پیش بینی بازار خودرو و صنعت خودروسازی در سال ۲۰۲۱

۱۶ دی ۱۳۹۹ پیش بینی بازار خودرو و صنعت خودروسازی در سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۰ میلادی با همه سختی‌ها و مشکلات ناشی از ویروس کرونا به پایان رسید و سال ۲۰۲۱ میلادی با تزریق واکسن ویروس کرونا شروع شد. در سال ۲۰۲۰ اتفاقات گوناگونی در صنعت خودروسازی و بازار خودرو رخ داد، توقف تولید خودرو و کاهش عرضه اتومبیل به بازار، عرضه خودروهای جدید بعد از چند ماه، گسترش ماشین‌های برقی و….!

اکنون سال ۲۰۲۱ تازه آغاز شده و همگان انتظار دارند تا بهتر از ۲۰۲۰ باشد و اتفاقات خوبی رقم زده شود.  به نظر شما اکنون باید منتظر چه اتفاقاتی در سال ۲۰۲۱ میلادی برای صنعت خودروسازی و بازار خودرو باشیم؟

احیای بازار خودروهای هاچبک با عرضه یاریس جی‌آر

تویوتا یاریس جی‌آر در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی شد و به اعتقاد کارشناسان یکی از بهترین خودروهای تولید شده است و افراد زیادی این خودرو را پیش‌خرید کرده‌ و منتظر تحویل آن هستند.

تویوتا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان است و یاریس هم در کلاس خودروهای هیبریدی قرار می‌گیرد. کارشناسان به موفقیت تویوتا یاریس جی‌آر امید دارند و انتظار می‌رود که این خودرو همانند هوندا سیویک تایپ آر و فولکس واگن آر به موفقیت زیادی در بازار خودروهای هاچبک دست پیدا کند. به دلیل اینکه فورد برنامه‌ای برای تولید مدل جدیدی از فوکوس آراس ندارد، همه نگاه‌ها به یاریس جی‌آر است.

کاهش تنوع مدل‌های خودرو

کارلوس گون، مدیرعامل سابق نیسان و میتسوبیشی در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده که تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت خودروسازی و بازار خودرو همچنان ادامه خواهد داشت. برای مقابله با افزایش هزینه‌ها، شرکت‌های بزرگ خودروسازی مثل فیات کرایسلر و پژو در هم ادغام شده‌اند.

به خاطر اینکه تولید خودرو در کلاس‌های مختلف و با موتورهای گوناگون هزینه زیادی روی دست خودروسازان می‌گذارد، ممکن است تنوع مدل‌های خودرو در شرکت‌های مختلف کاهش پیدا کند. کاهش تقاضا برای خودروهای دیزلی باعث تولید مدل‌های بنزینی بیشتری شده و خودروهای پرمصرف را از چرخه تولید خارج کرده است. همچنین تولید خودروهای برقی افزایش پیدا خواهد کرد.

احیای کوتاه‌مدت جعبه دنده دستی، پیش از آنکه منسوخ شود

جعبه دنده دستی با گشتاور تولیدشده توسط خودروهای برقی سازگار نیست. به همین خاطر، دیر یا زود منسوخ خواهد شد. البته همچنان استفاده می‌شود. جعبه دنده جدید کیا برای کار با پیشرانه‌های هیبریدی ۴۸ ولتی طراحی و ساخته شده و برای کارایی بیشتر همراه با جعبه دنده اتوماتیک استفاده می‌شود. با توجه به اینکه مرسدس بنز در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ فقط از جعبه دنده اتوماتیک استفاده کند، پس همچنان وقت برای جعبه دنده دستی باقی است.

 

تولید خودروها با دنده دستی

پایان نبرد خودروهای برقی سریع

خودروهای برقی که شتاب بالایی دارند، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و شارژشان زودتر تمام می‌شود. بعضی از رانندگان هم در جاده‌ها با بیشترین سرعت رانندگی می‌کنند که می‌تواند برای خودشان و سایرین خطرناک باشد. از این رو، کارشناسان انتظار دارند تا خودروسازان اتومبیل‌های ساده‌تری بسازند.

خودروسازانی که فقط خودرو برقی تولید می‌کنند

بنتلی اعلام کرده است که به زودی فقط خودروهای برقی تولید خواهد کرد. ولوو، فولکس واگن و تعدادی دیگر از خودروسازان در نظر دارند تا تولید خودروهای بنزینی را کاهش دهند. بنابراین، انتظار می‌رود تا در سال ۲۰۲۱ شرکت‌های خودروسازی تاریخ دقیق توقف تولید خودروهای بنزینی را مشخص کنند. البته انگیزه خودروسازان برای این کار، آیین‌نامه‌های دولتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به عدد صفر است.

 

خودروسازانی که فقط خودرو برقی تولید می‌کنند

سهم ۱۰ درصدی خودروهای برقی از بازار

برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش سهم خودروهای برقی از بازار به ۱۰ درصد است. البته بعضی‌ها هم این عدد را بیشتر برآورد کرده‌اند. افزایش سهم خودروهای برقی از بازار نشان‌دهنده این است که دولت‌ها یارانه بیشتری برای این موضوع پرداخت می‌کنند.

نحوه استفاده از نمایشگرهای لمسی

نمایشگرهای لمسی بزرگ‌تر می‌شوند و قابلیت‌های بیشتری پیدا می‌کنند و استفاده از آنها پیچیده‌تر می‌شود. به دنبال این اتفاقات، می‌توانند خطرناک‌تر شوند. به این دلیل که راننده نمی‌تواند همزمان هم به نمایشگر لمسی نگاه و از آن استفاده کند و هم حواسش به جاده باشد.

البته بعضی از شرکت‌ها برای رفع این مشکل از دکمه‌های فیزیکی استفاده می‌کنند که جای ثابتی دارند و راننده می‌تواند آنها را به خاطر بسپارد و بدون نگاه کردن به نمایشگر از آن استفاده کند.

خرید برندهای اروپایی توسط خودروسازان چینی

10 سال از زمانی که شرکت چینی جیلی مالکیت برند اروپایی ولوو را به دست آورده، می‌گذرد. در ابتدا، نگاه خوبی به این اتفاق نمی‌شد. اما موفقیت جیلی و ولوو در راه‌اندازی برند پولستار و همین طور تقویت خودروسازی اسمارت، باعث تغییر نگرش کارشناسان به این موضوع شد. با توجه به توان مالی شرکت‌های چینی و همین طور مشکلات برخی برندهای اروپایی، می‌توان پیش‌بینی کرد که خودروسازان چینی حضور بیشتری در اروپا پیدا کنند.

 

نویسنده: میلاد قزللو

 

فروش خودرو