با پول سوزوکی ویتارا، یک تسلا مدل ۳ بخرید!

۵ تیر ۱۴۰۰ با پول سوزوکی ویتارا، یک تسلا مدل ۳ بخرید!

رقابت قیمتی خودروهای ساخت داخل و خودروهای خارجی و باکیفیت همچنان ادامه دارد. این رقابت تا جایی پیش رفت که حالا قیمت سوزوکی ویتارا تنها ۱۰ میلیون تومان با یک میلیارد تومان فاصله دارد. با پول این خودرو که موتاژ ژاپنی است، می‌توانید یک تسلا مدل 3، یک لکسوس ای اس هیبرید یا یک مرسدس-بنز کلاس سی بخرید!

رقابت مویرگی قیمت خودروهای ساخت داخل و با رقبای قدر خارجی در میدان مبارزه، همچنان ادامه دارد. بر خلاف آنچه بیشتر کارشناسان تصور می‌کردند، حتی پایان انتخابات و روشن شدن نسبی تکلیف بازار، باز هم نتوانست قیمت سرسام آور محصولات داخلی و مونتاژ را رام کند.

البته که رئیس جمهور آینده کشور وعده‌های نوید بخشی می‌دهد. او یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دولت خود را مبارزه با رانت و فساد می‌داند. به عقیده کارشناسان، در صورت عملی شدن این وعده‌ها، بازار خودروهای داخلی بار دیگر ثبات و آرامش را تجربه خواهد کرد. آن‌ها معتقدند که اصلاحات او می‌تواند اوضاع بازار را به نفع اقشار ضعیف‌تر جامعه تغییر دهد.

نکته دیگری که خریداران و افراد را به آینده این بازار و صنعت امیدوار کرده، احتمال نتیجه مثبت مذاکرات برجام و البته اخبار جسته و گریخته از آزادسازی مجدد واردات خودرو به کشور است. احیای برجام می‌تواند تصور ما و همچنین مسیر صنعت را تا حد بسیار زیادی شفاف کند. در صورت پایان ممنوعیت واردات، قیمت خودرو ممکن است تا ۵۰ درصد هم کاهش پیدا کند!

هر آنچه که ما در حال حاضر در بازار می‌بینیم، خودروهای داخلی بی‌کیفیت، خودروهای مونتاژ نه چندان جالب و باقی مانده آنچه است که در سال ۹۷ و پیش از ممنوعیت شاهدش بودیم. از لحاظ منطقی آنچه در بازار کشورمان می‌بینیم، از لحاظ کیفیت و محبوبیت هیچ شانس رقابتی با خودروهای خارجی ندارد. تنها زمینه‌ای که می‌توان در آن این دو طیف محصول را مقایسه کرد، قیمت نجومی آن‌هاست.

به طور مثال می‌توان سوزوکی ویتارا را مثال زد که در کارخانه‌های خودروسازی کشورمان مونتاژ می‌شود. قیمت این محصول ژاپنی-ایرانی در حال حاضر ۹۹۰ میلیون تومان است و تنها ۱۰ میلیون تومان با یک میلیارد فاصله دارد.

این در حالیست که اگر همچنان شاهد حضور خودروهای مختلف چینی در بازار خودرو کشورمان بودیم، با همین مبلغ می‌توانستیم یکی از بهینه‌ترین و پاک‌ترین محصولات دنیا، تسلا مدل ۳ سال ۲۰۲۰ بخریم! اگر می‌توانستیم خودرو لوکس‌تری تهیه کنیم، می‌توانستیم از بین مرسدس-بنز C کلاس ۲۰۲۰ یا لکسوس ES هیبرید ۲۰۲۰ یکی را انتخاب کنیم. حالا با این اوصاف، اگر همچنان حق انتخابی بود، شما کدام یک از این چهار محصول را انتخاب می‌کردید؟

همه چیز درباره سوزوکی ویتارا؛ مونتاژ ژاپنی بازار

نمایی از سوزوکی ویتارا

این خودرو که در بازار جهانی طرفداران بی‌شماری دارد، نخستین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی قدم به بازار گذاشت و افراد زیادی را با خود همراه کرد. حدودا سال ۱۳۸۵ بود که این کراس‌اوور توسط گروه خودروسازی ایران خودرو وارد بازار کشور ما شد. همانطور که پیش‌تر گفته شد، قیمت روز این خودرو که سال‌هاست در ایران مونتاژ و به بازار عرضه می‌شود، ۹۹۰ میلیون تومان است.

سوزوکی ویتارا با دو پیشرانه مختلف عرضه می‌شود؛ یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر و یک پیشرانه ۲.۴ لیتری. این دو سیستم قدرت به ترتیب ۱۴۰ اسب بخار نیرو ۱۸۳ نیوتن.متر/ گشتاور و ۱۶۹ اسب بخار نیرو/ ۲۲۷ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کنند. هر دو گشتاور با یک گیربکس پنج سرعته همراه می‌شوند و نیرو حاصل را به هر چهار چرخ سوزوکی ویتارا منتقل می‌کنند. پیشرانه اول سرعت را طی ۱۲.۵ ثانیه و پیشرانه دوم آن را تنها در ۱۲ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر می‌رساند.

با اینکه عملکرد این خودرو بسیار عادی و حتی تا حدی ضعیف و غیر قابل قبول است، اما با این حال در بین کراس اوورهای مونتاژ بازار داخلی، طرفداران بسیار زیادی دارد. هزینه خرید این خودرو با قیمت دلار ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی امروز، بیش از ۴۰ هزار دلار است.

مرسد بنز C کلاس؛ رقیب لوکس ویتارا

نمایی از مرسدس بنز C کلاس 2020

همانطور که گفتیم، اگر واردات آزاد بود می‌توانستید با مبلغ ویتارا مونتاژ، یک مرسدس-بنز سی کلاس ۲۰۲۰ خریداری کنید. این سدان لوکس و خوش ساخت تجسم فیزیکی کلمه «لوکس» است و در گروه خود، یعنی گروه خودروهای لوکس و نسبتا جمع و جور بازار، طرفداران زیادی دارد.

با اینکه این خودرو آلمانی نیز درست مانند سوزوکی ویتارا به یک موتور ۲.۰ لیتر چهار سیلندر مجهز است، اما نیرو خروجی آن بسیار بیشتر و معادل ۲۵۵ اسب بخار است. توان مرسدس-بنز سی کلاس ۲۰۲۰، آن را در رده خودروهای لاکچری نسبتا قدرتمند قرار می‌دهد.

لکسوس ES هیبرید ۲۰۲۰؛ لوکس اما پاک

نمایی از لکسوس ES هیبرید 2020

یکی دیگر از خودروهای لوکس بازار که از لحاظ قیمت با سوزوکی ویتارا مونتاژ ایرانی-ژاپنی هم رده محسوب می‌شود، لکسوس ای اس هیبرید است. این مورد مخصوص کسانی است که در عین لوکس پسندی، به دنبال یک خودرو بهینه و پاک هستند تا به نوبه خود دینشان را به محیط زیست و صنعت خودروهای پاک ادا کنند.

این لکسوس باکیفیت و خوش ساخت می‌تواند ۲۱۵ اسب بخار نیرو تولید کند و به موتور الکتریکی یک جعبه دنده CVT اتوماتیک مجهز است. این سدان شیک به عنوان یکی از بهینه‌ترین خودروهای هیبرید بازار فعلی شناخته می‌شود.

تسلا مدل ۳، رقیب تمام الکتریکی ویتارا داخلی

نمایی از تسلا مدل ۳ ۲۰۲۰

شاید باورش برایتان دشوار باشد، اما اگر واردات ممنوع نبود، می‌توانستید با پرداخت مبلغی کمی کمتر، یک تسلا مدل ۳ باکیفیت و تمام الکتریک خریداری کنید. این خودرو آمریکایی که حاصل تیم باتجربه و حرفه‌ای ایلان ماسک است، یکی از بهترین خودروهای هم رده و البته یکی از مقرون به صرفه‌ترین خودروهای الکتریکی زمان خود به حساب می‌آید.

بر کسی پوشیده نیست که خودروهای تسلا به جدیدترین تکنولوژی روز دنیا مجهز هستند و به خوبی توسط مراکز خدمات پس از فروش مربوط، پشتیبانی می‌شوند. این خودرو محبوب که مدل سال ۲۰۲۰ آن معادل ۳۹ هزار ۹۹۰ دلار است، طیف سرعتی ۳۳۰ مایلی دارد.

نتیجه گیری

به عقیده بسیاری از افراد و خریداران، در صورتی که یکی از این سه رقیب قدر در بازار حضور داشت، تعداد کسانی که حاضر به خرید یک خودرو ژاپنی مونتاژ می‌شدند به صفر میل می‌کرد. در صورتی که واردات ممنوع نبود، انتخاب خیلی از افراد که اکنون به هر دلیل به یک خودرو معمولی ایرانی-ژاپنی روی آورده‌اند، به یکی از این سه خودرو باکیفیت و مجهز خارجی، بدل می‌شد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان