ناگفته هایی از پوشش سرامیکی خودرو  

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ناگفته هایی از پوشش سرامیکی خودرو  

پوشش سرامیکی یا همان Ceramic Coating یک ماده نسبتا جدید به حساب می‌آید که این روزها حسابی مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه حفاظت از رنگ بدنه خودرو شما را به عهده دارد. این مورد هم مانند نوآوری‌های دیگر، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که باید قبل از هزینه کردن از آن‌ها مطلع شوید.

تعداد افرادی که خودرو خود را می‌پرستند کم نیست، افرادی که هر روز آن را با آب و کف تمیز می‌کنند و در صورتی که روی آن خراشی هر چند جزئی ببیند، تا مرز ایست قلبی می‌روند. قطعا اشخاص دیگری را هم در اطرافیان خود می‌شناسید که برای خرید یک خودرو جذاب و کلاسیک میلیونی هزینه می‌کنند، اما از ترس از بین رفتن رنگ بدنه و آسیب دیدنش، هرگز لذت رانندگی با آن را نمی‌چشند. شاید پوشش سرامیکی برای این افراد حکم ناجی را داشته باشد و بتواند آن‌ها را از این وسواس نجات دهد.

پوشش سرامیکی چیست؟

همانطور که از نامش مشخص است، این فناوری نانوسکوپی مانند یک پوشش محافظ رنگ، بدنه خودرو را می‌پوشاند و با ایجاد پیوند شیمیایی قوی، از آن محافظت می‌کند. با استفاده از این ماده، تمیز کردن لکه و کثیفی بسیار آسان و بی دردسرتر است و رنگ بدنه تا سال‌های سال براق و درخشان باقی می‌ماند. به کمک این ماده می‌توانید از خودروی خود در برابر انواع و اقسام آسیب‌های نه چندان جدی و عمیق محفاظت کنید.

این پوشش از چه موادی تشکیل شده است؟

این پوشش یا از سیلیکون دی اکسید طبیعی (متشکل از کوارتز و شن)، یا از ترکیب آلومینیوم اکسید و تیتانیوم اکسید تهیه می‌شود. دو مورد آخر به افزایش طول عمر پوشش کمک بیشتری می‌کنند. این ماده مایع است و می‌توان پس از اینکه رنگ به صورت کامل خشک شد، از آن به راحتی استفاده کرد.

اگر دقت کرده باشید پس از خشک شدن آب روی بدنه خودرو، مواد معدنی باعث ایجاد لکه و کثیفی می‌شوند. پوشش سرامیکی ضد آب است، بنابراین اگر رویش آب بریزید، قطرات از روی بدنه سر می‌خورند و 90 درصد آن‌ها بدون گذاشتن رد و اثری از خود به مرور زمان از بین می‌روند.

مزایای پوشش سرامیکی خودرو

محافظت از رنگ بدنه در برابر اشعه UV و اکسید شدن

با گذر زمان بدنه خودروهایی که در طولانی مدت با نور مستقیم آفتاب در تماس اند، کدر و مات می‌شود و دیگر برق اولیه را ندارد چرا که رنگ آرام آرام اکسید می‌شود. از آنجایی که پوشش سرامیکی از رنگ بدنه در برابر اشعه UV محافظت می‌کند، سرعت و میزان اکسید شدن هم تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

خودرو به آسانی تمیز می‌شود

با این ماده زحمت شست و شوی مدوام و طولانی مدت خودرو تا حد زیادی از گردنتان برداشته می‌شود. اگر زمانی لازم باشد آن را تمیز کنید، دیگر نیازی به شوینده‌های عجیب و غریب و تشکیلات پر دردسر نخواهید داشت.

رنگ همیشه براق می ‌ماند

این پوشش برای کسانی مناسب است که عاشق خودروها و رنگ‌های براق هستند. با استفاده از پوشش سرامیکی سطح بدنه به قدری درخشان می‌شود که می‌توانید تصویر خود را مانند آینه به وضوح در آن ببینید.

 

مزایای پوشش سرامیکی خودرو

مواردی که نباید فراموش کنید

معجزه ای در کار نیست!

بر خلاف آنچه که بسیاری از فروشنده‌ها می‌گویند، این پوشش سپر بلا نیست! قاعدتا این ماده سرامیکی خودروی شما را از گزند خراش‌های سطحی و کوچک در امان نگه می‌دارد، اما توقع نداشته باشید که در برابر آسیب‌های جدی‌تری مانند برخورد سنگ یا اجسام تیز و سنگین با بدنه نیز اینگونه عمل کند.

قطرات آب همچنان می ‌توانند مشکل ساز باشند

درست است که پوشش سرامیکی ضد آب است و به لطف آن قطرات از روی سطح خودرو به پایین می‌لغزند، اما همچنان گاهی ممکن است لکه‌های آن و اثر مواد معدنی روی بدنه باقی بماند.

آیا لازم است خودرو را بشوییم؟

پیش‌تر گفته شد که با استفاده از این پوشش دیگر لازم نیست هر روز خودرو را بشویید یا هر دقیقه برای براق شدن به آن واکس و روغن بزنید، اما این بدان معنا نیست که برای همیشه با آب و شست و شو خداحافظی کنید. فراموش نکنید که این پوشش میانگین تعداد دفعات شست و شو را کم کرده و پروسه تمیز کردن را آسان‌تر می‌کند، اما نیاز به آن را از بین نمی‌برد.

نحوه شستن خودروهای با پوشش سرامیکی

پوشش سرامیکی گران است یا ارزان؟

قیمت این پوشش به موارد مختلفی بستگی دارد. این را هم باید بگوییم که استفاده از آن، به نوعی ارزش خودرو شما را بالاتر می‌برد. با این حال بسته به اوضاع رنگ بدنه و قدمت آن، اندازه خودرو، فاصله زمانی میان شستشوهای خودرو و میزان ماندگاری پوشش، با قیمت‌های متفاوتی همراه است.

یکی دیگر از مواردی که روی قیمت و هزینه استفاده از این ماده ارزشمند تاثیر می‌گذارد، این است که چه کسی این کار را برایتان انجام دهد. اگر خودتان در خانه تجهیزات مخصوص این پوشش را مانند رنگ به بدنه بزنید، هزینه‌ به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

سخن آخر

درست است که تصور یک خودرو براق و همیشه تمیز هوش از سرتان می‌برد، اما پیش از استفاده از هر محصول شیمیایی یا هر ماده‌ای که با رنگ بدنه خودرو به طور مستقیم در تماس است، باید حسابی و کامل تحقیق کنید. این قاعده از پوشش سرامیکی هم مستثنی نیست. فراموش نکنید که قدرت «جادویی» این ماده محدود است، بنابراین پیش از استفاده از آن مطمئن شوید که برای شما و خودرو عزیزتان مفید باشد

 

منبع: exclusivedetail / autoevolution

مترجم و نویسنده: پرستو مهدی قلیخان

فروش فوری خودرو کارکرده