ولکس C30  گریت وال، نوشدارویی که به سرانجامِ خوش نرسید!

۲۴ تیر ۱۳۹۹ ولکس C30  گریت وال، نوشدارویی که به سرانجامِ خوش نرسید!

گریت وال ولکس c30 یک سدان ساب‌کامپکت و جمع و جور است که توسط کمپانی چینی گریت وال طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ تولید می‌شد. این خودرو از ظاهری نسبتا زیبا و متناسب برخوردار بود و طبق ادعای شرکت سازنده حدود ۱۰۰ هزار دستگاه از آن تا مارس سال ۲۰۱۱ به فروش رسید. ولکس سی 30 موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین شده و گواهی فروش درون مرزهای اتحادیه اروپا را نیز به دست آورده است.

علاوه بر بازار چین، کشورهایی همچون بلغارستان، اکوادور، کلمبیا اوکراین و آفریقای جنوبی نیز پذیرای این محصول بوده‌اند. شرکت خودروسازی راین از زیرمجموعه‌های کرمان موتور به منظور جایگزینی دوو سیلو به سراغ گریت وال فولکس سی رفت تا این سدان جمع و جور را راهی بازار کشورمان کند. تولید ولکس C30 از سال ۹۱ در ایران کلید خورد و با دو نوع جعبه دنده دستی و اتوماتیک سی وی تی به دست مشتریان رسید.

البته تولید مدل سی وی تی (CVT) چندان گسترده نبود تا آنکه در سال ۹۵ با نمونه مجهز به گیربکس نیمه اتوماتیک شش سرعته جایگزین شد. همچنین برخی تغییرات دیگر نظیر: بازطراحی پنل کیلومترشمار پشت فرمان، اضافه شدن چراغ‌های روشنایی در روز، دی وی دی پلیر، دوربین عقب و هندزفری نیز در مدل اتوماتیک اعمال شده بود. جدای از شایستگی‌های این محصول، نهایتا تیراژ تولید پایین و هم قیمت بودن آن با برخی خودروهای پرفروش سبب شد تا تولید ولکس سی 30 در سال ۹۵ به‌ آخر خط برسد.

در ادامه مطلب قصد داریم تا گریت وال ولکس C30 را از جنبه‌های مختلف همچون طراحی ظاهری، مشخصات فنی، کابین، امکانات، وضعیت فروش و غیره مورد بررسی قرار دهیم.

 طراحی ظاهری ولکس C30

طراحی بدنه ولکس سی 30 حالتی جمع و جور و خانوادگی داشته که جلوه نسبتا خوشایند و آرامش بخشی را از این سدان جمع و جور چینی به نمایش گذاشته است. چراغ‌های جلو با حالتی ساده و فرمی شبیه به برخی محصولات قدیمی‌تر مرسدس بنز همچون C200 مدل 2008، در دو طرف یک جلو پنجره ذوزنقه‌ای قرار گرفته‌ و نمایی نسبتا ساده را برای چهره گریت وال سی 30 پدید آورده‌اند. طراحی سپر نیز به ساده‌ترین شکل ممکن صورت پذیرفته و مجرای تهویه به همراه قاب‌های مه شکن در یک راستا قرار گرفته و بخش تحتانی سپر را به قلمرو خود تبدیل کرده‌اند و ویژگی خلاقانه‌ای در طراحی آنها به چشم نمی‌خورد.

نمای جانبی ولکس C30 وجهه خوشایندتری داشته و طراحان هنرمندانه با استفاده از برخی حجم پردازی‌های منطقی و مناسب توانسته‌اند حالتی خوش‌فرم و نسبتا عضلانی را برای پروفیل جانبی گریت وال ولکس C30 رقم بزنند. در نمای عقب ولکس C30 جلوه جذاب‌تر و مدرن‌تر از بخش جلو را می‌توان مشاهده کرد که به واسطه حضور چراغ‌های دو تکه نسبتا بزرگ و طراحی مناسب سپر و درب صندوق رقم خورده است.

به طور کل ظاهر ولکس سی 30 جلوه تقریبا مناسبی داشته و در رنج قیمت خود به ویژه در قیاس با محصولاتی همچون تندر ۹۰ اتوماتیک، پژو پارس اتوماتیک و … کاملا مدرن‌تر و چشم‌نوازتر به نظر می‌رسد.

 

 طراحی ظاهری ولکس C30

طراحی داخلی ولکس C30

اگر جزو علاقه‌مندان دنیای خودرو باشید، احتمالا پس از ورود به داخل کابین گریت وال C30 اولین نکته‌ای که نظر شما نسبت به آن جلب خواهد شد، طرح قسمت فوقانی کنسول میانی داشبورد است که فرم کلی آن تا حدودی شبیه به نمونه موجود در هیوندا سوناتا LF طراحی شده است. البته نباید زود قضاوت کرد؛ چراکه هیوندای سوناتا ال اف در سال 2014-2015 وارد بازار شد و این در حالی است که ولکس از سال ۲۰۱۰ پا به میدان گذاشته است.

به هرحال سبک طراحی داخلی و به ویژه داشبورد این سدان کوچک چندان مدرن نبوده و خیلی اسپرت و جسورانه به نظر نمی‌رسد. دریچه‌های تهویه مستطیل شکل به همراه دکمه‌ها و کلیدهای مختلف روی کنسول میانی حالتی ساده و نسبتا قدیمی دارند که البته در قیاس با محصولات مشابه داخلی، تا حدودی زیباتر به نظر می‌رسند.

طراحی غربیلک فرمان نیز به صورت سه شاخه و ساده انجام شده که به همراه پنل کیلومتر شمار منظره‌ای تقریبا ساده را مقابل چشمان راننده پدید آورده‌اند. پلاستیک خشک بسیاری از بخش‌های داشبورد و رودری‌ها را به خود اختصاص داده که چندان مرغوب نبوده و از سطح کیفی بالایی بهره نمی‌برد. با این حال کیفیت روکش صندلی‌ها و غربیلک فرمان تا حدودی رضایت‌بخش خواهد بود. همچنین کابینه ولکس سی 30 برای حضور چهار سرنشین بزرگسال با قد متوسط فضای نسبتا کافی را در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد. حجم صندوق عقب حجم معادل ۵۱۰ لیتر فضا را در دسترس اسباب و وسایل سرنشینان قرار خواهد داد؛ بنابراین از این حیث مشکل چندانی برای مالک و سایر کاربران این خودرو در مسافرت‌های طولانی وجود نخواهد داشت.

به طور کلی طراحی داخلی گریت وال سی سی گرچه چندان مدرن نبوده و از لحاظ کیفی نیز چنگی به دل نمی‌زند اما در قیاس با محصولات مشابه داخلی همچون پارس و تندر ۹۰ می‌تواند تا حدودی برتر ظاهر شود.

 

طراحی داخلی ولکس C30

آپشن‌ها و امکانات

از جمله مهم‌ترین آپشن‌های موجود در ولکس C30 اتوماتیک به عنوان نسخه فول آپشن می‌توان به مواردی همچون: سنسور پارک عقب، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، دیلایت، تنظیم برقی ارتفاع نور، فرمان هیدرولیک دو حالته با دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، هندزفری، دی وی دی پلیر، نمایشگر لمسی دوربین عقب، USB، بلوتوث، دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، کمربند ایمنی پیش کشنده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده شش حالته دستی، صندلی سرنشین با تنظیمات چهار حالته دستی، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، پورت ۱۲ ولت، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف.

مشخصات فنی ولکس C30

این سدان ریزنقش چینی به همراه یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ روانه بازار کشورمان شده است. حداکثر توان خروجی و گشتاور این پیشرانه برابر با ۱۰۴ اسب بخار و ۱۳۸ نیوتن متر است که توسط یک جعبه دنده پنج سرعته دستی یا اتوماتیک سی وی تی یا نیمه اتومات شش سرعته به ‌سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۱۴۵ کیلوگرمی معادل حدود ۱۲ تا ۱۳ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی این محصول نیز برابر با ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که اندکی زیاد به نظر می‌رسد. حجم باک سوخت ولکس سی 30 برابر با ۴۰ لیتر است.

مزایا و معایب ولکس سی3 گریت وال

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های ولکس گریت وال C30 باید به مواردی همچون طراحی ظاهری دلنشین، صندوق عقب وسیع و جادار و طراحی تقریبا قابل قبول کابین اشاره کرد. از سوی دیگر عرضه بسیار محدود و خدمات پس از فروش نه چندان گسترده این محصول در سطح کشور به همراه برخی مشکلات جعبه دنده نیمه اتوماتیک را می‌توان به عنوان نقاط ضعف ولکس سی 30 دانست.

 

نمای ظاهری گریت وال

 وضعیت فروش ولکس سی 30 در بازار ایران

همان‌طور که اشاره شد گریت وال C30 به صورت نسبتا محدود به بازار ایران راه پیدا کرده و همین عرضه محدود و همچنین تیراژ تولید پایین آن سبب شد تا مشتریان با شک و تردید بیشتری به سوی این خودرو گام بردارند. همچنین قیمت ولکس سی 30 که با محصولاتی همچون لیفان ۶۲۰ و پژو ۲۰۶ صندوقدار در یک بازه قرار می‌گرفت نیز سبب شد تا تردید مشتریان افزایش یابد. بنابراین باید گفت که وضعیت فروش گریت وال ولکس C30 در ایران چندان مطلوب نبوده و در سطوح پایین قرار می‌گیرد.

 

نویسنده: حسین باباپور