بررسی مشخصات فنی هوزون نتا V پرو ۲۰۲۱

۲۱ آبان ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی هوزون نتا V پرو ۲۰۲۱

تیراژ عرضه خودروهای جدید در بازار چین به شیوه‌ای پیش می‌رود که احتمالا در نیم قرن آینده، شاهد حضور یک برند خودروساز به ازای هر نفر در جمعیت میلیاردی این کشور باشیم. رشد صنعت خودروسازی چین از قرن ۲۱، به صورت کاملا بر تولید خودروهای مورد نیاز بازار جهانی متمرکز شد. در نتیجه رشد چشمگیر در تولید انواع خودرو الکتریکی در این کشور چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.

خودرو نتا (Neta)، یک کراس‌اوور سایز کوچک (ساب کامپکت) تمام الکتریکی از ساخته‌های شرکت نوپا هوزون آتو (Hozon Auto) چین است که خود در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است. مدل نتا V در سال ۲۰۲۰ روانه بازار شد اما مدل نتا V پرو، نسخه به روز رسانی شده‌ای است که اخیرا و به عنوان مدل ۲۰۲۱ رونمایی شده است.

مزایا و معایب

+ قیمت رقابتی و اقتصادی

+ آپشن‌های نسبتا مناسب

– طراحی نه چندان جذاب

– توان فنی پایین

مشخصات فنی نتا V پرو

نمایی از بخش جلویی نتا V پرو

نتا V پرو یک خودرو تمام الکتریکی است که در دو نسخه تک موتور ۴۰ کیلو وات (۵۴ اسب بخار) یا ۵۵ کیلو وات (۷۴ اسب بخار) با قابلیت انتقال نیرو تنها به محور جلو عرضه می‌شود که گشتاور نمونه اول برابر با ۱۱۰ نیوتون.متر و نمونه دوم برابر با ۱۷۵ نیوتون.متر است. همچنین انتقال نیرو در این خودرو توسط یک گیربکس تک سرعت ضریب ثابت انجام می‌گیرد.

ظرفیت مجموعه باتری به کار رفته در نسخه اول برابر با ۳۱.۱۸ کیلو وات بر ساعت و در نسخه دوم برابر با ۳۸.۵۴ کیلو وات بر ساعت است که برای شارژ شدن کامل به ترتیب به ۱۲ و هشت ساعت زمان نیاز دارند، اما شعاع حرکتی مفید این دو نسخه به ترتیب به ۳۰۱ و ۴۰۱ کیلومتر محدود می‌شود. به جز برد مفید مطرح شده، اعداد و ارقام تولیدی تنها موتور الکتریکی این خودرو، چندان جذاب و خیره کننده جلوه نمی‌کنند.

استفاده از ریم‌های اسپرت آلیاژی اما در سایز ۱۶ اینچ، ترمز‌های عقب کاسه‌ای، ظرفیت نشیمن چهار نفره و حداکثر سرعت قابل دسترسی برابر با ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز به خوبی نشان می‌دهند که این خودروساز نوظهور در طراحی مدل نتا V پرو، به هیچ عنوان قصد رقابت با بزرگان صنعت خودروهای الکتریکی را نداشته است.

مشخصات کلی

نوع موتور الکتریکی
حجم موتور ۵۵ کیلو وات
سیلندر / سوپاپ
تنفس موتور
حداکثر قدرت ۷۴ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۷۵ نیوتن متر
جعبه دنده تک سرعته اتوماتیک
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب
حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت
استاندارد آلایندگی
سیستم فرمان برقی
نوع بدنه کراس اوور سایز کوچک
نوع رینگ آلیاژی
نوع شاسی بدنه یکپارچه/مونوکوک
ترمز جلو دیسکی دو جداره
ترمز عقب کاسه‌ای

 ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۰۷۰ میلی‌متر
عرض ۱۶۹۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۵۴۰ میلی‌متر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۴۲۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۱۱۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۴ نفر
حجم فضای صندوق
قطر رینگ ۱۶ اینچ
چرخ جلو و عقب ۶۵/۱۸۵

طراحی نتا V پرو

نمایی از کابین نتا V پرو

نمای خارجی خودرو جز در استفاده از ریم‌های آلیاژی اسپرت ۱۶ اینچی با طراحی جدید، تغییری نسبت به نسخه نتا V معمولی به خود ندیده است. به جرات می‌توان گفت نمای جلو خودرو شباهت بسیار زیادی به تسلا مدل Y دارد در حالی که طراحی بخش عقب آن الهام زیادی از محصولات اخیر کادیلاک گرفته است.

چراغ‌های جلو طراحی نامشخصی دارند و خط تیز برجسته و قوس‌د‌ار روی گلگیرهای جلو با خط شانه صاف متصل به چراغ‌های عقب، چندان هماهنگ نیست. در حالت کلی نتا V پرو را نمی‌توان خودرو خوش‌چهره و جذابی توصیف کرد.

نمای داخلی تغییرات جزئی اما محسوسی در مقایسه با نسخه معمولی به همراه دارد که مهم‌ترین آن افزایش ابعاد نمایشگر اصلی سیستم مولتی مدیا از ۱۳.۰ به ۱۴.۶ اینچ است که در نتیجه، حذف کامل کلیدهای مکانیکی کنترلی روی داشبرد و ادغام عملکرد آن‌ها با این نمایشگر را باعث شده است.

طراحی نمای داخلی بسیار ساده و مینیمال و به دور از هر گونه تجمل‌گرایی است. فرمان خودرو از نوع دو شاخه افقی و برش خورده دوبل (Double D-Cut)، همانند خودروهای مسابقه‌ای و ابرخودروهای مطرح دنیا، به زائده قرمز رنگ نشانگر وسط بودن سیستم فرمان مزین شده است که با ذات واقعی این خودرو تمام الکتریکی اقتصادی و ضعیف، تضاد بسیار زیادی دارد. خوشبختانه نشانگرهای پشت فرمان نیز از یک نمایشگر دیجیتال بسیار باریک اما جذاب تشکیل شده‌اند که همخوانی قابل قبولی با سایر قسمت‌های نمای داخلی ایجاد می‌کند.

فضای نشیمن عقب تنها مناسب دو سرنشین طراحی شده است و هوزون از این کراس‌اوور به عنوان یک خودرو چهار نفره یاد می‌کند، اما مشکل اصلی در شیوه طراحی پایین رونده سقف خودرو رو به انتها است که فضای سر را برای سرنشینان بالغ در ردیف دوم بسیار محدود می‌کند.

آپشن‌ها و امکانات

نمایی از بخش پشتی نتا V پرو

هوزون تلاش کرده است تا نتا V پرو را حداقل از نظر آپشن‌های رفاهی و ایمنی در سطح قابل قبولی نگه دارد. بالابر اتوماتیک تمام شیشه‌ها، سیستم پارک اتوماتیک، سیستم کمک راننده نیمه هوشمند، کروز کنترل تطبیق پذیر، سیستم کنترل حرکت بین خطوط، ترمز اتوماتیک، ورود و آغاز به حرکت بدون کلید، رادار پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، سیستم کمک حرکت در سربالایی، چراغ‌های جلو اتوماتیک با سیستم روشنایی در روز مجهز به نورپایین اتوماتیک و سیستم پیروی از دستورات صوتی است که بدون تردید یارای رقابت با بسیاری از محصولات مطرح بازار کشور چین را نیز ندارد.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
کنترل دینامیکی دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
سنسور فشار باد تایر دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب دارد
هشدار توجه راننده دارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
نور بالا خودکار دارد
چراغ بدرقه دارد
روشنایی کابین دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان دارد
نمایشگر دارد
بلوتوث دارد
وای فای ندارد
شارژ USB موبایل دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک ندارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
ماساژور صندلی ندارد
مموری صندلی دارد
صندلی برقی عقب دارد
در برقی صندوق دارد
خروجی ۱۲ ولت دارد
ایزوفیکس دارد
کامپیوتر سفری دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف دارد

نتیجه گیری

هوزون نتا V پرو یک کراس‌اوور کوچک درون شهری و به اصطلاح، دم دستی است. این خودرو می‌تواند در جایگاه یک وسیله نقلیه دوم یا حتی سوم، به منظور تردد‌های مداوم و روزمره در مسیرهای نسبتا کوتاه درون شهری نقش مناسبی بازی کند.

با توجه به توان بسیار پایین تنها موتور الکتریکی این خودرو، نباید از نتا V پرو انتظار رانندگی تیز و بز و هیجان انگیزی داشت، اما قیمت نهایی اقتصادی آن می‌تواند برای خیلی از افراد تشویق کننده باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی