هیوندا سانتافه DM در برابر رنو کولیوس HC، محبوبیت یا نوآوری؟

۲۷ شهریور ۱۳۹۹ هیوندا سانتافه DM در برابر رنو کولیوس HC، محبوبیت یا نوآوری؟

سگمنت کراس اوورهای بزرگ یا شاسی بلندهای شهری از داغ‌ترین سگمنت‌های تولیدی در دو دهه گذشته بازار جهانی به شمار می‌آید که بازار ایران نیز از این مهم مستثنی نیست. مزیت مهمی که خودروهای این کلاس برای خریداران به همراه دارند القای حس روانی برتری و لوکس گرایی در ترکیب با عملکرد مناسب درون شهری و آخر هفته‌ای است که ترکیب مناسبی برای طیف گسترده‌ای مشتریان به حساب می‌آید.

خوشبختانه خودروهای متنوع و توانمندی از این کلاس از محصولات چینی گرفته تا ژاپنی و فرانسوی در دوران پیش از ممنوعیت واردات خودروهای حجیم‌تر از 2500 سی‌سی به بازار ایران سرازیر شد. اما متاسفانه به لطف این قانون محدود کننده، پس از آن تنها نمونه‌های چهارسیلندر این کلاس از خودروها به کشور وارد شد که بخش مهمی از ویژگی‌های خود که همان عملکرد فنی است را از دست دادند.

هیوندا سانتافه یکی از محبوب‌ترین‌های این کلاس است که به دلیل ارائه ترکیب بسیار مناسبی از قیمت، توان فنی و کاربری مناسب توانیت در بازه‌ای از زمان رکورددار تیراژ فروش خودروهای وارداتی ایران را از آن خود کند. اولین نسخه‌های وارداتی این خودرو در نمونه‌های نسل دوم از سال 2007 به بعد در بازار ایران حضور داشتند و استقبال چشمگیر خریداران ایرانی موجب رشد فروش چشمگیر این مدل در ایران شد. آخرین نسخه‌های وارداتی سانتافه نمونه‌های نسل سوم با کد شناسایی DM بودند که بین سال‌های 2012 تا 2018 (در نسخه محور بلند LWB تا سال 2020) بر خط تولید قرار داشتند و فرصت حضور در بازار ایران را نیز یافتند. سانتافه در دو نسخه محور کوتاه (SWB) پنج نفره و محور بلند (LWB) هفت نفره به تولید رسید که نسخه اول با نام سانتافه اسپرت همان نمونه‌های وارداتی بازار ایران هستند و نسخه دوم با نام گرند سانتافه شناخته می‌شود که تیراژ واردات آن به کشور بسیار ناچیز و بیشتر محدود به مناطق آزاد اقتصادی کشور است.

رنو کولیوس نیز یکی دیگر از خودروهای این سگمنت است که نسل اول آن با کد شناسایی HY در سال 2006 تا 2017 به بازار جهانی معرفی شد و به بازار ایران نیز راه یافت. اما بدون شک نقطه عطف این مدل نسل دوم آن با کد شناسایی HC است که برپایه زبان طراحی جدید رنو طراحی و با قرار گیری بر پلتفرم مشترک با نیسان از سال 2016 برخط تولید قرار گرفت. این مدل تقریبا به صورت همزمان با عرضه در بازار جهانی به بازار خودرو ایران نیز وارد شد و با داشتن طراحی بسیار مطلوب و دلنشین به همراه طیف قابل توجهی از آپشن‌های رفاهی با استقبال گرمی در بازار داخلی ایران مواجه شد.

هیوندای سانتافه از سوی نمایندگی رسمی هیوندا موتورز در ایران، یعنی شرکت آسان موتور و رنو کولیوس از سوی نماینده رسمی محصولات وارداتی رنو به ایران، یعنی شرکت نگین خودرو به بازار کشورعرضه شدند.

طراحی: تقابل دو زیبا رو

هیوندا سانتافه نسل دوم از همان بدو ورود بر طراحی جذاب، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت خود تکیه کرد. اما نسل دوم هیوندای این طراحی جذاب را یک سر و گردن بالاتر برد. از این رو طراحی جذاب‌تر نسل دوم توانست جاپای سانتافه را در بازار میان طرفدارانش محکم‌تر کند. تفاوت بارز طراحی نسل سوم سانتافه با نسل دوم آن در خشن‌تر شدن طراحی خارجی با تکیه بر تیزتر شدن نمای جلویی خودرو و استفاده از طراحی با خطوط تیزتر در بدنه خودرو بود که به خوبی جواب داد. اگرچه طراحی نمای جلو و عقب خودرو با بهره‌گیری از جلو پنجره و چراغ‌های کاملا جدید به کلی دگرگون شد اما همچنان می‌توان المان‌های مشترک طراحی با نسل گذشته را به عنوان بخشی از وفاداری و پیوستگی سبک طراحی در نمای خارجی سانتافه نسل سوم مشاهده کرد. این سبک طراحی خوشبختانه به نسل چهارم این خودرو نیز راه یافت با این تفاوت که نسل چهارم به مراتب بیشتر از نسخه نسل سوم از طراحی جسورانه و خشن‌تر بهره می‌برد. بدون شک استفاده از مشخصات نسل چهارم سانتافه در رویارویی با رنو کولیوس نسل دوم بسیار منطقی‌تر بود اما متاسفانه نسل چهارم سانتافه به دلیل ممنوعیت واردات خودرو از دو سال پیش، نتوانست به بازار ایران راه پیدا کند.

با پیوستن لارنس ون‌دِن‌اَکِر، طراح سرشناس هلندی به کمپانی رنو در سال 2009 به عنوان نایب رئیس بخش طراحی این شرکت، محصولات تولیدی رنو رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفتند که باعث شد جایگاه جهانی برند به لطف ایده‌های خلاقانه و نوین طراحی این شخصیت با سرعت بسیار زیادی رشد کند. محصولات رنو همواره به سادگی بیش از حد و بعضا زشتی مشهور بودند. بخشی از این باور به دلیل تولید خودروهای اقتصادی (مانند تندر 90 و ساندرو) برای بازار کشورهای درحال توسعه بود که به خودروهای بازار اروپای شرقی مشهور هستند. اما محصولات جهانی رنو فرانسه از دیدگاه تکنولوژی و سبک طراحی با نسخه‌های اروپای شرقی زمین تا آسمان تفاوت دارند اما همچنان زیبا و دلنشین به حساب نمی‌آیند. کولیوس با تکیه بر زبان جدید طراحی رنو که تقریبا در تمامی محصولات تولیدی این خودروساز از جمله مدل‌های کلیو، اسپیس، تلیسمان و کپچر نیز پیاده سازی شد، توانست با سرعت در بازار جهانی خودی نشان دهد. این خودرو از سیستم روشنایی روز LED به شکل حرف C انگلیسی در نمای جلو به همراه چراغ‌های باریک و جلوپنجره کرومی و چراغ‌های کشیده عقب با نورپردازی LED به همراه لوگو بسیار بزرگ برند رنو در جلو و عقب بهره می‌برد که نشان دهنده سیاست نوین رنو در طراحی محصولات جهانی خود است.

ساختار کلی نمای خارجی کولیوس کاملا جعبه‌ای است که در برابر سبک طراحی دوکی شکل و اسپرت سانتافه نشان دهنده یک تمایز بسیار واضح است. هر دو خودرو مورد بررسی بدون شک در زمره خودروهای زیبا موجود در بازار خودرویی ایران قرار می‌گیرند و اگرچه انتخاب میان این دو از دیدگاه زیبایی ظاهری مستقیما به سلیقه خریدار بازمی‌گردد اما کولیوس بدون شک ظاهری جدیدتر و به روز‌تر را به نمایش می‌‌گذارد که از زمان طراحی جدیدتر آن در مقایسه با سانتافه نشات می‌گیرد.

در مقایسه ابعاد خارجی دو خودرو شاهد کشیدگی 16 میلی‌متری بیشتر اتاق سانتافه اما عرض 43 میلی‌تری بیشتر کولیوس و ارتفاع و فاصله‌محورهای نسبتا برابر هر دو خودرو با یکدیگر هستیم.

 

طراحی ظاهری رنو کولیوس

طراحی ظاهری رنو کولیوس مدل 2017

 

طراحی ظاهری سانتافه

طراحی ظاهری سانتافه مدل 2017

 

نمای داخلی: اختلاف جزئی اما مهم

با ورود به کابین هر دو خودرو اولین نکاتی که توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند طراحی گیرا، جذاب و زیبا هر دو گزینه مورد بررسی هستیم که خوشبختانه با متریال باکیفیت مطلوب همراه شده‌اند. از دیدگاه سبک طراحی، ادوات داخلی کابین هیوندای سانتافه همان خطوط جسور و شکسته را در در سرتاسر داشبرد و مخصوصا بر کنسول میانی دنبال کرده است که حس اسپورت بودن بیشتری را در مقایسه با کلیوس به مالک القا می‌‌کند. در مقابل نمای داخلی کولیوس نیز با حفظ وفاداری و پیوستگی با نمای خارجی، سبک جعبه‌ای و ساده‌تری را به پیش گرفته است و تقربا سرتاسر نمای داخلی با قطعات طراحی شده در ساختار مستطیلی دنبال شده است که به هیچ عنوان به اندازه سانتافه اسپرت به نظر نمی‌رسد و در عوض سعی دارد سبک طراحی لوکس و سنگین‌تری را همانند نمای خارجی خود به بیننده انتقال دهد.

در نسخه‌های مجهز به تودوزی دورنگ در هر دو خودرو، جلوه بصری و جذابیت نمای داخلی دوچندان خواهد بود. مجموعه نشانگر‌های قرارگرفته در پشت فرمان هیوندای سانتافه، دو دایره و از نوع آنالوک هستند اما نشانگرهای رنو کولیوس از ترکیب نشانگرهای آنالوگ و نمایشگر مرکزی از نوع LCD تشکیل شده است که ضمن داشتن جلوه بصری نوین و کاملا متفاوت، نشان دهنده سطح کنولوژی ساخت بالاتر آن در مقایسه با سانتافه قدیمی‌تر است. دیگر تمایز بارز و مهم کولیوس به سانتافه بهره‌گیری از سیستم مولتی مدیا به همراه نمایشگر لمسی عمودی 8.7 اینچی در مقایسه با نمایشگر لمسی 4.2 اینچی هیوندای است. استفاده از این سبک نمایشگر در رنو و برخی دیگر از محصولات خودروسازان جهانی درست پس از استفاده از نمایشگرهای بزرگ عمودی در محصولات تسلا آمریکا (مدل X) بسیار رایج شد. در کولیوس نیز این نمایشگر هم با ابعاد بزرگ و هم نحوه قرارگیری در کابین یکی از نوآورانه‌ترین خودروهایی است که به بازار کشور وارد شد. بسیاری از آپشن‌های و سیستم‌های درونی این خودرو از طریق همین نمایشگر بزرگ کنترل می‌شود و از این رو تعداد کلید‌های کنترلی تجهیزات مختلف در کولیوس بسیار کمتر از سانتافه و محیط داشبورد آن به مراتب ساده‌تر و خلوت‌تر است

این مهم بدون شک یک حرکت نوآورانه است که طرفداران تکنولوژی‌های جدید را بسیار خوشنود می‌کند، اما مشکل آن جا است که کار کردن با تجهیزات رفاهی و آپشن‌های مختلف خودرو از طریق نمایشگر لمسی کاری به مراتب دشوارتر و خطرناک‌تر است و از این رو بسیاری از افراد همچنان استفاده از انواع کلید واقعی را به منو‌های پیچیده در نمایشگر دیجیتال ترجیح می‌دهند. استفاده رنو از سیستم نورپردازی محیطی در سری جدید محصولات تولیدی خود از جمله تلیسمان و کولیوس یکی دیگر از آن ظرافت‌های هنرمندانه از کلاس‌های بالاتر خودرویی است که بر روی این دست خودروها نیز پیاده شده و با در نظر گرفتن این که مالک می‌تواند رنگ این نورپردازی را برحسب سلیقه خود تنظیم کند، باید پذیرفت که نمای داخلی کولیوس از دیدگاه زیبایی، جذابیت و دلنوازی چند سر و گردن فراتر از سانتافه است.

هر دو خودرو با قرارگیری در سگمنت شاسی بلندهای شهری بزرگ خوشبختانه از فضای داخلی بسیار جاداری بهره می‌برند که این فضای بازتر و راحت‌تر برای سرنشینان ردیف دوم به مراتب ملموس‌تر خواهد بود. حجم فضای بار در قسمت عقب برای رنو کولیوس برابر با 550 لیتر و برای سانتافه برابر با مقدار کمتر معادل 470 لیتر است اما درصورتی که صندلی‌های ردیف دوم را در هر دو خودرو جمع کنیم، حداکثر فضای حمل بار باری کولیوس برابر با 1690 لیتر اما برای سانتافه برابر با 2000 لیتر خواهد بود. هر دو خودرو مورد بررسی از دیدگاه فضا داخلی گزینه‌های بسیار مناسبی برای استفاده در سفرهای بلند مدت بین شهری هستند که ظرفیت کامل سرنشینان خود (معادل 5 نفر) را به خوبی حمایت می‌کنند.

طراحی داخلی رنو کولیوس

طراحی داخلی رنو کولیوس مدل 2017

 

طراحی داخلی سانتافه

طراحی داخلی سانتافه مدل 2017

مشخصات فنی: غیبت V6

اگرچه هیوندای سانتافه در نسل سوم نیز با پیشرانه‌های V6 نیز به بازار جهانی عرضه می‌شد اما نمونه‌های وارداتی متاسفانه با توجه به قانون منع واردات خودروهای فراتر از 2500 سی‌سی، تنها به پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری 16 سوپاپ تجهیز شد. این پیشرانه حداکثر قدرت 188 اسب بخار در دور 6300 و حداکثر گشتاور 245 نیوتون.متر در دور 4250 به تولید می‌رساند. پیشرانه رنو کولیوس اما شاید بزرگترین نقطه ضعف آن باشد. رنو از همان ابتدا برای مدل کولیوس هیچ پیشرانه‌ای فراتر از نمونه‌های 4 سیلندر در نظر نگرفته بود که جای تاسف بسیار مخصوصا برای نسل دوم به همراه دارد. قدرتمندترین پیشرانه کولیوس نسل دوم که به بازار ایران نیز راه یافت نسخه 2.5 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ است که همانند نسل اول این خودرو تنها می‌تواند قدرتی برابر با 171 اسب بخار و گشتاوری برابر با 233 نیوتون.متر به تولید برساند.

هر دو خودرو از سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل بهره می‌گیرند اما گیربکس به کار رفته در سانتافه نمونه 6 سرعت اتوماتیک سنتی است درحالی که کولیوس از نمونه ضریب متغیر (CVT) ساخت نیسان به ام X-Tronic بهره می‌برد. نگاه ایرانیان هرگز به گیربکس‌های CVT مثبت نبوده است اما همانطور که مهندسان رنو ادعا کرده بودند، این گیربکس جدید با دوام بسیار بالاتر و توان بسیار عالی در انتقال سریع و لحظه‌ای نیرو به هر چهارچرخ خودرو عمل می‌کند و باعث می‌شود که مالک متوجه CVT بودن آن نباشد.

نباید به استفاده از گیربکس CVT در کولیوس تنها به دیده نکوهش نگاه کرد چرا که این خودرو با وزن 1600 کیلوگرمی خود می‌تواند به کمک این گیربکس ضریب متغیر تنها در زمان 9.8 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسد و مصرف سوخت ترکیبی 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر را از خود برجا بگذارد که در مقایسه با رانندگی واقعی کمی اغراق شده به نظر می‌رسد. با این اوصاف عملکرد کولیوس با کمک این گیربکس از سانتافه تقریبا هم‌وزن با شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت 10.9 ثانیه ای و مصرف سوخت متوسط حدود 11 لیتر در هر صد کیلومتر یک سر و گردن بهتر است.

نمای عقب سانتافه مدل 2017

نمای عقب سانتافه مدل 2017

 

نمای عقب رنو کولیوس مدل 2017

نمای عقب رنو کولیوس مدل 2017

 

سخن نهایی

اختلاف دو خودرو مورد بررسی این مقاله از دیدگاه فنی بسیار ناچیز است اما اگر فاکتورهایی چون پرستیژ، کلاس، سطح آپشن‌ها و مدرنیته را مد نظر قرار دهیم باید همگی بپذیریم که سانتافه نسل چهارم در برابر کولیوس حرف چندانی برای گفتن ندارد. متاسفانه منع واردات خودرو در سال 2018 در ایران باعث شد تیراژ واردات کولیوس در ایران بسیار محدودتر از آنچه انتظار می‌رفت، باشد. از سوی دیگر این تیراژ پایین به معنای خاص‌تر بودن خودرو در بازار ایران در مقایسه با نسل سوم سانتافه است که به فراوانی به کشور راه یافت.

 

نویسنده: شهاب انیسی