هیوندای جنسیس کوپه، تجربه پر هیجان رانندگی

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ هیوندای جنسیس کوپه، تجربه پر هیجان رانندگی

هیوندای جنسیس کوپه یک خودرو اسپرت کوپه دو در است که نخستین مرتبه در تاریخ اکتبر ۲۰۰۸ وارد بازار کره جنوبی شد. این محصول که نخستین مدل دیفرانسیل عقب شرکت کره‌ای هیوندای به شمار می‌رود، در سال ۲۰۱۳ دستخوش فیس لیفت شد و تولید آن نهایتا تا سال ۲۰۱۶ تداوم یافت.

جنسیس کوپه با مدل ۲۰۱۰ روانه بازار کشورمان شد و به دلیل قیمت نسبتا مناسب در قیاس با سایر کوپه‌های رقیب همچون بی ام و ۳۳۵i کوپه و یا لکسوس isc توانست نظر خیل بیشتری از مشتریان را به سوی خود جلب سازد. نسخه نیوفیس جنسیس کوپه نیز در سال ۲۰۱۳ موفق شد مجوز ورود به بازار ایران را کسب کند. با این حال به دلیل عدم تداوم ورود خودروهای با حجم بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی به بازار ایران، عرضه این مدل نیز خیلی زود متوقف شد و جنسیس کوپه نیوفیس نتوانست موفقیت مدل پیشین را تداوم بخشد. به هر حال در مطلب پیش رو نگاهی به مشخصات فنی، ظاهری، آپشن ها و امکانات و وضعیت فروش هر دو مدل جنسیس کوپه در بازار ایران خواهیم انداخت.

طراحی ظاهری هیوندای جنسیس کوپه

طراحی ظاهری هیوندای جنسیس کوپه

هیوندای جنسیس کوپه در زمان خودش از ظاهری اسپرت و جذاب سود می‌برد که به ویژه در بازار ایران مشابه چندانی نداشت و همین مهم کافی بود تا قند در دل مشتریان اسپرت پسند ایرانی، به ویژه افرادی که توانایی مالی خرید محصولات برندهای لوکس را نداشتند، آب شود. در نمای روبروی جنسیس کوپه فیس قدیم از چراغ‌هایی کشیده با طراحی تندوتیز استفاده شده که در دو طرف یک جلوپنجره نسبتا کوچک قرار گرفته و به همراه حالت خندان سپر جلوه‌ای نسبتا اسپرت اما مهربان‌تر نسبت به خودروهای اسپرت امروزی را برای چهره جنسیس پدید آورده است.

استفاده از برخی خطوط حجمی در نمای جانبی و همچنین روی درب کاپوت سبب شده تا ظاهر جنسیس کوپه تا حدی عضلانی و مطابق با روحیات مشتریان هدف این محصول به نظر برسد. فیس لیفت صورت گرفته در جنسیس کوپه ۲۰۱۳ سبب خشن‌تر جلوه کردن چهره این محصول شده و وجهه هماهنگ‌تر با ذات خشن و تهاجمی این خودرو فراهم آورده است. استفاده از دو مجرای تهویه روی درب کاپوت جلوه هیجان برانگیزتری به نمای روبرو جنسیس کوپه ۲۰۱۳ بخشیده است‌. در نمای عقب نیز از چراغ‌های کشیده مطابق با سبک طراحی انواع جلو استفاده شده که در کنار یک اسپویلر جذاب روی درب صندوق و همچنین طرح مناسب سپر و سراگزوزهای دو طرف آن، نمایی زیبا و جوان‌پسند به ناحیه پشت هیوندای جنسیس کوپه اعطا کرده است. در مجموع باید عنوان داشت که طراحی هیوندای جنسیس کوپه اگرچه به اندازه فورد موستانگ جذاب و پخته به نظر نمی‌رسد اما باید اظهار داشت که به خوبی توانسته نیازهای بصری مشتریان و به ویژه جوانان را برآورده ساخته و حسی هیجان انگیز به ذهنشان القا کند.

طراحی داخلی هیوندای جنسیس کوپه

طراحی داخلی هیوندای جنسیس کوپه

نمای داخلی هیوندای جنسیس کوپه در مدل فیس قدیم به ویژه طرح کنسول میانی داشبورد نسبتا قدیمی بوده و در مقایسه با خودروهای اسپرت امروزی چندان چشم‌نواز به نظر نمی‌رسد. با این حال طراحی اسپرت غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار پشت آن توانسته رگه‌هایی از جذابیت و هیجان را به کاربران این خودرو انتقال دهد. البته مدل نیوفیس این نقیصه را تا حد زیادی جبران کرده و جلوه‌های جذاب‌تری به ویژه در بخش کنسول میانی به سرنشینان خود انتقال داده است.

متریال استفاده شده در کابین نیز همچون سایر محصولات هیوندای کیفیت متوسطی داشته و می‌توان گفت که در این رنج قیمت قابل قبول به نظر می‌رسد. کابین خودرو در ردیف جلو تقریبا گنجایش مناسبی برای سرنشینان خود فراهم آورده و محدودیت چندانی بر ایشان تحمیل نمی‌کند اما صندلی‌های ردیف عقب برای افراد درشت جثه و بلندقد جای راحتی نخواهد بود. صندوق عقب این خودرو نیز 283 لیتر فضا در اختیار اسباب وسایل کاربران قرار خواهد داد. در مجموع باید عنوان داشت که فضای داخلی جنسیس کوپه به ویژه در مدل ۲۰۱۳ از جذابیت بصری مناسب و بهتر از گذشته بهره برده که کیفیت قابل قبولی را به سرنشینان ارائه می‌دهد و توانسته رضایت ایشان به ویژه افراد جوان‌تر را جلب سازد.

آپشن ها و امکانات

آپشن ها و امکانات هیوندای جنسیس کوپه

هیوندای جنسیس کوپه مدل ۲۰۱۳ به عنوان نسخه فول آپشن از امکانات رفاهی و ایمنی زیر بهره می‌برد: کروز کنترل، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم تعلیق هوشمند، سنسورهای فاصله سنج جلو عقب، توزیع نیرو ترمز، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، ترمز برمبو در برخی مدل‌ها، اتولایت، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه شکن جلو عقب، چراغ شوی، چراغ زنون، فرمان هیدرولیکی دو حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، پدال شیفتر، سیستم صوتی اینفینیتی با هشت اسپیکر و توان ۳۶۰ وات و چنجر ۶ تایی، تنظیم هوشمند بلندی صدا، نمایشگر چندکاره، نشانگر آنالوگ گشتاور و شتاب و دمای روغن، پورت USB، شش عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و ایربگ پرد‌ه‌ای و جانبی جلو، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، اتولاک با وضعیت دنده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده با تنظیمات شش حالته برقی به علاوه تنظیم برقی گودی کمر، صندلی سرنشین با تنظیمات چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشونده، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، تریم داخلی آلومینیومی یا فیبرکربن، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه های جانبی تاشونده برقی، سانروف، شیشه بالابر آنتی ترپ.

مشخصات فنی هیوندای جنسیس کوپه

هیوندای جنسیس کوپه نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه ۶ سیلندر mpi به حجم ۳.۸ لیتر دریافت می‌کند. این پیشرانه قدرت ۳۰۶ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۶۰ نیوتن متر تولید کرده و آن را به واسطه یک گیربکس شش دنده اتوماتیک به سوی محور عقب ارسال می‌کند‌. شتاب صفر تا صد هیوندای جنسیس فیس قدیم برابر با ۶.۴ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.‌ میانگین مصرف سوخت این اتومبیل ۱۶۱۰ کیلوگرمی نیز ۱۰.۷ لیتر در 100 کیلومتر برآورد شده است.

از طرف دیگر برخی مدل‌های معدود از نمونه نیوفیس جنسیس کوپه به پیشرانه gdi پاشش مستقیم مجهز شده‌اند که حداکثر توان پیشرانه آن‌ها به ۳۴۸ اسب بخار رسیده و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد ۵.۹ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ۱۰.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از جمله مشخصه‌های فنی پیشرانه GDi هیوندای جنسیس نیوفیس به شمار می‌روند‌.

مزایا و معایب

نمای عقب هیوندای جنسیس کوپه

طراحی ظاهری مهیج، شتاب و عملکرد فنی بسیار مناسب، بازار دست دوم مطلوب، تجهیزات رفاهی بیشتر و توان فنی بهتر مدل نیوفیس از جمله نقاط قوت هیوندای جنسیس کوپه محسوب می‌شوند. از طرف دیگر مواردی همچون واردات بسیار محدود مدل نیوفیس، محدودیت فضای کابین به ویژه ردیف عقب، فرمان‌پذیری نه چندان مطلوب و هزینه نگهداری بالا از جمله نقاط ضعف جنسیس کوپه به شمار می‌روند.

وضعیت فروش هیوندای جنسیس کوپه در بازار ایران

هیوندای جنسیس کوپه یکی از معدود اتومبیل‌های کوپه موجود در بازار ایران است که توانسته در تیراژ نسبتا بالا با قیمت متعادل به کشور وارد شود. همین امر سبب شده بازار خرید و فروش هیوندای جنسیس کوپه مخصوصا مدل فیس قدیم نسبتا پر رونق شود. همچنین اگر مدل نیوفیس نیز به صورت گسترده‌تر روانه بازار کشور می‌شد، حتما بازار خرید و فروش آن نیز بسیار داغ و پررونق بود که البته در حال حاضر نیز همین تعداد محدود نیزخواهان نسبتاً زیادی دارند و بازار مناسبی را تجربه می‌کنند.

ورود جنسیس به بازار خودروهای برقی

الکتریفاید G80

جنسیس اولین خودرو برقی خود با نام الکتریفاید G80 را معرفی کرد. شاید در نگاه اول هیچ فرقی بین این خودرو برقی جدید با سدان لوکس جنسیس G80 نبینید، اما مطمئن باشید که یک خودرو جدید و اولین خودرو برقی است که خودروساز لوکس کره‌ای عرضه می‌کند.

شرکت‌های خودروسازی معمولا قبل از تولید خودروهای تمام برقی، اتومبیل‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی عرضه می‌کنند اما جنسیس با ارائه این خودرو جدید، مستقیما به مرحله تولید محصولات تمام برقی رفت.

نام این خودرو الکتریفاید G80 و به معنی G80 برقی‌شده است و اولین بار در نمایشگاه خودرو شانگهای در معرض دید عموم قرار گرفت.

این سدان دارای سیستم تمام چرخ متحرک است و با آن می‌توان ۴۹۹ کیلومتر رانندگی کرد. با استفاده از شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی، باتری جنسیس الکتریفاید G80 در عرض ۲۲ دقیقه شارژ می‌شود و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت فقط به ۴.۹ ثانیه زمان نیاز دارد.

یکی از ویژگی‌های این خودرو جدید، سیستم قطع‌کننده اتوکار (DAS) است که می‌توان در صورت نیاز با سیستم تمام چرخ متحرک و یا دیفرانسیل عقب رانندگی کرد.

عرضه چنسیس الکتریفاید

سیستم شارژ سریع خودرو از نوع ۴۰۰/۸۰۰ ولت است و راننده می‌تواند بدون استفاده از مبدل، خودرو را با سیستم ۸۰۰ ولتی شارژ کند. همچنین جنسیس الکتریفاید G80 یک خودرو شارژر یا Vehicle 2 Load است و می‌تواند به عنوان یک منبع تغذیه به کار رود و وسایل برقی را شارژ کند. حتی برای کارایی بیشتر به سقف خورشیدی مجهز شده است.

آپشن کنترل فعال صدای جاده در حال حاضر فقط در شاسی بلند جنسیس GV80 استفاده می‌شود که صدای ورودی به کابین را کاهش می‌دهد. سیستم تعلیق تطبیقی هم با دریافت اطلاعات از دوربین جلو، به صورت خودکار تنظیم می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت جنسیس الکتریفاید G80 با مدل معمولی، در جلوپنجره آیرودینامیک‌تر خودرو جدید است. درگاه شارژ هم در گوشه بالای سمت راست جلوپنجره قرار دارد.فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور- میلاد قزللو