خودرو چقدر ارزان می‌شود؟! / مصاحبه با فربد زاوه کارشناس خودرو

۳ آذر ۱۳۹۹ خودرو چقدر ارزان می‌شود؟! / مصاحبه با فربد زاوه کارشناس خودرو

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اعلام کرده که بازار خودرو آرام و بدون مشتری است و قیمت‌ها نیز در شیب نزولی قرار دارد.

شیوع موج جدیدی از ویروس کرونا در کشور ناگزیر بسیاری از کسب و کارها را به تعطیلی کشاند. بازار خودرو که در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش قیمت هیجانی دچار رخوت شده بود با تعطیلی ۲ هفته‌ای نمایشگاه‌های خودرو در محدودیت‌های کرونایی به خواب رفت. پیش بینی‌ها از ادامه دار بودن کاهش قیمت خودرو حکایت دارد اما این قیمت‌ها تا رسیدن به قیمت مورد انتظار فاصله دارد. انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و کم رنگ تر شدن سایه تحریم‌ها، نرخ ارز در کشور را نزولی کرد و به تبع آن قیمت خودرو نیز کاهش نسبتا زیادی داشت. این کاهش قیمت پیش آمده در بازار خودرو نشان داد که قیمت خودرو بیش از هرچیزی به نرخ ارز وابسته است و وابسته به آن تغییر می‌کند. هم اکنون نمایشگاه‌های خودرو به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا به مدت ۲ هفته تعطیل شده و به گفته مسئولان وزارت بهداشت این تعطیلی ممکن است ادامه دار باشد. رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو نیز به تازگی اعلام کرده که بازار خودرو آرام و بدون مشتری است و قیمت‌ها نیز به سمت نزولی پیش می‌رود.

شاید تعطیلی‌ها یکی از عوامل مهم در توقف خرید و فروش خودرو نباشد و باید توجه داشت که بسیاری از افراد به دلیل ضررهای احتمالی از خرید و فروش خودرو ممانعت می‌کنند؛ اگر کسی هم در این وضعیت قصد فروش داشته باشد باید خودرو را با قیمت پایین تری نسبت به بازار عرضه کند تا خریدار داشته باشد.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو چندی پیش به خودرو ۴۵ گفته بود که کاهش قیمت خودرو تنها با سیاست‌های کلان اقتصادی ماندگار خواهد بود و اگر دولت سیاست و انضباط مالی اتخاذ نکند بازهم باید شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو باشیم.

نرخ ارز نه به سرعت اما آرام آرام پایین می‌آید و اگر دولت به دنبال ثبات کاهش نرخ ارز باشد قطعا شاهد کاهش قیمت خودرو در آینده خواهیم بود. باتوجه به حباب بازار خودرو، نمی‌توان پیش بینی درستی از بازار خودرو ارائه داد اما به نظر می‌رسد با توجه به فرمول ساده اقتصاد، یعنی عرضه و تقاضا باید شاهد ۱۰ تا ۱۵ درصدی کاهش قیمت خودرو در نیمه اول آذرماه باشیم.

بیشتر معاملات به صورت مستقیم انجام می‌شود و بسته بودن نمایشگاه‌ها اهمیت چندانی ندارد

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو با اشاره به تعطیلی نمایشگاه‌ها به دلیل محدودیت‌های کرونایی، گفت: حجم معاملات به شدت کاهش پیدا کرده بود و تعطیلی نمایشگاه‌ها نیز بخش بزرگی از معاملات نیست. بخشی زیادی از معاملات به صورت مستقیم بین مردم صورت می‌گیرد که خارج از شبکه نمایشگاهی است.

وی افزود: بیشتر حجم معاملات خودروهای دست دوم در فضای مجازی و از طریق آگهی‌ها اتفاق می‌افتد و بیشتر از ۶۰ درصد معملات نیز به این شکل است. نمایشگاه داران نقش زیادی در معاملات خودرویی ندارند و حتی عمده فعالیت خود را در فضای مجازی انجام می‌دهند.

زاوه تاکید کرد: با اضافه کردن فعالیت نمایشگاه داران در فضای مجازی، چیزی بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد معاملات خودرویی در فضای مجازی صورت می‌گیرد و بسته بودن نمایشگاه‌ها اهمیت چندانی ندارد.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به رکود بازار یادآور شد: ویروس کرونا رکود بازار را تشدید می‌کند و این رکود از انتخاب جو بایدن، ویروس کرونا و قدرت خرید آسیب دیده مردم ایجاد شده است و بازار کاهنده خواهد بود.

فربد زاوه ادامه داد: پیش بینی می‌شود که روند کاهشی خودرو تا اواخر آذر و اوایل دی ماه روی همه مدل‌ها ادامه داشته باشد و پس از آن شاهد ادامه مسیر باشیم.

پیش بینی می‌شود قیمت خودروهای داخلی ماهیانه ۱۰ درصد کاهش یابد

وی درباره پیش بینی بازار خودرو در روزهای آینده گفت: به صورت کلی نمی‌توان بازار خودرو را برای روزهای آینده پیش بینی کرد اما به نظر می‌رسد که خودروهای مونتاژی تا ۵۰ درصد جا برای کاهش قیمت داشته باشند. قیمت خودروهای وارداتی بسیار عجیب است و جای کاهش قیمت بسیار زیادی دارد. بحث خودروهای پرتیراژ داخلی تفاوت دارد و روند کاهش قیمت آن نیز کند پیش می‌رود و باید ماهیانه منتظر کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی باشیم که البته به شرایط عمومی جامعه نیز بستگی دارد.

این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به اینکه عرضه و تقاضا چه زمانی رونق خواهد گرفت، تصریح کرد: گذر از رکود به رشد اقتصادی و کنترل تورم نیاز دارد. نرخ تورم اعلامی توسط دولت در آبان ماه ۴۶ درصد بود که به نظر می‌رسد از واقعیت پایین تر باشد و به نظر می‌رسد ما شاهد تورم ۱۰۰ درصدی در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ بودیم. من پیش بینی می‌کنم رونق بازار خودرو به سه تا چهار سال زمان نیاز داشته باشد و در کوتاه مدت نمی‌توانیم منتظر رونق باشیم.

نویسنده: شقایق صفی خانی