هیوندای آزرا TG در برابر تویوتا آریون XV40

۲۳ دی ۱۳۹۹ هیوندای آزرا TG در برابر تویوتا آریون XV40

وقتی آسان موتور و اطلس خودرو به عنوان نماینده برندهای هیوندای و کیا در ایران به واردات محصولات این دو برند اقدام کردند، از نظر بازه زمانی شانس با این دو شرکت یار بود. گروه خودروسازی هیوندای/کیا و در حدود 15 سال پیش در آستانه تغییر و تحول اساسی قرار داشت و تقریبا می‌توان گفت که واردات محصولات خودرویی جدید آن‌ها به بازار کشورمان نیز در همان دوران انجام شد.

تحول کلی محصولات این خودروساز کره‌ای به منظور هماهنگی آن با قوانین جدید بازار جهانی و البته رقابت در رده‌های بالاتر با خودروسازان برتر اقتصادی جهان مخصوصا از کشور ژاپن انجام گرفت. در نتیجه جای تعجب ندارد که محصولات هیوندای و کیا در ایران مستقیما با محصولات کمپانی تویوتا سرشاخ شوند.

شاید بتوان گفت رویارویی کمپانی هیوندا با تویوتا در میانه‌های دهه 1380 شمسی یکی از زیباترین رقابت‌های تاریخ واردات خودرو کشور بود چراکه برای اولین بار در دوران مدرن واردات خودرو، رقیبی از کره مستقیما در مقابل این برند جان‌سخت و مشهور ژاپنی قد علم می‌کرد. رقابت میان تویوتا آریون به عنوان نسخه قدرتمندتر و لوکس‌تر تویوتا کمری با هیوندای آزرا TG (نسل چهارم) رقابتی در کلاس بالاتر و فراتر از رقابت هیوندای سوناتا و تویوتا کمری بود.

ریشه شناسی آزرا و آریون

طراحی ظاهری هیوندای آزرا TG

طراحی ظاهری تویوتا آریون XV40

نام آزرا در ساختار برند هیوندای به عنوان گل سر سبد محصولات این خودروساز کره‌ای شناخته می‌شود. این خودرو با نام دیگر گرنجور (Grandeur) پیش از آنکه مدل داینستی (Dynasty) از سوی هیوندای به عنوان خودرویی پریمیوم معرفی شود، بین سال‌های 1986 تا 1996 به مدت یک دهه برترین محصول تولیدی هیوندای به شمار می‌آمد. نسل اول آزرا در سال 1986 روانه بازار جهانی شد که از دیدگاه طراحی به واقع تعریفی نداشت. با ورود نسل دوم و سوم به ترتیب در سال‌های 1992 و 1998 به جرات می‌توان سیر صعودی مسیر پیشرفت هیوندای در راستای کسب کیفیت و سبک انحصاری طراحی را مشاهده کرد.

نسل چهارم هیوندا آزرا با کد شناسایی فنی TG در میانه دهه 2000 روانه بازار جهای شد. این خودرو با طراحی بسیار درخور توجه و توان فنی قابل قبول و البته قیمتی بسیار رقابتی به رقیب قدرتمندی برای محصولات تویوتا بدل شد.

تویوتا کمری یکی از سدان‌های سایز متوسط خوشنام این برند ژاپنی است که داستان حضورش در بازار به پایان دهه 1970 میلادی بازمی‌گردد اما موفقیت این برند درگرو حضور در بازارهای بزرگ جهانی نظیر بازار آمریکای شمالی است. در نتیجه کمری‌های بازار ژاپن با افزایش حجم و ابعاد به منظور هماهنگی با سلیقه و دسته بندی بازار آمریکای شمالی رشد ابعادی قابل توجهی به خود دید و کد شناسایی فنی آن‌ها از V (ویژه بازار ژاپن و آسیای شرق) به XV (ویژه بازارهای بین المللی، خاورمیانه و آمریکای شمالی) تغییر پیدا کرد. نخستین کمری سری XV که به لطف شرکت ایرتویا پایش به بازار ایران باز شد سری XV30 بود. نسل بعدی آن با تغییر در زبان طراحی؛ با کد شناسایی فنی XV40 روانه بازار جهانی شد و حضور موفقی را در بازار ایران نیز تجربه کرد. اما مدل آریون که به عنوان یک محصولات جداگانه سوار بر پلتفرم XV40 روانه بازار ایران و خاورمیانه شد، در حقیقت نسخه پرآپشن‌تر کمری به شمار می‌آید که تویوتا آن را کمری سری پرستیژ نامگذاری کرد. سری پرستیژ در ابتدا با نسل XV30 کمری به بازار جهانی تزریق شد اما آریون در ابتدا با پلتفرم مشترک کمری XV40 بین سال‌های 2009 تا 2011 و سپس در نسل بعدی کمری (XV50) در سال‌های 2012 و 2013 شانس حضور در بازار ایران را داشت. این دو نسل تنها سری نسخه‌های پرستیژ کمری در بازار ایران هستند.

طراحی، جدال سخت آزرا و آریون

با درنظر گرفتن سال تولید هر دو خودرو، هیوندای آزرا مورد بررسی نسخه 2006 تا 2011 (پیش و پس از فیس لیفت نسل چهارم/TG) و تویوتا آریون نسخه 2009 تا 2011 (مشترک با کمری XV40) است چرا که آریون‌های 2012 و 2013 از نظر منطقی رقیب آزرا/گرنجور مدل 2012 تا 2014 به حساب می‌آیند.

با این اوصاف آزرا TG از دیدگاه طراحی با الهام‌گیری از طراحی قالب هیوندای در آن دوران، از ظاهری بسیار نرم و فاقد زوایای تیز بهره‌ می‌گیرد. این خودرو چه در نسخه پیش و پس از فیس لیفت المان‌های اساسی و پایه طراحی خود را حفظ کرده است و نسخه فیس لیفت آن تنها از برخی بهبودها و تغییرات جزئی بهره‌مند است که باعث شد این خودرو را تا پیش از ورود نسل پنجم (HG) در سال 2011، به خوبی ترو تازه باقی بماند.

ظاهر تمیز، شسته رفته و بسیار ساده آزرا بدون شک بزرگترین برگ برنده طراحی این خودرو است. چراغ‌های افقی و نسبتا کشیده جلو تقریبا به موازات افق و جلوپنجره در بخش جلویی خودرو و چراغ‌های پیوسته افقی در عقب با گرافیکی بسیار زیبا و زوایایی بسیار نرم که بدون شک از اولین نسل این خودو الهام‌ گرفته است؛ ظاهر کلی آزرا TG را تشکیل می‌دهد. نسخه فیس لیفت این نسل با استفاده از زوایای تیز بیشتر در چراغ‌های جلو و عقب در کنار استفاده از تریم ظاهری اندک بر روی سپرها و جلوپنجره کشیده‌تر، همان المان‌های پیش از فیس لیفت را تنها با برخی جزئیات روز ترکیب کرد اما همچنان در نمای جانبی محافظ‌کار باقی ماند تا این محصول پیش از ورود نسل پنجم از تب و تاب بازار عقب نماند.

آزرا TG را باید بدون شک یکی از موفق‌ترین تجربیات حضور برند هیوندای در بازار ایران دانست چرا که این محصول ضمن بهره‌گیری از طراحی بسیار زیبا و همه پسند، با داشتن حجم منطقی از میانه‌روی در طراحی، هنوز هم از برترین و دوست داشتنی‌ترین نمونه‌های آزرا در بازار دست دوم ایران به شمار می‌آید.

تویوتا آریون XV40 بدون شک وجه تشابه بسیار زیادی باکمری XV40 مخصوصا در نمای داخلی با خود به همراه دارد. اگرچه نمای خارجی نیز بسیار شبیه به کمری است اما باید اعتراف کرد که آریون در حقیقت برترین خروجی تلاشی است که تویوتا می‌توانست برای کمری XV40 از خود ارائه دهد اما این تلاش را برای نسخه پرستیژ کنار گذاشته بود. پس بدون ترتید می‌توان بیان کرد که آریون از کمری هم دوره خود بسیار زیباتر است.

چراغ‌های جلو آریون کشیدگی کمتر اما ضخامت‌ بیشتری دارد که در کنار جلو پنجره افقی و ساده آن تناسب هندسی زیبایی را به نمایش می‌‌گذارد. این تمایز طراحی با استفاده از سیاست مشابه در چراغ‌های عقب خودرو نیز به وضوح دیده می‌شود. با توجه به ارائه آریون در دو تریم گرند و اسپرت و تجهیز نسخه اسپرت به برخی المان‌های ظاهری اسپرت‌تر نظیر سپر‌های جلو و عقب متمایز و به همراه داشتن اسپویلر عقب، تفاوت‌های عمده ظاهری آن با نسخه گرند بسیار جزئی است. در کلامی کوتاه بسیار برازنده است که از آریون به عنوان نسخه لوکس‌تر و اسپرت‌تر کمری یاد کنیم چراکه حقیقت تلاش تویوتا نیز دقیقا نیل به همین مهم بوده است که به خوبی انجام گرفت.

مقایسه ابعاد خارجی این دو سدان سایز متوسط از خاور دور نشان می‌دهد که آزرا در طول معادل 70 میلی‌متر کشیده‌تر، در عرض حداقل 30 میلی‌متر پهن‌تر و در ارتفاع حداقل 20 میلی‌متر بلند‌تر از آریون است در حالی که از دیدگاه فاصله محورها، آزرا تنها 5 میلی‌متر کشیده‌تر است. از این رو باید اعتراف کرد که ظاهر ایستای آزرا از دیدگاه زیبایی اگر بهتر از آریون نباشد؛ بدون شک با آن برابری می‌کند که برای برندی کره‌ای برگ برنده مهمی به حساب می‌آید.

 

طراحی داخلی، تمایز به سبک هیوندای و تویوتا

طراحی داخلی هیوندای آزرا TG

طراحی داخلی تویوتا آریون XV40

با توجه به شباهت بسیار زیاد طراحی میان آریون و کمری بخصوص در نمای داخلی؛ جای تعجب ندارد که نمای داخلی آریون همانند تویوتا کمری XV40 کمی حوصله سربر باشد. اما این خودرو با به همراه داشتن المان‌های تمایز برانگیز نظیر استفاده از تریم طرح چوب یا آلومینیوم درجای‌جای نمای داخلی؛ تلاش کرده است تا فاصله خود با کمری و سایر محصولات لوکس لکسوس را به خوبی حفظ کند. اما استفاده مستقیم از طراحی داشبرد کمری؛ کمی آریون را به سدان رده پایین‌تر تویوتا نزدیک می‌کند. باید تاکید کرد مهم‌ترین المان ایجاد کننده تفاوت میان این دو سدان مشابه سطح آپشن‌های رفاهی به کار رفته در آریون است که در کمری قابل فارش نیست. در نتیجه باید به آریون به چشم یک کمری پرآپشن نگاه کرد که تمایز طراحی ظاهری آن تنها؛ یک جایزه جانبی است که همراه با این رده آپشنی به مشتری ارائه می‌شود.

آزرا TG اما در مقابل یکی از متمایز‌ترین طراحی‌های نمای داخلی محصولات هیوندای در آن دوران را با خود به همراه داشت. داشبردی کاملا قرینه با طراحی بسیار مینیمال مزین به طرح چوب که مخصوصا در نمونه‌های تریم دو رنگ جلوه بصری بسیار زیبایی با خود به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که آزرا در مقابل آریون تقابل بهتری را به نمایش می‌گذارد داشتن سطح آپشنی بیشتر آن در مقایسه با کمری است که بدون شک پیروزی آزرا را به همراه خواهد داشت اما حالا و در مقابل آریون، این رقابت صورتی منطقی‌تری به خود می‌گیرد.

انسجام سبک طراحی نمای داخلی آزرا باعث می‌شود این خودرو حتی در نمونه‌های تریم تک رنگ نیز زیبایی بصری بسیار بهتری نسبت به آریون به همراه داشته باشد. در نتیجه نباید باعث ناراحتی طرفداران تویوتا باشد که آریون از دیدگاه سبک طراحی نتواند پا به پای این کره‌ای نو شکفته پیش آید. صندوق عقب آزرا فضای باری برابر با 470 لیتر در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد در حالی که این رقم برای آریون برابر با حدود 500 لیتر است. این اختلاف هرچند کوچک اما نشان دهنده آن است که ابعاد تقریبا بزرگ‌تر آزرا تماما برای آسایش سرنشینان ردیف دوم درنظر گرفته شده است و از این رو سواری در آزرا در سفرهای بلند مدت بین شهری برای پنج سرنشین بالغ تجربه دلنشین‌تری خواهد بود.

مشخات فنی، آریون پیروز میدان

نمای عقب هیوندای آزرا TG

نمای عقب تویوتا آریون XV40

دو خودرو مورد مقایسه این مقاله از پیشرانه‌های 24 سوپاپ تنفس طبیعی V6 و سیستم انتقال نیرو محور جلو بهره می‌گیرند اما تفاوت بارز میان این دو اختلاف حجم و توان تولیدی این پیشرانه‌ها است.

آزرا به پیشرانه 3.3 لیتری V6 سری لامبدا مجهز است. این پیشرانه توانی برابر با 235 اسب بخار در دور 6000 و گشتاوری برابر با 305 نیوتون.متر در دور 4000 تولید می‌کند. این توان تولیدی با کمک گیربکس 5 سرعت اتوماتیک سنتی به محور جلو آزرا منتقل می‌شود.

آزرا با داشتن وزنی برابر با حدود 1.6 تن می‌تواند در حدود 7.8 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت متوسط این خودر برابر با حدود 10 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است که رقم قابل احترامی است.

آریون اما پیشرانه 3.5 لیتری V6 دارد. این پیشرانه با داشتن 200 سی‌سی حجم بیشتر توانی در حدود 270 اسب بخار در دور بالاتر 6200 و گشتاوری معادل 335 نیوتون.متر در دور 4700 به تولید می‌رساند. برتری دوم آریون بر آزرا استفاده این خودرو از گیربکس اتوماتیک 6 سرعت است که با داشتن یک ضریب دنده بهتر، می‌تواند عملکرد فنی بهتری نیز ارائه هد. آریون با داشتن وزن مشابه 1.6 تنی می‌تواند در حدود 7.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که اندکی چالا‌ک‌تر و تیزتر از آزرا است اما اختلاف بسیار فاحشی ندارد. این خودرو مصرف  سوخت متوسطی برابر با حدود 10 لیتر در هر 100 کیلومتر با خود به همراه دارد که از این نظر نیز بسیار به آزرا شبیه است.

سخن نهایی

آریون با داشتن جایگاه بالاتر از کمری به عنوان سدانی لوکس‌تر و اسپرت‌تر عملکرد بسیار جذاب‌تری با خود به همراه دارد اما در مقایسه با آزرا این تفاوت اندکی رنگ می‌بازد چراکه به واقع چندان فاحش و چشمگیر نیست.

تمایز میان آریون و آزرا بیشتر به اختلاف میان دو برند، سابقه حضور و البته شهرت هر یک از آن‌ها بازمی‌گردد. تویوتا نامی است که مخصوصا در ایران نامش با دوام فنی و کیفیت پایدار مصادف شده است. البته این شهرت در برابر محصولات هم‌دوره هیوندای/کیا در آن دوران، به خوبی عرض اندام می‌کند. اما در مقابل محصولات کره‌ای سطح قابل توجهی از آپشن‌های رفاهی و کیفیتی قابل قبول را در بازه قیمتی بسیار رقابتی به خریدار تقریم می‌کنند که به واقع موجب تحریک شدن خریداران دارای بودجه محدود می‌شود. از طرف دیگر محصولات کره‌ای نظیر آزرا در صورت انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای؛ کیفیت قابل قبولی از خود به نمایش می‌گذارند و می‌توانند هزینه‌های نگهداری را به شکل چشمگیری کاهش دهند. بنابرین در صورت انتخاب این دو گزینه از بازار خودروهای کار کرده و دست دوم، عمل کارشناسی حرفه‌ای و صحیحی به منظور کسب سلامت خودرو مخصوصا برای آزرا بسیار حیاتی است.

 

نویسنده: شهاب انیسی