پرفروش ترین خودروهای تاریخ

۲۴ مرداد ۱۴۰۲ پرفروش ترین خودروهای تاریخ

خودرو به معنای امروزی و با موتور درون‌سوز برای اولین بار در سال ۱۸۸۶ معرفی شد. این وسیله نقلیه به سرعت جای گاری‌ها و کالسکه‌ها و اسب‌ها و… را گرفت و امروزه به یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ابزارهای زندگی بشر تبدیل شده است. در طول تاریخ صد و اندی ساله خودروسازی، شرکت‌های مختلفی تاسیس شدند و ماشین‌های گوناگونی را در طرح‌ها و بدنه‌های مختلف روانه بازار کردند. اما فقط تعداد معدودی از این خودروها توانستند برای دهه‌ها روی خط تولید باقی بمانند و نامشان را در فهرست پرفروش ترین خودروهای تاریخ ثبت کنند. این ماشین‌ها عجیب و غریب نیستند، بلکه کیفیت ساخت، قیمت اقتصادی، پیشرانه کم‌مصرف و کاربرد آسان و راحت موجب شده تا همیشه مشتریان و خریداران را به سمت خود بکشانند.

۱۱- بی ام و سری ۳

بی ام و سری ۳

بی ام و سری ۳ پرفروش‌ترین محصول خودروساز آلمانی است. این خودرو ۳۰ درصد از فروش بی ام و را به خود اختصاص داده است. بی ام و سری ۳ در سال ۱۹۷۵ جایگزین سری ۰۲ شد و در ابتدا فقط با بدنه سدان دو در به فروش می‌رسید. اما به تدریج مدل‌های سدان چهار در، کانورتیبل دو در، کوپه دو در و استیشن پنج در به فهرست سری ۳ اضافه شد تا این خودرو جمع و جور بتواند سلیقه‌های بیشتری را پوشش دهد. حدود ۵۰ سال از ورود بی ام و سری ۳ به بازار می‌گذرد و در این نیم قرن ۱۶ میلیون دستگاه فروخته شده است.

۱۰- فورد مدل T

فورد مدل T

فورد مدل T سال ۱۹۰۸ به بازار آمد، زمانی که خودرو یک کالا لوکس و تجملاتی محسوب می‌شد. فورد از ارائه مدل T یک هدف داشت: تبدیل خودرو به کالایی که توسط اقشار متوسط جامعه قابل خرید باشد. اما این مورد تنها تاثیر فورد مدل T نیست و ابداع خط تولید مکانیزه از دیگر تاثیراتی است که ورود این محصول روی صنعت خودرو گذاشت. مدل T از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ روی خط تولید قرار داشت و اولین ماشینی بود که به فروش یک میلیون، ۵ میلیون، ۱۰ میلیون و ۱۵ میلیون دستگاه رسید. فروش نهایی فورد مدل T در پایان تولید ۱۶.۵ میلیون دستگاه بود.

۹- فورد فیستا

فورد فیستا

فورد فیستا در سال ۱۹۷۶ به عنوان یک هاچبک کوچک به بازار آمد. این خودرو توسط تروور ارسکین و برای رقابت با فیات ۱۲۷ و رنو ۵ طراحی شد. بعد از یک دهه تولید، فورد قصد داشت تولید فیستا را متوقف کند، اما بحران نفتی دهه ۷۰ میلادی و تقاضا برای خودروهای کوچک موجب شد تا تولید این خودرو ادامه یابد. تاکنون بیش از ۱۶.۵ میلیون دستگاه از نسل‌های مختلف فیستا فروخته شده است و تولید آن با عرضه آخرین نسخه در سال ۲۰۲۳ برای همیشه متوقف می‌شود.

۸- لادا کلاسیک

لادا کلاسیک

لادا نتیجه همکاری فیات ایتالیا و وزارت صنایع شوروی برای ساخت یک خودرو ارزان‌قیمت است. لادا همان فیات ۱۲۴ محسوب می‌شد، با این تفاوت که برای رانندگی در جاده‌های یخبندان و آب و هوای سرد روسیه به بدنه‌ای محکم‌تر و ضد‌زنگ مجهز شده بود. در شوروی، ۱۷ میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه لادا به فروش رسید.

۷- اوپل کورسا

اوپل کورسا

اوپل کورسا ماشین کوچکی است که در سال ۱۹۸۲ روی خط تولید خودروساز آلمانی اوپل قرار گرفت و در بعضی بازارها با برند واکسال، شورولت و هولدن نیز عرضه شد. نسل دوم آن نیز در دهه ۷۰ خورشیدی به دست رانندگان ایرانی رسید. کورسا در سال ۱۹۹۸ با فروش ۹۱۰ هزار دستگاه، به عنوان پرفروش‌ترین خودرو سال شناخته شد. این خودرو همچنان روی خط تولید برندهای واکسال و اوپل قرار دارد و بیش از ۱۸ میلیون دستگاه فروخته شده است.

۶- فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل

فولکس واگن بیتل که در ایران به فولکس قورباغه‌ای معروف است در سال ۱۹۳۸ معرفی شد. این خودرو کوچک را فردیناند پورشه به دستور آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی طراحی کرد. هیتلر خودرویی می‌خواست که ارزان باشد و به راحتی بتوان تولید کرد و همه مردم بتوانند یک دستگاه از آن را بخرند. فولکس واگن بیتل اولین خودرویی بود که به رکورد فروش ۲۰ میلیون دستگاه رسید و تا اواخر دهه ۹۰ میلادی این رکورد را در اختیار داشت. ماجرای فولکس قورباغه‌ای در سال ۲۰۰۳ و با فروش ۲۱ میلیون دستگاه در ۶۱ سال به پایان رسید.

۵- فولکس واگن پاسات

فولکس واگن پاسات

فولکس واگن پاسات از سال ۱۹۷۳ تاکنون در ۷ نسل به بازار آمده و بیش از ۲۳ میلیون دستگاه فروخته شده است. پیش‌تر این خودرو در آمریکا با نام‌های دشر یا کوانتوم به فروش می‌رسید. پاسات یک خودروی خانوادگی قرص و محکم است و با توجه به قیمت قابل قبولی که دارد، تا حدی لاکچری به نظر می‌رسد که همین موضوع باعث فروش بالای آن در بازار پر رقابت سدان‌ها شده است.

۴- هوندا سیویک

هوندا سیویک

هوندا سیویک معروف‌ترین محصول خودروساز ژاپنی است که قبل از فولکس واگن گلف، در سال ۱۹۷۲ به دنیای خودرو معرفی شد. تا پیش از ورود سیویک، هوندا در نظر داشت بخش خودروسازی را تعطیل کند و فقط به طراحی و تولید موتورسیکلت بپردازد. موفقیت هوندا سیویک موجب شد تا مدیران ژاپنی در تصمیم خود برای تعطیلی خودروسازی تجدیدنظر کنند. طراحی اسپرت و سیستم چهار چرخ از سیویک یک خودرو جمع و جور جذاب ساخته است و تاکنون بیش از ۲۴ میلیون دستگاه از آن فروخته شده است.

۳- فولکس واگن گلف

فولکس واگن گلف

فولکس واگن گلف در سال ۱۹۷۴ به عنوان یک هاچبک موتور جلو و دیفرانسیل جلو پا به دنیای خودرو گذاشت. این خودرو آمده بود تا جای فولکس بیتل را بگیرد. بیتل در آن زمان موفق‌ترین محصول خودروساز آلمانی به شمار می‌آمد و طراحی ماشین جایگزین آن کار راحتی نبود. اگرچه موتور گلف بزرگ و حجیم نبود، اما عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و می‌توانست هیجان را به راننده تزریق کند. از آن زمان تا کنون، ۳۵ میلیون فولکس واگن گلف در ۸ نسل به دست خریداران رسیده است.

۲- فورد سری F

فورد سری F

فورد سری F در سال ۱۹۴۸ و بعد از پایان جنگ جهانی دوم در ۸ مدل به بازار آمد. این خودرو اولین وانت فورد است که روی شاسی اختصاصی ساخته شد. در حال حاضر سری‌های F-150 تا F-450 از این وانت روی خط تولید فورد قرار دارد و معروف‌ترین آنها فورد F-150 است که نسخه برقی آن نیز در سال ۲۰۲۳ به بازار آمد. فورد سری F در ۷ دهه‌ای که از عمرش می‌گذرد، بیش از ۴۱ میلیون دستگاه فروش رفته است.

۱- تویوتا کرولا

تویوتا کرولا

تویوتا کرولا در سال ۱۹۶۶ در قالب یک خودرو جمع و جور با موتور ۱.۱ لیتری تحویل مشتریان شد و هم‌اکنون در نسل دوازدهم خود قرار دارد. در طول این سال‌ها بیش از ۵۰ میلیون دستگاه کرولا با بدنه‌ها و موتورهای مختلف در بازارهای سراسر جهان فروخته شده و عنوان پرفروش ترین خودرو تاریخ را به خود اختصاص داده است. تویوتا کرولا خودرو خاص و عجیبی نیست، موتور چندان قدرتمندی ندارد، ماشین تند و تیزی به حساب نمی‌آید، اما اتومبیلی است که بدون دردسر مردم را از یک مبدا به مقصد می‌رساند. قیمت اقتصادی، قابلیت اطمینان و رانندگی راحت از دلایل ماندگاری تویوتا کرولا در تاریخ خودرو جهان است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو