بررسی مشخصات فنی پورشه تایکان GTS ۲۰۲۲

۶ آذر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی پورشه تایکان GTS ۲۰۲۲

معرفی مدل تمام الکتریکی تایکان در سال ۲۰۱۹، برای پورشه حکم مهر تایید بر تولید اولین سری خودروهای تمام الکتریکی این برند بود. حالا پورشه هم همانند بسیاری دیگر از خودروسازان مطرح جهان سعی دارد تا محصولات خود را در سمت و سوی انرژی نسبتا پاک الکتریکی سوق دهد.

پس از تایکان توربو و تایکان 4S، حالا نوبت تایکان GTS شده است تا با معرفی به بازار، دقیقا فضای خالی میان دو مدل برتر دیگر را پُر و سبد محصولات الکتریکی پورشه را گسترده‌تر کند. اهمیت این مدل برای پورشه به این جهت بالا است که در سال ۲۰۲۰، تعداد بیش از ۲۰ هزار تایکان به فروش رسید که در حدود ۷.۴ درصد از فروش کل پورشه در آن سال را دربر می‌گرفت.

طراحی پورشه تایکان 2022

مزایا و معایب

+طراحی اصیل و بسیار زیبا

+توان فنی درخور توجه

+کیفیت و تکنولوژی ساخت بسیار بالا

 

-قیمت نهایی قابل توجه

-ناتوانی در رقابت با تسلا مدل S پِلَد

مشخصات فنی تایکان GTS

پورشه تایکان شباهت ظاهری و فنی بسیار یادی به مدل پانامرا دارد، اما این خودرو در حقیقت بر پلتفرم پیشرانه جلو/ دیفرانسیل عقب J1 گروه خودروسازی فولکس واگن و با الهام مستقیم از مشخصات فنی آئودی e-Tron GT ساخته شده است. این پلتفرم اما از سوی پورشه ویژه خودروهای پیشرانه جلو با سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل دستخوش تغییرات فنی شد. در نتیجه خودروهای دیگری در زیر سایه گروه فولکس واگن، نظیر پانامرا ۹۷۱ و حتی بنتلی کانتیننتال نیز از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

مدل GTS به منظور پر کردن فاصله طبقاتی دو مدل تایکان 4S و تایکان توربو روانه بازار شد. در نتیجه این نسخه یک سر وگردن پایین‌تر از توربو و کمی بالاتر از 4S می‌ایستد تا اختلاف چشمگیر قدرتی ۲۰۸ اسب بخاری میان این دو مدل (۴۶۲ اسب بخار برای 4S و ۶۷۰ اسب بخاربرای توربو) را با قدرت ۵۹۰ اسب بخاری خود پر کند. بنابراین جای تعجب نخواهد داشت اگر که نسخه GTS کمی از ویژگی‌های مدل ضعیف‌تر را با برخی ویژگی‌های نسخه قدرتمندتر ترکیب کند.

این مدل از مجموعه باتری ۹۳.۴ کیلووات.ساعت بهره می‌گیرد تا دو موتور الکتریکی GTS قرار گرفته بر محور جلو و عقب را تغذیه کند. این باتری همانند تایکان توربو و توربو S می‌تواند با توان ۲۷۰ کیلووات شارژ شود تا از پنج درصد شارژ، تنها در حدود ۲۲ تا ۲۳ دقیقه، به ۸۰ درصد شارژ دست یابد که بسیار خیره کننده و تاثیر گذار است. شاید مهم‌ترین فاکتور در کنار سرعت شارژ باتری، برد مفیدی باشد که این باتری بسیار بزرگ برای تایکان GTS به ارمغان می‌آورد. این پک باتری بزرگ‌ترین پک تولیدی پورشه است که برد مفید ۵۰۰ کیلومتری را به GTS هدیه می‌دهد که به واقع رقم خیره کننده‌ای است.

سیستم تعلیق بادی تنظیم شونده GTS از نسخه توربو قرض گرفته شده است. سیستم ترمز نیز با نسخه 4S مشترک است، با این تفاوت که دیسک جلو در GTS با ۳۰ میلی‌متر افزایش قطر، به اندازه ۳۹۰ میلی‌متر رسیده است اما ترمز‌های عقب بدون تغییر برابر با قطر دیسک ۳۵۸ میلی‌متر باقی مانده‌اند.

مشخصات کلی

نوع موتور ۲ موتور الکتریکی e-tron
حجم موتور
سیلندر / سوپاپ
تنفس موتور
حداکثر قدرت ۵۹۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر
جعبه دنده ۲ سرعت اتوماتیک
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب ۳.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت
استاندارد آلایندگی
سیستم فرمان برقی
نوع بدنه سدان لوکس/اسپرت سایز متوسط
نوع رینگ آلیاژی
نوع شاسی بدنه یکپارچه/مونوکوک
ترمز جلو دیسکی دو جداره
ترمز عقب دیسکی دو جداره

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۹۶۳ میلی‌متر
عرض ۱۹۶۶ میلی‌متر
ارتفاع ۱۳۸۱ میلی‌متر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۹۰۰ میلی‌متر
وزن خالص ۲۲۹۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
حجم فضای صندوق ۴۴۵ لیتر
قطر رینگ ۲۰ اینچ
چرخ جلو و عقب ۴۵/۲۴۵-۴۵/۲۸۵

طراحی تایکان GTS

نمایی از پورشه تایکان 2022

زمانی که صحبت به طراحی محصولات پورشه می‌رسد، جز به طراحی نقاله‌ای تکراری مدل ۹۱۱ در نیم قرن گذشته و طراحی ظاهر بسیار زشت مدل کاین، نمی‌توان ایراد چندانی به این برند گرفت. پورشه پانامرا یکی از زیباترین سدان‌های تولید اروپا و حالا تایکان، یکی از جذاب‌ترین سدان‌های اسپرت جهان است که نه الزاما از نظر عملکرد فنی، اما از دیدگاه زیبایی‌های بصری، چند سر و گردن بالاتر رقیب قدرتمندش یعنی تسلا مدل S می‌ایستد.

با حفظ ظاهر نقاله‌ای سنتی برند پورشه و ساختار عضلانی بدنه، تایکان ظاهری بسیار نزدیک و شبیه به پانامرا دارد، اما چراغ‌های مستطیل شکل جلو با سیستم روشنایی ماتریسی LED در کنار دو شکاف نسبتا بزرگ و البته چراغ‌های عقب یکپارچه بسیار باریک (چیزی شبیه به چراغ‌های عقب پورشه ۹۱۱)، زاویه‌ها و خطوط بدنه تایکان به مراتب برجسته‌تر و بارز‌تر به چشم می‌آیند و موجب القا حس اسپرت‌گرایی بیشتر و عضلات قدرتمندتر در نمای خودرو در نگاه بیننده می‌شود.

نمای داخل تایکان با توجه به تعلق به دسته خودروهای پیشرفته و آینده‌نگر تمام الکتریکی، باید در مقایسه با پانامرا بسیار متمایز باشد. در نتیجه دور از انتظار نیست که نمای داخلی تایکان GTS از پانامرا ساده‌تر، مینیمال‌تر و البته آینده‌گرایانه‌تر است.داشبرد و کنسول میانی در ترکیبی T شکل به یکدیگر متصل شده و درست در محل اتصال، دو نمایشگر لمسی متفاوت (بر کنسول میانی و داشبرد) را دربر می‌گیرند. حضور این دو نمایشگر لمسی مجزا موجب شده است هر نوع کلید مکانیکی کنترلی از روی کنسول میانی حذف شده و به داخل نمایشگر منتقل شود. اگرچه بسیاری از این کلیدهای مکانیکی در پانامرا نیز با نسخه‌های لمسی جایگزین شده است اما در تایکان، حتی نشانگرهای مشهور پنج‌گانه دایره‌ای پورشه نیز جای خود را به یک نمایشگر باکیفیت دیجیتالی داده‌اند که با وجود داشتن قابلیت‌های بسیار زیاد و کاربردهای تنوع، خالی بودن جای سبک سنتی نشانگرهای پوشه، که هنوز در پانامرا حفظ شده است را به بیننده القا می‌کند.

خوشبختانه تایکان همچنان ساعت و کرونومتر سنتی پورشه در وسط داشبرد را به صورت آنالوگ حفظ کرده است.

از دیدگاه سایر بخش‌ها نظیر طراحی گرم و ارگونومیک کابین، غربیلک فرمان سه شاخه اسپرت بی‌نهایت زیبا، روکش چرم داخلی با دوخت بخیه قرمز رنگ در سراسر نمای داخلی و کیفیت متریال، تریم تزئیناتی مشکی پیانویی و مونتاژ خیره کننده تایکان GTS هیچ ایرادی دیگری نمی‌توان گرفت.

لازم به تاکید است که تایکان GTS در کنار مدل سدان، به صورت استیشن واگن اسپرت (یا همان شوتینگ بریک/Shooting Brake) نیز به تولید می‌رسد که با نام GTS اسپرت توریزمو شناخته می‌شود. هدف این نسخه ارائه اندک فضای بار بیشتر به سرنشینان اهل سفر با یک سدان سوپر اسپرت تمام برقی است.

نسخه استیشن واگن اسپرت از دیدگاه فنی و ظاهری، هیچ تفاوتی جز داشتن اتاق کشیده‌تر در بخش عقب، با نسخه سدان GTS ندارد و نباید آن را با نسخه آفرود محور کراس توریزمو اشتباه گرفت.

آپشن‌ها و امکانات

نمای داخلی پورشه تایکان 2022

یک سوپر سدان تمام برقی از برند پورشه، طبیعتا در زمینه آپشن‌های ایمنی و رفاهی هیچ کمبودی نخواهد گذاشت. تریم‌های ظاهری در نمای خارجی GTS مستقیما از نسخه رده بالاتر توربو قرض گرفته شده‌اند. تریم بدنه به صورت استاندارد از نوع دو رنگ است که در جای جای آن لوگو تزئیناتی GTS به رنگ مشکی خودنمایی می‌کند. ریم‌های ۲۰ اینچی آلیاژی مشکی رنگ مشترک با توربو S و حتی لوگو تجاری برند پورشه نیز به رنگ مشکی است.

سیستم تعلیق بادی تنظیم شونده با قابلیت افزایش ارتفاع اتوماتیک و تطبیق پذیر با شرایط جاده، سیستم کنترل انتقال گشتاور پورشه با قابلیت انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی و ستاپ سیستم فرمان از ویژگی‌های استاندارد تایکان GTS است. در عین حال سایر ویژگی‌ها نظیر سیستم فرمان‌پذیری محور عقب، سیستم کنترل فعال دینامیک شاسی، سقف تمام شیشه‌ای قابل تنظیم برای تعیین میزان نور ورودی به داخل کابین، با چهار حالت مختلف از کاملا تاریک تا کاملا روشن و ریم‌های ۲۱ اینچی الهام گرفته از مدل RS اسپایدر به رنگ مشکی از ویژگی‌های قابل سفارش بر تایکان GTS است.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
کنترل دینامیکی دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
سنسور فشار باد تایر دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب دارد
هشدار توجه راننده دارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
نور بالا خودکار دارد
چراغ بدرقه دارد
روشنایی کابین دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان دارد
نمایشگر دارد
بلوتوث دارد
وای فای دارد
شارژ USB موبایل دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ دارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
ماساژور صندلی ندارد
مموری صندلی دارد
صندلی برقی عقب ندارد
در برقی صندوق ندارد
خروجی ۱۲ ولت دارد
ایزوفیکس ندارد
کامپیوتر سفری دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف دارد

نتیجه گیری

تایکان یکی از بزرگ‌ترین رقبای تسلا در سگمنت سدان‌های عملکرد محور تمام الکتریکی است. اگرچه تایکان در زمینه پرستیژ اجتماعی و میزان لوکس‌گرایی به سادگی تسلا را کنار می‌زند، اما تسلا نیز با مدل S پِلَد (Plaid) آمد تا اجازه قدرت نمایی هیچ در این سگمنت را به هیچ خودرو دیگری ندهد.

قیمت فروش تایکان GTS سدان و GTS اسپرت توریزمو در بازار ایالات متحده آمریکا، دون در نظر گرفتن هزینه‌های تحویل به ترتیب از رقم ۱۳۱ هزار و پانصد و ۱۳۳ هزار و سیصد دلار آغاز می‌شود. این بازه قیمت جایی است که نسخه‌های فول آپشن تسلا مدل S پلد با برد مفید بیشتر و قدرت به مراتب بالاتر (۱۰۲۰ اسب بخار) به فروش می‌روند. بنابراین رقابت با تسلا برای خانواده تایکان حتی مدل توربو، بسیار سخت شده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی