شورولت کوروت ۷۰ ساله شد

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ شورولت کوروت ۷۰ ساله شد

سال ۱۹۵۳ میلادی، سال آغازین تولید یکی از برترین مخلوقات صنعت خودروسازی ایالات متحده آمریکا در جهان، یعنی شورولت کُوروِت (Corvette) است. کوروت نامی است که به کشتی‌های کوچک و پرسرعت جنگی اطلاق می‌شود. این نام در همان سال برای خودرو جدید اسپرت/لوکس دو نفره جنرال موتورز برگزیده شد.

خودرویی که از همان ابتدا پیرامون تکنولوژی روز صنعت خودروسازی جهانی طراحی و تولید می‌شد، امروز با رسیدن به مدل ۲۰۲۳ نسل هشتم، ۷۰ امین سالگرد تولید خود را جشن می‌گیرد. نام مدلی انحصاری که قدمت تولید آن از برخی برندهای مشهور خودروساز نظیر لامبورگینی نیز بیشتر است.

تکنولوژی، سرآغاز کوروت

در ابتدای دهه ۱۹۵۰ میلادی، شرکت جنرال موتورز به موازات سایر خودروسازان آمریکایی، به تکنولوژی جدید ریخته‌گری و قالب‌گیری دست یافته بود که منجر به پیدایش خانواده نوینی از پیشرانه‌ها، ملقب به پیشرانه‌های بلوک کوچک (Small Block) شد. این تکنولوژی به طراحان و مهندسان اجازه داد تا پیشرانه‌هایی با حجم مشابه به پیشرانه‌های قدیمی را در ابعاد و اندازه کوچک‌تر و صرف متریال کمتر به تولید برسانند که نتیجه آن، کاهش وزن نهایی پیشرانه و البته مصرف کمتر متریال و در نهایت، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش تیراژ تولید انبوه بود.

این موضوع به ایده‌ای پایه از سوی طراحان ارشد جنرال موتورز برای خلق خودرویی نوین از کلاس اسپرت‌/لوکس منجر شد که از سوی سرطراح ارشد شرکت، هارلی اِرل قلم خورد و در نهایت کوروت نام گرفت. ابتدای مسیر ورود به بازار برای این خودرو به هیچ عنوان هموار نبود و پروژه کوروت یکی دو بار با شکست مواجه شد. کوروت در نسل دوم به کمک مهندسی زورا آرکاز دانتاو (Zora Arkus-Duntov)، مهندس بلژیکی/آمریکایی و “پدر معنوی کوروت”، نه تنها از شکست نجات یافت، بلکه تا امروز در زمره خودروهای دارای طولانی‌ترین بازه تولید بدون توقف و یکی از قدیمی‌ترین خودروهای اسپرت جهان قرار دارد.

کوروت در امتداد تاریخ

هشت نسل از کوروت

کوروت در طول تاریخ تولید خود با برخی ویژگی‌های فنی روانه بازار شد که نشان دهنده تعصب و وفاداری طراحان و مهندسان سازنده این محصول آمریکایی بود. ویژگی‌هایی چون داشتن پیشرانه V8، ساختار طراحی FMR (پیشرانه جلو و وسط/متحرک عقب) و ساختار بدنه کامپوزیت ترکیبی (فایبر گلس، فیبر کربن و فلزهای خاص) در این خودرو هیچگاه (جز در موارد محدود و نسخه‌های مفهومی) دستخوش تغییرات فاحش قرار نگرفت. از این رو نام کوروت با چنین ویژگی‌هایی پیوند خورد. این دقیقا همان سیاست و رفتار مشابهی بود که در مورد خودرو داج وایپر (دیگر ابرخودرو آمریکایی ساخت کرایسلر) نیز به کار گرفته شد.

از آن گذشته، کوروت در مسابقات اتومبیلرانی متعددی نظیر SCCA و لومان (LeMans یا لمانز) پیروزی‌های پیاپی به دست آورد. نام این محصول به اندازه‌ای با ورزش اتومبیرانی گره خورده بود که بسیاری از دستاوردهای ارائه شده در آن، از نوع و سبک طراحی پیشرانه گرفته تا سیستم ترمز، همگی مستقیما از تکنولوژی به کار رفته در نسخه‌های مسابقه‌ای الهام گرفته شد. در نتیجه کوروت همواره یک خودرو مسابقه‌ای مناسب برای استفاده‌های روزمره بود.

در کنار ویژگی‌های برتر فنی، دو قابلیت دیگر در تاریخ کوروت ماندگار شد. قابلیت اول دوام و ماندگاری و قابلیت دوم حفظ قیمت رقابتی آن بود. به عبارت دیگر، شورولت کوروت در میان ابرخودروهای اسپرت خیابانی جهان، عنوان‌دار منعطف‌ترین خودرو برای ارتقا فنی و یکی از بادوام‌ترین محصولات اسپرت است که نیازمند رسیدگی و سرویس‌های خاص مانند رقبای اروپایی خود نیست. همچنین قیمت نهایی نسخه پایه این خودرو به گونه‌ای تعیین می‌شد که در حدود دو تا بیش از چهار برابر ارزان‌تر از رقبای هم کلاس اروپایی خود بود. این موضوع به تولید تیراژ انبوه کوروت منجر شد در حالی که قیمت خودرو دست دوم، ضمن ارزان بودن، نشان دهنده ارزش معنوی بسیار بالا این خودرو تولید انبوه در برابر رقبای اروپایی تولید محدود بود.

نسل شناسی کوروت

کوروت تا به امروز در هشت نسل مجزا روانه خط تولید شد که هر نسل با کد فنی C، حرف اول مخفف نام Corvette آغاز می‌شود و عدد پس از آن نشان دهنده نسل تولیدی آن است. در نتیجه نسل اول کوروت با کد فنی C1 و نسل هشتم آن با کد فنی C8 شناخته می‌شود.

در میان نسل‌های مختلف کوروت، تغییرات فنی و ساختاری بی‌شماری به اجرا در آمد که تغییرات مربوط به نوع پیشرانه، سیستم تعلیق، سیستم ترمز، تجهیزات رفاهی و ایمنی داخل کابین، تغییرات مربوط به شاسی و بدنه و صد‌ها و هزاران تغییرات دیگر را شامل می‌شود، اما این تغییرات هیچگاه به سه فاکتور اصلی هویتی کوروت خدشه‌ای وارد نکرد.

نسل اول کوروت به دلیل ارائه طراحی‌های متفاوت ظاهری و فنی، نسل دوم به واسطه ارائه بالاترین سطح تکامل مهندسی دوران، ارائه نسخه‌های تولید محدود و کوتاه‌ترین دوره تولید (پنج سال)، نسل سوم به دلیل داشتن طولانی‌ترین دوره تولید (۱۴ سال)، نسل چهارم به دلیل هماهنگی و تقابل با استانداردهای نوین صنعت خودروسازی جهانی و ایستادگی در برابر قوانین بسیار سختگیرانه فدرال، نسل پنجم به خاطر ارائه نسل جدید پیشرانه‌های پیشرفته بلوک کوچک جنرال موتورز، به نام پیشرانه‌های خانواده LS، نسل ششم به دلیل ارائه سبک طراحی نوین و سنت شکن تاریخ کوروت (حذف چراغ‌های مخفی جلو)، نسل هفتم به دلیل ارائه بالاترین سطح تکنولوژی جهان در آن دوران و ارائه یکی از قدرتمندترین کوروت‌های تاریخ (نسخه ZR1) و نسل هشتم به دلیل ایجاد تغییرات مهندسی بسیار فاحش و سنت شکن در سازه فنی و تغییر از ساختار FMR به RMR (پیشرانه عقب و وسط/متحرک عقب)، دستیابی به عنوان یکی از برترین ابرخودروهای اقتصادی تاریخ و ارائه قدرتمندترین پیشرانه تنفس طبیعی V8 جهان در نسخه عملکرد محور Z06 (و احتمالا در آینده نزدیک در نمونه هیبرید با نام Zora با توان بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار)، هر یک به نوبه خود در بالاترین جایگاه خودروهای اسپرت در تاریخ تکیه زدند. از این رو جای تعجب ندارد که نام کوروت با صفت رسمی “خودرو اسپرت آمریکا” نیز شناخته می‌شود.

۷۰ سال با کوروت

نمای کناری پکیج ۷۰‌امین سالگرد

با تولید مدل ۲۰۲۳ شورولت کوروت، جنرال موتورز ۷۰امین سالگرد تولید این برند انحصاری (۱۹۶۳ تا ۲۰۲۳) را جشن خواهد گرفت. برای گرامی داشت ۷۰ سال سلطت با خودرویی که از بسیاری جهات از رقبای اروپایی خود برتر است، جنرال موتورز پکیج ظاهری ویژه برای کوروت نسل هشتم ارائه می‌کند که با نام پکیج ۷۰‌امین سالگرد شناخته می‌شود.

این پکیج شامل دو رنگ مجزا سفید صدفی متالیک یا کربن براق با خطوط اسپرت نیمه مات خاکستری یا مشکی است و شامل تریم‌های قرمز رنگ بر ریم‌های فیبر کربنی مخصوص، کالیپرهای ترمز، درپوش متمایز پیشرانه در نسخه کوپه، تریم داخلی دو رنگ سیاه/سفید کابین به همراه دوخت بخیه قرمز رنگ با لوگوهای انحصاری ویژه ۷۰‌امین سالگرد، روکش مخصوص صندلی‌های اسپرت و فرمان و مهم‌تر از همه، لوگو تغییر یافته و انحصاری منحصر به فرد کوروت، ویژه ۷۰امین سالگرد و ده‌ها ویژگی‌های انحصاری ریز و درشت دیگر می‌شود تا این نمونه‌های تولید محدود را از هر کوروت دیگری مجزا کند.

خوشبختانه جنرال موتوز اعلام کرده است که این تریم سفارشی، تنها محدود به نمونه عملکرد محور Z06 نخواهد بود و مشتریان نمونه‌های معمولی و پایه C8 نیز می‌توانند آن را سفارش دهند.

شاید کوروت از ابتدا آنچنان که باید باکیفیت و لوکس نبود چرا که اقتصادی بودن، نقطه تمرکز جنرال موتورز برای عرضه کوروت در بازار رقابتی دوران خودروهای کلاسیک بود. حضور نسل هفتم (C7) اما با تغییرات فاحشی برای کوروت همراه شد که ضمن بهبود چشمگیر کیفیت مونتاژ و متریال به کار رفته (از چرم و چوب واقعی گرفته تا توجه به جزئیات)، با افزایش خیره‌کننده توان فنی همراه بود که فاصله میان آن و رقبای چند صد هزار دلاری آن را به شدت کاهش داد، در حالی که تنها یک سوم آنها قیمت داشت.

گران‌ ترین کوروت تاریخ

نمای کابین پکیج ۷۰‌امین سالگرد

جنرال موتورز اولین دستگاه از نمونه عملکرد محور C8 Z06، مزین به تریم انحصاری ۷۰امین سالگرد کوروت با شماره شاسی ۰۰۱ را در اختیار مزایده مشهور برت جکسن (Barrett Jackson) قرار داد. این خودرو اخیرا به قیمت خیره کننده ۳.۶ میلیون دلار در این مزایده به فروش رفت که رکورد گران قیمت‌ترین کوروت تاریخ را از آن خود کرد. رکوردی که برای یک خودرو تیراژ انبوه به واقع خیره کننده است.

اما خریدار این نسخه خاص با شماره شاسی ۰۰۱ کسی نبود جز ریک هندریک (Rick Hendrick) با نام کامل جوزف ریدیک هندریک، ملقب به آقای H، تاجر سرشناس و ثروتمند آمریکایی. هندریک مالک تیم نسکار هندریک موتور اسپرت، شریک تجاری تیم مسابقه‌ای JR موتور اسپرت و مالک گروه زنجیره‌ای نماینگی‌های فروش خودرو به نام گروه خودرویی هندریک با بیش از ۱۰۰ نمایندگی فروش خودرو در آمریکا است. تیم مسابقه‌ای او بیش از ۲۸۰ عنوان پیروزی در مسابقات نسکار را در اختیار دارد که در این زمینه رکورددار است. ناگفته نماند که ریک هندریک، در سال ۲۰۱۷ موفق شد به تالار مشاهیر مسابقات نسکار نیز راه یابد.

این سرمایه‌دار و تاجر موفق همچنین مالک اولین خودرو تولیدی شورولت کوروت استینگری C8 تولید شده است که دو سال پیش در حراجی مشابه به قیمت سه میلیون دلار خریداری کرد. در میان کلکسیون خودروهای منحصر به فرد او باید از اولین نسخه تولیدی آکیورا NSX نسل دوم و اولین نسخه تولیدی تویوتا GR سوپرا نیز نام برد. از این رو جای تعجب نداشت که در مزایده اخیر برت جکسن، هندریک خریدار بلامنازع اولین دستگاه C8 Z06 نسخه ۷۰امین سالگرد کوروت باشد. کلکسیون کردن خودروهای خاص با شماره شاسی ۰۰۱ از سوی هندریک، او را در میان یکی از شاخص‌ترین کلکسیونر‌های خودروهای خاص در جهان قرار داده است.

سخن نهایی

نمای پشتی پکیج ۷۰‌امین سالگرد

نام کوروت تا امروز ۷۰ درصد از زمان یک قرن را مزین کرده است. خودرویی اقتصادی، بادوام، باکیفیت و قدرتمند که نه تنها از دیدگاه قیمت رقابتی، بلکه از نظر عملکرد فنی، ویژگی‌های استقامتی و فرمان‌پذیری، به مراتب فراتر از بسیاری از رقبای نامدار اروپایی خود در تیراژ بسیار بالا عمل کرده است.

این تازه اول کار است. با ورود نسخه اسپرت‌تر ZR1 و احتمالا نمونه هیبرید کوروت زورا (Zora) با توان ترکیبی فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار، نه تنها کوروت یکی از ارزان قیمت‌ترین ابرخودروهای جهان خواهد شد، بلکه آن هنگام دیگر بسیاری از برندهای اروپایی مطرح بازار امروز جهان، توان رقابت با عملکرد فنی بسیار خیره کننده آن را نخواهند داشت.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی