نسل های بی ام و سری ۴ تا سال ۲۰۲۰

۲۵ آذر ۱۳۹۹ نسل های بی ام و سری ۴ تا سال ۲۰۲۰

سری بازی در طیف محصولات تولیدی برند آلمانی بی ام و این روزها به یک سرگرمی جذاب برای مدیران ارشد و بازار فروش این برند؛ اما در عین حال به یک شیطنت نچسب برای علاقه‌مندان متعصب این برند بدل شده است. داستان افزایش و رشد چشمگیر سری‌های تولیدی بی ام و در دو دهه گذشته به روایتی مشترک میان سه غول پریموم‌ساز آلمانی، یعنی بی ام و، مرسدس بنز و آئودی باز‌می‌گردد. زمانی که این سه خودروساز تلاش کردند تا به موازات یکدیگر سبد محصولات خود را با توجه به تغییرات جهانی بازار صنعت خودرو گسترش دهند؛ تعداد قابل توجهی خودرو در کلاس‌ها و سگمنت‌های مختلف به سبد محصولات این برندها افزوده شد که از دیدگاه بیشتر کارشناسان حوزه خودرو بیش‌ از حد نیاز و اغراق‌آمیز بود. اما گویی بازار فروش به خوبی از آن استقبال کرده و در نتیجه امروزه شاهد تولید بسیاری از محصولات جدیدی و نوظهور از این سه برند پریمیوم/لاکچری آلمانی هستیم.

سری ۴ بی ام و یکی از این کلاس‌های نوظهور است که در راستای هدفی خاص ایجاد شد، هدفی که بسیاری از علاقه‌مندان کمپانی بی ام و را ناراحت و عصبانی کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید آشنایی با چرایی پیدایش و دو نسل تولیدی سری ۴ بی ام و تا امروز است.

سفر به سبک بی ام و، از ۳ به ۴

بی ام وسری 3 یا سری 4

از دهه ۱۹۷۰ میلادی که بی ام و سری‌های ۳، ۵، ۶ و ۷ را روانه بازار کرد، جای تردید ندارد که سری ۳ محبوب‌ترین و پر‌فروش‌ترین سری تولیدی بی ام و و تشکیل دهنده ۳۰ درصد حجم فروش کل محصولات این برند تا امروز بوده است. خودرویی جمع‌ و جور، اسپرت، با توانایی‌های فنی درخور توجه و صد البته قیمتی رقابتی در برابر سری‌های گران قیمت‌تر و رده بالا. سری ۳ از همان ابتدای کار در دو نسخه سدان و کوپه به تولید رسید تا حتی خانواده‌های میانه‌رو اسپرت‌پسند نیز به آن جذب شوند.

به این ترتیب تا زمان تولید ششمین نسل سری ۳ بی ام و با کد شناسایی F30، سری ۳ همچنان به عنوان یک محصول در فرمت‌های مختلف کوپه، سدان، کانورتیبل و استیشن واگن به تولید رسید اما در این هنگام که تنها دو سال از تولید F30 گذشته بود، بی ام و خبر از انتقال کامل دو فرمت کوپه و کانورتیبل (سقف تا شونده) سری ۳ به سری نوظهور و جدیدی به نام سری ۴ را داد و عنوان کرد که از این پس سری ۳ تنها در فرمت سدان و کلاس جدید گرند تورینگ (GT) به تولید خواهد رسید. این گونه بود که سری ۴ به عنوان نماینده تولیدی کوپه و کانورتیبل‌های سری ۳ به طیف محصولات بی ام و اضافه شد.

اما این مهم به مزاق بسیاری از طرفداران دو آتشه این برند باواریایی خوش نیامد چراکه سری 3 بی ام و بیش از چهار دهه بر خط تولید قرار داشت تا یکی از ماندگارترین کوپه‌های این برند را تشکیل دهد اما حالا تحت نامی جدید باید به بقا ادامه داده و خود تنها در نسخه‌های سدان و استیشن واگن به تولید برسد.

F32، نسل اول

نسل اول بی ام وسری 4

اولین نسل رسمی سری ۴ در میانه‌های سال ۲۰۱۳ در حالی روانه بازار شد که کدF32 ویژه نسخه کوپه، کد F33 ویژه نسخه کانورتیبل و کد F36 ویژه نسخه فست بک پنج‌در (گرن کوپه) نسل اول سری ۴ انتخاب شد. این نسل در حقیقت به عنوان جانشین رسمی سری کوپه E90 و کانورتیبل E93 نسل پنجم بی ام و بنا شد و در ظاهر نیز از المان‌های طراحی مشابه این نسل الهام می‌گیرد و این در حالی است که از دیدگاه فنی بخش‌های بسیاری را با نسل ششم سری ۳ با کد شناسایی F30 در اشتراک دارد.

در حقیقت کوپه نسل اول سری ۴ بی ام و در مقایسه با E92 سری ۳ به اندازه ۳‍۱ میلی‌متر کشیده‌تر، ۴۴ میلی‌متر پهن‌تر و از دیدگاه فاصله محورها معادل ۵۰ میلی‌متر کشیده‌تر بود. سری ۴ از هر نظر در مقایسه با سری ۳ نسل پیشین بزرگ‌تر بود و این مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تغییر پیش آمده در گذار از سری ۳ به سری ۴ بود.

متاسفانه از دیدگاه بخش قوای محرکه، سری ۴ با آپشن‌های دهان‌پرکن و چشمگیری مواجه نبود. به شکل عجیبی بی ام و برای نسل اول سری ۴، سه نوع پیشرانه بنزینی و دو نوع پیشرانه دیزل را در نظر گرفت که سری بنزینی شامل پیشرانه‌های ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری، ۴سیلندر ۲.۰ لیتر و در نهایت ۶ سیلندر خطی ۳.۰ لیتر می‌شد. تنها دو پیشرانه چهار سیلندر ۲.۰ لیتر توربو دیزل و یک نمونه ۶ سیلندر خطی توئین توربو نیز در لیست قرار داشت.

قدتمندترین نسخه سری ۴ نسل اول را نسخه سری M آن با کد تجاری M4 GTS (قوی‌تر از M4 و M4 CS) تشکیل می‌داد. این سری M در زمره اولین سری Mهایی بود که از کد شناسایی فنی متمایز استفاده می‌کرد که برای نسل اول این سری F82 و F83 (برای کوپه و کانورتیبل) بود که از پیشرانه توئین توربو ۶ سیلندر خطی ۳.۰ لیتری S55 با ستاپ مخصوص بهره می‌برد و قدرتی برابر با ۴۹۳ اسب بخار و گشتاوری معادل با ۶۰۰ نیوتون متر تولید می‌کرد.

نسل اول سری ۴ تنها نسل این سری بود که پیش از وضع قانون منع واردات خودروهای لوکس توانست در تیراژ محدود به بازار ایران راه یابد.

G22، نسل امروزی

نسل دوم بی ام و سری 4

نسل دوم سری ۴ با کد فنی G22 (G23 و G26 برای کانورتیبل و گرن کوپه) در میانه‌های سال جاری روانه بازار جهانی شد. این نسل بر خلاف نسل پیشین سری ۴، کاملا بر اساس زبان طراحی نوین بی ام و و در تمایز کامل با سری ۳ طراحی و در نتیجه در زمره اولین‌های این برند بود که با جلوپنجره عجیب و غریب و بسیار بزرگ جدیدی بی او و روانه بازار شد و حالا با این طراحی جدید از دیدگاه کلاس یک سر و گردن بالاتر از سری 3 می‌ایستد. همانند نسل پیشین، G22 نیز از بسیاری نکات فنی با هفتمین نسل سری ۳ (G20) اشتراکات بسیار دارد. این نسل که بیش از ۸۰ درصد طراحی و ایده‌های به کار رفته در نسخه مفهومی Concept 4 سال ۲۰۱۹را با خود به همراه داشت؛ بر اساس ادعاهای این برند، ضریب درگ معادل با ۰.۲۵ دارد که رقمی درخور توجه است.

برخلاف نسل پیشین، اینجا خبری از پیشرانه بنزینی ۳ سیلندر نیست و از سوی دیگر استفاده گسترده از سیستم‌های هیبرید در این سری بسیار رایج شده است. در حال حاضر قدرتمندترین نسخه تولیدی سری ۴ نسل دو با کد شناسایی M440i شناخته می‌شود که از پیشرانه ۳.۰ لیتری شش سیلندر توربوچارجر به قدرت ۳۸۲ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی ۱۱ اسب بخاری ۴۸ ولتی بهره می‌گیرد.

بی تردید همچنان قدرتمندترین نسخه سری M خواهد بود که در این نسل با کد G82 شناخته شده و تحویل آن در نیمه اول سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد. نسخه M نسل دوم سری ۴ شباهت بیشتری به طراحی نسخه مفهومی Concept 4 خواهد داشت و از پیشرانه ۳.۰ لیتری توئین توربو شش سیلندر S58 به همراه گیربکس ۶ سرعت دستی یا ۸ سرعت اتوماتیک و سیستم انتقال نیرو دیفرانسیل عقب یا دو دیفراسیل بهره خواهد برد. همچنین تعداد محدود ۱۵۰ دستگاه از نسخه M سری ۴ نسل دوم با همکاری برند پوشاک کیث (Keith) به تولید خواهد رسید که قیمت نهایی و تزئینات به کار رفته در آن از نسخه معمولی M چند سرو گردن بالاتر و کاملا متمایز خواهد بود.

نویسنده: شهاب انیسی