مقایسه دلاری بی ام و 120i با ولوو V60

۶ مهر ۱۴۰۰ مقایسه دلاری بی ام و 120i با ولوو V60

ماراتن نرخ دلار و قیمت خودرو خط پایانی ندارد. در یک رقابت نفس‌گیر، نوسان قیمت ارز در بازار آزاد لحظه به لحظه بیشتر شده است و خودروهای خارجی دست نیافتنی‌تر.

طی هفته‌های منتهی به مهرماه ۱۴۰۰، قیمت دلار در بازار آزاد حول ۲۷ هزار تومان می‌چرخد و چیزی نمانده به ۳۰ هزار هم تومان برسد.

نوسان شدید قیمت‌ها در بازار ارز سبب شده است که همواره موضوع مقایسه دلاری خودروهای خارجی در ایران داغ باشد.

این روزها بیشتر از هر زمان دیگری ارزش پول ملی رو به کاهش است و از همین رو قیمت بسیاری از خودروهای خارجی غیر واقعی به نظر می‌رسد. سوال اینجاست که با بی ام و 120i پریمیوم بازار ایران، چه خودرو خارجی دیگری می‌توان خرید؟

بی ام و 120i premium

در این‌ باره می‌توان مصداقی‌تر نوشت. قیمت بی ام و 120i در بازار ایران رقمی در حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است. بنابراین با احتساب دلار ۲۷ هزار تومانی، قیمت این محصول پرطرفدار از کمپانی بی ام و، به بیش از ۷۷ هزار دلار می‌‌رسد.

حالا اگر دولت تصمیم جدی برای ساماندهی بازار ارز و خودرو داشته باشد، به طور حتم قیمت دلاری این خودرو به حدود ۶۰ یا کمی بیش از ۵۰ هزار دلار خواهد رسید.

این در حالی است که فعلا با پول یک بی ام و 120iمی‌توان ولوو از نوع v60  ۲۰۲۱ خرید؛ یعنی حدود ۹ هزار دلار ارزان‌تر!

طبق اطلاعات truecar.com، قیمت ولوو V60 حوالی ۶۸ هزار دلار است.

مقصود از این مقایسه زیر سوال بردن کیفیت بی ام و در مقابل ولوو نیست، چرا که در خصوص این دو خودرو پرطرفدار، چنین مقایسه‌ای عجیب به نظر می‌رسد.

بحث بر سر غیر واقعی بودن قیمت خودروهای خارجی در ایران ناشی از افسارگسیختگی نرخ دلار و بالا بودن نرخ تعرفه واردات خودرو است.

 ولوو V60 جدید

ولوو V60 خودرویی است که شرکت سازنده سوئدی روی راحتی آن به شدت تاکید داشته به خودرو «نان و کره» معروف است!

این خودرو خوش اندام، بدنه‌ای بسیار براق دارد. طراحی نمای داخلی ولوو نیز برگرفته از مدل‌های اسکاندیناوی است و به همین دلیل با وقار به نظر می‌رسد.

بچه‌ها عاشق ولوو هستند.چرا که در طراحی‌اش با دسترسی به Apple CarPlay و سیستم وای فای، لذت مسیر را برایشان دوچندان خواهد کرد.

هرجا پای خودروی با ارزش از نظر زیبایی و کیفیت به میان می‌آید، حتما نامی از ولوو هم برده می‌شود. ولوو سال‌هاست زیبایی و کیفیت خود را ثابت کرده، اما به دلایل متعدد مدل V60 هنوز آنطور که باید و شاید، جای خود را در جاده‌های ایران پیدا نکرده است. البته اگر این خودرو در ایران بود، با قیمتی بسیار نجومی عرضه می‌شد!

مطالب مرتبط:

پل استار ۲، ارزان‌ تر از بی ام و

برند پل‌استار یکی از زیر مجموعه‌های شرکت ولوو محسوب می‌شود که پای محصولات آن، مانند پل‌استار ۲ هنوز به جاده‌های ایران باز نشده است. این خودرو که حدود ۶۱ هزار دلار قیمت دارد همچنان ارزان‌تر از ۷۷ هزار دلاری است که در ایران برای خرید بی ام و 120i پرداخت می‌شود.

جنسیس G80 ۲۰۲۱

جنسیس نیز مجموعه لوکس برند هیوندای و سازنده جنسیس G80، این سدان ۵ نفره است. این خودرو حوالی ۶۱ هزار دلار قیمت دارد. اگر بخواهیم قیمت این خودرو را با دلار ۲۷ هزار تومانی محاسبه کنیم، به رقم یک میلیارد و ۶۴۷ میلیون تومان خواهیم رسید.

قیمت بی ام و 120i در ایران ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان است.

نتیجه گیری

نوسان نرخ دلار به کنار، تعرفه بالای گمرکی واردات، موجب شده قیمت خودروهای خارجی وارداتی در ایران سر به فلک بزند.

بعد از خروج آمریکا از برجام، مسیر واردات خودرو به کشور پس از چند ماه پر فراز و نشیب به معنی واقعی کلمه مسدود شد. مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، علت این محدودیت را صیانت از منابع ارزی کشور در شرایط تحریم دانستند. که البته این حفاظت، خواسته یا ناخواسته بر نجومی شدن قیمت خودروهای وارداتی تاثیر گذاشت.

در همان دوران بود که  همزمان با افزایش نرخ ارز، بازار خودرو نیز افزایش قیمت‌های انفجاری را تجربه کرد و حالا با گذشت نزدیک به سه سال شاهد حباب قیمتی پرنوسانی در بازار خودروهای وارداتی هستیم.

این روزها و در پی ممنوعیت واردات خودرو به کشور، خودرو خارجی همچنان با بهایی گزاف به دست خریدار می‌رسد. گرچه این روزها با مصوبه جدید مجلس درباره آزادسازی ممنوعیت واردات خودرو روزنه‌ای برای شکستن قیمت خودروهای خارجی و داخلی دیده می‌شود، اما هنوز تا رسیدن به نتیجه مطلوب راه طولانی و دشواری در پیش است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: فرشته بهروزی نیک