هایپر اسکرین مرسدس بنز چیست؟

۲۳ دی ۱۳۹۹ هایپر اسکرین مرسدس بنز چیست؟

مرسدس بنز به تازگی از سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX رونمایی کرده است که هایپراسکرین (Hyperscreen) نام دارد. این سیستم اطلاعات سرگرمی اولین بار در نمایشگاه CES لاس‌وگاس در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد.

حالا با گذشت بیش از سه سال از زمان رونمایی اولیه مرسدس بنز اعلام کرده است که قصد دارد این سیستم اطلاعات سرگرمی و یا همان هایپر اسکرین را در کنار یک نمایشگر هوشمند OLED در خودرو الکتریکی  EQSبکار ببرد. این خودرو در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد و به عنوان پرچم‌دار مرسدس  بنز ادغام تکنولوژی و هوش مصنوعی را به نمایش خواهد گذاشت.

این سیستم سرتاسر فضای کابین خودرو الکتریکی  EQSرا در بر خواهد گرفت و شامل سه صفحه نمایش متمایز OLED است.  یک نمایشگر در مرکز کنسول قرار داشته و نمایشگر دیگر در نقش پشت آمپری ظاهر شده و نمایشگر سوم مخصوص سرنشین کنار راننده است.

هایپراسکرین مرسدس بنز طولی برابر با ۱۴۲ سانتی‌متر دارد و به راحتی صفحه‌نمایش حدودا ۱ متری کادیلاک اسکالید را پشت سر می‌گذارد. این نمایشگر که در واقع بزرگ‌ترین قطعه سیلیکاتی صنعت خودروسازی محسوب می‌شود از سه نقطه‌ی متقابل و متمایز تشکیل شده اما با این وجود حس یک صفحه شیشه‌ای یک تکه را به مخاطب القا می‌کند.

هایپراسکرین علاوه‌بر آنکه عملکردهای رایج در سیستم اطلاعات سرگرمی مرسدس بنز را در اختیار مالک EQS قرار خواهد داد مدیریت یک سری عملکرد خاص خودروهای برقی مانند سیستم بازیابی انرژی ترمز، وضعیت شارژ و پویایی رانندگی را نیز به راننده می سپارد.

در مرکز این صفحه شیشه‌ای یک تکه محتوای مورد نیاز برای راننده و سرنشین جلو نمایش داده خواهد شد. روبروی صندلی سرنشین جلو نیز فضایی اختصاصی برای وی در نظر گرفته شده که محتوای سرگرمی جالب نمایش داده و در صورت عدم حضور سرنشین به پخش یک سری تصاویر رندوم مشغول خواهد بود.

روبروی راننده نیز شاهد استفاده از پشت آمپری‌های دیجیتال هستیم که اطلاعات مورد نیاز راننده همچون سرعت و شتاب را در اختیار وی قرار می‌دهد.

در دو طرف انتهایی این صفحه نمایش شیشه‌ای از دریچه‌ها‌ی مدوری مخصوص سیستم تهویه مطبوع (HVAC) استفاده شده که البته انتقادات بسیاری نیز به نحوی طراحی آنها وارد شده است.

صفحه نمایش هایپراسکرین در دمای بالای ۶۵۰ درجه سانتی‌گراد ساخته شده و جالب است بدانید نحوی ساخت به صورتی بوده است که در هنگام تصادفات شاهد رفتاری هدفمند از این قطعه خواهیم بود.

 

تکنولوژی جدید بنز

هوش مصنوعی هایپراسکرین بنز

سورپرایز هایپراسکرین با هوش مصنوعی

فناوری جدید مرسدس بنز

هایپر اسکرین مرسدس بنز

جالب است بدانید هوش مصنوعی به صورت خاص در هایپراسکرین مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم اطلاعات سرگرمی بعد از مدتی رفتار راننده و سایر سرنشینان را آموخته و در شرایط مشابه اسباب راحتی آن‌ها را فراهم می‌کند.

به عنوان نمونه اگر راننده همواره در مسیرهای شیب‌دار ارتفاع خودرو را کمی بالا برد هایپراسکرین بعد از مدتی در سربالایی‌ها این پیشنهاد را با راننده مطرح خواهد کرد. یا در مثالی دیگر اگر مالک EQS در روزهای آخر هفته با شماره‌ای خاص ارتباط برقرار کند بعد از مدتی هایپراسکرین این موضوع را آموخته و در روزهای آخر هفته پیشنهاد تماس با شماره مذکور را با راننده مطرح خواهد کرد.

یکی دیگر از امکاناتی که مرسدس بنز در هایپراسکرین بکار برده طراحی این صفحه نمایش به صورت چند لایه است.

لایه صفر در اختیار تمامی سرنشینان قرار خواهد گرفت و شامل امکانات پایه و کاربردی نظیر کنترل نقشه، صدا و تلفن است. فرامین صوتی «Hey Mercedes» نیز در این لایه ارائه خواهد شد.

با افزایش سطح لایه‌ها امکانات قابل دسترسی برای سرنشینان نیز افزایش خواهد یافت.

هنوز معلوم نیست که با بهره‌مندی خودروی برقی مرسدس بنز EQS این خودرو به دکمه‌های فیزیکی نیز مجهز خواهد شد یا خیر. به هر حال نبود دکمه‌های فیزیکی به معنی خلا و نبود امکانات همیشگی در محصولات مرسدس نیست و قطعا مرسدس در زمان عرضه اولیه این صفحه نمایش رضایت ۱۰۰ درصدی مالکان خودروها را فراهم خواهد کرد.

کمپانی مرسدس بنز قصد دارد MBUX هایپراسکرین را در تمامی خودروهای الکتریکی خانواده EQS مورد استفاده قرار دهد. احتمالا سدان برقی جدید این شرکت که در تابستان سال میلادی آینده عرضه می‌شود نیز از این هایپراسکرین بهره خواهد برد. در این حالت به طور قطع نسخه شاسی‌بلند این سدان نیز که محصول زمستان سال آینده مرسدس بنز است به این صفحه نمایش مجهز خواهد بود.

خودروی دیگری که مرسدس عنوان کرده است قصد دارد آن را به این هایپراسکرین مجهز کند بنز S کلاس است که البته این خودرو پیش از این نیز از هوش مصنوعی MBUX بهره می‌برد.

با تمامی این توصیفات به نظر می‌رسد که مرسدس بنز سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر روی این صفحه نمایش طویل انجام داده و قصد دارد که این تکنولوژی را در طیف گسترده‌ای از محصولات لوکس خود مورد استفاده قرار دهد.

نویسنده: زهرا ملکی