مقایسه دلاری مرسدس E200 با لامبورگینی هوراکان ایوو

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ مقایسه دلاری مرسدس E200 با لامبورگینی هوراکان ایوو

قیمت دلار در چند هفته اخیر نوسانات نسبتا قابل توجهی به خود دیده است. این پستی‌ها و بلندی‌ها، قیمت خودروهای داخلی و محصولات خارجی باقی مانده از چند سال قبل را افزایش داده است، تا جایی که حالا می‌توان با پول یک مرسدس E200 سال ۲۰۱۷، یک لامبورگینی هوراکان ایوو خریداری کرد.

چندی پیش وزیر صمت اعلام کرد که تنها چاره مدیریت قیمت‌ها و اوضاع بازار خودرو، تزریق چهار میلیارد دلار ارز به آن است. حالا به نظر می‌رسد که بخشی از این ارز به بازار رسیده است، چرا که در چند روز اخیر برخی از خودروها کاهش قیمت چشمگیری به خود دیده‌اند.

با این حال از آنجایی که حال و هوای این صنعت با قیمت دلار رابطه مستقیم دارد، همچنان با وارد شدن ارز با کانال ۲۷ هزار تومان، قیمت‌ها نجومی است. این در حالیست هزاران هزار دستگاه خودرو در گمرک خاک می‌خورد و در انتظار ورود به بازار کشور است. برخی از کارشناسان خوش‌بین هستند و باور دارند مجموعه عواملی چون به ثمر نشستن توافقات وین، آزادسازی واردات خودرو و…، اوضاع قیمت خودرو را سر و سامان می‌بخشد. طرح آزادسازی واردات خودرو نیز روز پانزدهم شهریورماه راهی مجلس شد و در صورت تصویب آن، از سرگیری واردات خودرو از نیمه دوم سال جاری کلید خواهد خورد.

با این حال به نظر می‌رسد که بازار خودروهای داخلی و خارجی در کشور ما، به یک معجزه نیاز دارد. قیمت‌ها هر روز سر به فلک می‌کشد و قدرت خرید افراد همچنان سیری نزولی دارد. برخی از کارشناسان بر این باورند که نباید به کاهش قیمت دو میلیون تومانی این روزهای بازار دل خوش کرد، چرا که دلار ۳۰ هزار تومانی (یا حتی ۳۵ هزار تومانی) در راه است. با قیمت دلار امروز که همچنان در کانال ۲۷ هزار تومان به سر می‌برد، قیمت خودرویی مانند مرسدس بنز E200 سال ۲۰۱۷ که حالا خودرویی نه چندان جدید به حساب می‌آید، به پنج میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان یا همان ۲۱۴ هزار دلار رسیده است. با این پول در بازار جهانی، می‌توان خودروهای به روزی همچون لامبورگینی هوراکان ایوو (Lamborghini Huracan Evo) خریداری کرد.

مرسدس بنز E200، سال ۲۰۱۷

مرسدس بنز E200

کمپانی مرسدس بنز همیشه با ارائه محصولاتی باکیفیت و لوکس، طرفرداران خود را شگفت زده می‌کند. بنابراین E200 که در سال ۲۰۱۷ ارائه شد نیز از این قاعده مستثنی نبود. این محصول عضوی از نسل پنجم خاندان کلاس E بود که توسط شرکت ستاره ایران (نماینده رسمی مرسدس بنز در کشور)، روانه بازار ما شد. این سدان جذاب به دلیل سوار شدن بر پلتفرمی متفاوت، تا حد زیادی به محصولات کلاس S شبیه است. از آنجایی که E200 نیز همزمان با اوج گرفتن موج طراحی نوین مرسدس تولید شد، تشخیص آن از محصولات کلاس‌های S و C برای برخی دشوار است.

این سدان شیک و پرطرفدار با یک پیشرانه توربوشارژ ارائه شد که می‌تواند ۱۸۱ اسب بخار نیرو و ۳۰۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. نیرو تولیدی موتور از طریق یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب E200 می‌رسد. این خودرو مرسدس با بیشینه سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت، شتاب را در ۷.۷ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند. با این اعداد ارقام، E200 به رقیب یک محصول آلمانی دیگر، یعنی فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۷ تبدیل شد و خریداران را به دو جبهه تقسیم کرد.

این سدان آلمانی در حال حاضر با قیمتی برابر پنج میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان یا همان ۲۱۴ هزار دلار در بازار کشور معامله می‌شود.

لامبورگینی هوراکان ایوو، رقیب مدرن E200

لامبورگینی هوراکان ایوو

اولین عضو خانواده لامبورگینی هوراکان نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به جهانیان معرفی و از آن پس به محبوب دل همگان تبدیل شد. این خودرو به عنوان ارزان‌ترین ابرخودرو بازار شناخته و قیمت پایه آن از ۲۰۶ هزار و ۵۷۱ دلار آغاز می‌شود.

هوراکان ایوو جذاب و خوش رنگ و لعاب در همان نگاه اول دل هر «ماشین بازی» را آب می‌کند. جدای مشخصات فنی تحسین برانگیز و قابل قبولی که دارد، ظاهر اسپرت و خشن این لامبورگینی یکی از دلایل محبوبیت بی حد و اندازه آن است.

لامبورگینی هوراکان ایوو که از لحاظ قیمت در بازار کشور ما رقیب سرسخت مرسدس بنز E200 محسوب می‌شود، با یک پیشرانه ۵.۲ لیتری V10 قدرتی برابر ۶۳۰ اسب بخار تولید کرده و از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوال کلاچ اتوماتیک، نیرو را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. این ابرخودرو برای پر کردن شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، تنها به ۲.۹ ثانیه زمان نیاز دارد.

مک لارن 570S اسپایدر

مک لارن 570S اسپایدر

با حضور مک لارن ۵۷۰ اس اسپایدر در بازار، دنیای ابرخودروها و محصولات اسپرت وارد عالم دیگری شد. مک لارن توانست با رو کردن این خودرو که برگ برنده‌اش بود، پوز رقبایی همچون پورشه و لامبورگینی را به خاک بمالد.

این خودروساز بریتانیایی با در نظر گرفتن یک پیشرانه‌ تویین-توربوشارژ V8  با ۵۶۲ اسب بخار نیرو برای ۵۷۰ اس اسپایدر، به جهانیان ثابت کردن که تجربه همزمان هیجان و سرعت در بستری ایمن دیگر یک رویا نیست. در حال حاضر این محصول جذاب، پرسرعت، قدرتمند و پرطرفدار ۲۱۱ هزار و ۳۰۰ دلار قیمت دارد.

بنتلی کانتیننتال GT

بنتلی کانتیننتال GT

محصولات بنتلی در جا به جا کردن مرزهای وقار و لوکس بودن ماهرند، بنابراین بنتلی کانتیننتال جی تی ۲۰۲۱ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نگاه اول به نظر می‌رسد که این خودرو جذاب و لاکچری، وقار خود را از رولز-رویس رِیث به ارث برده است.

مانند بسیاری از خودروهای دیگر، این خودرو لوکس بنتلی نیز با دو آپشن برای پیشرانه ارائه می‌شود. نوع اول یک موتور ۴.۰ لیتری تویین-توربو V8 است که ۵۴۲ اسب بخار نیرو دارد و دیگری یک ۶.۰ لیتری تویین-توربوشارژ است که می‌تواند ۲۶۲ اسب بخار نیرو تولید کند. هر دو پیشرانه با جعبه دنده هشت سرعته دوال-کلاچ و قابلیت AWD همراه می‌شوند. مدل پایه بنتلی کانتیننتال جی تی ۲۰۲۱ قیمتی معادل ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دلار دارد.

نتیجه گیری

تا زمان آزادسازی واردات و به ثبات رسیدن دلار، کاهش قیمت خودرو در حد یک رویا باقی می‌ماند. برخی از کارشناسان بر این باورند که تزریق ارز خارجی به بازار کار را آسان می‌کند. اگر طرح آزادسازی پس از بررسی در مجلس به تصویب رسد، خریداران می‌توانند به جای یک مرسدس E200 چهار ساله، یک لامبورگینی هوراکان ایوو جدید به خانه بیاورند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان