رانندگی در شب و خطرات آن

۲۲ آذر ۱۴۰۱ رانندگی در شب و خطرات آن

آسمان پر ستاره، جاده و خیابان‌های خلوت، موزیک و رانندگی ترکیب جذاب و لذت‌بخشی است. شاید به همین دلیل است که برخی ترجیح می‌دهند شب‌ها‌ پشت فرمان خودرو بنشینند تا روزها.

ترافیک شهرهای بزرگ، خصوصا در برخی ساعات پر تردد روز، لذت رانندگی را گاهی چنان تلخ می‌کنند که بعضی افراد، عطای استفاده از اتومبیل را به لقایش می‌بخشند تا اعصابی آرام‌تر داشته باشند. از همین رو رانندگی در شب انتخاب برخی رانندگان است.

خطرات رانندگی در شب

گرچه بیش از سه چهارم سفرهای شهری روزها انجام می‌شود، اما میزان تصادفات رانندگی در شب‌، حدودا سه برابر روز است.

این آمار نشان می‌دهد بر خلاف تصور، رانندگی در شب، خطرات بسیاری در پی دارد. به همین علت باید نکات ویژه‌ای را مدنظر قرار داد.

نکات پیش از رانندگی در شب

تمام رانندگان باید برخی نکات را پیش از شروع رانندگی رعایت کنند، چندان تفاوتی هم بین روز و شب وجود ندارد. به عنوان مثال، سرویس دوره‌ای خودرو یکی از موارد مهم برای پیشگیری از تصادفات است. اما برای سفرهای شهری و جاده‌ای خودرویی در شب باید نکات بیشتری را رعایت کرد.

کنترل چراغ خودرو

نور چراغ‌ها به مروز زمان، کمتر می‌شود و رانندگی در شب با نور کم، آمار تصادفات را بالاتر می‌برد. فراموش نکنید که روشنایی چراغ در تاریکی، همان روشنایی چشمان راننده است. پس قدرت بالای آن، قدرت دید او را هم بیشتر می‌کند.

پیش از شروع سفر شبانه، تک تک چراغ‌ها را کنترل کنید. چراغ نور بالا باید تا ۱۱۰ متر و چراغ پایین تا ۳۰ متر را با نور کافی پوشش دهد. البته بررسی کارکرد چراغ ترمز و پلاک نیز نباید فراموش نشود.

اطمینان از تمیز بودن شیشه‌ها

کثیفی روی شیشه خودرو باعث پاشش نور نامناسب روی آن می‌شود. بنابراین هر چقدر شیشه‌ خودرو کثیف‌تر باشد، دید راننده کمتر می‌شود و خطر تصادف، بالاتر می‌رود. بنابراین پیش از شروع رانندگی در شب، شیشه‌ها را چک کرده و مطمئن شوید که تمام آن‌ها، تمیز و شفاف باشند.

امتناع از رانندگی هنگام غروب آفتاب

خطرناک‌ترین زمان برای شروع رانندگی در شب، زمانی است که آفتاب در حال غروب است و به اصطلاح، هوا گرگ و میش می‌شود. زیرا نور در این زمان در بدترین حالت خود قرار دارد و نور غروب، قدرت روشنایی روز را ندارد. از سوی دیگر، تاریکی شب هم به اندازه‌ای نیست که بتوان از چراغ خودرو استفاده کرد. در این شرایط به دلیل کمبود نور، دید راننده مختل می‌شود و در نتیجه، امنیت نیز به شدت کاهش می‌یابد.

استفاده از عینک مناسب رانندگی در شب

رانندگی در شب برای افراد عینکی پرخطرتر از دیگران خواهد بود. اگر ماشین روبه‌رو با چراغ نور بالا به سمت راننده‌ با عینک طبی عادی، حرکت ‌کند، نور آن روی شیشه عینک‌ها انعکاس پیدا کرده و دید درست راننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اسپری‌های خاصی جهت تمیز کردن شیشه عینک و کاهش شدت انعکاس وجود دارد که برای کمتر کردن خطر می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. اما سعی کنید سفر خود را در روشنایی روز انجام دهید.

نکات مهم رانندگی در شب

اگر همه نکات مهم پیش از آغاز سفر شبانه با خودرو را رعایت کردید و حالا می‌خواهید پشت فرمان بنشینید، باید موارد مهمی را هم هنگام رانندگی رعایت کنید تا احتمال بروز تصادف را به حداقل برسانید. به خاطر داشته باشید که رانندگی در شب، بر خلاف آنچه تصور می‌شود، نیازمند دقت و هوشیاری بیشتری نسبت به رانندگی در روز است.

عدم خواب آلودگی

خواب‌آلودگی هنگام رانندگی یکی از خطرناک‌ترین اتفاقات ممکن است، به گونه‌ای کارشناسان علت بسیاری از تصادفات شبانه را همین موضوع می‌دانند. بنابراین بهتر است وقتی احساس خواب‌آلودگی کردید، در گوشه‌ای امن توقف کنید و بعد از کمی خواب و استراحت دوباره به مسیر خود ادامه دهید.

رعایت سرعت استاندارد

دید راننده در تاریکی، بسیار پایین می‌آید. بنابراین اگر شما هنگام حرکت، سرعت بالایی داشته باشید، کوچکترین مانعی در مسیر، برایتان بسیار خطرناک خواهد بود. این مانع می‌تواند حیوان، شخص یا خودرو باشد. به صورت کلی، رانندگی در شب باید با شتاب کمتری انجام شود تا بتوان، سفر امنی را تجربه کرد.

توجه به حضور حیوانات در جاده

تردد حیوانات در خیابان‌ها و جاده‌ها یکی از معضلات رانندگانی است که شب‌ها پشت فرمان می‌نشینند. شاید شما هم تجربه مواجه شدن با یک حیوان هنگام رانندگی در شب را داشته باشید. حیوانات در این مواقع به جای آن که فرار کنند، سرجایشان می‌ایستند و خیره به شما نگاه می‌کنند. بنابراین شما زمان کمی برای عکس‌العمل در این موارد دارید. پس بهتر است هنگام رانندگی، خصوصا در مناطق غیرشهری، با سرعت کمتر و هوشیاری بالاتری حرکت کنید تا بتوانید در زمان مناسب واکنش نشان دهید.

تنظیم نور خودرو

حتما برای شما هم پیش آمده است که راننده‌ای در حالی که چراغ نوربالای ماشینش را روشن کرده به سمت شما بیاید. رانندگی در چنین شرایطی بسیار دشوار است چون نور، بخش زیادی از دید شما را مختل می‌کند. در نتیجه بهتر است هنگام رانندگی در شب، خودتان هم چراغ نور بالا را روشن نکنید و تنها در مواقع ضروری از آن کمک بگیرید. اگر هم مجبور به استفاده از چراغ نور بالا شدید، با دیدن اولین اتومبیلی که از مسیر روبه‌رو می‌آید آن را خاموش کرده و از نور معمولی خودرو استفاده کنید.

رعایت فاصله قانونی با خودروها

یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نکات در رانندگی رعایت فاصله قانونی با خودروی جلویی است. رعایت این نکته در شب‌ بیش از روز اهمیت دارد.  به گونه‌ای که حفظ فاصله لازم، به شما کمک می‌کند تا هنگام خطر زمان کافی برای کنترل خودرو داشته باشید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا