نقش ایمنی شیشه‌ ماشین هنگام تصادف

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ نقش ایمنی شیشه‌ ماشین هنگام تصادف

شیشه ماشین یکی از حساس‌ترین و البته آسیب رساننده‌ترین قطعات به افراد داخل خودرو هنگام تصادف است. اگر ایمنی آن، پیش از سانحه مورد توجه قرار نگرفته باشد و به استانداردهای لازم در انتخاب این قطعه مهم در بخش‌های مختلف وسیله نقلیه توجه نشود؛ احتمال آسیب‌دیدگی افراد بسیار بالا می‌رود. خطر این موضوع در شیشه جلو برای راننده و سرنشین صندلی شاگرد نسبت به سایر بخش‌های اتومبیل و سرنشینان، بیشتر است.  همچنین گاهی نیاز به شکستن این قطعه حساس است؛ زیرا در برخی موارد، اشخاص حین حادثه در اتومبیل زندانی شده و باید هر چه سریع‌تر از آن خارج شوند.

نیاز به شکستن شیشه خودرو زمان سانحه

شکستن شیشه خودرو در حادثه

گاهی هنگام تصادف و در شرایطی که ماشین دیگر حالت عادی ندارد؛ درهای آن قفل شده یا به هر دلیلی، دیگر امکان باز شدن آن‌ها وجود ندارد. اگر شخص به علت فاصله زیاد امدادرسان‌ها با آسیب دیده، نیاز فوری به خروج از اتومبیل داشته باشد؛ باید تمام تلاش خود را در شکستن شیشه اتومبیل به کار گیرد. به طور مثال در زمان‌هایی که ماشین چپ کرده، داخل رودخانه افتاده یا موارد دیگری که ممکن است برای هر کسی پیش آید.

اولین موردی که باید در این شرایط مدنظر قرار دهید، حفظ آرامش است تا بتوانید درست و با دقت کافی، تصمیم بگیرید؛ البته این بدان معنی نیست که سرعت را قربانی آرامش کنید.

نکته مهم دیگر این است که شما باید شیشه‌های کناری را هدف شکستن قرار دهید، زیرا مقاومت آن‌ها کمتر است و راحت‌تر شکسته می‌شوند؛ اما موضوعی که گاهی افراد با آن مواجه می‌شوند، سختی شکسته شدن قطعه مذکور است. بدین صورت که شخص با چکش مخصوص این کار که در خودرو وجود دارد به شیشه ضربه وارد می‌کند؛ اما تنها چیزی که عاید او می‌شود، ترک خوردگی آن است. مهم‌ترین دلیل نشکستن این قطعه حساس با چکش، نوع آن است.

شیشه سکوریت یا لمینیت؟

شیشه جلو شکسته ماشین

انتخاب مناسب برای شیشه‌های کناری خودرو، نوع سکوریت یک لایه یا Tempered Glass است؛ این نوع، زمان ضربه به قطعات کوچکی تبدیل می‌شود که لبه‌های آن تیز نبوده و کاملا صیقلی است.

خودروسازان امروزی با هدف افزایش امنیت و مقاومت قطعه حیاتی مذکور در برابر ضربه از نوع لمینیت استفاده می‌کنند که در تصادف‌ها، برعکس عمل کرده و اتفاقا امنیت را کاهش می‌دهند. البته این قطعات با قابلیت نشکستن خود، بسیار کاربردی هستند؛ اما بهترین استفاده آن در شیشه جلو ماشین است که شکسته شدنش می‌تواند آسیب‌های جدی به سر، صورت و چشم افراد بزند یا حتی شخص را به بیرون از خودرو پرتاب کند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که چکش مخصوص شکستن نیز دارای کیفیت مطلوب و استانداردهای لازم باشد و همیشه آن را به همراه یک پین فنر دار در داخل اتومبیل داشته باشید.

شیشه مقاوم را چگونه بشکنیم؟

شکستن شیشه خودرو در موارد ضروری

در بسیاری از خودروهایی که شیشه کناری جلو از نوع لمینیت است؛ در بخش عقبی اتومبیل از مدل سکوریت استفاده شده که می‌توانید به راحتی آن‌ها را بشکنید. البته شما باید این موضوع را پیش از بروز هر نوع حادثه‌ای، چک کرده تا امنیت خود و سرنشینان ماشینتان را تضمین کنید.

اما توصیه ما به شما، تعویض شیشه‌های کناری جلو و استفاده از نوع لمینیت است؛ البته که این موضوع هزینه‌ای را برای شما دارد، اما امنیت شما ارزشمندتر است. همچنین طبق تحقیقات انجام شده، پین فنردار قدرت و کارایی بیشتری نسبت به چکش دارد. فراموش نکنید که استفاده از قطعاتی همچون پین فنردار را طبق دفترچه‌ راهنمای آن آموزش دیده باشید.

ضرورت انتخاب شیشه جلو مقاوم

شیشه جلو مناسب ماشین

یکی از بهترین و مقاوم‌ترین انتخاب‌ها برای بخش جلویی اتومبیل، استفاده از شیشه‌های لمینت دارای لایه ایمنی PVB است. نکته بسیار مهم در بهره‌گیری از این نوع، شکستگی یکپارچه قطعه هنگام تصادف است؛ به عبارتی خرده‌های آن در اثر شکستن همچنان به هم متصل هستند تا افراد داخل ماشین، هیچ‌گونه آسیبی نبینند.

در تکنولوژی جدید، صحبت از نسل جدیدی تحت عنوان شیشه لمینت دارای فیبر نانو کربن است. گفته می‌شود که این نوع دارای مقاومت بسیار بالایی هنگام تصادف بوده و طبق تست‌های انجام شده، احتمال شکستگی آن بسیار پایین است.

پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع شیشه‌ها در بخش جلو، کناری و عقب و همچنین کارایی، میزان مقاومت، قابلیت شکستگی و ویژگی‌های هر یک به مقاله‌ای که پیش از این تحت عنوان درباره شیشه خودرو تهیه شده مراجعه کنید تا امنیت خود و سرنشینان اتومبیل‌تان را در هر گونه حادثه احتمالی فراهم کنید.

آیا شیشه جلوی شکسته شامل بیمه بدنه خودرو می‌شود یا نه؟

مطابق قانون بیمه بدنه، در صورتی که شکسته شدن شیشه ماشین بر اثر تصادف باشد؛ خسارات مربوط به آن پرداخت می‌شود. اما اگر در حادثه، تنها این قطعه حساس شکسته شود؛ در صورتی که طرح بیمه خریداری شده مشمول پوشش اضافی شکست شیشه به تنهایی باشد، شرکت مربوطه خسارت را می‌دهد. ساده‌ترین کار این است که به وجود موارد مربوط به شیشه و سانحه در بندهای بیمه نامه دقت کنید و اگر این مورد شامل آن نمی‌شد، درخواست اضافه کردن آن در متن قرارداد را بدهید.

نویسنده: شیوا فاضلی