میتسوبیشی لنسر ۲۰۱۴، یک سامورایی آرام

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ میتسوبیشی لنسر ۲۰۱۴، یک سامورایی آرام

خودروهای ژاپنی به ویژه محصولات اسپرت سوبارو و میتسوبیشی از قدیم در اذهان مشتریان ایرانی به ویژه میانسال‌ها، یادآور هیجان و جسارت بوده‌اند؛ به ویژه میتسوبیشی لنسر که در دوران قدیم نیز در بازار کشورمان حضور داشت اما برای مدت ۱۰ سال نتوانست مجوز ورود به داخل مرزهای کشورمان و تردد در خیابان‌های ایران را کسب کند.

با این حال شرکت آرین موتور که عرضه رسمی محصولات برند میتسوبیشی را در ایران بر عهده دارد، از سال ۲۰۱۴ تصمیم به عرضه مدل پرطرفدار و نوستالژیک یعنی میتسوبیشی لنسر به مشتریان ایرانی گرفت که البته به دلایل مختلف، استقبال از این سدان جمع‌وجور در مقایسه با هم خانواده هایی نظیر میتسوبیشی اوتلندر در حد انتظارات نبود. شاید اگر میتسوبیشی لنسر با قوای محرکه قدرتمندتر و چالاکی بیشتر ناشی از یک پیشرانه توربوشارژ به دست مشتری ایرانی می‌رسید، حالا مشغول صحبت از یک محصول پرفروش‌تر بودیم که با شنیده شدن نام آن آب از دهان طرفداران خودروهای اسپرت جاری می‌شد. چیزی مثل میتسوبیشی لنسر اِوِولوشن که در صورت ورود به بازار ایران می‌توانست معادلات خودروهای سدان اسپرت موجود در بازار ایران را به نفع خود تا حد زیادی تغییر دهد.

به هر حال میتسوبیشی لنسر از سال ۲۰۱۴ وارد بازار ایران شد و به نحوی آهسته، پیوسته و بی حاشیه به فروش خود ادامه داد. در سال ۲۰۱۷ نیز نمونه نیوفیس آن از سوی آرین موتور به مشتریان ایرانی پیشکش شد. به هر حال در این مطلب قصد داریم تا نسل هفتم میتسوبیشی لنسر که در قالب مدل‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ فیس قدیم در بازار ایران موجود است را از کلیه جهات مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم

طراحی بدنه ساده اما اسپرت

اگر بخواهید میتسوبیشی ‌لنسر ۲۰۱۳ را از لحاظ طرح بدنه و نمای بیرونی با بسیاری محصولات مشابه نظیر هیوندای النترا یا نسل سوم کیا سراتو مقایسه کنید، قطعا شما نیز با ما هم‌عقیده خواهید بود که ظاهر میتسوبیشی ‌لنسر نسبت به مدل‌های مذکور بی‌آلایش‌تر به نظر رسیده و در آن خبری از خطوط سیال و اشکال هندسی پیچیده به چشم نمی‌خورد که البته این سادگی را می‌توان نوعی حسن برای لنسر به شمار آورد؛ چرا که با وجود گذشت بیش از ۱۳ سال از زمان طراحی اولیه این مدل، اما همچنان ظاهر میتسوبیشی لنسر به عنوان یک سدان خانوادگی اسپرت نسبتا قابل قبول بوده و نکته نامتناسبی در آن مشاهده نمی‌شود.

چراغ‌های کشیده جلو با فرمی اسپرت و تهاجمی که در جوانب یک جلوپنجره بزرگ چهار ضلعی حضور یافته‌اند، چهره‌ای کاملا متناسب با سلایق طرفداران خودروهای اسپرت را به رخ می‌کشند. طراحان در پروفیل جانبی، درب کاپوت، سپرها و اکثر پروفیل‌های بدنه از خطوط برجسته و چین‌خوردگی‌های متفاوت بهره برده‌اند تا فرم بدنه میتسوبیشی لنسر را هر چه خوش‌تراش‌تر جلوه دهند.

در نمای عقب میتسوبیشی لنسر نیز به لطف حضور چراغ‌هایی با طراحی ساده اما خشن، شاهد نمایی متناسب با نام لنسر خواهیم بود. در مجموع باید گفت که ظاهر میتسوبیشی ‌لنسر گرچه آن المان‌های مدرن موجود در محصولات امروزی را به نمایش نمی‌گذارد اما همچنان زیبا به نظر می‌رسد و می‌توان آن را مصداق بارز برای این سخن دانست که می‌گوید: «سادگی عین زیبایی است».

 

طراحی داخلی نه چندان چشم‌نواز میتسوبیشی لنسر ۲۰۱۴

هنگام حضور در کابین میتسوبیشی لنسر با سبکی از طراحی داشبورد مواجه خواهید شد که سادگی بیش از حد آن می‌تواند تا حدودی به ذوق شما خدشه وارد آورد؛ به ویژه طرح کنسول میانی و دریچه‌های تهویه مستطیل شکل آن کاملا قدیمی به نظر می‌رسد. غربیلک فرمان نیز به همراه حالت سیلندری دوگانه کیلومترشمار از جلوه جذاب و قابل قبولی در مقایسه با محصولات امروزی برخوردار نیست؛ هرچند که در زمان خودش یعنی سال ۲۰۰۷ میلادی که نخستین مرتبه این خودرو وارد بازار شد، می‌توانست به خوبی پاسخگوی نیازهای بصری کاربران باشد.

نکته دیگری که می‌تواند موجب کاهش هیجان‌زدگی شما شود و یا انتظارتان را از یک خودروی ژاپنی باکیفیت تغییر دهد، پلاستیک‌های خشک و متعدد استفاده شده در نقاط مختلف کابین است که از حضور آنها چندان خوشحال نخواهید شد. کابین میتسوبیشی لنسر فضای کافی را جهت حضور چهار سرنشین بزرگسال در اختیار کاربران قرار خواهد داد. صندوق عقب میتسوبیشی لنسر نیز معادل 344 لیتر گنجایش دارد که خیلی وسیع و جادار نیست.

به عنوان جمع بندی در پایان این بخش باید اعلام کنیم که کابین میتسوبیشی لنسر ۲۰۱۴ از لحاظ کیفیت و سطح طراحی نمی‌تواند انتظارات را به حد اعلا برآورده سازد؛ اما اگر بخواهیم انصاف را در نظر بگیریم، نمی‌توانیم انتقادات بیش از حدی را نثار کابین میتسوبیشی ‌لنسر کنیم.

تجهیزات رفاهی حداقلی همراه با امکانات ایمنی مطلوب

میتسوبیشی لنسر از لحاظ تجهیزات رفاهی آن‌چنان دست پر ظاهر نشده اما به هر حال می‌تواند به کف نیازهای مشتریان این‌گونه سدان‌هایی وارداتی جمع‌وجور به طرزی رضایت‌بخش پاسخ دهد: از جمله امکانات رفاهی موجود در سال ۲۰۱۴ نسخه ۱.۸ لیتری اتوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کروز کنترل، سنسورهای پارک در قسمت‌های جلو و عقب خودرو، سیستم‌های ترمز از قبیل: ترمز کمکی، ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز، چراغ‌های اتوماتیک، تنظیم ارتفاع نور خودکار، چراغ مه شکن در جلو، چرخش نور چراغ‌ها در سرپیچ، سیستم شستشوی کاسه چراغ، فرمان حساس به سرعت الکتروهیدرولیکی با تنظیمات دو حالته و روکش چرم+ دکمه‌های کنترل، هشت اسپیکر به علاوه ساب ووفر که سیستم صوتی راکفورد برای لنسر به ارمغان آورده، نمایشگر لمسی مرکزی با قطر ۷ اینچ، دوربین دید عقب، بلوتوث، ورود بدون کلید، تهویه خودکار صندلی راننده با تنظیمات دستی، گرمکن صندلی‌های جلو، تودوزی چرمی صندلی‌ها، آینه جانبی تاشونده برقی به همراه گرمکن و سانروف.

موتورهای تنفس طبیعی و جای خالی پیشرانه توربوشارژ

میتسوبیشی لنسر موجود در بازار ایران با دو نوع موتور تنفس طبیعی به حجم‌های ۱.۶ و ۱.۸ لیتر به دست مشتریان ایرانی رسیده است. در این بین پیشرانه ۱.۸ لیتری به عنوان پرقدرت‌تر همراه با گیربکس cvt قادر است ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۶ نیوتن‌متر گشتاور را به سوی محور جلو ارسال کند که سبب شده این سدان ۱۳۵۰ کیلوگرمی ظرف مدت زمان ۱۱.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. میانگین مصرف سوخت و حداکثر سرعت این مدل نیز به ترتیب ۶.۶ لیتر و ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت ارزیابی اعلام شده است.

نمونه ۱.۶ لیتری نیز که با یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک جفت شده قادر است ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا صد، نهایت سرعت و میانگین مصرف سوخت میتسوبیشی لنسر ۱۶۰۰ به ترتیب برابر است با ۱۳.۶ ثانیه و ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر. ناگفته نماند که پیشرانه ۱.۶ لیتری میتسوبیشی لنسر به همراه یک گیربکس پنج سرعته دستی نیز در بازار ایران ارائه شده است.

مزایا و معایب لنسر ۲۰۱۳

کیفیت سواری مطلوب، کیفیت ساخت بالا، دوام فنی و قدرت مانورپذیری مناسب از جمله نکات مثبت لنسر ۲۰۱۳ به شمار می‌روند. ضمنا موارد منفی نظیر: عملکرد غیراسپرت گیربکس سی وی تی و بازار خرید و فروش ضعیف‌تر مدل دنده‌ای را می‌توان در کارنامه این خودرو مشاهده کرد.

بازار خرید و فروش میتسوبیشی لنسر ۲۰۱۴ در ایران

میتسوبیشی لنسر یک سدان معروف در سطح بین‌المللی است که در بازار ایران نیز یاد و خاطره خوشی از نسل‌های گذشته آن به جای مانده است. اما نسل جدید لنسر آن طور که بایدوشاید نتوانست انتظارات را به ویژه در بخش فنی و یا طراحی کابین برآورده سازد. از لحاظ وضعیت فروش باید اعلام کرد که نسخه اتوماتیک میتسوبیشی لنسر شرایط بهتری داشته و با رونق بیشتری مواجه است. اما در مجموع می‌توان گفت که وضعیت فروش میتسوبیشی لنسر در قیاس با حریفان کره‌ای یا چینی موجود در بازار ایران همچون: هیوندای النترا، کیا سراتو و به ویژه در قیاس با کراس اوورهای جمع‌وجور، در سطح پایین‌تری قرار داشته و در اولویت‌های بعدی مشتریان جای می‌گیرد.

 

نویسنده: حسین باباپور