پایان همکاری نیسان و دایملر پس از ۱۰ سال

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ پایان همکاری نیسان و دایملر پس از ۱۰ سال

حدودا 10 سال پیش بود که خبر رسید کمپانی بزرگ آسیایی نیسان تصمیم دارد با عقد قراردادی رسمی و معاوضه سهام، به یکی از شرکای مهم گروه دایملر تبدیل شود. حالا پس از گذشت یک دهه از شروع این همکاری، ظاهرا نیسان در این قرداد مهم تجدید نظر کرده و قصد دارد سهامش را در دایملر با قیمتی سرسام آور و نجومی، بفروشد.
اخباری که از پایگاه خبری Automotive News می‌رسد، حاکی از این است که این برند ژاپنی قصد دارد با سهام 1.5 درصدی خود در گروه دایملر خداحافظی کرده و آن را با قیمتی معادل 1.2 میلیارد دلار بفروشد. نیسان اولین خودروسازی نیست که از قرارداد مالی با این نام آلمانی کنار می‌کشد. درست ماه مارچ سال میلادی جاری بود که برند فرانسوی رنو نیز تصمیم گرفت با سهام خود در کمپانی دایملر خداحافظی کند.

نگاهی به قرارداد رنو- نیسان- دایملر

حتما به خاطر دارید که 10 سال پیش، رنو و نیسان با دایملر وارد مذاکره شده و تصمیم گرفتند پس از جلسات و صحبت‌هایی طولانی، قراردادی عقد کرده و دست همکاری و یاری یک دیگر را بفشارند. نتیجه این همکاری بزرگ، تاریخی و مهم، محصولات جدیدی بود که خط تولید این برندها را نونوار و درخشان‌تر از همیشه کرد.
به طور مثال می‌توان از مرسدس X-Class نام برد که به عنوان یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین پیکاپ‌های لوکس نوع و گروه خود شناخته می‌شود. جالب است بدانید این خودرو لاکچری آلمانی در واقع بر اساس مدل ناوارا طراحی شده بود، همان محصولی که همگی آن را همتای دیگر نیسان فرانتیر می‌دانیم.

نمایی از مرسدس X کلاس
همچنین در این گزارش آمده است که فروش سهام نیسان با این قیمت بالا، به هیچ عنوان خللی در روند همکاری این دو کمپانی ایجاد نمی‌کند و آن‌ها همچنان دوش به دوش یک دیگر به سوی آینده‌ای روشن، سرشار از موفقیت و به امید همکاری‌های بیشتر در این مسیر، ادامه خواهند داد.
با این حال منابع موثقی اعلام کرده اند که خبرها و برنامه‌های بزرگ‌تر و مهم‌تری در راه است، به همین دلیل این دو کمپانی دیگر نیازی به سهام هم دیگر و این شراکت مالی ندارند. از اینکه این برنامه‌های بزرگ‌تر شامل چه تغییر و تحولاتی در سیستم و خط تولید این برندها می‌شود، هنوز اطلاعات دقیق و درستی در دست نیست.

 هر سهم نیسان چقدرمی ارزد؟

آنطور که عنوان شده است، هر سهام نیسان حدودا 83 دلار ارزش دارد و این فروش 1.5 درصدی سرمایه‌ای 1.2 میلیارد دلاری (1.2 میلیارد یورو)، برای نیسان ژاپنی به همراه خواهد داشت. این در حالیست که قیمت هر سهام رنو، حدودا 87 دلار تخمین زده شده بود.
از آنجایی که تولید Mercedes X-Class نیز سال میلادی گذشته به پایان رسید، هنوز نمی‌دانیم که پس از این خرید و فروش، همکاری دو برند مهم صنعت خودروسازی به چه صورت خواهد بود.

منبع: motor1
نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان
فروش فوری خودرو کارکرده