جدیدترین خودروهای نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴

۱۴ اسفند ۱۴۰۲ جدیدترین خودروهای نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴

نمایشگاه خودرو ژنو یک رویداد بین‌المللی است که هرساله در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود. در این رویداد خودرویی مهم، شرکت‌های مطرح در سطح جهانی جدیدترین محصولات بنزینی، برقی و هیبریدی خود را به نمایش می‌گذارند. نمایشگاه خودرو ژنو در سال جاری پس از یک وقفه تقریبا ۵ ساله برگزار شد و برخلاف دوره‌های قبلی، شرکت‌کنندگان کمی در آن حضور داشتند.

دوره قبلی نمایشگاه ژنو قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود. ولی تنها چند روز پیش از آغاز برگزاری لغو شد و این موضوع رنجش بعضی از شرکت‌های خودروساز را به همراه داشت. به همین خاطر در مقایسه با سال ۲۰۱۹، شرکت‌کنندگان کمتری در نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴ حاضر شدند. البته این تعداد نیز خودروهای بسیار جذاب و جالبی را به نمایش درآوردند. نکته جالب درباره نمایشگاه امسال این است که در اواسط پاییز امسال، نسخه‌ای از موتور شو ژنو در حاشیه خلیج فارس با نام نمایشگاه خودرو ژنو قطر برگزار شد.

بی وای دی سیل U

بی وای دی سیل U

بی وای دی تاکنون سه خودرو برقی را روانه بازار اروپا کرده است. ولی عرضه خودرو پلاگین هیبرید Seal U نشان می‌دهد شرکت چینی قصد دارد سهم بیشتری از بازار خودرو اروپا را به تصاحب خود درآورد. بی وای دی سیل U رقیب اصلی اشکودا کودیاک است و در صورت قیمت‌گذاری مناسب می‌تواند به فروش موفقیت‌آمیزی دست پیدا کند.

بی وای دی یانگ وانگ U8

شرکت BYD از نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۴ به‌عنوان فرصتی برای رونمایی از برند لوکس Yangwang به اروپایی‌ها استفاده کرد و شاسی‌بلند الکتریکی یانگ وانگ U8 را به عرضه عموم درآورد. این خودروی آفرودی با الهام از لندروور دیفندر ساخته شده است و از قابلیت جالبی به نام «چرخش تانک» بهره می‌برد. بدین ترتیب، یانگ وانگ یو۸ می‌تواند با حرکت چرخ‌ها در جهت مخالف، روی محور خود بچرخد.

داچیا اسپرینگ

داچیا اسپرینگ

داچیا با نسخه جدیدی از کراس اوور Spring پا به نمایشگاه بین‌المللی ژنو ۲۰۲۴ گذاشته است. اسپرینگ جدید از لحاظ ظاهری تا حدودی به مدل قبلی شباهت دارد. ولی استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و به‌روز، بازه پیمایشی ۲۰۰ کیلومتری و پشتیبانی از شارژ سریع ۳۰ کیلوواتی، داچیا اسپرینگ جدید را در جایگاه بالاتری نسبت به نسخه قبلی قرار می‌دهد. البته قیمت اقتصادی مهم‌ترین مزیت این خودرو به حساب می‌آید که حدود ۱۶ هزار یورو اعلام شده است.

آی ام L6

آی ام L6

برند برقی رده‌بالای IM که در رسانه‌ها به نام خواهر MG‌ نیز خطاب می‌شود، با عرضه L6 در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۴ ورود خود به بازار اروپا را اعلام کرد. سدان جذاب و خوش‌چهره L6 رقیب اصلی تسلا مدل ۳ محسوب می‌شود و می‌تواند تنها با یک بار شارژ باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی، مسافتی حدود ۸۰۴ کیلومتر را بپیماید. البته آی ام L6 با پک باتری ۷۷ کیلووات ساعتی نیز عرضه می‌شود که در این صورت بازه پیمایشی آن به حدود ۶۰۰ کیلومتر می‌رسد. این خودرو همچنین شتاب صفر تا صد را در ۳ ثانیه پر می‌کند. طبق گزارش‌های موجود، آی ام L6 در نیمه اول سال ۲۰۲۵ با قیمت حدودی ۴۰ هزار یورو روانه بازار اروپا خواهد شد.

لوسید گراویتی

لوسید گراویتی

شرکت برقی‌ساز آمریکایی با مدل جدید Gravity در نمایشگاه ژنو حاضر شد و این خودرو را به اروپایی‌ها معرفی کرد. لوسید گراویتی یک شاسی بلند الکتریکی ۷ نفره سایز بزرگ است که از پک باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. این باتری، امکان پیمایش محدوده ۶۴۵ کیلومتری را فراهم می‌آورد.

ام جی ۳

ام جی ۳

داچیا و MG برندهایی هستند که در سال‌های اخیر فروش قابل توجهی در بازار اروپا داشته‌اند. اگرچه مدل‌های مختلف ام جی بازار فعلی خودروهای برقی را به چالش می‌کشد، ولی شرکت چینی در نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴ محصول متفاوتی را به نمایش گذاشت. نسل دوم سوپرمینی MG3 با پیشرانه هیبریدی جهت رقابت با رنو کلیو و تویوتا یاریس روانه بازار می‌شود. سیستم هیبرید پلاس MG3 از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر و یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند و در مجموع قادر به تولید ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن.متر گشتاور است. این خودرو با دیفرانسیل جلو در ازای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر مسافت تنها ۴.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

میکرولینو لایت

میکرولینو لایت

نمایشگاه ژنو همچنین میزبان شرکت Micro است که در غرفه خود از میکرولینو لایت رونمایی کرده است. بابل‌کار یا همان خودروی حبابی میکرولینو را می‌توان نسخه مدرن و الکتریکی بی ام و ایستا در نظر گرفت. این ماشین به محض عرضه در بازار اروپا در مقابل سیتروئن امی قرار می‌گیرد. میکرولینو لایت قوای محرکه خود را از یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۲ اسب بخار دریافت می‌کند و حداکثر به سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این خودرو مخصوص افراد بالای ۱۴ سال ساخته شده است و در صورت استفاده از باتری ۱۱ کیلووات ساعتی، مسافتی حدود ۱۸۰ کیلومتر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

رنو ۵ E-Tech

رنو ۵ E-Tech

نسخه مدرن و امروزی رنو۵ محبوب و دوست‌داشتنی بالاخره در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته شد. هاچبک رنو ۵ E-Tech با الهام از مدل اصلی طراحی و بر اساس نسل جدید میکرا و لیف نیسان ساخته شده است. این ماشین ۱۵۰۰ کیلوگرمی شهری، از همان پلتفرم به‌کاررفته در رنو ۴ استفاده می‌کند و با پیشرانه تمام برقی خود، فیات ۵۰۰ و مینی کوپر را به چالش می‌کشد. باتری‌های متعددی برای رنو ۵ برقی عرضه‌ شده است که بزرگ‌ترین آن‌ها، امکان پیمایش ۳۹۵ کیلومتر را با یک‌مرتبه شارژ کامل فراهم می‌آورد.

سایلنس S04

سایلنس S04

برند سایلنس (Silence) نام جدیدی در نمایشگاه خودرو ژنو به حساب می‌آید که توسط جان ادواردز، مدیر سابق جگوار لندروور، مدیریت می‌شود. این شرکت با خودرو حبابی S04 نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است که همانند سیتروئن Ami و میکرولینو لایت، یک وسیله نقلیه در سگمنت نانوکار است. پیشرانه الکتریکی سایلنس S04 شامل دو موتور برقی می‌شود که روی محور عقب نصب شده است و ۳۰ اسب بخار قدرت دارد. با باتری ۵.۶ کیلووات ساعتی، خودروی کوچک سایلنس می‌تواند مسافتی حدود ۱۴۸ کیلومتر را بدون نیاز به ایستگاه شارژرسانی طی کند.

نتیجه گیری

اگرچه نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۴ به باشکوهی سال ۲۰۱۹ نبود، ولی خودروهای متعلق به نام‌های معروفی همچون رنو، داچیا و بی وای دی توانستند هیجان کافی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورند. برند جدیدی به نام سایلنس نیز به جمع خودروسازان اضافه شده است که نانوکار S04 را به عنوان رقیب اصلی سیتروئن Ami به بازار اروپا معرفی کرده است. خودروهای بی وای دی سیل U و رنو ۵ E-Tech گل سرسبد نمایشگاه ژنو در سال جاری به حساب می‌آیند. البته شرکت چینی BYD با عرضه یانگ وانگ U8 ثابت کرد آینده صنعت خودرو بسیار کاربردی‌تر از امروز خواهد بود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45