هیوندای گرنجور الکتریکی: روحی مدرن در کالبدی کلاسیک

۱۹ آبان ۱۴۰۰ هیوندای گرنجور الکتریکی: روحی مدرن در کالبدی کلاسیک

مدرنیته و آثار آن در طراحی‌های نوین صنعت خودروسازی و عرضه خودروهای شگفت‌انگیز و آینده‌نگرانه باعث شده دل خودروسازان برای محصولات کلاسیک بازار تنگ شود. بنابراین هیوندای تصمیم گرفت با ارائه مدل مفهومی هیوندای گرنجور الکتریکی به شکلی کلاسیک برای مناسبتی خاص، طرفداران را به وجد آورد.

این نخستین مرتبه نیست که کمپانی آسیایی هیوندای به دنبال بازگرداندن حس نوستالژیک خودروهای قدیمی به این صنعت مدرن است. این غول خودروسازی بار دیگر با معرفی یک مدل مفهومی جدید با عنوان «هیوندای گرنجور الکتریکی»، طرفداران را شگفت‌زده کرد. شاید تصور کنید کلمه «الکتریکی» با «نوستالژیک» و «کلاسیک» در تضاد است، اما این کانسپت جدید با دمیدن روح یک محصول الکتریکی در جسم یک ماشین کلاسیک و قدیمی متولد شد.

از آنجایی که گرنجور معروف و محبوب به زودی تولد ۳۵ سالگی خود را در کنار دیگر خواهر و برادرهایش جشن می‌گیرد، هیوندای تصمیم گرفت با طراحی این مدل مدرن-کلاسیک یک هدیه تولد جانانه برای آن و طرفدارانش در نظر بگیرد. گرنجور در سال ۱۹۸۶ رونمایی و با استقبال ویژه‌ای از سوی هوادارن این برند آسیایی روبه‌رو شد.

نمایی از کابین هیوندای گرنجور الکتریکی

طراحی بدنه و ظاهری این مدل مفهومی جذاب و گیرا تداعی‌گر ماشین‌های قدیمی‌تر صنعت خودروسازی است. با این حال برخی از موارد و جزئیات همچون جلوپنجره، چرخ‌ها، آینه بغل و قالب‌ها تغییر کرده‌اند. جالب اینجاست یکی از شباهت‌های این خودرو الکتریکی با دیگر برادر خود، یعنی هیوندای ایونیک ۵، در چراغ‌های پیکسلی شده بخش‌های جلویی و عقبی است.

زمانی که از طراحی ظاهری گذر کرده و وارد کابین می‌شویم، به یک دنیای متفاوت، جالب و البته عجیب بر می‌خوریم. در فضای داخلی تقابل سنت و مدرنیته به وضوح مشهود است و تضادی مانند «سیاه و سفید» رقم می‌زند. دنده دستی و مکانیکی، شکل و شمایل فرمان و فضای حاکم بر کابین بیننده را به دهه ۸۰ میلادی می‌برد.

با این حال نمی‌توان از صفحه نمایش مدرن و دیجیتالی که روی داشبرد جا خوش کرده است، چشم‌پوشی کرد. یک صفحه دیجیتال عمودی نیز کمی پایین‌تر از صفحه اصلی تعبیه شده است که کنترل صفحه سرگرمی / اطلاعات را بر عهده دارد. این اسکرین‌های باکیفیت و عریض دقیقا نقطه عطف پیوند دو برهه مختلف از تاریخ صنعت خودروسازی است، جایی که دهه ۸۰ میلادی به سال ۲۰۲۱ می‌رسد. نورپردازی، طرز قرار گرفتن چراغ‌ها و البته چینش آینه، ظاهری ویژه و جذاب به کابین هیوندای گرنجوری برقی می‌بخشد. رنگ قالب فضای داخلی مسی  و سیاه است و چراغ‌های برنزی تعبیه شده زیبایی و گیرایی آن را دو چندان می‌کند.

این مدل مفهومی به زودی به مدل مفهومی هیوندای پونی الکتریکی می‌پیوندد و متاسفانه هنوز اطلاعات خاصی از مشخصات فنی و قدرت پشیرانه آن در دسترس نیست.

فروش فوری خودرو

منبع: Motor1

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان