لکسوس LX، برترین شاسی بلند لکسوس

۱۹ دی ۱۳۹۹ لکسوس LX، برترین شاسی بلند لکسوس

هنگامی که برند لکسوس در سال 1989 از سوی خودروسازی ژاپنی تویوتا به عنوان زیرمجموعه لوکس‌ساز این برند به جهان معرفی شد، پرواضح بود که این برند در کلاس شاسی بلند نیز با سایر برندهای لوکس دنیا رقابت خواهد کرد. به عبارت بهتر، عدم ورود یک برند لوکس‌ساز به دسته خودروهای شاسی بلند موضوعی غیر ممکن است چراکه شاسی بلندها به ذات بخش مهمی از ویژگی‌های یک خودرو لوکس را به همراه دارند که همان ابعاد قابل توجه، فضای داخلی زیاد، توان فنی بالا و پرستیژ کلاس تولیدی است. از سوی دیگر میل بازار جهانی به دسته خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در دو دهه اخیر به شکل چشمگیری افزایش داشته است. در نتیجه تنها افزودن چند المان به خودروهایی از این کلاس می‌تواند خودروساز را به سادگی به نتیجه و خروجی مطلوب برساند. هرچند موضوع برای لکسوس در ابتدای کار اینگونه نبود.

اولین LX

لکسوس برند نوظهور و تازه از راه رسیده لوکس‌ساز تویوتا در آغاز کار چیزی برای خودنمایی در دست نداشت. در نتیجه طبیعی بود که به سراغ محصولات وقت تویوتا رفته و برند خود را بر اساس نسخه‌های تولیدی وقت برند مادر بچیند. اولین اقدام لکسوس در ساخت و تولید شاسی بلند لوکس بر پایه لندکروز J80 انجام شد. J80 چهارمین نسل از سری شاسی بلندهای سایز بزرگ توانمند تویوتا بود که با نام عمومی لندکروزر (Land Cruiser) شناخته می‌شد.

اگر چه در گذر زمان لکسوس در راستای تولید کراس اوورهای نوین با طراحی‌های متمایز و انحصاری خود بسیار قوی‌تر عمل کرد و سری RX را روانه بازار ساخت، اما رویه تولید شاسی بلندهای سایز بزرگ این برند تنها بر اساس نسخه‌های تولیدی لندکروزر تویوتا انجام گرفت و تا کنون این برند اقدام به تولید خودرویی انحصاری در این کلاس نکرده است. البته این اقدام لکسوس بسیار منطقی بود چرا که فروش این کلاس از خودروها در مقایسه با دسته خودروهای سواری و بعد‌ها کراس اوور، بسیار محدودتر بود و تولید خودرویی انحصاری کاری بسیار هزینه‌بردار و غیر منطقی به نظر می‌رسید. به همین دلیل لکسوس تاکنون برای تولید شاسی بلندهای سایز بزرگ لوکس خود تنها بر پلتفرم و مدل‌های آماده برند مادر از سری لندکروزر تکیه کرده است.

نسل شناسی، LX بر اساس لندکروزر

سری J80 لندکروزر از سال 1992 تا سال 1998 بر خط تولید قرار داشت و لکسوس که تازه در سال 1989 به جهان معرفی شده بود؛ تصمیم گرفت J80 را اساس و پایه ابتدایی برای اولین شاسی بلند تولیدی خود قرار دهد. به این ترتیب با اعمال برخی تغییرات ظاهری جزئی، اولین لکسوس شاسی بلند فول سایز با نام سری LX روانه بازار جهانی شد.

1997 land cruiser lexus

لندکروزر 1997 lexus

این خودرو با کد تجاری LX450 به پیشرانه 4.5 لیتری شش سیلندر خطی (I6) و گیربکس 4 سرعت اتوماتیک خانواده تویوتا مجهز بود که بر لندکروزر نیز قابل سفارش بود. اما آنچه در این لکسوس جز نشان تجای L در جلو و عقب خود بجای نشان تجاری کمپانی تویوتا ایجاد تمایز می‌کرد، کیفیت بسیار بالا متریال به کار رفته و دقت بسیار بالا مونتاژ در سری محصولات لکسوس بود.

استفاده از چرم و برخی متریال طرح چوب بدون شک بر جلوه ظاهری خودرو می‌افزود اما این خودرو همچنان یک لندکروزر J80 بَزَک شده بود و واقعا تفاوتی با یک تویوتا نداشت. اما سطح کیفیت تولید به اندازه‌ای بالا بود که سری LX450 از دیدگاه رده‌بندی استانداردهای کیفی به یکی از باکیفیت‌ترین محصولات تولیدی خانواده تویوتا بدل شده بود که معمولا از دیدگاه دوام نیز طول عمر بیشتری نسبت به لندکروزر تولیدی تویوتا داشت. RX نسل اول تنها در سال 1995 تا 1997 در بازه‌ای بسیار کوتاه به تولید رسید.

تولید نسل دوم سری RX لکسوس بعد از مدت‌ها طبیعتا با جایگزینی J80 با نسل پنجم لندکروزر در سال 1998 با کد شناسایی فنی J100 ممکن شد. J100 بدون تردید یکی از برترین سری محصولات تولیدی خانواده لندکروزر تویوتا است که چه از نظر طراحی و چه از دیدگاه دوام و قوای فنی، به یکی از محبوب‌ترین اعضای خانواده سری لندکروزر بدل شد.

2008 lexus lx 470

 

لکسوس نسل دوم سری RX را این بار با نام تجاری RX470 روانه بازار کرد که این بار همانند لندکروزر از سال 1998 تا 2007 بر خط تولید قرار گرفت. با گذر زمان تغییرات طراحی ظاهری و فنی اعمال شده بر سری RX از نسل پیشین بیشتر و بیشتر می‌شد تا نسخه لکسوس فرصت بیشتری برای تعریف وجه تمایز خود با محصولات معمولی تویوتا داشته باشد. این نسل از پیشرانه به‌روزتر و نوین 4.7 لیتری V8 به همراه دو حق انتخاب برای گیربکس اتوماتیک (4 یا 5 سرعت) بهره می‌برد.

نسل سوم RX همانطور که انتظار می‌رود به هنگام معرفی نسل ششم سری لندکروزر با کد شناسایی فنی J200 در سال 2007 روانه بازار جهانی شد. J200 جانشین رسمی J100 است که از معرفی در سال 2007 تا کنون همچنان بر خط تولید تویوتا قرار دارد و هنوز جانشین رسمی آن معرفی نشده است. نسل سوم RX اولین نسل این سری از لکسوس است که با حق انتخاب بیش از یک پیشرانه به بازار جهانی روانه می‌شود. این خودرو در قدرتمندترین حالت ممکن با کد تجاری LX570 شناخته شده و از پیشرانه جدید 5.7 لیتری V8 بهره می‌گیرد که با یکی از دو گیربکس 6 یا 8 سرعت اتوماتیک هماهنگ می‌شود.

نمایی از 2008 lexus lx 470

 

همانند نسخه لندروزر J200 از تویوتا، RX J200 نیز دستخوش تغییرات ظاهری و فنی بسیار شد. ارائه فیس لیفت‌های نوین این خودرو طراحی لکسوس را به طور کلی از تویوتا جدا کرد و حالا می‌توان گفت که LX در نسل سوم خود توانست با پیروی از زبان طراحی وقت لکسوس، به طراحی متمایز و منحصر به خود دست یابد.

LX در ایران

در میان سه نسل لکسوس LX های تولید شده این تنها نسل سوم بود که توانست به لطف واردات از سوی شرکت ایرتویا، نماینده رسمی واردات تویوتا و لکسوس، در قدتمند‌ترین نمونه تولیدی (LX570) به بازر ایران راه پیدا کند. اما با وضع قانون منع واردات خودروهای لوکس و مجهز به پیشرانه‌های حجیم‌تر از 2.5 لیتر در سال 2013، این محصول تنها در نمونه‌‌های 2012 و 2013 در بازار ایران موجود هستند.

 

2017 lexus lx 570

 

پیشرانه 5.7 لیتری V8 آن‌ قادر به تولید 383 اسب بخار در دور 5700 و 545 نیوتون.متر در دور 3600 است که از طریق گیربکس 6 سرعت اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل موقت ساخت تویوتا به هر چهار چرخ خودرو انتقال پیدا می‌کند. این مجموعه فنی می‌تواند وزن قابل توجه 2.7 تنی LX570 را در حدود 7.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. بر خلاف آنچه که از محصولات تویوتا و لکسوس در بازار ایران به صورت یک تصویر خیالی جا افتاده است، هر خودرویی که با وزن زیاد به پیشرانه‌ای قدرتمند مجهز شود با مصرف سوخت بسیار زیاد نیز همراه خواهد بود. در نتیجه LX570 نیز از این حقیقت مستثنی نیست و مصرف سوخت متوسط آن برابر با 17 لیتر در هر صد کیلومتر است که در صورت رانندگی پرشتاب شهری به سادگی می‌تواند مرز متوسط 20 لیتر در هر صد کیلومتر را همچون آب خوردن بگذراند.

بزرگ‌ترین مشکل LX570 بازه قیمتی بسیار بالای آن بود که در زمان عرضه معادل 570 میلیون تومان قیمت می‌خورد. این سبک قیمت‌گذاری هماهنگ با حجم موتور 5.7 لیتری LX570 باعث شد تمامی رسانه‌های خودرویی ایران به این مهم که هر لیتر آن 100 میلیون تومان قیمت دارد اشاره مستقیم کنند.

نمایی از 2017 lexus lx 570

 

اختلاف فنی و البته ظاهری بسیار کم (در نسخه‌های قبل از فیس لیفت) با لندکروزر J200 باعث شد که خرید نسخه لوکس لندکروزر تنها با نام تجاری متفاوت لکسوس برای بسیاری از ایرانیان توجیه منطقی نداشته باشد. هرچند قانون منع واردات سال 2013 نیز شانس فروش بیشتر این مدل را در بازار ایران از آن گرفت اما در مقایسه با نسخه ارزانتر لندکروزر J200 برای وضعیت معیشتی نامناسب مردم در آن دوران، LX570 شانس زیادی برای رقابت نداشت چه برسد به وضعیت اقتصادی امروز.

سخن نهایی

lexus lx 570 facelift

نمایی از lexus lx 570 facelift

LX بدون تردید یکی از موفق‌ترین تجربه‌های لکسوس در دوران تولید شاسی بلندهای فول سایز است. این خودرو نه تنها در ایران بلکه در بازار جهانی با استقبال بسسیار چشمگیری مواجه شد. اما با ورود به بازار خودرو جهانی که مخصوصا در بازه یک دهه گذشته با ورود کراس اوورها بسیار داغ شده است، خودروهای سایز بزرگ شاسی بلند شانس چندانی برای حضور در میان آن‌ها برای خود متصور نمی‌شوند.

به عبارت بهتر، تویوتا اخیرا اعلام کرد که که لندکروزر J200 را در سال 2022 از خط تولید خارج خواهد کرد چراکه حجم فروش این خودرو به واقع قدیمی (عرضه ابتدایی در سال 2008) در برابر دسته خودروهای کراس اوور در بازار بزرگ آمریکای شمالی در حقیقت بسیار ناچیز و تولید و عرضه آن در بازار جهانی برای این برند ضرر آفرین است. این مهم برای لکسوس LX570 نیز صدق می‌کند چراکه از دیدگاه پلتفرم با لندکروزر J200 کاملا برابر است. در نتیجه باید دید که تویوتا برای نسل بعدی لندکروزر چه در ذهن می‌پروراند چون تصمیم ابتدایی که تویوتا می‌گیرد بر سرنوشت محصولات لکسوس تاثیرات چشمگیری خواهد گذاشت.

نویسنده: شهاب انیسی