بررسی مشخصات فنی پولستار ۲ مدل ۲۰۲۳

۶ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی پولستار ۲ مدل ۲۰۲۳

برند نوظهور پولستار (Polestar/به معنای ستاره قطبی) که از زیرمجموعه‌های خودروساز سوئدی ولوو به حساب می‌آید، در سال ۲۰۲۰ دومین محصول خود را با نام پولستار ۲ روانه بازار کرد. خودروسازی پولستار سوئد یک شرکت سازنده خودروهای تمام الکتریکی (EV) و لوکس است که از دیدگاه رقابتی در برابر خودروهای دیگری چون تسلا مدل ۳، آئودی E-Tron و محصولاتی مانند لوسید ایر می‌ایستد.

پولستار در سال ۱۹۹۶ میلادی به عنوان تیم مسابقه‌ای شرکت ولوو تاسیس شد اما با تغییر ماهیت و تعلق مستقیم به زیرمجموعه برند سوئدی ولوو در سال ۲۰۱۵، به شکل کاملا مستقیم به صنعت خودروسازی پیوست و جهان را با اولین نسخه از تولیدات خود به نام پولستار ۱ شوکه کرد. حضور دومین محصول از این برند نسبتا نوظهور به معنای جدیت در رویه تولید خودروهای برقی و تامین سبد محصولات پاک در آینده نزدیک است.

مزایا و معایب

+ طراحی بسیار منحصر به فرد و زیبا

+ اعتبار برند مادر

+ کیفیت بسیار بالای تولید و مونتاژ

+ ساده و مینیمال‌گرا

– تغییرات جزئی در مقایسه با مدل‌های قبلی

– قیمت نهایی قابل توجه در برابر رقبا

مشخصات فنی

بر اساس گفته‌های ماکسیمیلیان میسونی، سرطراح برند پولستار، طرح ابتدایی مدل ۲ در حقیقت یک نسخه آزمایشی و مفهومی برای سنجش بازار خودروهای کلاس سدان سایز کوچک بود که بر حسب اتفاق، به دلیل داشتن اختلاف بسیار زیاد با محصولات رایج ولوو، چشمان او و مدیرعامل را گرفت و به سرعت به یک طرح عملی بدل شد.

این خودرو بر پلتفرم سایز متوسط مونوکوک CMA، مشترک با برند جیلی کشور چین سوار است، چرا که برند جیلی در سال ۲۰۱۰ مالک سهام شرکت ولوو شد. حالا با تعلق ولوو به زیرمجموعه جیلی، دور از انتظار نیست که این برند مشهور سوئدی از تکنولوژی و سرمایه‌گذاری مشترک با چینی‌‌ها بهره بگیرد. از این رو، حاصل کار در نسخه پولستار ۲ یک سدان لیفت‌بک (Liftback) سایز کوچک بر پایه خودرو مفهومی ۴۰.۲ ولوو است. شاسی از نوع فولادی است که به کمک دو موتور الکتریکی (یکی برای هر محور) به حرکت درآمده و از ساختار دو محور (چهارچرخ متحرک) بهره می‌گیرد. بر اساس گفته ولوو، پولستار ۲ مجهز به باتری ۷۸ کیلووات.ساعت (قدرتمندترین مدل)، به اندازه ۲۰۰ کیلوگرم از رقیب آمریکایی خود یعنی تسلا مدل ۳ سنگین‌‌تر است. البته پولستار ادعا دارد این وزن بیشتر از شاسی فولادی تقویت شده آن نشات می‌گیرد. بر اساس این ادعا هدف پولستار ارتقا ایمنی و استقامت شاسی خودرو در برابر ضربات حاصل از تصادف‌های جاده‌ای است تا ضمن حفظ سلامت مجموعه سرنشینان و پک باتری‌ها، حفظ اصالت خود در زمینه ایمنی را همانند برند مادر (ولوو) نشان دهد.

پولستار در نسخه ۲ از سیستم تعلیق مکفرسون استرات در جلو و مولتی‌ لینک در عقب بهره می‌گیرد که سیستم رایج امروزی در خودروهای سایز متوسط و کوچک است. اما این خودرو همچنان با یک آپشن عملکرد محور ۵ هزار پوندی همراه است که در صورت تمایل مشتریان برای پرداخت این رقم، با قابلیت‌هایی چون فنرهای کوتاه شده سیستم تعلیق به منظور کاهش ارتفاع، کمک‌های تنظیم‌شونده دستی برند اولینز (Ohlins)، ریم‌های آلیاژی ۲۰ اینچی فورج شده، ترمز‌های تقویت شده ساخت برمبو ایتالیا و کمربندهای طلایی رنگ در داخل کابین همراه می‌شود.

پولستار ۲ در سه تریم مختلف روانه بازار می‌شود که بر اساس برد مفید و قابلیت حرکتی به صورت برد استاندارد (تک موتور)، برد زیاد (تک موتور) و برد زیاد (دو موتور) شناخته می‌شود. در نسخه‌های تک موتور، تنها از یک موتور ۲۳۰ اسب بخاری و ۳۳۰ نیوتون.متری و یک پک باتری ۶۹ کیلووات.ساعت استفاده شده است که با وجود داشتن وزن کمتر (بین ۱۹۴۰ تا ۲۰۴۰ کیلوگرم)، شتاب اولیه‌ای برابر با ۷.۰ ثانیه دارد.

مشخصات کلی

نوع موتور

الکتریکی – آهنربا دائمی سینکرومش (دو عدد)

حجم باتری

۷۸ کیلووات.ساعت (اسمی)

۷۵ کیلووات.ساعت قابل استفاده (رسمی)

سیلندر / سوپاپ

تنفس موتور

قدرت

۴۰۸ اسب بخار

گشتاور

۶۶۰ نیوتون.متر
گیربکس

انتقال مستقیم (فاقد گیربکس)

محور محرک

دو دیفرانسیل دائمی
شتاب

۴.۵ ثانیه

سرعت

۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
برد مفید

۴۰۰ تا ۴۸۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

فرمان

برقی

نوع بدنه

سدان سایز کوچک
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۶۰۶ میلی‌متر
عرض

۱۸۵۹ میلی‌متر

ارتفاع

۱۴۸۲ میلی‌متر
فاصله محورها

۲۷۳۵ میلی‌متر

وزن خالص

۲۱۵۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۳۹۶ لیتر
قطر رینگ

۲۰ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد
کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

سردکن صندلی جلو

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی خارجی

نمای جلویی پولستار ۲ مدل ۲۰۲۳

اگرچه ماکسیمیلیان میسونی تاکید زیادی بر طراحی منحصر به فرد محصولات پولستار دارد و ما نیز این موضوع را تایید می‌کنیم، اما نمی‌توان از شباهت‌های میان محصولات پولستار با برخی محصولات برند ولوو چشم‌پوشی‌ کرد. البته این شباهت‌ در میان محصولات یک برند واحد دور از انتظار نیست، اما پولستار را بیشتر می‌توان به یک ولوو بزک شده تشبیه کرد که ساده‌انگاری بیش از حد در زبان طراحی آن، به نوعی از طراحی مینیمالیست آینده‌نگر سخن می‌گوید.

طراحی کلی اتاق شبیه به یک سدان کوپه (خودروهای چهار در با طراحی کوپه مانند) است که سبک لیفت‌بک (ناچ‌بک) در صندوق آن، نه تنها در القای حس کوپه بودن، بلکه ظاهر خشن بخش انتهایی خودرو نیز نقشی بسیار بزرگ دارد. در طراحی نمای خارجی از استفاده از هرگونه فلز و تریم کرومی خودداری شده است. مشکی پیانویی براق، تریم قالب و جایگزین کروم سابق است که تا کنون به آن عادت داشتیم و دقیقا همین مساله به القا حس مدرنیته در پولستار ۲ کمک بسیار می‌کند. چراغ‌های جلو با وجود داشتن گرافیک بسیار عجیب، همچنان سیستم روشنایی در روز T شکل مرسوم ولوو را به همراه دارد، جلو پنجره و زیر سپر بیش از حد عادی هستند و برای همین در طراحی آن‌ها برای به تصویر کشیدن ظاهری خشن، تلاش زیادی شده است.

اما بدون تردید زیباترین بخش خودروهای برند پولستار، نمای انتهایی آنها است. ساختار عمودی و دیوار مانند صندوق عقب که با چراغ‌های C شکل پیوسته در راستای عرض خودرو تکمیل می‌شود. به جرات می‌توان گفت که در دو دهه گذشته، شاید هیچ خودروساز دیگری جز دو برند نوظهور پولستار و جنسیس، چنین سبک نوینی در طراحی محصولات خود به بازار جهانی ارائه نکرده بودند.

طراحی داخلی

نمای داخلی پولستار ۲ مدل ۲۰۲۳

نمای داخلی نیز از سبکی کاملا پیوسته با نمای خارجی پیروی می‌کند اما شاید نتوان در این فضا، المان‌های خاص نمای خارجی را یافت. البته با توجه بیشتر و دقت بالاتر، در می‌یابیم که اگرچه سادگی و مینیمال‌گرایی حرف اول را می‌زند، اما نمای داخلی پولستار ۲ نیز همچنان مملو از ریزه‌کاری و توجه بسیار زیاد به جزئیات است. استفاده از تریم دو رنگ باکیفیت، روکش چرم مرغوب، فراوانی تریم مشکی پیانویی براق (همانند نمای خارجی)، همگی از رویارویی با یک خودروساز نامی سخن می‌گویند. تنها دو المان در نمای داخلی وجود دارد که در مواجهه با خودرویی چون پولستار انتظار آن را نداریم.

اول استفاده از نمایشگر عمودی ۱۱.۲ اینچی در محل اتصال کنسول میانی و داشبرد است که نه تنها برای خودرویی تمام الکتریکی از سال ۲۰۲۳ بسیار کوچک است، بلکه سبک قرارگیری پورتره (عمودی) آن نخستین بار از سوی برند تسلا در جهان مورد استفاده قرار گرفت. از آن گذشته، مجموعه نشانگرهای تمام دیجیتال پشت فرمان با داشتن ابعاد ۱۲.۳ اینچی، حدود یک اینچ از نمایشگر مرکزی سیستم مولتی مدیا بزرگ‌تر است که این خود نشان‌دهنده ابعاد عجیب نمایشگر مرکزی در این خودرو است. مورد دوم مربع بودن مرکز فرمان خودرو است که نه تنها با غربیلک فرمان همخوانی ندارد بلکه با شکل لوگو برند پولستار نیز هماهنگ نیست.

سخن نهایی

نمای پشتی پولستار ۲ مدل ۲۰۲۳

برای خرید خودرو در مدل پایه باید حدود ۵۰ هزار دلار هزینه کنید که در صورت تجهیز به تمامی آپشن‌های ممکن در نسخه دو موتور، این مبلغ به مرز ۵۵ هزار دلار نزدیک می‌شود. این خودرو سوئدی در بازه قیمت آغازین خود تسلا مدل ۳ را با قیمت ابتدایی حدود ۴۸ هزار و ۵۰۰ دلار پیش رو دارد. با توجه به قیمت ابتدایی ۶۵ هزار دلار برای نسخه پایه آئودی E-Tron (پیش از اعمال تریم و سطح آپشن)، باید گفت که رقابت اصلی میان این کلاس میان پولستار ۲ و تسلا مدل ۳ است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی