بررسی مشخصات فنی آمیکو آسنا

۸ تیر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی آمیکو آسنا

سالیان سال و قبل از اینکه لاستیک‌های خودروهای چینی به خیابان‌های ایران برسد، نیسان پیکاپ و تویوتا هایلوکس بهترین وانت‌های متوسط و بزرگ و آفرودی بازار ایران بودند که قیمت بالایی داشتند. چینی‌ها در سال ۹۳ با فوتون تانلند وارد بازار وانت و پیکاپ ایران شدند. در ادامه شرکت آمیکو یا ارس خودرو دیزل که تجربه همکاری با تولیدکنندگان چینی در زمینه تولید ماشین‌آلات سنگین را داشت، این بار عرصه را جهت ارائه یک وانت پیکاپ جذاب به بازار ایران مناسب دید. بدین منظور آمیکو به سراغ کمپانی Huanghai Auto رفت تا زمینه را جهت مونتاژ مدل N2 در ایران و فروش آن به خریداران داخلی آماده سازد. پس از امضای قرارداد همکاری میان این دو شرکت، در سال ۹۷ خودرو N2 با نام آمیکو آسنا به سفارش آمیکو توسط شاد خودرو تولید و روانه بازار کشور شد.

مزایا و معایب

+ قابلیت آفرود

+ موتور تحت لیسانس میتسوبیشی

+ ردیف عقب جادار

+ رنگ مقاوم در برابر خراش

– عرضه محدود

– آپشن‌های کم

مشخصات فنی

آمیکو آسنا از موتور دوگانه‌سوز (بنزین و سی ان جی) بهره می‌برد که می‌تواند فاکتور مثبتی برای این وانت تلقی شود. به ویژه که برد حرکتی آن را در مسیرهای خارج جاده‌ای و اصطلاحا آفرود افزایش داده و نیاز به سوختگیری را کاهش می‌دهد. در نتیجه دغدغه کاربران از جهت سوخت به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. البته یکی از معایب آسنا ناشی از همین پیشرانه دوگانه‌سوز است و مخزن گاز زیر کاپوت قرار دارد.

پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی پیکاپ آمیکو آسنا تحت لیسانس شرکت میتسوبیشی ساخته شده و ۱۴۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

آمیکو گیربکس ۵ سرعته مدل‌های چینی را کنار گذاشته و در عوض به سراغ جعبه دنده دستی ۵+۱ سرعته و گیربکس کمکی از شرکت زوماکس رفته تا ضرایب دنده مناسب‌تری را برای این محصول فراهم آورد. در سیستم کلاچ نیز تغییراتی صورت گرفته و از یک کلاچ باکیفیت ساخت شرکت فرانسوی والئو در این قسمت بهره گرفته شده است.

همچنین یک ترانسفر کیس جهت انتخاب نحوه انتقال نیرو به چرخ‌ها در آمیکو آسنا حضور دارد تا راننده بتواند نوع انتقال نیرو به چرخ‌ها را در سه حالت 2H (دوچرخ عقب سبک)، 4L (همه چرخ‌ها سنگین) و 4H (همه چرخ‌ها سبک) تنظیم کند.

سامانه هوشمند قفل اتوماتیک دیفرانسیل نیز جهت جلوگیری از هرزگردی در این وانت به کار رفته تا قابلیت‌های آفرودنوردی و عبور از مسیرهای لغزنده برای آمیکو آسنا بیش از پیش راحت‌تر باشد.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی گازسوز

حجم موتور

۲.۴ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی
قدرت

۱۴۳ اسب بخار

گشتاور

۲۰۰ نیوتن.متر
گیربکس

۶ سرعته دستی

محور محرک

دو دیفرانسیل
شتاب

۱۵.۵ ثانیه

سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت

۱۰.۷ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵
فرمان

هیدرولیکی

بدنه

وانت

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۵۶۰ میلیمتر

عرض

۱۸۴۰ میلیمتر
ارتفاع

۱۸۳۰ میلیمتر

فاصله محورها

۳۴۰۵ میلیمتر
وزن خالص

۱۸۱۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
اندازه فضای بار

۱۸۲۰ – ۱۵۲۰ – ۵۲۰ میلیمتر

حجم مخزن سوخت

۶۰ لیتر
قطر رینگ

۱۷ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد
کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد
سنسور عقب

ندارد

رادار نقطه کور

ندارد
رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد
رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد
ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد
سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

ندارد

پانوراما

ندارد
سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی آمیکو آسنا

پس از آن که تویوتا نسل هفتم پیکاپ محبوب هایلوکس را روانه بازار کرد، شکل و شمایل ظاهری بسیاری از وانت پیکاپ‌های برندهای کوچک‌تر، به خصوص کمپانی‌های چینی نیز از زبان طراحی این خودرو پیروی کرده و خودروهایی با ظاهر مشابه اما با قیمت ارزان‌تر و البته کیفیت ساخت پایین‌تر به بازارها رسید. وانت آمیکو آسنا نیز در طراحی بدنه به ویژه از نمای جانبی، طرح ستون‌ها و محفظه بار از تویوتا هایلوکس الگو گرفته و طراحی ظاهری نسبتا زیبایی را ارائه داده است. به ویژه شیب ستون‌ها و طرح پنجره‌ها شباهت زیادی با هایلوکس دارد.

اما چهره جلوی آسنا طرحی متمایز دارد که پیش از این در خودرو دیگری دیده نشده و خاص این محصول طراحی شده است. با این حال، چراغ‌ها و جلوپنجره بیش از حد ساده به نظر می‌رسد و هیجان خاصی را به بیننده منتقل نمی‌کند.

سپر جلو نیز با تلفیق جایگاه مه‌شکن‌ها با دریچه‌های هوا، چهره ساده آمیکو آسنا را تکمیل کرده است. در بخش عقب نیز شاهد نمایی مشابه با اکثر پیکاپ‌های شهری هستیم که در نوع خود متناسب به نظر می‌رسد. دستگیره کروم رنگ روی در صندوق بارزترین شاخصه این قسمت است. بخش بار آمیکو آسنا نیز جادار است و قابلیت حمل ۱۴۰۰ کیلوگرم بار را دارد.

در مجموع می‌توان نمره قابل قبولی به ظاهر آمیکو آسنا داد اما به نظر می‌رسد اگر سازنده نسخه فیس‌لیفت این خودرو را با چهره‌ای خشن‌تر و جوان‌پسندتر ارائه دهد، آمیکو آسنا به مراتب طرفداران بیشتری را به سمت خود جلب خواهد کرد.

طراحی داخلی

نمای داخلی آمیکو آسنا

کابین و به ویژه طراحی داشبرد آمیکو آسنا بر خلاف برخی پیکاپ آفرودرهای قدیمی‌تر مدرن‌تر است. به ویژه قسمت کنسول میانی و تونل جعبه دنده که با تریم آلومینیومی تزیین شده‌اند و نمای به‌روز و جدیدی به نمایش می‌گذارد. پلاستیک براق اطراف نمایشگر نیز کابین را باکیفیت‌تر نشان می‌دهد. پنل کیلومترشمار که به شیوه سیلندری سه گانه طرح‌پردازی شده، تا حدودی شبیه تویوتا هایلوکس نسل قبل به نظر می‌رسد. برخلاف داشبرد، فرم غربیلک فرمان حس و حال خاصی را به بیننده انتقال نمی‌دهد. به ویژه حالت سه شاخه آن بسیار قدیمی و از مدافتاده است.

داشبرد از پلاستیک خشک ساخته شده اما کیفیت قابل قبولی دارد. صندلی‌ها و روکش درها به همراه غربیلک فرمان با چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند تا سرنشینان حس بهتری از حضور در کابین این وانت داشته باشند. در بحث گنجایش فضای کابین هم خوشبختانه شاهد ردیف عقب نسبتا جادار با فضای پای کافی برای سرنشینان هستیم.

آمیکو آسنا؛ وانت آفرودر

نمای پشتی آمیکو آسنا

آمیکو آسنا وانت پیکاپ چینی با ظاهری قابل قبول و توانایی آفرود مطلوب است که می‌تواند نیازهای شهری و خارج جاده‌ای یا همان آفرود را برآورده کند. با این وجود، عرضه محدود و عدم اطمینان مشتریان از خدمات پس از فروش و یا آینده این خودرو در بازار کشور سبب شده تا علاقه‌مندان با شک و تردید به سمت خرید خودرو آمیکو آسنا گام بردارند و بیشتر ترجیح می‌دهند تا به سراغ نمونه‌های دست دوم تویوتا هایلوکس بروند. در نتیجه وضعیت فروش آمیکو آسنا در بازار ایران چندان پررونق و پرحرارت دنبال نمی‌شود. به ویژه که با ورود کی ام سی T8، کلوت و یواز پاتریوت پیکاپ، آمیکو آسنا شرایط دشوارتری در بحث فروش پیدا کرده است.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو۴۵