پژو ۳۰۸ مدل ۲۰۲۲

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ پژو ۳۰۸ مدل ۲۰۲۲

نسخه اولیه پژو ۳۰۸ مدل ۲۰۲۲ رونمایی شد. این خودرو جدید فرانسوی در سال ۲۰۲۲ آغازگر مسیر نسل بعدی پژو خواهد بود.

همان طور که انتظار می‌رفت نسل بعدی پژو ۳۰۸ طراحی متفاوت‌تری از مدلی دارد که در حال حاضر تولید می‌شود و از نظر طراحی به ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۵۰۸ جدید و همین طور مدل‌های فیس‌لیف ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ نزدیک شده است.

 مشخصات فنی پژو 308 SW مدل ۲۰۲۲

مشخصات فنی پژو 308 SW مدل ۲۰۲۲
کد پیشرانه هیبرید ۲۲۵
توان پیشرانه بنزینی (HP) ۱۸۰
توان موتور الکتریکی (KW) ۸۱
مجموع توان خروجی (HP) ۲۲۵
گیربکس هشت سرعت اتوماتیک
ظرفیت باتری (KW/h) ۱۲.۴
مدت زمان شارژ با برق 32 آمپر حدود ۲ ساعت
برد خالص الکتریکی (Km) ۶۰
ضریب درگ (Cd) ۰.۲۷

طراحی مدرن پژو ۳۰۸

طرای ظاهری پژو 308 2022

با وجود پوششی که روی ماشین قرار گرفته و در تصاویر نیز مشخص است، به‌طور دقیق نمی‌توان درباره طراحی بدنه پژو ۳۰۸ جدید نظر داد، اما به نظر می‌رسد که به‌جای سپر معمول ۳۰۸ که دارای برآمدگی است، جلو پنجره بدون قاب و چراغ‌های باریک قرار گرفته و جلوی ماشین گردتر شده است. همچنین به‌ احتمال زیاد از چراغ‌های روز عمودی نیز در این مدل جدید استفاده خواهد شد.

شیب سقف خودرو نیز به طرف عقب مایل شده و به همین دلیل این هاچ‌بک فرانسوی بلندتر و کوتاه‌تر دیده می‌شود. جزئیاتی مانند آینه بغل‌های جدید، یک بال عقب و یک بال کوسه‌ای پژو ۳۰۸ جدید را کامل می‌کند.

طبق صحبت‌های ژان فیلیپ ایمپاراتو، رییس این خودروساز فرانسوی، پژو ۳۰۸ ظاهری جسورانه‌تر از دیگر مدل‌های پژو خواهد داشت. ایمپاراتو اعتقاد دارد که به این دلیل پژو بازگشت موفقی داشته است که آنها طراحی را در اولویت قرار داده‌اند. او می‌گوید: «اول از همه به طراحی توجه کردم و بعد از آن بود که تصویر برند بهتر شد.»

تولید نسل پژو ۳۰۸ که از سال ۲۰۱۴ شروع شده و تا کنون ادامه دارد، طراحی قابل اطمینان این مدل باعث تغییر و تحولاتی در همه محصولات پژو شد. این موفقیت در پژو ۳۰۰۸ و همین طور در پژو ۵۰۰۸، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ نیز تداوم یافت.

وقتی که پژو ۳۰۸ جدید در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی برای عموم مردم رونمایی شود و در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شود، سنگ بنای دوران جدید پژو خواهد شد و در موفقیت‌های آتی این خودروساز فرانسوی نقشی کلیدی بازی خواهد کرد. درست همانند پژو ۳۰۸ 2020 که تلاش فعلی پژو بود.

 پیشرانه‌های متنوع برای جذب خریداران مختلف

پژو با عرضه هاچبک جدید خود به دنبال بازارهای بیشتری است، به دلیل اینکه قرار است هم دارای پیشرانه پلاگین هیبریدی باشد و هم به صورت تمام برقی عرضه شود. آن لیز ریچارد، مدیر بخش خودروهای برق پژو در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این خودروساز در نظر دارد تا ۳۰۸ جدید را برای طیف گسترده‌ای از علاقمندان به خودروهای بنزینی، دیزلی، پلاگین هیبریدی و برقی تولید کند و این موضوع نشان از برنامه‌ریزی و انعطاف‌پذیری پژو در تولید این خودرو خانوادگی دارد.

ریچارد اعلام کرد که ۳۰۸ می‌تواند بر اساس دو پلتفرم e-CMP و EMP2 تولید شود. CMP برای خودروهای سوپرمینی مناسب است و پژو ۳۰۸ هم در حال حاضر بر روی پلتفرم EMP2 تولید می‌شود. نام بردن از این دو پلتفرم به معنی تولید ۳۰۸ جدید بر روی دو پلتفرم مجزا نیست، بلکه نشان‌دهنده توانایی‌های پژو است.

با توجه به اینکه پژو ۳۰۸ جدید هم دارای پیشرانه پلاگین هیبریدی و هم پیشرانه برقی خواهد بود، احتمالا روی پلتفرم EMP2 تولید می‌شود. سیستم CMP مناسب پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و تمام برقی است اما پلتفرم EMP2 علاوه بر موتورهای بنزینی و پلاگین هیبریدی، برای خودروهای تمام برقی نیز طراحی شده است.

هنوز یک خودرو تمام برقی بر اساس پلتفرم EMP2 ساخته نشده اما پژو، سیتروئن و واکسول برای تولید ون‌های برقی خود از این پلتفرم استفاده کرده‌اند و از این رو قابلیت استفاده برای تولید یک خودرو خانوادگی با بُرد ۳۲۲ کیلومتر را دارد.

ارائه مدل‌های پلاگین هیبریدی در کنار مدل‌های تمام برقی، علاقمندان بیشتری را جلب می‌کند. اخیرا پژو از یک موتور اسپرت با قدرت ۳۵۵ اسب بخار برای مدل ۵۰۸ رونمایی کرده که می‌توان این پیشرانه بنزینی-برقی ۱.۶ لیتری را در پژو ۳۰۸ جدید نیز استفاده کرد. همچنین، احتمالا مدل هاچبک ۳۰۸، با موتور قدرتمندتر و اقتصادی‌تر از پیشرانه هیبریدی پلاگین ۱.۶ لیتری با ۲۲۲ اسب بخار قدرت عرضه می‌شود.

انتظار می‌رود ۳۰۸ مدل ۲۰۲۲ از سیستم نیمه هیبریدی ۴۸ ولتی هم بهره بگیرد. مدل‌های اتوماتیک احتمالا دارای یک جعبه دنده دو کلاچه برقی خواهند بود که توسط شرکت پانچ پاورترین تولید می‌شود.

پژو ۳۰۸ هاچبک یا کراس اوور

نمای پشتی پژو 308 مدل 2022

پژو ۳۰۸ جدید در مدل‌های هاچبک پنج در و استیشن تولید و عرضه می‌شود و به دلیل عدم سودآوری خودرو در حال تولید CC ۳۰۸، دیگر خبری از این مدل در نسل بعدی نخواهد بود. این خودروساز فرانسوی سیستم اینترنت 5G، خودروهای خودران و خودروهای برقی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

با این وجود، به احتمال زیاد کراس‌اوور ۳۰۸ هم تولید می‌شود. در این رابطه، می‌توان به موفقیت مرسدس بنز GLA اشاره کرد، که نسخه بهبودیافته‌ای از هاچبک کلاس A این برند آلمانی است. علاوه بر این، کارخانه خودروسازی DS هم قصد دارد مدل‌های هاچبک و کراس‌اوور را برای رقابت با مرسدس بنز کلاس A/GLA تولید کند که در اواخر سال جاری میلادی رونمایی خواهد شد. به این ترتیب، پژو هم می‌تواند برای پر کردن فاصله بین مدل ۳۰۸ و مدل بزرگ‌تر ۳۰۰۸، خودروی جدیدی را ارائه دهد.

استفاده از آی-کاکپیت در طراحی داخلی

طراحی داخلی خودرو نیز ادامه همان سبک پژو خواهد بود و از مدل به‌روزشده i-Cockpit استفاده خواهد شد. فناوری i-Cockpit پیشتر در خودروهای ۳۰۰۸ و ۵۰۸ به کار گرفته شده است.

نسل دوم ۳۰۸ در سال ۲۰۱۴ عرضه و در بازار اروپا با موفقیت چشمگیری روبه‌رو شد. مدیران این خودروساز فرانسوی امیدوارند تا پژو ۳۰۸ جدید هم فروش فوق‌العاده‌ای در بازارهای خودرو داشته باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو