هیوندای ولستر، طراحی جادویی هاچبک‌ کره‌ای!

۶ مرداد ۱۳۹۹ هیوندای ولستر، طراحی جادویی هاچبک‌ کره‌ای!

هیوندای ولستر یک هاچبک کوپه جمع و جور با ظاهری نسبتا اسپرت است که نخستین مرتبه توسط کمپانی خودروسازی هیوندای در نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۱۱  به نمایش گذاشته شد.

شروع فروش هیوندای ولستر در بازار آمریکای شمالی از ۱۰ مارس ۲۰۱۱ آغاز شد. شرکت آسان موتور (نماینده کمپانی هیوندا در ایران) واردات هیوندای ولستر را با مدل ۲۰۱۳ به ایران شروع کرد.

در سال ۲۰۱۵ نیز نسخه مجهز به پیشرانه پاشش مستقیم  آن را به دست مشتریان داخلی رساند که از لحاظ توانایی فنی پیشرانه و مصرف سوخت عملکرد بهتری از خود نشان داده و قیمت بالاتری نیز داشت. اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون شاخصه‌های ظاهری، مشخصات فنی، امکانات و وضعیت فروش هیوندای ولستر در بازار ایران دارید، به اّدامه این مطلب توجه بفرمایید.

طراحی ظاهری هیوندای ولستر

به جرأت می‌توان گفت که هیوندای ولستر یکی از متفاوت‌ترین و خاص‌ترین طراحی‌های صورت گرفته در سری محصولات کمپانی خودروسازی هیوندای را برخوردار بوده و از این جهت می‌توان این پروژه را یکی از پر ریسک‌ترین پروژه‌های شرکت مذکور دانست. هیوندای قصد داشته تا با ارائه یک محصول متفاوت با طراحی نسبتا اسپرت و جوان پسند، قشر جوان بیشتری را به سوی برند خود جلب کند که البته تا حدودی نیز در این مهم موفق ظاهر شده است.

با این حال بازار ایران به دلیل شرایط خاصی که از آن برخوردار است، پاسخ چندان واضحی به ولستر نداده و استقبال از این محصول آن‌طور که باید و شاید گسترده نبوده است. هنگامی که در نمای روبرو مقابل هیوندای ولستر ایستاده‌اید، شاهد چراغ‌های بزرگ و کشیده با طراحی اخم‌آلود هستید که خشونت زیادی به چهره این هاچبک کوپه افزوده‌اند. طراحی سپر و المان‌های آن نیز موجب تهاجمی‌تر جلوه کردن نمای روبرو هیوندای ولستر شده است.

در نمای بغل شاهد طرح متفاوت و شیب یکنواخت سقف تا انتهای درب صندوق عقب هستیم که از ویژگی‌های بارز این سبک طراحی به شمار رفته و حالتی آیرودینامیک به ولستر بخشیده است. استفاده از حجم‌های مختلف و یک خط شانه‌ای در پروفیل جانبی نیز سبب عضلانی‌تر به نظر رسیدن هیوندای ولستر شده تا نمای کنار آن برای جوانان جذاب‌تر شود.

در قسمت عقب شاهد درب کوچک صندوق هستیم که نسبت به سایر هاچبک‌ها سایز کمتری را در این نما اشغال کرده است. سپر حجیم که سر اگزوز دوگانه از وسط بخش تحتانی آن بیرون زده نیز جلوه اسپرت و نسبتا جذابی را برای این بخش پدید آورده است. فرم چراغ‌های یک تکه در دو طرف درب صندوق در عین سادگی از انحناهای زیبایی بهره برده و تا حدودی علاقه‌مندان را به یاد چراغ‌های پورشه کیمن می‌اندازد.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری هیوندای ولستر به دلیل پیروی از نوعی سبک طراحی خاص در مقایسه با سایر محصولات هیوندای نسبتا متفاوت بوده و حتی برخی از بخش‌های آن از طراحی نسبتا ناهماهنگ رنج می‌برند. با این حال جلوه اسپرت هیوندای ولستر توانسته نظر مثبت بسیاری از مشتریان را به سوی خود جلب سازد.

 

طراحی ظاهری هیوندای ولستر

طراحی داخلی ولستر

پس از ورود به کابین هیوندای ولستر با نوعی سبک طراحی آشنا نظیر کابین النترا، سوناتا وای اف که با نسل اول ولستر هم‌دوره بودند، مواجه خواهید شد. در طراحی داشبورد از برخی خطوط به سبک بال‌های گشوده پرندگان استفاده شده که در قسمت میانی به یکدیگر می‌رسند حالت v شکل پنل اطراف سیستم مالتی مدیا در کنسول میانی نیز جلوه اسپرت و متفاوتی برای داشبورد هیوندای ولستر رقم زده و هیجان مناسبی به کاربران انتقال می‌دهد.

در این بین سبک طراحی غربیلک ‌فرمان و حالت سیلندری پنل کیلومتر شمار پشت آن کاملا مهیج و تحسین‌برانگیز طراحی به نظر می‌رسد که موجب ارتقاء حس و حال رانندگی با این محصول خواهد شد. البته پس از حضور در ردیف جلو متوجه شلوغی طراحی بخش‌هایی نظیر داشبورد و پنل درب‌ها خواهید شد که موجب کوچک‌تر به نظر رسیدن فضای داخلی ولستر نسبت به برخی محصولات مشابه شده است.

 

طراحی داخلی ولستر

 

کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت ادوات کابین در سطح نسبتا قابل قبولی قرار داشته و مشابه با سایر محصولات این رده ارزیابی می‌شود. با وجود آنکه از هیوندای ولستر به عنوان یک خودرو چهار نفره یاد می‌شود اما فضای صندلی‌های ردیف عقب آن بیشتر مناسب افراد کوتاه قد و یا کودکان بوده و همچنین سقف شیشه‌ای در عقب آن می‌تواند موجب رنگ رنجش سرنشینان به ویژه در هنگام تابش شدید آفتاب شود. البته هیوندای یک درب دیگر در سمت مخالف راننده برای عقب کار گذاشته تا سوار و پیاده شدن به این بخش با سهولت بیشتری صورت پذیرد.

گنجایش صندوق عقب هیوندای ولستر در حالت عادی برابر با ۳۲۰ لیتر است که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب به ۴۳۵ لیتر افزایش خواهد یافت و فضای نسبتا مناسبی را در اختیار وسایل کاربران قرار خواهد داد. در مجموع باید عنوان داشت که سبک‌ طراحی و سطح و کیفی کابین هیوندای ولستر کاملا قابل قبول بوده و جلوه اسپرتی را از خود به نمایش می‌گذارد که حتی در مقایسه با محصولات امروزی نیز همچنان زیبا به نظر می‌رسد. با این حال فضای محدوده ردیف عقب یکی از نقاط ضعف کابین این محصول به شمار می‌رود.

 

آپشن‌ها و امکانات هیوندای ولستر

هیوندای ولستر از امکانات نسبتا مناسبی سود می‌برد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، مدیریت پایداری خودرو vsm ، سنسور پارک عقب، حسگر فشار باد تایر، توزیع نیرو ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، دیلایت، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی دو حالته با روکش چرم مجهز به دکمه‌های کنترل و سیستم حساس به سرعت، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر یا ۸ اسپیکر ۴۵۰ وات بعلاوه ساب ووفر، هندزفری، نمایشگر ۷ اینچی، سامانه رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو به علاوه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک، صندلی راننده با تنظیمات چهار حالته برقی به علاوه تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین با تنظیمات چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشونده، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، روکش صندلی چرمی، آینه جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سانروف.

مشخصات فنی Hyundai veloster

 

هیوندای ولستر نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۶ لیتر دریافت می‌کند. سیستم پاشش سوخت مدل‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ از نوع معمولی MPi بوده که حداکثر قدرت ۱۲۸ اسب بخار و ۱۵۷ نیوتن متر را برای ولستر پدیده آورده است. این میزان نیرو توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به سوی چرخ‌های جلو روانه خواهد شد. شتاب صفر تا صد مدل‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ولستر برابر با ۱۱.۵ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آنها به رقم ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. میانگین مصرف سوخت این مدل‌ها نیز ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

از سوی دیگر هیوندای ولستر ۲۰۱۶ به پیشرانه تزریق مستقیم یا GDi مجهز شده است که توان خروجی آن را تا ۱۳۸ اسب بخار و ۱۶۷ نیوتن متر افزایش داده است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل ۱۰.۳ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز میانگین مصرف سوخت هیوندای ولستر ۲۰۱۶ خواهد بود.

 

نمای عقب هیوندای ولستر

مزایا و معایب هیوندا ولستر

از جمله مهمترین مزیت‌های هیوندا ولستر می‌توان به طراحی ظاهری اسپرت و متفاوت، امکانات رفاهی قابل قبول، پیشرانه تزریق مستقیم در مدل ۲۰۱۶ و توانایی فنی مناسب‌تر آن اشاره کرد. از سوی دیگر بازار دست دوم نسبتا ضعیف‌تر، عملکرد فنی پایین‌تر نسبت به سایر رقبای کوپه و کابین نه چندان جادار را می‌توان به عنوان نقاط ضعف هیوندای ولستر در نظر گرفت.

 

وضعیت فروش هیوندای ولستر در بازار ایران

از آنجا که قیمت خودروها در بازار ایران نسبت به سطح میانگین درآمد اکثر افراد جامعه میزان بالایی بوده و خانواده‌ها یا افراد نیاز دارند تا بخش قابل توجهی از سرمایه یا درآمد خود را به خرید اتومبیل اختصاص دهند، بنابراین عمده مشتریان ترجیح می‌دهند تا کمتر به سراغ مدل‌های خاص کوپه مانند رفته و بیشتر با هاچبک‌های یا سدان‌های ۴ و ۵ در نیازهای خود را برطرف سازند. بنابراین مدل‌های کوپه به ویژه محصولی همچون هیوندای ولستر که دارای کاربری نسبتا خاص و اسپرت با توانایی فنی نه چندان رضایت‌بخش برای مشتریان محدود این‌گونه خودروهاست، جای چندانی در سبد محصولات خودرویی مشتریان ایرانی را به خود اختصاص نمی‌دهند؛ چرا که قیمت آنها نیز معمولا بالاتر از سایر محصولات پرفروش بوده و همین امر موجب دور شدن هرچه بیشتر مشتریان از این سبک خودروها شده است. بنابراین باید عنوان داشت که بازار خرید و فروش هیوندای ولستر در کشورمان از رونق بالایی برخوردار نبوده و در سطح نسبتا کم رونق دنبال می‌شود.

 

نویسنده: حسین باباپور