نگهداری و مراقبت از لاستیک خودرو

۱۶ خرداد ۱۴۰۰ نگهداری و مراقبت از لاستیک خودرو

لاستیک‌های خودرو نقش بسیار مهم و حیاتی در خودرو دارند و به عنوان پاشنه آشیل عمل می‌کنند. لاستیک ها به دلیل استفاده مکرر از خودرو به مرور زمان فرسوده می‌شوند. تایرها مانند هر قطعه دیگری نیاز به نگهداری و مراقبت دارند تا مدت زمان بیشتری برای خودرو کار کنند.

نگهداری و مراقبت از لاستیک خودرو همانند سایر قطعات، نیازمند دانش و آگاهی است. چرا که ممکن است نگهداری از هر یک از قطعات خودرو در شرایط نامناسب آب و هوایی، مشکلاتی را برای اجزا ایجاد کند. به طور مثال نگهداری برخی اجزا خودرو در هوای گرم و مرطوب موجب خرابی هرچه سریع‌تر آن‌ها می شود و از سویی دیگر برای برخی قطعات هوای سرد نامناسب است. لاستیک خودرو نیز همانند سایر قطعات نیازمند نگهداری و مراقبت ویژه ای است.

به همان اندازه که انتخاب تایر مناسب حائز اهمیت است؛ مراقبت و نحوه نگهداری از آن هم برای دست‌یابی به عمر طولانی لاستیک و امنیت بالا بسیار مهم است. توصیه می‌شود مراقبت از لاستیک‌ها را جدی بگیرید و به‌طور مرتب، سلامت آن‌ها را چک کنید. در ادامه به نکات مهمی در خصوص این مورد اشاره می‌کنیم:

  • تایرهای جلو به‌‌ دلیل این‌که بخش زیادی از نیروی تولید شده توسط خودرو را در سر پیچ‌ها متحمل می‌شوند، ضخامت آج خود را بیش‌تر از دست می‌دهند. همچنین لاستیک‌های عقب به این دلیل که نیروهای رانش را متحمل می‌شوند، از قسمت وسطی آن، آج‌خورده می‌شوند. بنابراین به صورت مداوم، هر چهار تایر جلو و عقب را چک کنید.
  • همیشه سعی کنید که سالم‌ترین و جدیدترین تایرها را برای چرخ‌های جلو استفاده کنید؛ زیرا که ترکیدن لاستیک‌های جلو، بسیار خطرناک‌‌تر از چرخ‌های عقبی است.
  • هنگام تعویض لاستیک جدید در نظر داشته باشید که برای هر چهار چرخ ماشین از والوهای نو استفاده شود.
  • از عدم وجود رطوبت در پمپ باد اطمینان حاصل کنید که وجود آن، منجر به فرسودگی و اختلاف فشار می‌شود.
  • رینگ آلوده، پوسیدگی لنت‌های ترمز را به همراه دارد؛ بنابراین در صورت کثیفی آن از پاک‌کننده مناسب رینگ خودرو استفاده کنید.
  • برای مراقبت رینگ‌ فولادی از پولیش و رینگ‌ اسپرت از واکس استفاده کنید.

راه های مراقبت از لاستیک

لاستیک یکی از مهمترین اجزای خودرو است که نگهداری و مراقبت از آن نه تنها سبب کاهش هزینه‌های مالی می‌شود، بلکه راندمان خودرو را افزایش می‌دهد. لاستیک‌ها تنها ۵ درصد از وزن خودروها را تحمل می‌کنند و ۹۵ درصد از بار خودرو بر دوش باد داخل لاستیک است به همین سبب مراقبت و نگهداری از آنها اهمیت فراوانی دارد که در ادامه به مهمترین راه‌های مراقبت از لاستیک خودرو اشاره می‌کنیم:

جابه‌جایی تایرها

لاستیک‌های جلو و عقب خودرو به یک اندازه فرسوده نمی‌شوند و به طور معمول فرسودگی لاستیک‌های جلویی خودرو از لاستیک‌های عقب بیشتر است چراکه هنگام دور زدن، عبور از پیچ و… فشار بیشتری به لاستیک‌های جلو خودرو وارد می‌شود و فرسودگی آنها را افزایش می‌دهد. جابه‌جایی لاستیک‌های جلو در یک محور کار اشتباهی است و لاستیک‌ها باید به صورت ضربدری جابه‌جا شوند تا لاستیک‌های عقب خودرو که فرسودگی کمتری دارند به محور جلو منتقل شوند.

بالانس کردن دوره‌ای تایرها

زمانی که لاستیک‌های خودرو بالانس نباشند، احتمال ساییده شدن لاستیک افزایش پیدا می‌کند و همچنین به جلوبندی خودرو آسیب می‌زند. لرزش فرمان در سرعت‌های بالا یکی از نشانه‌های بالانس نبودن لاستیک‌ها است به همین دلیل توصیه می‌شود که هر ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر نسبت به بررسی بالانس بودن تایرهای خودرو اقدام کنید.

تنظیم باد لاستیک‌های خودرو

تغییرات دما فشار باد لاستیک‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر ۵ درجه تغییر دمای هوا ۱ psi در فشار باد تایر تغییر ایجاد می‌کند، یعنی اگر دمای هوا ۱۵ درجه کاهش یابد، فشار باد تایر ۱۰ درصد کم می‌شود. بهتر است هر ۳۰ روز یک بار میزان باد تایرهای خودرو بررسی شود.

اهمیت توجه به آج لاستیک

اهمیت توجه به آج لاستیک

هنگامی که آج لاستیک خودرو مناسب نباشد، خودرو چسبندگی خود به زمین را از دست می‌دهد و این اتفاق در هوای بارانی سبب لغزش خودرو می‌شود. برای رانندگی در هوای برفی حداقل ۵ میلی‌متر آج برای اصطکاک نیاز است و چنانچه آج لاستیک از این میزان کمتر باشد، احتمال تصادف بالا می‌رود؛ بنابراین یکی از راه‌های مراقبت از لاستیک‌ها توجه به آج آن است.

انتخاب صحیح رینگ و لاستیک

برای انتخاب رینگ و لاستیک مناسب باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. البته عوامل بسیاری از جمله کاربری خودر، تحمل بار و… در انتخاب لاستیک و رینگ موثر است. خودروهایی که از کمپانی خارج می‌شود لاستیک‌های فابریک با کاربری استاندارد دارند. انتخاب رینگ و لاستیک اهمیت بسیاری دارد و نباید بدون آگاهی انجام شود.

خودرو را بیش از حد سنگین نکنید

تحمیل بار زیاد به لاستیک خودرو سبب گرم شدن و در نتیجه فرسودگی تایر می‌شود. محدودیت بار خودروها در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است. سنگین کردن بیش از حد خودرو نه تنها فرسودگی لاستیک‌ها را به دنبال دارد بلکه کنترل خودرو را سخت و مصرف سوخت را نیز افزایش می‌دهد.

جمع بندی

اعداد نوشته شده روی لاستیک خودرو به ویژگی‌ها و تاریخ تولید آن اشاره می‌کند. هر خودرو براساس مدل و ویژگی‌هایی خود، تایر مخصوصی دارد که توجه به آن در افزایش عمر لاستیک تاثیرگذار است. نکته بسیار مهم در لاستیک‌های ایرانی دارا بودن علامت استاندارد در دو طرف است. اگر فقط یک طرف لاستیک علامت استادارد داشته باشد، به معنای درجه ۲ بودن‌ آن است. با توجه به بالا بودن هزینه لاستیک خودرو، بهتر است به مراقبت و نگهداری از آن و استفاده از لاستیک‌های استاندارد توجه شود.

نویسنده: شقایق صفی خانی

 

فروش فوری خودرو کارکرده