بررسی مشخصات فنی هیوندا کنا برقی ۲۰۲۱

۲۹ آبان ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی هیوندا کنا برقی ۲۰۲۱

سال ۲۰۱۷ هیوندا در راستای تامین نیاز بازار جهانی در کلاس کراس اوورهای کامپکت محصول جدیدی تحت عنوان کنا (kona) را معرفی و عرضه کرد. این خودرو به سرعت توانست نظر مثبت سیل عظیمی از طرفداران خودروهای کراس اوور سایز کوچک را به سمت خود جذب کند. کلاسی که کنا در آن عرضه شد به سرعت در حال افزایش است و در حال حاضر ۱۰ درصد از کل بازار خود را به خود اختصاص داده است.

از زمان عرضه کنا تاکنون هیوندا موفق شده است ۱۲۰ هزار دستگاه نسخه برقی این خودرو را در سرتاسر دنیا به فروش برساند که سهم قاره سبز از این آمار ۵۳ هزار دستگاه است. کنا در ابتدا با موتور بنزینی در بازار هدف عرضه شد اما با گذشت کمتر از یک سال نسخه برقی این خودرو نیز به بازار جهانی راه یافت. با توجه به حرکت گسترده صنعت خودروسازی به سمت برقی سازی محصولات خود اصلا دور از انتظار نبود که هیوندا نسخه الکتریکی کنا را نیز عرضه کند.

این خودرو که با قیمت پایه حدودا ۲۹ هزار دلاری در ایالات متحده عرضه شد توانست با توجه به برچسب قیمتی خود به فروش خوبی نیز دست یابد. البته این نکته نیز نباید نادیده گرفته شود که کنا برقی ۲۰۱۹ از مسافت قابل‌پیمایش خوبی نیز برخوردار بود و سایر مشخصات این کراس‌اوور کامپکت نظیر ایمنی بالا و امکانات ارائه شده خاص نیز در افزایش جذابیت آن تاثیر به سزایی داشت.

کنا الکتریکی ۲۰۱۹ رکوردار بیشترین مسافت قابل پیمایش در میان خودروهای برقی تولید انبوه است. نسخه استاندارد این خودرو توانست در پیست مثلثی و مدور لاسیتز‌رینگ آلمان (Lausitzring)، ۱۰۲۶ کیلومتر را با یک شارژ طی کند. این محصول علاوه‌بر کره در چین و الجرایز نیز تولید می‌شود و زمزمه‌هایی نیز از تولید آن در جمهوری چک به گوش می‌رسد.

جالب است بدانید که این خودرو در میان ۱۰ محصول برقی برتر سال ۲۰۱۹ از دید برنامه TopGear قرار دارد. بسیاری از مجلات خودرویی نیز کنا برقی ۲۰۱۹ را یکی از بهترین محصولات برقی بازار معرفی می‌کنند. حال هیوندا در راستای افزایش فروش و بهبود کارایی این خودرو مدل ۲۰۲۱ آن را معرفی کرده است.

طراحی ظاهری هیوندا برقی کنا ۲۰۲۱

طراحی ظاهری هیوندا برقی کنا 2021

کنا برقی  ۲۰۲۱ که از قدرت ۲۰۰ اسب بخاری برخوردار است می‌تواند با یکبار شارژ مسافتی در حدود ۴۸۴ کیلومتر را طی کند که برای یک کراس‌اوور کامپکت شهری رقم قابل‌توجهی است. این خودرو که با ظاهری جدید به دست خریداران خود خواهد رسید به طور قطع محصولات کمپانی تسلا را به چالش خواهد کشید و انتظار می‌رود که در تعداد بالا به فروش برسد.

هیوندا مدعی است تغییراتی که در این محصول ایجاد کرده سبب خواهد شد که خریداران آن به معنای واقعی کلمه حس رانندگی با یک خودرو تمام الکتریک را تجربه کنند. این تغییرات که در حوزه طراحی و تجهیزات هستند رانندگی راحت‌تر و ایمنی بیشتری را با خود به همراه دارند.

براساس تصاویری که از کنا برقی منتشر شده نمونه ۲۰۲۱ این خودرو به چراغ‌های باریک‌تر مجهز شده و فاقد فریم کرومی است. جلوپنجره نیز شکلی ساده‌تر به خود گرفته و نمای خودرو از روبرو بیشتر به سمت طراحی‌های مینیمالیستی و مدرن حرکت کرده است.

این طراحی جدید در نمای پشتی خودرو نیز اعمال شده و در مجموع سبب خواهد شد که پخش بزرگی از گلگیر و سپر پشتی خودرو در مدل ۲۰۲۱ شکلی ساده به خود بگیرد. میزان بکارگیری پلاستیک در کونا برقی جدیدی به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. طراحی متفاوت چرخ‌های عقب‌های عقب دیگر تغییر کونا ۲۰۲۱ نسبت به مدل فعلی است.

قوای محرکه هیوندا کنا برقی ۲۰۲۱

طراحی داخلی هیوندا برقی کنا 2021

در خصوص قوای محرکه نیز هیوندا اعلام کرده که نسخه پایه کونا برقی به یک موتور ۱۳۶ اسب بخاری مجهز خواهد بود. این موتور موجب می‌شود که کنا بتواند از سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۱۰ ثانیه طی کند. در مدل پایه از باتری‌های ۳۹/۲ کیلووات ساعتی استفاده می‌شود که سبب خواهد شد برد حرکتی خودرو به رقم ۳۰۵ کیلومتر برسد.

نسخه دیگر کنا برقی ۲۰۲۱ به یک قوای محرکه الکتریکی با قدرت ۲۰۴ اسب بخار مجهز است. این نسخه شتاب صفر تا صدی برابر با ۸ ثانیه دارد و حداکثر مساقت قابل پیمایش با یکبار شارژ آن برابر با ۴۸۴ کیلومتر است.

هر دو نسخه ارائه شده برای کونا برقی ۲۰۲۱ از گشتاوری ۳۹۵ نیوتن‌متری برخوردار هستند. کنا الکتریک جدید می‌تواند با اتصال به شارژ DC با قدرت ۱۰۰ کیلووات در مدت‌زمان ۴۷ تا ۵۴ دقیقه، ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ خود را تکمیل کند. این خودرو با کمک شارژر سه‌فاز AC در ایستگاه‌های ویژه بسیار سریع‌تر شارژ خواهد شد. با استفاده از برق شهری نیز مدل‌های مختلف این خودرو در مدل زمانی بین ۶ تا ۷ ساعت به صورت کامل شارژ‌ خواهند شد.

تجهیزات، امکانات و طراحی هیوندا کنا برقی ۲۰۲۱

نمای عقب هیوندای برقی کنا 2021

کمپانی هیوندا در کنا جدید در خصوص سطح تکنولوژی و امکانات رفاهی و ایمنی که بکار برده سنگ تمام گذاشته است. این امکانات در نسخه قبلی به صورت کامل در دسترس نبودند اما در نسخه جدید به صورت پیش‌فرض از آن‌ها استفاده شده است.

به عنوان نمونه این خودرو به صورت دایم به اینترنت متصل است. این موضوع علاوه‌بر به‌روزرسانی نرم‌افزاری و رفع ایرادات فنی خودرو سبب می‌شود که امکان برقراری ارتباط مجازی با مرکز سرویس و تعمیر هیوندا نیز به صورت دایم میسر باشد. این آپشن حتی بدون حضور راننده نیز در دسترس است.

در نسخه جدید برقی کنا از پکیج تکنولوژی اسمارت سنس هیوندا استفاده خواهد شد. مهم‌ترین ویژگی‌های ایمنی این پکیج به شرح زیر است:

  • هشدار نقطه کور (BCA)
  • هشدار برخورد از پشت
  • هشدار جلوگیری از برخورد هنگام خروج از پارک (LVDA)
  • هشدار خروج ایمن از خودرو (SEW)
  • هشدار فراموشی اجسام یا کودکان در صندلی عقب (RSA)
  • ترمز خودکار جلوگیری از برخورد با عابر پیاده و دوچرخه‌سوار (FCA-Ped)
  • کروز کنترل هوشمند با توقف و حرکت خودکار (SCC w / S&G)
  • کمک به مانور خودرو بر اساس تغییر جهت خط جاده (LFA)
  • سیستم کمکی حفظ خودرو بین خطوط (LKA)
  • هشدار محدودیت سرعت (ISLW)
  • تشخیص هوشیاری راننده (DAW)

هیوندا هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص برچسب قیمتی این خودرو ارائه نداده است اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که کونا برقی ۲۰۲۱ تفاوت قیمتی چندانی با نسخه فعلی نداشته باشد. نسخه الکتریک فعلی با برچسب قیمتی ۳۸ هزار دلاری به فروش می‌رسد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: زهرا ملکی