هاوتای (HAWTAI A25) سانتافه چینی به جای کره ای

۱۵ بهمن ۱۳۹۹ هاوتای (HAWTAI A25) سانتافه چینی به جای کره ای

هاوتای A25 یکی از کراس اوورهای کامپکت چینی است که شباهت بسیاری به محصولات هیوندای نظیر سانتافه و توسان داشته و گویا قرار است توسط ریگان خودرو وارد بازار ایران شود.

البته صحت‌وسقم این مسئله در حال حاضر چندان برای ما مشخص نیست، اما از آنجا که این خودرو پیش از تحریم‌ها یعنی در سال ۹۶ نیز در ایران به نمایش درآمده بود، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک مجددا به قصد سرزمین ما، رخت ببندد.

تاریخچه شرکت‌ هاوتای HAWTAI

شرکت هاوتای hawtai یکی از تولیدکنندگان خودرو در چین است که دفتر آن در شهر پکن واقع‌ شده است و تاسیسات تولید این کمپانی نیز در سایر مناطق سرزمین چین، مشغول فعالیت هستند. این شرکت از سال ۲۰۰۲ سرگرم تولید خودروهای سواری و شاسی بلند بوده و تا سال ۲۰۱۰ به عنوان شریک کمپانی هیوندای در چین به کار مشغول بود.

همین امر سبب شده تا محصولات این شرکت به ویژه هاوتای شنگدافی ۵ یا همان A25 شباهت بسیاری به محصولاتی همچون توسان و هیوندای سانتافه داشته باشد. حتی نام شنگدافی نیز قرابت زیادی به تلفظ چینی کلمه سانتافه دارد.

نسل دوم هاوتای A25 که قرار است روانه بازار ایران شود، ابتدا در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۴ به نمایش درآمد. این خودرو در سال ۲۰۱۷ مورد آپدیت ظاهری و فیس‌لیفت جزئی قرار گرفت و از آن زمان تاکنون تحت عنوان شنگدافی ۵ در لیست تولیدات کمپانی هاوتای حضور دارد.

از آنجا که فعلا دست مشتریان ایرانی از نسخه‌های جدید سانتافه به ویژه مدل سانتافه ۲۰۲۰ کوتاه است، بنابراین در حال حاضر باید به بررسی نسخه‌های چینی الگوبرداری شده از محصولات هیوندایی نظیر هاوتای A25  بسنده کرد.

بررسی طراحی ظاهری ای ۲۵ یا سانتافه چینی

طراحی ظاهری هاوتای A25

 

هرچند که خودرو هاوتای A25 به اسم سانتافه چینی شناخته می‌شود، اما باید گفت که طرح ظاهری این خودرو و ابعاد آن بیشتر مشابه هیوندای توسان بوده و از روی آن الگوبرداری شده است. بدین ترتیب ظاهرا با نسخه‌ای از یک کراس اوور شهری چینی مواجه هستیم که تاحدی از الگوهای بصری جک s5 (نسخه چینی توسان LM) پیروی کرده و شمایلی در همان حدود را به نمایش می‌گذارد.

 

البته سبک طراحی چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر این خودرو بسیار به‌روزتر به نظر رسیده و ضمن ارائه المان‌های مواج مختص خودروهای چینی، در مجموع از شمایلی قابل قبول و متناسب برخوردار است.

در نمای جلو شاهد چراغ‌های بزرگ و کشیده هستیم که گرافیک داخلی زیبایی دارد و یک ابرویی نیز در بالای آنها به طرزی خوشایند عرض اندام می‌کند. جلوپنجره با نوارهای کرومی و طراحی متناسب به همراه سپر و چراغ‌های مه شکن نیز از دیگر نقاط قوت چهره این خودرو به شمار می‌رود.

یک خط شانه‌ای در بالای دستگیره درها انتهای دو چراغ جلو و عقب را به یکدیگر مرتبط ساخته و به همراه گلگیرهای برجسته و برخی خطوط دیگر روی درپوش موتور، ظاهری نسبتا ورزیده را برای این کراس اوور چینی رقم زده است.

در نمای عقب نیز چراغ‌های دو تکه و درب بزرگ صندوق عقب را مشاهده می‌کنیم که شاید در نگاه اول چندان متعارف به نظر نرسد؛ به ویژه محل قرارگیری چراغ‌های مه شکن روی قسمت مشکی رنگ دو طرف پلاک عقب و همچنین طرح متمایز چراغ‌های عقب تا حدی نامتناسب جلوه می‌کنند اما در مجموع، نمی‌توان ایراد خاصی به طراحی نمای پشت این خودرو وارد دانست.

به طور کلی باید گفت در صورت عرضه هاوتای A25 به بازار ایران، این خودرو از لحاظ ظاهری مورد استقبال مشتریان داخلی قرار خواهد گرفت و از این حیث عیب و ایراد چندانی بر آن وارد نخواهد شد.

در مبحث طراحی داخلی نیز باید به طرح داشبرد، پنل درها و غربیلک فرمان این خودرو امتیاز نسبتا مطلوبی اعطا کرد؛ چراکه گرچه الگوبرداری آن از محصولات هیوندایی مشهور به نظر می‌رسد اما برخی ویژگی‌های بصری منحصربه‌فرد نیز در آن وجود دارد که متناسب با نیاز مشتریان این‌گونه کراس اوورهای شهری برآورد می‌شود.

از لحاظ ارگونومی نیز باید گفت همه ادوات و لوازم مورد نیاز در دسترس قرار داشته و از این حیث مشکلی برای راننده وجود ندارد. البته تعدد برخی دکمه‌ها روی کنسول میانی ممکن است حین رانندگی موجب حواس‌پرتی راننده شود که این نکته را می‌توان به عنوان یکی از موارد انتقادبرانگیز کابین هاوتای A25 قلمداد کرد. با این وجود قطعا با گذر زمان و عادت کردن به طرح داشبرد، راننده نیز با کمترین مشکلی از این جهت مواجه خواهد شد.

همچنین فاصله بین محور چرخ‌های این خودرو معادل ۲۶۶۰ میلی‌متر عنوان شده که برای یک خودرو کراس اوور اندکی کوچک به نظر می‌رسد اما در مجموع می‌تواند فضایی نسبتا راحت با حداقل محدودیت را برای سرنشینان ردیف عقب فراهم آورد. با این حال احتمال دارد افراد بلندقد حاضر در ردیف عقب محدودیت‌هایی از ناحیه فضای پا و زانو را تجربه کنند.

از لحاظ متریال و سطح کیفی کابین نیز احتمالا این خودرو در حد محصولاتی همچون جک s5 ظاهر شود و نمره‌ای متوسط از این منظر کسب کند.

امکانات رفاهی هاوتای A25

طراحی داخلی هاوتای A25

ابتدا باید منتظر ماند و دید که در نهایت این خودرو در صورت ورود به بازار ایران به چه امکاناتی مجهز خواهد شد. اما آنچه که انتظار می‌رود شامل موارد زیر خواهد بود:

کیسه‌های هوای جلو، ورود بدون کلید، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کروز کنترل، سانروف برقی، سیستم کنترل کشش و پایداری، دوربین عقب و ۳۶۰ درجه، صندلی‌های برقی جلو با روکش چرمی، سامانه کنترل حرکت در سرازیری، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، ترمزهای ضد قفل، ABS و EBD ، ترمز کمکی، حسگرهای پارک جلو و عقب و… .

مشخصات فنی کراس اوور هاوتای A25

گویا تنها پیشرانه بنزینی این خودرو یک نسخه ۴ سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۵ لیتر است که توانی معادل ۱۵۵ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر را ارائه می‌دهد و نیروی حاصل از آن توسط گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل خواهد شد و با توجه به نوع پیشرانه، وزن خودرو و جعبه دنده چهار سرعته، می‌توان عملکردی نسبتا آرام و خانوادگی را برای این کراس اوور شهری پیش‌بینی کرد. بنابراین از این جهت احتمالا نتواند مورد توجه مشتریان جوان قرار بگیرد و البته هنوز مشخص نیست که چه نوع پیشرانه و گیربکسی در نهایت روی این خودرو در بازار ایران نصب خواهد شد.

وضعیت فروش هاوتای A25 در بازار ایران

اگر این کراس اوور چینی به کشورمان راه پیدا کند احتمالا مسیر سختی را برای رسیدن به موفقیت در پیش خواهد داشت. ریگان خودرو باید ابتدا قیمتی معقول و منطقی برای هاوتای در نظر بگیرد تا توان رقابت آن با محصولات پرفروش همچون جک اس ۵ اتوماتیک چری تیگو ۵ و دیگر خودروهای مشابه، به حدی مطلوب ارتقا یابد. از سوی دیگر، خدمات پس از فروش یکی از دغدغه‌های مشتریان این خودرو خواهد بود که امید می‌رود ریگان خودرو یا هر شرکت عرضه‌کننده این اتومبیل بتواند در این زمینه فعالیت‌های خود را بیش از پیش گسترش دهد و نگرانی‌های مالکان هاوتای A25 در ایران را به نحوی مطلوب برطرف کند.

در این صورت می‌توان گفت که هاوتای A25 احتمالا فروشی متوسط و نسبتا قابل قبول را در کشور ما تجربه خواهد کرد. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم که سایر شرکت‌ها چه محصولات جدیدی را در این کلاس به سبد تولیدات خود اضافه می‌کنند و آنگاه می‌توان به طور دقیق نسبت به آینده این خودرو در ایران اظهارنظر کرد.

نویسنده: حسین باباپور

فروش خودرو