هوآوی به دنبال خرید خودروساز چینی؛ از شایعه تا واقعیت

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ هوآوی به دنبال خرید خودروساز چینی؛ از شایعه تا واقعیت

هوآوی یکی دیگر از کمپانی‌های سازنده تلفن همراه هوشمند است که تصمیم گرفت پس از Apple و دیگر برندهای بازار پر هیاهو تکنولوژی، به صنعت خودروسازی پیوسته و شانس خود را امتحان کند. حالا به نظر می‌رسد که این نامِ آشنا قصد دارد با خرید سهام یکی از خودروسازان چینی، جای پایش را در این عرصه محکم‌‎ کند.

حدودا فوریه سال میلادی جاری بود که خبر رسید هوآوی قصد دارد موفقیت‌های خود را در زمینه تکنولوژی و ساخت تلفن‌های همراه هوشمند پشت سر گذاشته و با مشخص کردن اهدافی بزرگ‌تر و پیوستن به عالم خودروسازان، به بخشی از آینده این صنعت نیز تبدیل شود.

این برند که در حال حاضر بزرگ‌ترین سازنده قطعات الکترونیکی دنیا به حساب می‌آید، ماه آوریل خبر داد که به زودی خودرو جدید خود را که Seres SF5 نام دارد، به بازار جهانی تزریق خواهد کرد. حالا به نظر می‌رسد که این کمپانی تکنولوژی قصد ندارد تنها به همین یک تجربه بسنده کند و از قرار معلوم قصد دارد سهام یکی از کمپانی‌های خودروسازی کوچک کشورش، یعنی Chongqing Sokon را، خریداری کند.

هوآووی خودرو

طبق اخبار، این دو برند معروف در حال مذاکره برای فروش بخش قابل توجهی از سهام Chongqing Jinkang New Energy Automobile به این کمپانی تکنولوژی هستند. با اینکه خبرگزاری رویترز اعلام کرد که این اطلاعات را از دو منبع موثق دریافت کرده است، اما با این حال به نظر می‌رسد که هیچ یک از این دو میلی به تایید و تکذیب این اخبار و شایعات یا افشای اطالاعات بیشتر در این زمینه، ندارند. لازم به ذکر است که برند سِرِس در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دارایی‌های Huawei چینی است.

به گفته برخی منابع دیگر، هر دو کمپانی این شایعات را رد کرده و گفته اند که یک چنین مذاکراتی هرگز صورت نگرفته است، اما برخی دیگر هم می‌گویند که سوکون چینی هنوز هیچ واکنش رسمی یا غیر رسمی به این اخبار نشان نداده است.

تحلیلگران بر این باور هستند که یکی از دلایل ورود برند هوآوی به این صنعت و تغییر موضع ناگهانی آن، می‌تواند تحریم‌های آمریکا باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، تحریم‌های نسبتا سنگینی بر این کمپانی چینی اعمال کرد. حالا به نظر می‌رسد که فشار این تحریم‌ها باعث شده که این نام شناخته شده به ساخت خودرو نیز روی آورد. آن‌ها معتقد هستند که با توجه به شرایط فعلی، اقدام خرید یک خودروساز کوچک چینی برای ادامه حیات هوآوی منطقی و حتی ضروری است. به نظر می‌رسد که شرکت تکنولوژی بزرگ چینی به دنبال عقد قرارداد با سه خودروساز چینی دیگر نیز برای تامین قطعات محصولات خود است.

بر اساس گفته‌های رویترز، Richard Yu به عنوان سرپرست مذاکرات بین  Chongqing Jinkang New Energy Automobile  و Huawei انتخاب شده است. آقای یو یکی از آن افرادی بود که از تصمیم کمپانی‌اش برای ورود به صنعت خودروسازی پشتیبانی کرد. پیش بینی می‌شود که این قرارداد در ماه جولای نهایی خواهد شد.

تا پیش از قطعی شدن قرارداد و مذاکرات، هوآوی به ساخت و فروش کراس اوور خود با قیمت پایه 33 هزار 361 دلار، ادامه خواهد داد.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان