مقایسه مشخصات فنی پرسونا و آیریز از پروتون

۱۹ آبان ۱۴۰۰ مقایسه مشخصات فنی پرسونا و آیریز از پروتون

پروتون اقدام به رونمایی از دو محصول بهسازی و فیس ­لیفت شده خودش یعنی پرسونا و آیریز کرده است. این شرکت که به عنوان خودروساز ملی کشور مالزی شناخته می­‌شود، این روزها در عین داشتن سهام شرکت انگلیسی لوتوس، نزدیک به نیمی از سهام خود را نیز به جیلی چین فروخته است تا بتواند از قدرت مالی و همچنین مهندسی همکاران این کمپانی نیز بهره ببرد. فعالیت پروتون از سال ۱۹۸۵ آغاز شد و این روزها سرعت زیادی در پیشرفت داشته و محصولات متنوعی را به بازار عرضه می‌­کند که یکی از آنها به نام x70 در کشورمان با نام فیدلیتی عرضه می‌­شود.

پرسونا و آیریز از جمله ساخته‌­های محبوب این خودروساز به شمار می‌­آیند که در واقع دو نسخه هاچ­بک و سدان از یک پلت فرم هستند.

مزایا و معایب

+طراحی زیباتر از نسل قبلی

+راحتی رانندگی

+عملکرد فنی قابل قبول

+قیمت نهایی مناسب

+فضای داخلی خوبی

+طراحی به روزتر در داخل اتاق

+ابعاد کوچک و مناسب برای ترددهای شهری

+داشتن امکانات ایمنی خوب

+حجم خوب فضای بار در هر دو اتاق سدان و هاچ­بک

 

-کمبود برخی امکانات رفاهی مثل سانروف، صندلی برقی، کروز کنترل

-عدم تغییر در قوای محرکه و فنی

– بازده پایین پیشرانه نسبت به استانداردهای امروزی

-کیفیت متریال متوسط

مشخصات فنی پرسونا و آیریز

پیشرانه در نظر گرفته شده برای هر دو خودرو، یک نمونه ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی به حجم ۱.۶ لیتر است که ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور، تولید می­‌کند. خروجی این پیشرانه به کمک یک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می­‌شود که نتیجه آن، شتاب ۱۰.۹ ثانیه‌­ای و حداکثر سرعت۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. البته یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی نیز برای افرادی که خواهان موتور کم مصرف­‌تری هستند وجود دارد که بیشترین قدرت تولیدی آن برابر با ۹۵ اسب­ بخار و بالاترین گشتاور آن هم به مقدار ۱۲۰ نیوتن.­متر است.

استاندارد آلایندگی هر دو پیشرانه، یورو۶ بوده و دارای فرمان برقی به جای مدل­های رایج قدیمی هیدرولیک است. یک از امکانات خوب این خودرو، وجود سیستم پایداری الکترونیکی ESP است که در کنار سیستم های دیگری مثل وجود ۲ تا ۶ عدد ایربگ (بسته به نوع و تریم خودرو)، ترمز ضدقفل با سیستم توزیع الکترونیکی ترمز، سامانه کنترل کشش و ترمز کمکی، باعث شده است تا ایمنی حرکتی آن در حد استانداردهای جهانی باشد.

مشخصات کلی

نوع موتور

۴ سیلندر خطی بنزینی تنفس طبیعی

حجم موتور

۱.۶ لیتر (۱.۳ لیتر)

سیلندر / سوپاپ

۴/۱۶

تنفس موتور

طبیعی

حداکثر قدرت

۱۰۷ اسب بخار (۹۵ اسب­بخار)

حداکثر گشتاور

۱۵۰ نیوتن متر (۱۲۰ نیوتن.­متر)

جعبه دنده

CVT

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰.۹ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

سدان و هاچ بک

ترمز جلو

دیسکی دو جداره

ترمز عقب

کاسه ای

ابعاد و ظرفیت‌ها

طول

۴۳۶۶ میلی‌متر (۳۹۴۵ هاچ­بک)

عرض

۱۷۲۲ میلی‌متر

ارتفاع

۱۵۵۴ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۵۵۵ میلی‌متر

حجم باک سوخت

۴۰ لیتر

حجم صندوق عقب

۵۱۰ لیتر (۲۱۵ هاچ­بک)

وزن خالص

۱۱۷۵-۱۱۹۵-۱۲۱۰ کیلوگرم (در نسخه‌های مختلف)

تعداد سرنشین

۴ نفر

قطر رینگ

۱۵ و ۱۶ اینچ

چرخ جلو و عقب

185/55R15 و 185/55R16

مقایسه طراحی پرسونا و آیریز

نمایی از پرسونا و آیریز پروتون

پروتون پرسونا که در حال حاضر، فیس لیفت نسل سومش معرفی شده است، به عنوان سدانی در کلاس خودروهای کوچک شهری شناخته می‌­شود که روزگاری قرار بود در بازار کشورمان نیز حاضر باشد. این خودرو در نسل اول، همان پروتون ویرا بود. در نسل دوم یک جنتو صندوقدار شد و در نسل سومش با کمی کاهش ابعاد و اندازه، به کلاس خودروهای کوچک شهری رفت. آیریز نیز نسخه هاچ­بک این سدان جمع و جور و خوش فرم است که اتفاقا بازار خوبی در کشور مالزی دارد. در نسخه فیس لیفت هر دو خودرو، گرافیک چراغ‌های جلو کمی تغییر کرده و پوسته سپر نیز برای قرار گرفتن چراغ‌های دیلایت، متحول شده است.

این تغییرات، نمای جلو هر دو خودرو را زیباتر و البته خشن­تر کرده است. اما در نمای عقب هر دو خودرو، تفاوت چندانی با نسل قبل آنها دیده نمی­شود. در داخل اتاق نیز شاهد یک خانه تکانی هوشمندانه هستیم. تغییری در طراحی رودری­ها و صندلی­ها دیده نمی­شود اما کنسول میانی و محل قرارگیری دسته دنده کمی زیباتر شده و جای اهرم ترمز دستی نیز تغییر کرده است. ضمن اینکه با وجود ثابت ماندن پوسته داشبورد، صفحه نمایشگر از داخل داشبورد به روی دریچه­‌های سیستم تهویه مطبوع نقل مکان کرده که تا حدودی به سبک خودروهای امروزی است. طراحی کلی فرمان نیز ثابت مانده است و فقط در بخش میانی آن، شاهد کمی تغییرات هستیم. از دیگر تغییرات صورت گرفته در داخل اتاق ­توان به بخش تنظیمات چراغ سقفی داخل کابین اشاره کرد.

مقایسه آپشن‌های پرسونا و آیریز

در این دو خودرو سعی شده است تا از امکانات ایمنی بیشتری استفاده شود حتی اگر برای کاهش قیمت تمام شده، مجبور به عدم استفاده از برخی امکانات رفاهی شوند. برای مثال وجود سیستم هایی مثل برنامه پایداری و ترمز ضد قفل در کنار تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز، سنسورهای پارک عقب و جلو به همراه دوربین دنده عقب، کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل کشش، کیسه­های هوا، ایزوفیکس، حالت رانندگی اقتصادی و… نشان از اهمیت ایمنی در طراحی این خودرو است. در حالی که از کروز کنترل یا سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک که امروزه در بسیاری از خودروها دیده می­شود خبری نیست. هر دو خودرو پرسونا و آیریز با سه تریم عرضه می­شوند که بسته به انتخاب مشتری، هر کدام ویژگی­های خاص خود را دارند. فول ترین حالت آیریز به نام اکتیوا، دارای قاب های پلاستیکی در برخی از ­های بدنه مثل زیر رکاب­ها، لبه گلگیر و زیر سپر است و کامل‌ترین نسخه پرسونا نیز، پریمیوم نام دارد.
قیمت آیریز در تریم اکتیو که بالاترین رده آن محسوب می­شود، برابر با۱۳۲۰۰۰ دلار است که این قیمت برای بالاترین رده پرسونا برابر با ۱۳۴۴۰ دلار خواهد بود.

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

کنترل دینامیکی

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

سنسور فشار باد تایر

ندارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

هشدار توجه راننده

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

دارد

نور بالا خودکار

ندارد

چراغ بدرقه

ندارد

روشنایی کابین

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر

دارد

بلوتوث

دارد

وای فای

دارد

شارژ USB موبایل

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی

ندارد

مموری صندلی

ندارد

صندلی برقی عقب

ندارد

در برقی صندوق

ندارد

خروجی ۱۲ ولت

دارد

ایزوفیکس

دارد

کامپیوتر سفری

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

نتیجه گیری

شرق آسیا مهد خودروهای کوچک و اقتصادی است و شرکت پروتون نیز از ابتدای تولد خود به سمت تولید چنین خودروهایی رفته است. وجود محصولات متنوعی در کلاس­‌های خودرویی گوناگون از این شرکت که امروزه با جیلی چین نیز همکاری تنگاتنگی دارد، باعث شده است تا اکثر خریداران کشور مالزی از محصولات پروتون استفاده کنند و این شرکت، کاملا در راستای یک خودروساز ملی در مالزی قدم بردارد. پرسونا و آیریز، دو محصول کوچک در کلاس B خودرویی یا همان خودروهای کوچک شهری هستند که امروزه با توجه به بحث­های بحران سوخت و آلاینده ها، در اروپا نیز خریداران فراوانی پیدا کرده‌­اند. وجود چنین خودروهایی با قیمت کاملا رقابتی، می تواند امید زیادی برای مدیران شرکت پروتون حتی برای عرضه به تمام نقاط دنیا، به همراه داشته باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی