نگهداری از خودرو در تعطیلات

۴ فروردین ۱۴۰۱ نگهداری از خودرو در تعطیلات

احتمالا برایتان پیش آمده که مجبور شده‌اید چندین روز ماشین را پارک کنید و نتوانید پشت فرمان بنشینید؛ این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی مثل بیماری، یا مسافرت با هواپیما و قطار، و… افتاده باشد. البته یک سال پیش دلیل جدیدی برای استفاده نکردن از خودرو به دلایل قبلی اضافه شده بود: قرنطینه و محدودیت‌های ناشی از کرونا. شاید به همین دلایل مجبور شده باشید خودرویتان را جلوی در خانه، پارکینگ منزل، پارکینگ‌های عمومی و در خیابان سر کوچه مدت زیادی پارک کنید و به قول معروف بخوابانید.

زمان خواباندن خودرو

قبل از اینکه راه و روش نگهداری از خودرو در تعطیلات و خواباندن ماشین را بگوییم، باید مشخص کنیم که منظورمان از خواباندن خودرو چیست و برای چه مدتی می‌توان این کار را انجام داد. در شرایط عادی، کارشناسان و اهل فن توصیه می‌کنند که هر دو سه هفته یکبار باید از خودرو استفاده شود، یعنی سوار خودرو شوید و ۱۵ دقیقه دور کوتاهی با آن بزنید. اگر خودرو بیشتر از دو سه هفته استفاده نشود، دچار عیب و نقص می‌شود.

البته به نوع خودرو هم بستگی دارد. مثلا خودروهای جدید می‌توانند مدت زمان بیشتری نسبت به خودروهای قدیمی بدون استفاده بمانند و برای خواباندن خودروهای کلاسیک باید بیشتر احتیاط کرد.

در بهترین حالت می‌توان خودرو را برای چند ماه در پارکینگ یا جلوی در خانه بدون استفاده رها کرد، اما در صورتی که ادامه پیدا کند، خودرو دچار آسیب‌هایی می‌شود.

نحوه خواباندن خودرو

پیش از خواباندن و نگهداری از خودرو، مثل هر کار دیگری، باید شرایطی را فراهم کرد.

محل پارک

کاور خودرو

همه رانندگان این امکان را ندارند تا محل پارک خودرو را خودشان انتخاب کنند، به‌خصوص آن دسته از افرادی که ماشینشان را در خیابان پارک می‌کنند. اگر می‌توانید محل پارک را خودتان انتخاب کنید، باید بهترین محل برای پارک طولانی‌مدت باشد.

پارکینگ شخصی بهترین محل برای خواباندن و نگهداری از خودرو است و از اتومبیل‌تان در برابر ضربه، خرابکاری پرنده‌ها و دزدها و خلافکاران محافظت می‌کند.

اگر قصد دارید خودرو را در پارکینگ شخصی نگه دارید، حواستان باشد که هوا جریان داشته باشد و شیشه‌های خودرویتان را نیز کمی پایین دهید تا رطوبت داخل کابین جمع نشود. اگر هم خیلی حساس هستید، می‌توانید دستگاه رطوبت‌گیر تهیه کنید تا هوای پارکینگ را خشک نگه دارد.

مطمئنا با توجه به افزایش تعداد مجتمع‌های چند ده واحدی و آپارتمان‌ها و همین طور بالا رفتن تعداد خودروها، با کمبود پارکینگ شخصی مواجه خواهید شد و آن وقت مجبورید تا خودرو را در خیابان و کوچه پارک کنید. در این شرایط سعی کنید محل پارک در فضای باز واقع شده باشد، شیب‌دار نباشد و از درختان هم فاصله داشته باشد. اما اگر چاره‌ای ندارید و محل پارک خودرویتان زیر درخت است، حتما روی خودرو را با کاور پارچه‌ای بپوشانید.

حفظ پاکیزگی

همین طور که پاکیزگی برای افراد اهمیت دارد، تمیز بودن خودرو نیز مهم است، مخصوصا اگر ویروس کرونا همچنان شیوع داشته باشد. هم بدنه و قطعات خارجی و هم کابین و فضای داخلی، اگر تمیز باشند، سلامتی راننده و سرنشینان را حفظ می‌کنند. همیشه یک بطری مایع ضدعفونی‌کننده و دستمال تمیز در خودرویتان داشته باشید و بعد از هر بار سوار و پیاده شدن، بخش‌هایی را که به آنها دست می‌زنید، ضدعفونی کنید.

کاور مناسب

یک کاور مناسب می‌تواند از خودرویتان در برابر گرد و غبار و خس و خاشاک و خرابکاری حیوانات محافظت کند. برای ایمنی بیشتر، پارچه‌های تمیز را درون اگزوز و بخش‌هایی که امکان دارد جانوران و حیوانات در آنها لانه کنند، قرار دهید.

اگر می‌خواهید ماشینتان را در کوچه و خیابان بخوابانید، توجه داشته باشید که کاور خودرو باید ضدآب باشد و آن را دور خودرو محکم کنید تا با وزش بادهای شدید از روی ماشین بلند نشود.

همچنین از کاور پلاستیکی استفاده نکنید، به دلیل اینکه رنگ بدنه را خراب می‌کند. کاوری که تهیه می‌کنید باید نرم و کشسان و همین طور ضدرطوبت باشد.

امنیت

یکی از مهم‌ترین موارد هنگام خواباندن طولانی‌مدت ماشین و نگهداری از خودرو توجه به نکات امنیتی است. حتی اگر می‌خواهید از خودرویتان در پارکینگ شخصی نگهداری کنید، حتما قفل فرمان بزنید. علاوه بر این، می‌توانید دوربین‌های مداربسته هم نصب کنید تا در صورت سرقت خودرو، بتوانید سریعا اقدامات لازم را انجام دهید.

نحوه نگهداری از خودرو

برای نگهداری از خودرو و حفظ سلامت آن در طولانی ‌مدت توجه به بعضی نکات ضروری است.

پر کردن باک بنزین

پمپ بنزین

قبل از اینکه برای مدت طولانی خودرو را بخوابانید، باک بنزین را پر کنید. این کار، میزا هوای موجود در باک را کاهش می‌دهد و از زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم از مکمل محافظ سوخت استفاده کنید.

استفاده از ضد یخ

در صورتی که می‌خواهید در فصل زمستان خودرو را بخوابانید، از ضدیخ استفاده کنید و برای دقایقی موتور را روشن کنید تا ضدیخ به همه بخش‌های موتور برسد.

بررسی روغن موتور

روغن موتور کهنه حاوی موادی است که در طولانی‌مدت لجن می‌بندد و رسوب می‌کند و در نتیجه باعث خرابی پیشرانه خودرو می‌شود. روغن موتور را چک کنید و در صورت لزوم فیلتر روغن و فیلتر هوا را نیز عوض کنید.

پیشگیری از زنگ زدگی

برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، قطعات فلزی بی‌رنگ کف خودرو را ضدزنگ بزنید. البته حواستان باشد که مایع ضدزنگ را به قطعاتی مثل ترمز نزنید.

روشن کردن خودرو

استارت خودرو

برای جلوگیری از خالی شدن باتری، بهتر است هر هفته یا هر دو هفته یک بار خودرو را روشن کنید. در صورت امکان، ۱۵ دقیقه رانندگی کنید یا اجازه دهید موتور خودرو ۱۵ دقیقه به صورت درجا کار کند.

نکشیدن ترمز دستی

اگر می‌خواهید خودرو را روی سطح شیبدار پارک کنید و برای مدت طولانی بخوابانید، بهتر است ترمز دستی را نکشید، به خاطر اینکه ممکن است در مدت زمان طولانی لنت ترمز به دیسک چرخ بچسبند. روغن ترمز را چک کنید، خودرو را روی دنده بگذارید و یک مانع مثل سنگ جلوی لاستیک‌ها قرار دهید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو