مهم ترین قطعات خودرو

۷ شهریور ۱۴۰۰ مهم ترین قطعات خودرو

خودرو به عنوان یک وسیله مکانیکی دارای صدها قطعه ریز و درشت است که هر یک از این قطعات، وظیفه خاصی در به‌ حرکت درآوردن وسیله نقلیه یا فراهم‌کردن آسایش و ایمنی سرنشینان آن دارد. بنابراین شناخت قطعات خودرویی، عملکرد و علائم خرابی آن‌ها کمک بسیار زیادی به شما در نگهداری صحیح از وسیله نقلیه‌تان خواهد کرد. در واقع با آشنایی با قطعه‌های مذکور، شما می‌توانید تا حدودی تعمیرکار ماشین خود باشید و زبان خودروی خود را بهتر متوجه شوید.

کمپرسور کولر

اگر کولر ماشین شما به درستی کار نمی‌کند، در اولین قدم باید مدار آن را چک کنید تا از وجود یا عدم وجود نشتی در آن مطلع شوید؛ در صورتی که هیچ نشتی در مدار وجود نداشته باشد، در قدم بعدی باید سراغ کمپرسور آن بروید.

یکی از اساسی‌ترین ایراداتی که سیستم خنک‌کننده خودرو با آن مواجه می‌شود، مربوط به کمپرسور است. این قطعه شامل یک کلاچ است که متناسب با نیاز کولر منجر به فعالیت کمپرسور یا غیر فعال شدن آن می‌شود؛ بنابراین در صورتی که کلاچ به درستی کار نکند یا هر یک از قطعات آن، دچار مشکلات جدی شود؛ کمپرسور دچار افت فشار شده و در نهایت کولر دیگر کار نخواهد کرد.

پلوس

پلوس یکی از مهمترین قطعات خودرویی است که وظیفه انتقال نیرو از سمت دیفرانسیل به چرخ‌ها را برعهده دارد. رایج‌ترین ایراد در پلوس مربوط به پارگی گردگیرهای موجود در آن است. گردگیر قطعه‌ای به شکل قیف در انتهای پلوس است که مانع برخورد عامل‌های آلاینده همچون گرد و خاک با سر پلوس می‌شود؛ به طور طبیعی پاره‌شدن گردگیرها منجر به آلودگی قطعه و در نهایت خرابی آن می‌شود.

توصیه ما به شما این است که با هر بار مراجعه برای سرویس خودرو از تعمیرکار بخواهید تا حتما وضعیت گردگیر و سر پلوس را کنترل کند و در صورت نیاز، نسبت به تعویض آن اقدام کند.

توجه داشته باشید که شنیدن صدای تق تق هنگام دور زدن با انواع وسیله نقلیه همچون حکایت از خرابی پلوس دارد. برای اطمینان از اینکه کدام سر پلوس دچار ایراد شده، فرمان را تا آخر به هر دو سمت بچرخانید؛ اگر در هر سمت یا هر دو طرف صدای تق تق شنیدید، سر پلوس در آن سمت خراب شده است.

مطالب مرتبط:

منبع اگزوز

شاید بسیاری فکر کنند که منبع اگزوز، تنها برای خروج دود موجود در خودرو کاربرد دارد؛ اما مهمترین وظیفه این قطعه خودرویی، کاهش صدای بسیار بلند تولید شده در موتور است. توجه داشته باشید که گاهی جوشکاری نادرست و عدم آب‌بندی آن منجر به خروج صدا از ماشین و شنیدن صدای نامناسبی می‌شود.

ترموستات

ترموستات به عنوان یکی از مهمترین قطعات خودرویی شناخته می‌شود که درست کار نکردن آن، آسیب جدی به موتور می‌زند. وظیفه انتقال و به جریان انداختن مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور به عهده ترموستات است؛ زمانی که پیشرانه سرد باشد، قطعه مذکور به گرم‌کردن آن کمک می‌کند و هنگام گرم بودن موتور منجر به سرد شدن آن می‌شود. در واقع این قطعه، دمای پیشرانه را در حالت تعادل قرار می‌دهد؛ پس در صورت افزایش دمای موتور باید ترموستات را چک کنید.

نکته: برخی از ترموستات‌های استفاده شده در خودروهای مجهزتر، برقی است.

سلکتور تعویض دنده

سلکتور وظیفه انتقال وضعیت درخواستی راننده (تعویض دنده) به جعبه گیربکس را برعهده دارد. درست است که با اتومات‌شدن دنده‌ها در خودروهای جدید دیگر نیازی به تعویض دنده توسط راننده نیست؛ اما برای اینکه راننده حق انتخاب داشته باشد، بیشتر سلکتورهای امروزی برای هر دو حالت دستی و اتومات تنظیم شده‌اند. سلکتورها از طریق کابل یا به صورت الکترونیکی با جعبه دنده در ارتباط هستند.

سیبک فرمان

سیبک وظیفه انتقال حرکات سیستم فرمان به چرخ‌های جلو را برعهده دارد. اگر هنگام رانندگی با رسیدن به دست اندازها از ماشین صدای غیرعادی و عجیبی شنیده شد، احتمالا سیبک فرمان دچار مشکل شده؛ بنابراین برای کنترل این قطعه خودرویی باید به مکانیک مراجعه کنید.

کالیپر ترمز

کالیپر یکی از مهم‌ترین قطعات خودرویی در سیستم ترمز است. این قطعه هنگام ترمزگیری، لنت‌های ترمز  را بر روی دیسک سوار کرده؛ سپس منجر به کاهش سرعت و در نهایت توقف ماشین می‌شود. نشت روغن ترمز از کالیپر، ایراد بسیار خطرناکی است که گاهی منجر به از کار افتادن کل سیستم ترمز می‌شود؛ از طرفی وجود هر گونه ایراد در کالیپر به مرور زمان منجر به باعث ساییدگی لنت‌ها می‌شود.

استارتر

زمانی که کلید استارت را فشار می‌دهید، الکتروموتور استارتر فعال و در نهایت پیشرانه روشن می‌شود. در صورتی که خودرو شما استارت نخورد؛ به احتمال قوی استارتر سوخته و نیاز به تعویض دارد. توجه داشته باشید که این قطعه بسیار گران است؛ پس در نگهداری آن دقت بیشتری کنید.

حسگر دمای آب

حسگر دمای آب یکی از قطعات خودرویی ارزان، اما مهم است. این قطعه وظیفه نمایش دمای آب ماشین به راننده و ECU را برعهده دارد. خرابی در این سنسور منجر می‌شود که ماشین در زمانی که گرم شده؛ همچون حالت سرد، سوخت پاشی داشته باشد یا اشتباها کامپیوتر خودرو(ECU) پیشرانه سرد را گرم تشخیص دهد و در نهایت به خودرو آسیب برسد.

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45