بررسی نسل های پورشه ۹۱۱ در یک نگاه

۱۶ مهر ۱۴۰۰ بررسی نسل های پورشه ۹۱۱ در یک نگاه

پورشه ۹۱۱ (Porsche 911)، یکی از محبوب‌ترین محصولاتی است که کمپانی آلمانی ۸۹ ساله پورشه (Porsche AG) تا امروز ارائه کرده است. این خودروی اسپرت دوست داشتنی دو در، برای اولین بار در سال ۱۹۶۳ در اشتوتگارت معرفی شد. جالب است بدانید که موتور آن بر خلاف بسیاری از ماشین‌های دیگر، در بخش عقبی آن تعبیه شده است. از آنجایی که پورشه ۹۱۱طرفداران زیادی دارد، تصمیم گرفته‌ایم که در این مطلب، تمامی نسل‌های آن را به طور خلاصه بررسی کنیم.

پورشه ۹۱۱ الکتریکی؛ از شایعه یا واقعیت؟

شاید شایعه ساخت یک پورشه ۹۱۱ برقی به هیچ عنوان باب میل بسیاری از طرفدار این برند نباشد، اما تا به امروز بسیاری از غول‌های خودروسازی همچون ولوو، آئودی و مرسدس-بنز پایان عمر موتورهای درون سوز را اعلام و برای آن برنامه ریزی کرده‌اند؛ بنابراین تصور حضور پورشه ۹۱۱ الکتریکی در آینده بازار آنچنان هم دور از ذهن نیست. تمامی این شایعات زمانی شدت و قدرت گرفت که سر طراح این برند آلمانی اعلام کرد برای پورشه هیچ چیز غیرممکن نیست، حتی یک ۹۱۱ الکتریکی! او بیان کرد که این کمپانی تصورات روشنی از ظاهر و مشخصات فنی این خودرو که شاید در آینده عرضه شود، در سر دارد.

از قرار معلوم این خودرو شباهت چندانی به دیگر محصولات پورشه نخواهد داشت، چرا که طراحی یک مدل کاملا جدید آزادی عمل بیشتری به طراحان خواهد بخشید. سر طراح این کمپانی در ادامه گفت که در طول سا‌ل‌های حرفه‌ای خود تغییرات بزرگ و زیادی دیده است، بنابراین طراحی و ساخت پورشه ۹۱۱ش برقی به هیچ عنوان کار سختی برای او و تیمش نیست.

نسل‌های مختلف پورشه ۹۱۱دوست داشتی و پرطرفدار

پورشه ۹۰۱ (۱۹۶۳-۱۹۷۳)

پورشه 901

آغاز حیات پورشه ۹۱۱ با ارائه مدل مفهومی ۹۰۱  در سال ۱۹۶۳ کلید خورد. مطمئنا کمپانی پورشه هرگز فکرش را نمی‌کرد که این محصول، مبدا مسیر موفقیت چندین و چند ساله باشد. برای جلوگیری از اشتباه گرفتن ۹۰۱ با یکی از محصولات کمپانی پژو (Peugeot)، ۹۰۱ به ۹۱۱ تغییر کرد. در واقع این ماشین نسخه بزرگ‌تری از ۳۵۶ بود و دو صندلی اضافه‌تر داشت. ۹۱۱ اولیه، مجهز به یک موتور ۲ لیتری بود که حدودا ۱۳۱ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

سری جی (The G-series)/(۱۹۷۳-۱۹۸۹)

پورشه 911 سری جی

پس از خروج مدل اولیه از بازار، سری G وارد عرصه شد. این سری از محصولات ۹۱۱، حدودا به مدت ۱۶ سال در بازار حضور داشت. در این مدت، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای کمپانی پورشه یعنی معرفی موتور توربوشارژ به سری ۹۱۱ شکل گرفت.

پورشه ۹۶۴ (The 964)/(۱۹۸۹-۱۹۹۴)

پورشه 964

۹۶۴ که در اواخر دهه ۸۰ میلادی معرفی شد،  طراحی جدیدتر، مدرن‌تر و تکنولوژی به روزتری را با خود به همراه آورد. در اصل، این مدل ۸۵ درصد با مدل‌های دیگر تفاوت داشت. این محصول قابلیت AWD را با خود به همراه آورد و با معرفی فرمان برقی، ترمز ABS و ایربگ موجب شگفتی هوادارانش شد. شاید برایتان جالب باشد که این مدل، به عنوان زشت‌ترین ۹۱۱ تاریخ پورشه شناخته می‌شود و تا همین چند وقت پیش، مدل دست دوم آن را می‌توانستید با قیمت بسیار پایینی خریداری کنید.

پورشه ۹۹۳ (The 993)/(۱۹۹۴-۱۹۹۸)

پورشه 993

یکی از نکات جالب کمپانی سازنده برای  تفکیک کردن این مدل‌ها از یک دیگر، در نظر گرفتن کد و شماره برای آن‌ها بود. عشق ماشین‌ها هرگز این محصولات را با یک دیگر اشتباه نمی‌گیرند.

مدل ۹۹۳ دقیقا شش سال پس از ۹۶۴ رسید. هنوز که هنوز است این مدل به عنوان زیباترین محصول پورشه آلمانی شناخته می‌شود. این محصول، آخرین مدل از سری ۹۱۱ بود که موتور آن با هوا خنک می‌شد. در طول زمان، ۹۹۳ «بیوه کن» لقب گرفت.

پورشه ۹۹۶ (The 996)/(۱۹۹۸-۲۰۰۱)

پورشه 996

مدل ۹۹۶ با موتوری رسید که توسط آب خنک می‌شد. همین باعث اعتراض برخی از هواداران شد، زیرا معتقد بودند که نسل جدید ۹۱۱ «شخصیت واقعی و اصیل خود را از دست داده است.» با ظهور این مدل، زبان طراحی ۹۱۱ تا حد قابل توجهی تغییر کرد.

پورشه ۹۹۶.۲ (The 996.2)/(۲۰۰۱-۲۰۰۴)

پورشه 996.2

با ورود ۹۹۶.۲، فرهنگ استفاده از موتوری که توسط آب خنک شود در بین هواداران ۹۱۱ جا افتاد. این مدل ثانویه با یک فیس لیفت سنگین، به مدت سه سال در بازار حضور داشت. پورشه با ارائه این فیس لیفت، سعی داشت که منتقدان را راضی کرده و طراحی ظاهری و داخلی را تا حد زیاده به گذشته برگرداند. با این حال، این مدل شباهت چندانی به خواهر و برادرهای بزرگ‌تر خود نداشت.

پورشه ۹۹۷ (The 997)/(۲۰۰۴-۲۰۰۸)

پورشه 997

چراغ‌های معروف سری ۹۱۱ که غالبا گرد بودند، با ارائه مدل ۹۹۷  جانی تازه گرفتند. شکل کلی آن تا حد زیادی به مدل پیشین خود، یعنی ۹۹۶ (نه ۹۹۶.۲) شباهت داشت. با این حال مشخص بود که تا حد زیادی به جزئیات و ظرافت‌های لازم برای طراحی‌، در این محصول توجه شده بود.

پورشه ۹۹۷.۲ (The 997.2)/(۲۰۰۸-۲۰۱۱)

پورشه 997.2

این مدل، از لحاظ ظاهری فرق چندانی با ۹۹۷  نداشت. در واقع تفاوت اصلی این دو مدل، در زیر کاپوت‌های آن دو بود. این پورشه، با یک گیربکس کلاچ دوقلو PDK و موتور بهینه‌تری همراه بود. این مدل هم توانست در طول حضورش در بازار، طرفداران زیادی به دست آورد.

پورشه ۹۹۱ (The 991)/(۲۰۱۱-۲۰۱۵)

پورشه 991

۹۹۱ در سال ۲۰۱۱ ظهور کرد. با اینکه توانست به عنوان یکی از زیباترین مدل‌های دهه نام گیرد، از باد انتقاد منتقدان برای داشتن یک فرمان الکتریکی جدید در امان نماند. با این حال، هنوز شخصیت یک ماشین GT در آن دیده می‌شد.

پورشه ۹۹۱.۲ (The 991.2)/(۲۰۱۵-۲۰۱۸)

پورشه 991.2

این ورژن از ۹۱۱ متحمل تغییرات زیادی شد و یک موتور توربوی ۳.۰ لیتری داشت. این موضوع برای کسانی که به دنبال شخصیت قدیمی و اصیل سری ۹۱۱ بودند، خوشایند نبود. ۹۹۱ توانست در طول حیات خود، افتخارات زیادی به دست آورد.

پورشه ۹۹۲ (The 992)/( از سال ۲۰۱۸)

پورشه 992

شمای کلی ۹۹۲ به مدل‌های پیشین خود شباهت دارد، اما از طرفی از لحاظ دیزاین بسیار تغییر کرده است. یکی از تکنیک‌های پورشه که در این مدل هم استفاده شده است، قدرت و توان بیشتر در ازای آلایندگی کمتر با موتور توربو ۳.۰ لیتری آن است.

معرفی پورشه 911 GT3 جدید

پورشه 911 GT3 جدید

کمپانی پورشه (Porsche)، یکی از معدود خودروسازانی است که به حرف طرفداران و مشتریان وفادار خود اهمیت داده و از نظرات و ایده‌های آن‌ها در طراحی مدل‌های جدید خود استفاده می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که محصولاتش نسبت به گذشته پیشرفت چشم گیری داشته باشند. این امر باعث خوشحالی طرفداران پورشه می‌شود. البته این موضوع باعث نمی‌شود که به قوانین و تعهدهای خود پایبند نباشد.

گوش دادن به نظرات و ایده مشتریان، همان کاری است آندرس پریوننیگر، مدیر تیم توسعه پورشه 911 GT3 سال ۲۰۲۱ (2021 Porsche 911 GT3) انجام داده است. در واقع در اینجور مسائل، او همیشه طرف مشتریان را می‌گیرد و به نظرات آن‌ها احترام می‌گذارد.

طراحی پورشه 911 GT3

طراحی پورشه 911 GT3

از آنجایی که قسمت جلویی و عقبی GT3 جدید همیشه پوشانده می‌شود، هنوز نمی‌دانیم که این مدل جذاب‎‍‎ و دوست داشتنی دقیقا چه شکلی است. طبق گفته‌های یک منبع موثق، طراحی این مدل بسیار دقیق و زیباتر از دیگر مدل‌های موجود است. هواکش‌های آن نسبت به گذشته در موقعیت پایین‌تری قرار گرفته اند و همین امر باعث می‌شود که پورشه 911 GT3 2021، کمی به موتور جت شباهت پیدا کند. از طرف دیگر، باله آن در موقعیت بالاتر قرار می‌گیرد. شاید با دیدن آن تصور کنیم که ظاهری عجیب اما دل نشینی به این پورشه دوست داشتنی بخشیده است. در واقع بالا قرار گرفتن باله باعث می‌شود که GT3 آیرودینامیک‌تر باشد.

از قرار معلوم، در داخل کابین یک پنل دیجیتالی جدید تعبیه شده است که با فعال سازی حالت GT، اطلاعات مهم مربوط به موتور، سرعت و… در سمت راست و چپ صفحه خود نمایان می‌کند.

مشخصات فنی پورشه 911 GT3 2021

پورشه 911 GT3 2021، نیروی خود را از یک موتور تخت شش ۴.۰ لیتری می‌گیرد. این موتور به دستورات راننده سریعا عکس العمل نشان می‌دهد و بسیار چابک است. نیرویی که این سیستم قدرت رسانی قوی تولید می‌کند، برابر ۵۰۰ اسب بخار و حتی بیشتر است.

موتور با یک سیستم انتقال قدرت ۶ سرعته، دستی و بسیار قوی همراه می‌شود که نسبت به گیربکس ۷ سرعته مدل ۹۹۲، عملکرد خیلی بهتری دارد. در واقع گیربکس PDK مدل ۹۲۲ با یک گیربکس قوی جایگزین شده و فرایند تعویض دنده را بسیار آسان‌تر کرده است.

شاسی نیز تغییرات زیادی داشته و به یک سیستم تعلیق چند لینکی تعبیه شده است. همچنین GT3 جدید، نسبت به دیگر مدل‌های پورشه وزن خیلی کمتری دارد.

مدل لگو: ارزان‌ترین راه برای خرید پورشه ۹۱۱

اگر در کودکی با اسباب‌بازی‌های لگو بازی کرده باشید، بعد از گذشت سال‌ها همچنان می‌توانید لذت بازی با آن را تجسم کنید. این شرکت دانمارکی می‌داند چطور از حس نوستالژی ما استفاده کند و همچنین می‌داند چگونه با عرضه مدل پورشه ۹۱۱، علاقمندان خودرو را به سمت خود جلب کند.

شرکت لگو دو مدل کوچک پورشه ۹۱۱ را عرضه کرده است: پورشه ۹۱۱ توربو و پورشه ۹۱۱ تارگا. این مدل‌ها دارای یک هزار و 458 قطعه هستند و با سر هم کردن آنها می‌توانید یک پورشه کوچک با تمام جزئیات داشته باشید. دسته دنده، ترمز دستی، فرمان و صندلی‌ها مثل مدل واقعی طراحی شده‌اند.

نمای ظاهری پورشه ۹۱۱ توربو کوچک مشابه با مدل واقعی ۱۹۸۰ طراحی و ساخته شده است. بال عقب خودرو مثل پورشه ۹۱۱ واقعی و موتور این اسباب‌بازی نیز دارای توربو و خنک‌کننده است.

در مدل کوچک تارگا نیز میله عقب و شیشه عقب از روی خودروی واقعی کپی شده و سقف جمع‌شونده این مدل را نیز می‌توان به راحتی برداشت. موتور نیز مثل مدل واقعی، عقب خودرو واقع شده و فن خنک‌کننده ‌آن قابل مشاهده است.

هر دو مدل کوچک پورشه ۹۱۱ توربو و پورشه ۹۱۱ تارگا، ۳۴ سانتیمتر طول و ۱۵ سانتیمتر عرض دارند. پورشه ۹۱۱ لگو از اول مارس ۲۰۲۱ (۱۱ اسفند ۱۳۹۹) و با قیمت ۱۴۹.۹۹ دلار در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

این مدل‌ها توسط محصولات Creator Expert لگو و برای افراد بالای ۱۸ سال تولید شده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان- میلاد قزللو