بررسی مشخصات هیوندای ولستر ۲۰۱۶

۲۸ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات هیوندای ولستر ۲۰۱۶

شرکت آسیایی خودروسازی هیوندای از گروه بزرگ هیوندای-کیا کره جنوبی، یکی از با جسارت‌ترین خودروسازان رو به پیشرفت در جهان به حساب می‌آید. این خودروساز در سال ۲۰۱۲ اولین بار خودرو اسپرت کامپکت ولستر (Veloster/با تلفظ صحیح ولاستر) را روانه بازار جهانی کرد.

خودرو اسپرت از کلاسی شبیه به هاچ‌بک‌های کوچک است که بر خلاف سیستم رایج خودروسازی جهانی، به جای تجهیز به سه یا پنج در، به چهار در مجهز شده بود تا از هر نظر تمایز و تفاوت خود را با سایر محصولات جهانی به نمایش بگذارد.

خوشبختانه ولستر نیز پایش به بازار ایران باز شد اما با وارداتی که در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ انجام شده بود، حجم زیادی به ولستر اختصاص نیافت، چرا که تیراژ فروش این خودرو در بازار ایران نیز نسبتا پایین و استقبال از آن محدود بود.

مشخصات فنی ولستر ۲۰۱۶

مشخصات حجم / میزان / تعداد
محور محرک متحرک جلو
حجم موتور ۱.۶ لیتر
نوع موتور چهار سیلندر خطی
تنفس موتور طبیعی
حداکثر قدرت ۱۳۸ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۶۷ نیوتون.متر در ۴۸۵۰ دور در دقیقه
شتاب حدود ۱۰.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۶ سرعت اتوماتیک دو کلاچ (8DCT)
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
سیستم فرمان
سیستم تعلیق جلو مکفرسون استرات
سیستم تعلیق عقب میل پیچشی
نوع بدنه اسپرت کامپکت
نوع رینگ آلیاژ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی دوجداره هواخنک
ترمز عقب دیسکی هواخنک

 

مشخصات ابعاد و اندازه‌ها
طول ۴۲۲۰ میلی‌متر
عرض ۱۷۹۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۰۰ میلی‌متر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۵۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۲۹۵ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۵۰ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ
چرخ جلو و عقب ۴۰/۲۲۵
حجم صندوق عقب ۴۳۹ لیتر
تعداد سرنشین ۴ نفر

طراحی ولستر ۲۰۱۶

نمایی از هیوندای ولستر 2016

نمای خارجی ولستر در زمان عرضه کاملا منطبق بر زبان طراحی وقت هیوندای انجام شد. در نتیجه نمای جلو خودرو در بخش جلوپنجره و تزئینات آن در کنار گرافیک کاملا مشترک چراغ‌های جلو با سایر محصولات دیگر این برند، به زیبایی انجام شد.

نمای جانبی خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی ولستر، چرا که سبک طراحی درها را شکل می‌‌دهد. این خودرو در سمت چپ همانند یک هاچ‌بک سه در یا یک خودرو کوپه، تنها یک در به منظور ورود و خروج راننده دارد. اما در عوض در سمت شاگرد، ولستر مجهز به دو در است که ورود و خروج سرنشین جلو و سرنشینان عقب را ساده‌تر می‌سازد. این سبک طراحی منحصر به فرد به کسب شهرت در کمترین زمان ممکن برای ولستر کمک شایانی کرد.

سبک طراحی نمای عقب ولستر المانی است که باعث می‌شود نتوانیم این خودرو را یک هاچ‌بک خطاب کنیم. این شیوه طراحی که شیب تند سقف رو به عقب و قطع شدن ناگهانی انتهای خودرو را به همراه دارد، در صنعت خودرو با نام کلاس کَم‌بَک (Kammback) شناخته می‌شود. این نما در ولستر با طراحی دوکی شکل زیبای اتاق در کنار گرافیک جذاب چراغ‌های عقب و شیشه کوچک مشکی رنگ هماهنگ با سقف خودرو کامل می‌شود.

اگرچه در سال ۲۰۱۵ نمونه فیس لیفت ولستر روانه بازار جهانی شد که از قضا به ایران نیز راه پیدا کرد، اما این نسخه فیس لیفت تغییرات بسیار جزئی و مینیمالی را به همراه داشت، چرا که ظاهر ولستر به خودی خود جذاب و گیرا بود و نیازی به اعمال تغییرات آنچنانی در آن دیده نمی‌شد.

ولستر در نمای داخلی همانند نمای خارجی خود از زبان طراحی وقت هیوندای بهره می‌گرفت. در نتیجه استفاده از متریال نسبتا معمولی در تمام نمای داخلی، طراحی قرینه در داشبورد و قرارگیری کل مجموعه‌ها و ادوات کنترلی و سیستم نمایشگر هفت اینچی سیستم مولتی مدیا، فرمان سه شاخه تقریبا اسپرت و نشانگرهای دوبل آنالوگ پشت فرمان، همگی سبک طراحی رایج برند هیوندای را فریاد می‌زنند.

ولستر را می‌توان یک خودرو چهار سرنشین با وضعیت قرارگیری ۲+۲ همچون خودروهای کوپه توصیف کرد که در آن ورود و خروج سرنشینان عقب تنها از سمت راست انجام می‌گیرد. این نکته مهم، به نوعی سبک طراحی خاص ولستر بود که البته تاکید ویژه‌ای بر سلامت و ایمنی سرنشینان و عدم ورود و خروج آن‌ها از سمت خیابان (سمت راننده) را به همراه داشت. این هدف به صورت همزمان به اندازه تولید یک در به خط تولید هیوندای سود رساند، چرا که تولید خودرو سه در طبیعتا ارزان‌تر از یک خودرو مجز به چهار در خواهد بود.

نسخه فیس لیفت پس از ۲۰۱۵، شاید تفاوت‌های آپشنی چندانی به همراه نداشت اما بدون شک ارائه آن با پیشرانه‌های تزریق مستقیم (GDi) به مراتب بهتر از نسخه‌های قدیمی‌تر MPI بود. نسخه‌های فول آپشن ولستر ۲۰۱۶ آپشن‌هایی نظیر کروز کنترل، مجموع شش کیسه ایمنی هوا، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، گرم‌کن فرمان، ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی برند دایمنشن (Dimention) با هشت بلندگو به توان ۴۵۰ وات به همراه ساب ووفر مستقل با خود به همراه دارد.

مزایا و معایب ولستر ۲۰۱۶

نمایی از کابین هیوندای ولاستر 2016

ولوستر یک خودرو خوش چهره با سبک طراحی و اجرا منحصر به فرد است. این خودرو بدون شک حتی در میان محصولات هیوندای و کیا در بازار ایران خاص جلوه می‌کند. اما در عین حال برای کاربری روزمره خودرو چندان جادار و مناسبی نیست.

با داشتن پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر، این خودرو رفتار یک خودرو سایز کوچک معمولی را از نظر توان حرکتی و میزان مصرف سوخت بروز می‌دهد که شاید نکته مثبتی جلوه کند، اما به هیچ عنوان اینطور نیست. ولستر یک خودرو اسپرت محسوب می‌شود، اما یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های آن از زمان عرضه حتی در بازار جهانی، استفاده از پیشرانه MPI تنفس طبیعی با قدرت بسیار محدود 128 اسب بخاری و 157 نیوتون.متری بود که حتی با در نظر گرفتن وزن ۱.۳ تنی این خودرو باز هم حرفی برای گفتن نداشت.

به همین دلیل هیوندای برای بازار آمریکای شمالی این پیشرانه را به سیستم توربوشارژر مجهز کرد، اما در بازار ایران در مدل فیس لیفت ۲۰۱۶، آسان موتور تنها به سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم (GDi) رضایت داد که با حدود ۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۰ نیوتون.متر گشتاور بیشتر، باز هم برای ولستر کافی نبود.

ولستر یک خودرو اسپرت کم‌مصرف و جمع‌ و جور بود که با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۰ ثانیه‌ای تنها در ظاهر خود جلوه‌ای اسپرت داشت. در نتیجه از دیدگاه حس اسپرت گرایی به هیچ عنوان نمی‌توانست قشر ایرانی جوان و سرعت پسند را راضی کند.

نتیجه‌ گیری

نمایی از بخش پشتی هیوندای ولستر 2016

ولستر یک خودرو اسپرت شهری با ظاهری جذاب زیبا و سیستم فنی نه چندان دلچسب است. تیراژ واردات محدود و توان فنی کم این خودرو در مقایسه با کلاس تولیدی و برخی رقبای هم ‌قیمت موجود در بازار باعث شد این خودرو در بازار ایران چندان مورد استقبال قرار نگیرد. از این رو این خودرو در کلاس خودروهای دست دوم هیوندای ضمن داشتن تیراژ واردات پایین، بازار جذابی به همراه ندارد.

نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۱۹ با ارتقا فنی چشمگیر و ظاهری به مراتب زیباتر از سوی هیوندای روانه بازار جهانی شد که جای خالی آن در بازار ایران به خوبی احساس می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی