رونمایی Hummer EV پیکاپ برقی ساختارشکن

۳ آبان ۱۳۹۹ رونمایی Hummer EV پیکاپ برقی ساختارشکن

اگر قبل از سال ۲۰۱۰ طرفدار خودروهای تنومند مجهز به موتورهای حجیم و قدرتمند بودید احتمالا برند هامر یکی از برندهای مورد علاقه شما بوده است. این برند خودروسازی پیش از آنکه در سال ۲۰۱۰ ورشکست شود به تولید خودروهای شاسی‌بلند پرقدرت می‌پرداخت و محصولات تولیدی آن نیز طرفداران خاص خود را داشت.

هامر در حدود ۲۸ سال پیش در خاک ایالات متحده متولد شد اما اکنون مالکیت آن را در اختیار شرکت جنرال موتورز است. در واقع این کمپانی خودروسازی تا پیش از آنکه در سال ۲۰۱۰ به علت کاهش قابل‌توجه فروش و مشکلات مالی ورشکست شود نیز در اختیار جنرال موتورز بود اما بعد از سال ۲۰۱۰ اعلام شد که خطوط تولید هامر به طور کامل متوقف شده، دیگر خودرویی با این برند راهی جاده‌ها نخواهد شد و تنها مالکیت معنوی این برند در اختیار جنرال موتورز خواهد بود.

پس از توقف تولید خودروهای هامر پیوسته شایعاتی در خصوص بازگشت این برند به دنیای خودروسازی به گوش می‌رسید که همواره نیز از جانب جنرال موتورز تکذیب می‌شد. اما سال گذشته جنرال موتورز با انتشار ویدویی اعلام کرد که قصد دارد هامر را در قالب یک پیکاپ الکتریکی قدرتمند و به عنوان عضوی از برند GMC احیا کند.

در واقع جنرال موتورز اعلام کرد که هامر جدید در قالب عضو جدیدی از خانواده GMC پا به جاده‌ها خواهد گذاشت.

در طی چند روز گذشته بالاخره این یک پیکاپ الکتریکی که با نام GMC Hummer EV  شناخته می‌شود رونمایی شد. هرچند این خودرو نام برند GMC را به دوش می‌کشد اما ظاهر خودرو شباهت بالایی با مدل‌های قبلی هامر دارد.

طراحی ظاهری Hummer EV

اگر از قبل با خودروهای تولیدی هامر آشنا بوده باشید با دیدن ظاهر Hummer EV  به راحتی تشخیص خواهید داد که این پیکاپ ادامه‌دهنده راه هامر است.

در نمای روبرو چیدمانی پیوسته از چراغ‌های LED به چشم می‌خورد که نام هامر را در درون خود جای داده‌اند. این چراغ‌های LED سرتاسر قسمت جلویی خودرو را در بر گرفته و در کنار سپر عضلانی ابهت خاصی به این پیکاپ برقی بخشیده‌اند. یک سینی محافظتی نیز در کنار سپرHummer EV  قرار گرفته و ب مخاطب یادآوری می‌کند که با یک پیکاپ آفرود روبرو هستیم.


از نمای کنار اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می‌کند شیشه‌های کم ‌ارتفاع هامر است. شیشه عقب نیز برخلاف شیشه جلو که ثابت است به صورت برقی به سمت بالا و یا پایین حرکت می‌کند.

 

طراحی ظاهری Hummer EV هامر

سقف صاف و افقی نیز دیگر وجه خاص و متمایز کننده این خودرو است. سقف Hummer EV از چندین پنل جداشونده تشکیل شده است. این پنل‌ها به راحتی از یکدیگر جدا شده و امکان جداسازی کامل آن‌ها از دیواره‌های خودرو نیز وجود دارد. به عبارت دیگر سرنشینان هامر در صورت تمایل می‌توانند علاوه ‌بر پایین دادن شیشه‌های طرفین و عقب به راحتی سقف خودرو را باز کرده و در درون محظه‌ای خاص خود در زیر کاپوت خودرو قرار دهند و با این کار حس یک خودرو بدون سقف را تا جای ممکن تجربه کنند.

نه تنها در نمای جلو که در نمای عقب نیز خودرو در نواحی اطراف گلگیر عضلانی است و همین موضوع به ببینده این حس را منتقل می‌کند که با یک خودرو آفرود واقعی و خشن مواجه است.

برخلاف نمای جلو که خودرو به صورت سرتاسری از چراغ‌های LED بهره می‌برد در نمای عقب دو چراغ LED ساده و کلاسیک به چشم می‌خورد که نسبتا نیز از سایز بزرگی برخوردار هستند. سه عدد چراغ LED نیز بر روی قسمت انتهایی سقف خودرو کار شده که به نوعی قسمت بار خودرو را روشن می‌کنند.

دسترسی به قسمت بار از طریق درب عقبی این پیکاپ ممکن است که در چندین حالت مختلف نیز امکان باز شدن آن وجود دارد. در واقع GMC با اضافه کردن شش پیستونه به این قسمت تلاش کرده که  باز کردن درب پشتی را برای سرنشینان راحت کرده و به طرق مختلف امکان پذیر کند.

سپر پشتی نیز همچون سپر جلویی خودرو عضلانی بود و به دو قلاب D شکل مجهز است.

کمپانی سازنده برای این خودرو از تایرهای Goodyear Wrangler All Territory MT  کمک گرفته است. این تایرها به راننده کمک می‌کند که از موانعی با ارتفاع در حدود نیم متر و چاله‌هایی با عمق بیش از ۶۰ متر به راحتی عبور کند و در واقع تجربه یک آفرود سواری واقعی را به راننده ارائه می‌دهد. جالب است بدانید در صورت تمایل خریدار این پیکاپ برقی می‌تواند تایرهایی بزرگتر از ۳۷ اینچ را نیز سفارش دهد.


تریم رنگی خودرو از دو رنگ متضاد همانند مشکی و سفید تشکیل شده که جلوه خاصی به آن می‌بخشد و در بخش داخل کابین نیز رنگ نقره‌ای موسوم به Lunar Horizon به چشم می‌خورد.

 

نمایی از هامر 2022

درون کابین Hummer EV

با قدم گذاشتن به درون کابین اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند مانیتورهای نسبتا بزرگ به کار رفته در آن است. یک مانیتور ۱۳.۴ اینچی در پشت فرمان کار شده که نمای کاملی از اطراف خودرو و یا حتی کف اتاق را به راننده نشان می‌دهد. این نمایشگر به سیستم اولتراویژن هامر متصل که شامل ۱۸ دوربین از تمامی نقاط اطراف خودرو است. این دوربین‌ها به کامپیوتر مرکزی خودرو کمک می‌کنند که در حالت خودران بهترین تصمیم ممکن گرفته شود.

مانیتور دیگر که ابعاد ۱۲.۳ اینچی دارد ارائه‌دهنده سیستم اینفوتیمنت خودرو است. این سیستم ویجت‌های گوناگون مخصوص آفرود را به سرنشینان هامر ارائه می‌دهد. به‌علاوه سرنشینان می‌توانند اطاعات مفیدی در رابطه با شرایط مسیر و امکانات خودرو همچون درگیری قفل دیفرانسیل، فشار باد تایرها و زوایای اتاق را نیز به واسطه این مانیتور در اختیار داشته باشند.

نکته قابل توجه در خصوص پیکاپ الکتریکی جدید GMC این است که این خودرو به آخرین نسخه سیستم سوپرکروز مجهز است. با کمک این سیستم پیشرفته راننده هامر جدید قادر است که در بیش از ۳۲۱ هزار کیلومتر از خاک آمریکا و کانادا از تکنولوژی رانندگی خودران بهره ببرد.

طراحی داخلی هامر 2022

مشخصات فنیHummer EV

GMC در زیر کاپوتHummer EV  سه موتور برقی قرار داده که خروجی این سه موتور چیزی در حدود ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵ هزار نیوتن متر گشتاور است که به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود.


چنین پرفورمنسی به پیکاپ هامر کمک می‌کند که با کمک سیستم کنترل شروع حرکت Watts to Freedom در کمتر از ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

انرژی مورد نیاز این قوای محرکه را یک پک باتری اولتیومی کمپانی جنرال موتورز تامین می‌کند. هرچند مشخصات این باتری هنوز به صورت کامل منتشر نشده و معلوم نیست که ظرفیت آن چند کیلووات ساعت است اما تا این جای کار مشخص شده است که باتری می‌تواند با یک بار شارژ کاملی انرژی مورد نیاز برای طی شدن مسافتی در حدود ۵۶۳ کیلومتر را تامین کند.

براساس اطلاعات منتشر شده این باتری به لطف بهره‌مندی از فناوری شارژ سریع می‌تواند با حدکثر سرعت ۳۵۰ کیلووات شارژ شود و این رقم بدین معنی است که اگر راننده باتری خودرو را ۱۰ دقیقه شارژ کند می‌تواند ۱۶۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

 

مشخصات فنیHummer EV هامر

امکانات و تجهیزات Hummer EV

یکی از خاص‌ترین ویژگی‌هایی که GMC بر روی این محصول خود قرار داد قابلیت حرکت خرچنگی است. با کمک این قابلیت Hummer EV می‌تواند چرخ‌های جلو و عقب خود را چرخوانده و به صورت مورب حرکت کند. این ویژگی در خودروهای آفرودی که از مسیرهای سخت و صعب‌العبور حرکت می‌کنند بسیار کارآمد است و در مواقع بحرانی بسیار به راننده کمک می‌کند.

ویژگی دیگری که در این خودرو به کمک راننده آمده و در مواقع بحرانی به داد او می‌رسد آپشن Extract Mode است. به کمک این آپشن خودرو می‌تواند در حدود ۱۵ سانتی‌متر ارتفاع گرفته و به همین دلیل نیز امکان عبور از روی سنگ فرش‌ها و مسیرهای پر از برآمدگی بدون آسیب رسیدن به کف خودرو میسر می‌شود. البته این آپشن به صورت پیش‌فرض بر روی خودرو قرار ندارد و در صورت انتخاب خریدار و با پرداخت بهای بیشتر به خودرو اضافه خواهد شد.

قیمت و بازار فروش هامر EV

براساس گفته‌های کمپانی سازنده نسخه اولیه Hummer EV در اوایل سال میلادی آینده با برچسب قیمتی بیش از ۱۱۲ هزار دلار راهی بازار خواهد شد. این برچسب قیمتی برای کامل‌ترین نسخه هامر که همان نسخه اولیه است در نظر گرفته شده و به طور قطع نسخه‌های بعدی از برچسب قیمتی کمتری نیز برخوردار خواهند بود.

نسخه بعدی این خودرو که نام کامل آن Hummer EV X3 است پاییز ۲ سال دیگر راهی بازار خواهد شد و برچسب قیمتی آن در حدود ۱۰۰ هزار دلار است. این نسخه هرچند قوای محرکه یکسانی با نسخه اولیه یا همانEdition 1  دارد اما خروجی آن ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۸۰ نیوتن متر گشتاور است. به‌علاوه میزان مسافت قابل پیمایش با یکبار شارژ این خودرو نیز کاهش یافته و به عدد ۴۸۳ کیلومتر رسیده است.

 

نمای عقب هامر 2022

GMC برنامه دارد که به غیر از نسخه‌های مذکور دو نسخه X2 و مدل پایه را نیز به ترتیب در بهار سال ۲۰۲۳ و بهار سال ۲۰۲۴ راهی بازار کند.

مدل X2 از برچسب قیمتی حدودا ۹۰ هزار دلار برخوردار است و از مجموع سه موتور برقی یک موتور را از دست خواهد داد. خروجی دو موتور برقی این پیکاپ ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۳۳ اسب بخار گشتاور است. این موتور می‌تواند در صورت شارژ کامل باتری خودرو را در حدود ۴۸۰ کیلومتر جابجا کند.

نسخه پایه نیز که قیمتی در حدود ۸۰ هزار دلار دارد درست مشابه با مدل X2 از دو موتور برقی با قدرت ۶۲۵ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰۳ اسب بخار بهره می‌برد. تفاوت این دو مدل در میزان مسافت قابل پیمایش است که در مدل پایه این رقم به عدد ۴۰۲ کیلومتر رسیده است.
علاقه‌مندان به Hummer EV می‌توانند این پیکاپ برقی را با پیش‌پرداخت ۱۰۰ هزار دلاری خریداری کنند. در طی چندماه آینده و با فرا رسیدن سال میلادی جدید وسیله نقلیه خریداری شده آن‌ها به دستشان خواهد رسید.

با توجه به تلاش GMC برای تولید این محصول و با در نظر گرفتن مشخصات خاص آن اصلا دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک شاهد نسخه شاسی‌بلند این خودرو نیز باشیم. به هر صورت باید منتظر ماند و دید که Hummer EV در عمل چه خودرویی خواهد بود.

 

نویسنده: زهرا ملکی