهده نمی‌شود. سیستم تعلیق نه‌چندان نرم، پایداری بهتر تیبا در عبور از مسیرهای منحنی شکل و عملکرد قابل قبول ترمزها از جمله ویژگی‌های فنی و عملکردی این دو محصول کوچک در قیاس با یکدیگر به شمار می‌رود.

نگاهی به تجهیزات تیبا

تجهیزات تیبا

 

مقایسه تیبا و کوییک از نظر وضعیت فروش در بازار ایران

تیبا از قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از کوئیک برخوردار است اما در عین حال به‌جز اختلاف ظاهر، تفاوت فنی فاحشی با پسرعموی هاچبک خود ندارد. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که معاملات آن در بازار ایران با شمار بیشتر و رونق فراوان‌تر در حال انجام باشد.

از سوی دیگر خودرو‌ کوییک نیز به عنوان یک هاچبک جذاب و نسبتا اسپرت‌تر توانسته توجه مشتریان این‌گونه خودروها، خصوصا افرادی که تمایل به خرید امثال پژو ۲۰۶ دست دوم ندارند را به سوی خود جلب کند. بنابراین رونق بازار معاملات کوییک گرچه نسبت به تیبا (به دلیل قیمت گران‌تر) مقداری پایین‌تر ارزیابی می‌شود اما با این حال، کوییک به عنوان یک خودروی پرفروش در بازار ایران مطرح بوده و مشتریان بسیاری خواهان تصاحب این مدل هستند.

 

نمای عقب تیبا 2

 

نمای عقب کوییک سایپا

نگاهی به امکانات رفاهی تیبا

امکانات رفاهی تیبا

امکانات تیبا چیست

تیبا بخریم یا کوییک؟

به دلیل قیمت گران‌تر هاچ‌بک کوییک در بازار ایران نسبت به سدان تیبا، باید گفت که احتمالا تعداد کمتری از مشتریان در هنگام خرید یک خودرو صفر کیلومتر بین این دو مدل مردد خواهند ماند. با این حال افرادی که بودجه خرید یک تیبا صفرکیلومتر را دارند می‌توانند به نمونه‌های دست دوم کوییک نیز به عنوان یک گزینه احتمالی توجه نشان دهند.

در این موارد باید گفت که سایپا کوییک از لحاظ فنی و ساختاری تفاوت زیادی با تیبا ندارد و همان کیفیت سواری و عملکرد را تقریباً با کمترین اختلاف در اختیار مالکان خود قرار می‌دهد. اما از سوی دیگر طراحی ظاهری کوییک نسبت به تیبا بسیار بهتر بوده و پرستیژ بالاتری برای مالک خود به ارمغان خواهد آورد. بنابراین اگر یک خودروی زیبای دست دوم را مدنظر دارید، می‌توانید به سراغ نمونه‌های کارکرده کوییک بروید، در غیر این صورت سدان تیبا با توجه به برخورداری از صندوق عقب بزرگ می‌تواند یک خودرو صفر کیلومتر مناسب برای خانواده‌های کوچک باشد.

 

نویسنده: حسین باباپور

 

فروش خودرو