میکرولینو، خودرو کوچک برقی

۷ اسفند ۱۳۹۹ میکرولینو، خودرو کوچک برقی

کمبود جای پارک و قیمت بالای سوخت از مشکلاتی هستند که رانندگان در شهرهای بزرگ با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. تویوتا با مدل C+pod، سیتروئن با مدل امی و رنو با مدل توئیزی سعی کردند تا راه حلی برای این مشکل پیدا کنند و حالا یک خودروساز سوئیسی هم با تولید خودرو کوچک و برقی میکرولینو (Microlino) وارد بازی شده است.

برند سوئیسی میکرو، که در دهه ۹۰ میلادی به خاطر تولید اسکوترهای آلومینیومی قابل حمل شهرت داشت، حالا قصد دارد تا یک خودروی برقی کامپکت شهری را به مرحله تولید انبوه برساند. خودرویی که طراحی آن از بی ام و ایستا الهام گرفته شده است.

از بی ام و ایستا تا میکرولینو

خودرو برقی حبابی میکرولینو

بی ام و ایستا (Isetta) خودرویی بود که توسط ایتالیایی‌ها طراحی شده بود و در کشورهای آرژانتین، اسپانیا، بلژیک، فرانسه، برزیل و آلمان با نام‌های مختلفی عرضه می‌شد. به دلیل بدنه تخم مرغی شکل و پنجره‌های حبابی شکل، به خودروی حبابی هم معروف بود، نامی که بعدها به خودروهایی با همین شکل و شمایل نیز داده شد.

در سال ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴ خورشیدی)، بی ام و ایستا اولین خودرویی بود که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۳ لیتر بنزین مصرف می‌کرد.

در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی)، ویم اوبوتر، مدیر شرکت میکرو موبیلیتی سیستم سوئیس، خودروی مفهومی میکرولینو را در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی کرد. این خودرو بر اساس ایستا طراحی شده است اما از سیستم تعلیق و شاسی جدیدی بهره می‌برد. قرار بود تولید خودرو در پایان سال ۲۰۱۷ آغاز شود، اما در نهایت تا اواخر ۲۰۱۸ به تاخیر افتاد. طبق اطلاعات شرکت، در سپتامبر ۲۰۱۸، ۸ هزار دستگاه از این خودرو با قیمت ۱۲ هزار یورو پیش‌فروش شد.

مشخصات فنی میکرولینو

خودرو برقی حبابی میکرولینو

میکرولینو گنجایش ۲ نفر بزرگسال را دارد و وزنش به ۵۱۳ کیلوگرم می‌رسد و می‌تواند با حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

این خودرو دارای یک پیشرانه ۱۱ کیلوواتی است و دو مدل باتری را می‌توان برای این خودرو سفارش داد، با استفاده از باتری نوع اول می‌توان ۱۲۵ کیلومتر –هم‌اندازه رنو توئیزی- با میکرولینو رانندگی کرد و در صورت استفاده از باتری نوع دوم، بُرد این اسکوتر ماشین به ۲۰۱ کیلومتر می‌رسد. این خودرو کوچک طی ۵.۱ ثانیه به سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ظرفیت دقیق باتری‌ها هنوز اعلام نشده اما میکرو ادعا می‌کند که باتری‌های این خودرو در عرض ۴ ساعت کامل شارژ می‌شوند.

با توجه به اینکه طراحی میکرولینو از روی ایستا برداشته شده، درب این خودرو از جلو باز می‌شود و می‌توان آن را در فاصله کم بین دو خودرو پارک کرد و مستقیما روی پیاده‌رو از خودرو پایین آمد. البته برخلاف ایستا که فرمان به در متصل بود، فرمان میکرو روی کف خودرو ثابت است. این خودرو کوچک سانروف نیز دارد.

برای پایین نگه داشتن هزینه ساخت و همین طور قیمت خودرو، کابین میکرولینو ساده طراحی شده و فقط یک نمایشگر برای نشان دادن اطلاعات مهم نصب شده است. داشبورد این ماشین برقی کوچک هم یک نوار افقی است که دو پورت یواس‌بی در آن تعبیه شده و می‌توان تلفن همراه و بلندگوهای بی‌سیم را روی آن قرار داد.

قیمت میکرولینو در بازار اروپا

قیمت میکرولینو برای فروش در اروپا ۱۲ هزار یورو است و با این قیمت می‌تواند با سیتروئن امی رقابت کند. احتمال دارد که این خودرو نیز مثل رنو موبیلیز EZ-1 در طرح خودروهای اشتراکی به کار گرفته شود. البته به دلیل مشخصات فنی و اندازه خیلی کوچک به احتمال زیاد در خیلی از کشورهای اروپایی به‌عنوان یک خودرو شماره‌گذاری نخواهد شد.

نمونه اولیه در سال ۲۰۱۸ معرفی شد اما میکرولینو ۲.۰ شباهت بیشتری به یک خودرو دارد. مدل قبلی دارای یک ساختار لوله‌ای ساده بود اما مدل جدید از چهارچوب فولادی و آلومینیومی فشرده یکپارچه ساخته شده و همین طور عرض عقب خودرو نیز ۵۰ درصد بیشتر شده تا ثبات بیشتری داشته باشد.

نمونه‌های بعدی در ماه مارس آزمایش می‌شوند و در ماه ژوئن نمونه نهایی ساخته می‌شود. میکرو پیش‌بینی می‌کند تا میکرولینو در ماه اوت به تایید اتحادیه اروپا برسد و تولید انبوه آن از سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو