دو چالش اصلی قطعه‌سازان در سال 1400

۲۲ فروردین ۱۴۰۰ دو چالش اصلی قطعه‌سازان در سال 1400

هر بار که صحبت از بحران در صنایع می‌شود، پای تحریم و مشکلات ناشی از آن به میان می‌آید. وقتی نقل و انتقالات مالی به سختی انجام شود، صنعت با بحران مواجه شده و نمی‌تواند آنطور که باید پویایی خود را حفظ کند.

اما مساله قطعه‌سازان قدری متفاوت است. هربار که فعالان این صنعت لب به گله گشودند، پای چیزی فراتر از تحریم در میان بود. مسائلی که به بحران قطعه‌سازان منجر می‌شود، بیشتر ریشه در سیاست‌گذاری‌ها و مسائلی دارد که هرچقدر هم که برخی تلاش کنند آن را به تحریم گره بزنند، ممکن نیست.

درست مانند مسائلی که بیشتر از ارتباط با غرب، ریشه در تسهیل یک مسیر برای تولیدکنندگان و قطعه‌سازان دارد. کمی قبل بود که برخی قطعه‌سازان از مشکلاتی صحبت کردند که نشان می‌داد اگر چاره‌ای برای آن در نظر گرفته نشود بحران روز به روز عمیق‌تر می‌شود.

مساله تامین ورق فولاد و شروط تازه‌ای که وزارت صمت برای قطعه‌سازان گذاشته از یک طرف و مساله بحران‌های داخلی از طرف دیگر باعث شده تا شروع چندان خوبی در سال جدید در انتظار این گروه نباشد.

بحران داخلی قطعه سازان

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در همین رابطه از دو چالش عمده قطعه‌سازان در سال 1400 می‌گوید. آنطور که وی بیان می‌کند، هر دو مشکل ریشه در داخل دارد و هیچ ارتباطی به تحریم یا مشکلات خارجی ندارد. مازیار بیگلو در این رابطه به خودرو45 می‌گوید: اولین چالش قطعه‌سازان، کمبود نقدینگی و ناشی از شرایط خودروسازان است. یعنی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، خودروسازان با یک زیان انباشته بزرگ روبرو شده‌اند که در نهایت به کمبود نقدینگی منجر شده است و خودروسازان توان پرداخت مطالبات را ندارند.

به گفته وی، اولین مساله‌ای که باید حل شود، تعیین تکلیف کمبود نقدینگی است که اگر این مساله حل شود، امکان افزایش تیراژ تولید هم فراهم خواهد شد.

مساله‌ای که بیگلو به آن اشاره می‌کند، بارها از سوی دیگر فعالان حوزه خودرو هم بیان شده بود چرا که خودروسازان در حال حاضر با یک زیان انباشته بالا روبرو هستند و هرچقدر به تیراژ تولید خودرو افزوده شود، میزان زیان انباشته آنها هم بیشتر خواهد شد. به همین خاطر اول باید فکری به حال نقدینگی و بحران زیان این گروه کرد.

نقدینگی مشکل اصلی قطعه سازان

بیگلو تاکید می‌کند: در کنار این کمبود نقدینگی که در حال حاضر وجود دارد، وضعیت قیمت خودرو و متولی قیمت‌گذاری آن هم مشخص نشده است. با این حال، فعلا مساله نقدینگی بزرگترین چالش قطعه‌سازان است. در عین حال، مواد اولیه داخلی هم با مشکل مواجه هستند. شاید تامین مواد اولیه خارجی به دلیل ارز با مشکل مواجه باشد اما دست کم ساز و کار آن روشن است. یعنی مشکلاتی که ممکن است در تامین قطعات داخلی داشته باشیم، در مورد قطعات خارجی وجود ندارد.

وی عنوان می‌کند: روندی که فعلا در تامین مواد اولیه داخلی وجود دارد – چه از نظر عرضه بازار یا قانون‌گذاری بالادستی یا از نظر قیمت – چالش بعدی قطعه‌سازی خواهد بود. تاکید می‌کنم که هر دو مشکل منشا داخلی دارند و ربطی به شرایط سیاسی کشور ندارند.

 

نویسنده: سپیده اشرفی

 

فروش فوری خودرو کارکرده