چانگان CS35 در برابر ام وی ام X22

۲۶ آبان ۱۳۹۹ چانگان CS35 در برابر ام وی ام X22

سگمنت فراگیر کراس اوورها طی یک دهه گذشته در بازار ایران با رشد و گسترش بسیار محسوسی مواجه شدند. اما متاسفانه با اجرای قانون منع واردات خودروهای مجهز به پیشرانه‌های حجیم‌تر از 2.5 لیتر و لغو کامل واردات خودرو به کشور، این فراگیری بیشتر به نفع خودروسازان چینی تمام شد تا برندهای معتبرتر دیگر!

با این حال چینی‌ها هیچ بازاری را از محصولات متنوع خود خالی نگذاشتند و بازار ایران نیز تاکنون از این قائده مستثنی نبوده است. در نتیجه، با پیشرفت روابط دیپلماتیک و داد و ستد اقتصادی بیش از پیش ایران و چین، تنوع خودروهای چینی نیز در بازار کشور بیش از پیش  شد و طبیعتا یکی از مهم‌ترین‌ سگمنت‌های بازار، سگمنت کراس اوورهای کوچک شهری که معمولا با نام CUV (Compact Utility Vehicle) شناخته می‌شوند؛ وارد بازار شد.

این کلاس از خودروها معمولا بر اساس ساختار فنی و پلتفرم خودروهای سواری و هاچ‌بک طراحی می‌شوند چراکه جز اندک ارتفاع بیشتر اتاق که از سبک طراحی ظاهری و سیستم تعلیق آن‌ها نشات می‌گیرد، تقریبا هیچ تفاوت محسوس دیگری با خودروهای سواری ندارند. این دست خودروها به هیچ عنوان قرار نیست در بیراهه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند و ساختار شاسی بلند مانند آن‌ها تنها برای انتقال حس قدرت و استقامت به مالک است، درحالی که زیربندی و ظاهر، البته مجموعه فنی آن‌ها کاملا منطبق بر یک خودرو سواری درون ‌شهری است.

اگر به بازار کوچک‌ترین CUV‌های چینی بازار ایران نگاه کنیم گزینه‌های نسبتا متنوعی را شاهد هستیم که در میان آن‌ها دو خودرو ام وی ام X22 از تولیدات شرکت مدیران خودرو و چانگان CS35 از محصولات شرکت سایپا را می‌توان از CUVهای قابل و نسبتا زیبای بازار داخلی دانست.

پیش از ادامه مطلب بهتر است بیان کنیم که محصولات مونتاژی شرکت مدیران خودرو تحت برند تجاری MVM مخفف واژگان شرکت خودروسازی مدیران، در حقیقت همگی تولیدات برند چری چین هستند که در نسخه‌های اقتصادی تحت برند تجاری MVM و در نسخه‌های گران‌قیمت‌تر تحت نام Chery در کشور مونتاژ می‌شوند. در نتیجه MVM X22 همان چری تیگو 3X است که در برزیل با نام چری تیگو 2 به تولید می‌رسد.

طراحی: میانه‌رو یا فضایی؟

طراحی ظاهری چانگان CS35

طراحی ظاهری ام وی ام X22

از دیدگاه طراحی هر دو خودرو ظاهر مورد قبولی به نمایش می‌گذارند که معمولا از خودروهای چینی چندان انتظار نمی‌رود. اما حقیقت آن است که در چند سال اخیر خودروسازان چینی، بهره بسیار زیادی از طراحان بین‌المللی نام آشنای اروپایی برده‌اند که به کار گیری طراحانی چون جیمز هوپ و کِوین رایس از سوی شرکت چری، یکی از مهم‌ترین مثال‌ها در زمینه به کارگیری طراحان مطرح کلاس جهانی است.

نکته جالب در قیاس میان X22 و CS35 زمان طراحی و ورود به بازار این دو خودرو است. به این ترتیب که X22 در نمایشگاه خودرو پکن سال 2016 رونمایی شد. اتفاقا محل رونمایی CS35 نیز همان نمایشگاه بود اما 4 سال عقب‌تر در سال 2012. در نتیجه طراحی CS35 حداقل چند سالی از X22 قدیمی‌تر است اما آیا این قدمت در ظاهر آن دیده می‌شود؟ خیر. دلیل این پاسخ منفی آن است که طراحی CS35 از سوی مرکز طراحی چانگان واقع در تورین ایتالیا انجام شده است. شهری که به طراحی ناب در صنعت خودرو جهان مشهور است. در نتیجه نمای خارجی CS35 ظاهری بسیار مدرن و به روز دارد که تصور تعلق آن به 2012 را دشوار می‌سازد.

نمای جلوی چانگان CS35 با توجه به طراحی خنجر مانند چراغ‌ها و جلو پنجره مینیمال کرومی، شباهت بسیاری به برخی محصولات 10 سال پیش هیوندا کره جنوبی دارد که البته از چینی جماعت نیز چیز دیگری انتظار نمی‌رود. این سبک مینیمالیستی در بدنه این خودرو دنبال شده و در جانب با سه المان مهم یعنی خط شانه متصل به چراغ عقب، برجستگی‌ گلگیرهای جلو و عقب؛ در ترکیب با ستون C که با قطعه‌ای پلاستیکی مشکی رنگ مزین به لوگو کرومی چانگان به در پنجم خودرو متصل شده است، تکامل می‌یابد. نمای عقب CS35 درست همانند سایر قسمت‌های بدنه از هرگونه اغراق خالی است و گرافیک ساده چراغ‌های عقب نیز همراستا با این زبان طراحی است.

اگرچه شاید این سبک طراحی برای بسیاری از افراد قدیمی به نظر برسد اما این میانه‌روی و سبک مینیمالیستی که در طراحی آن دوران هیوندای نیز به چشم می‌خورد، در حقیقت نجات‌بخش نمای خارجی این خودرو است که از قدیمی شدن آن در گذر زمان کوتاه جلوگیری می‌کند. طراحی کلی نمای خارجی CS35 با استفاده از سادگی و دوری از اغراق حتی امروز با گذر 8 سال از زمان عرضه همچنان زیبا و متناسب است و بدون شک تناسب قطعات و خطوط بزرگ‌ترین برگ برنده‌ای است که این خودرو در طراحی خارجی خود به کار گرفته است.

در مقابل، ام وی ام X22 در نمای جلو از جزئیات اغراق شده و قطعات کرومی بیشتری بهره می‌گیرد. با وجود اینکه این خودرو بر پلتفرم مشترک با MVM 315 بنا شده است، از گرافیک متفاوتی در چراغ‌های جلو بهره می‌گیرد و ظاهر پف کرده‌ای دارد. همان‌طور که انتظار می‌رود، گلگیرها نیز برجسته و بیرون زده‌اند و خط شانه آن شباهت بسیاری به CS35 دارد. نمای پشتی X22 نیز چراغی کاملا مشابه با 315 را به نمایش می‌گذارد که البته با گرافیکی متفاوت، تمایز خود با این هاچ‌بک را حفظ می‌کند. اغراق چری در دامن سرتاسری پلاستیکی مشکی رنگ X22 با پهنایی بسیار بیشتر از CS35 مخصوصا در جلو و عقب، سعی دارد بر تعلق این خودرو به کلاس CUV تاکید بسیار بیشتری کند اما همچنان در نمای جانبی می‌توان هاچ‌بک 315 را به وضوح مشاهده کرد که تنها کمی بر ارتفاع آن افزوده شده است.

مقایسه ابعاد خارجی دو خودرو با یکدیگر نشان می‌دهد که CS35 معادل 40 میلی‌متر در طول کوتاه‌تر، 50 میلی‌متر عریض‌تر و 100 میلی‌متر بلندتر از X22 است درحالی که از دیدگاه فاصله محور تنها 5 میلی‌متر کشیده‌تر است. از این رو هر دو خودرو از دیدگاه ابعاد اختلاف بسیار ناچیزی بای یکدیگر دارند.

نمای داخلی: تفاوت شور و شیرین

طراحی داخلی ام وی ام X22

طراحی داخلی چانگان

با ورود به کابین CS35 متوجه می‌شوید که طراحی نمای داخلی این خودرو جایی است که قدمت آن را در برابر X22 لو می‌دهد. داشبرد از جنس پلاستیک فشرده با تریم پلاستیکی نقره‌ای در سمت شاگرد، وسط داشبرد و کنسول میانی، رودری‌ها و در نهایت بر روی غربالک فرمان در کنار جزئیات بسیار مختصر کرومی، تنها عضو تنوع بخش این طراحی داخلی است. ادوات کنترلی بر مرکز داشبرد و بر روی یکدیگر قرار گرفته و چیدمانی بسیار ساده دارد. اما نشانگرهای پشت فرمان با حروف کاملا خوانا طراحی چون محصولات آلفارومئو ایتالیا دارد که با توجه به خواستگاه طراحی CS35، توجه به چنین جزئیاتی به واقع نمای داخلی را از آن حالت قدیمی و از مد افتاده دور می‌کند. این سبک طراحی در مقابل نمای داخلی X22 به عنوان محصول برندی که به ارائه فیس لیفت‌های متعدد مشهور است، بسیار قدیمی به نظر می‌رسد.

مهم‌ترین برگ برنده X22 که در نگاه اول جلب توجه می‌کند، تریم دو رنگ نمای داخلی است که جلوه بصری بسیار زیبایی به همراه دارد. با وجود استفاده از متریال مشترک پلاستیک فشرده بین X22 و CS35 در نمای داخلی، طراحی داشبرد X22 بسیار مدرن‌تر و پیچیده‌تر است که چشمان سرنشینان را بسیار بیشتر با خود درگیر می‌کند. نحوه چیدمان قطعات و سیستم‌های کنترلی و نمایشگر لمسی بزرگ‌تر 8 اینچی بر وسط داشبرد، رودری‌ها و روکش‌های صندلی دو رنگ و در کل، توجه بیشتر به جزئیات در X22 باعث می‌شود که بر خلاف نمای خارجی، بدون هیچ بحثی نمای داخلی این خودرو به مراتب زیباتر از CS35 جلوه کند.

با توجه به طول کمتر اما فاصله محوری مشابه CS35، فضای صندوق عقب یکی از مهم‌ترین جاهایی است که تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به این ترتیب فضای صندوق CS35 برابر با 337 لیتر اما این فضا در X22 برابر با 420 لیتر است. اگرچه این فضا در هر دو خودرو با خوابیدن ردیف دوم صندلی‌ها گسترش می‌یابد اما این اختلاف فاحش در دو خودرو با وجود اختلاف ابعادی قابل چشم پوشی نمای خارجی، در طراحی بهتر نمای داخلی X22 خلاصه می‌شود که ارمغان آن فضای بار بزرگ‌تر است.

فضای داخلی هر سه خودرو را باید با همتایان دیگر از کلاس هاچ‌بک مقایسه کرد چرا که این خودروها با تعلق به سگمنت CUV فضای داخلی مشابهی با گروه‌ هاچ‌بک‌ها دارند. از این رو فضای نشیمن داخلی اگرچه برای 5 سرنشین کافی است اما باید در نظر داشته باشید که فیتنس و تناسب اندام 3 سرنشین ردیف عقب در راحتی و آسایش آن‌ها نقشی اساسی بازی خواهد کرد چراکه ردیف عقب درست همانند یک هاچ‌بک شهری، بیشتر مناسب برای دو سرنشین بالغ است تا سه نفر. در نتیجه در سفرهای طولانی بین شهری، جای دادن سه نفر در ردیف عقب این دو خودرو ایده جذابی نخواهد بود.

X22 حداقل در پنج تریم مختلف به بازار عرضه شد که دست مشتری را بر حسب قیمت نهایی و آپشن‌های رفاهی عرضه شده باز می‌گذارد. این درحالی است که CS35 تنها در یک تریم روانه بازار شد که گزینش نوع گیربکس (اتوماتیک یا دستی) تنها حق انتخاب مالک خواهد بود. از این رو باید اعتراف کرد که X22 نه تنها از دیدگاه تنوع آپشن‌ها بلکه از نظر تنوع تریم عرضه شده نیز چند سر و گردن بالاتر از CS35 سایپا است حتی اگر این تریم‌ها با یکدیگر تفاوت چندان فاحشی نداشته باشند. این اختلاف میان خودروسازان داخلی مخصوصا میان مدیران خودرو و سایر خودروسازان چون ایکو، سایپا و کرمان موتور نیز پیش‌تر مورد بحث و انتقاد قرار گرفت و باز هم جا دارد که تاکید کنیم شرکت مدیران خودرو به ارائه تریم‌ها، فیس لیفت‌ها و سطح آپشن‌های رفاهی بیشتر همواره اهمیت بیشتری داده است و سهم قابل توجهی از بازار فروش داخلی را نیز به همین ترتیب از آن خود کرده است.

مشخصات فنی: شانه به شانه

نمای عقب چانگان CS35

 

نمای عقب ام وی ام X22هر دو خودرو از پیشرانه‌های توئین کم 16 سوپاپ 4 سیلندر خطی انژکتوری بهره می‌برند اما این پیشرانه در X22 برابر با 1.5 لیتر و در CS35 معادل 1.6 لیتر حجم دارد. از این رو پیشرانه X22 با 100 سی‌سی حجم کم‌تر قادر به تولید 105 اسب بخار در دور 6000 و 135 نیوتون.متر در دور 2750 است. در حالی که CS35 می‌تواند حداکثر قدرت 113 اسب بخار در دور 6000 و بیشینه گشتاور 160 نیوتون.متر در دور 4000 به تولید برساند.

هر دو خودرو در دو نسخه دستی و اتوماتیک روانه بازار شدند که هر دو در نسخه دستی از گیربکس 5 سرعت و در نسخه اتوماتیک از نوع سنتی 4 سرعت بهره می‌گیرند. CS35 با وزن 1290 کیلوگرمی تنها 45 کیلوگرم سنگین‌تر از X22 است اما بر اساس منابع اینترنتی متفرقه (غیر شرکتی)، دستیابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برای آن معادل 15 ثانیه زمان می‌برد درحالی که انجام این مهم‌ برای X22 برابر با حدود 13 ثانیه عنوان شده است. با وجود بهره‌گیری هر دو خودرو از سیستم کمکی برقی فرمان، این اختلاف شتاب را باید در اندک وزن کمتر X22 و مهم‌تر از آن، در پیشرانه مدرن‌تر این خودرو جست و جو کرد چراکه X22 با وجود داشتن گشتاور کمتر، این گشتاور را در دور پایین‌تری تولید و به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

مصرف سوخت متوسط CS35 به صورت رسمی برابر با 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر برای نسخه دستی و برابر با 7 لیتر در هر صد کیلومتر برای نسخه اتوماتیک عنوان شده است در حالی که X22 با گیربکس دستی مصرفی در حدود 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر و با گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت متوسطی برابر با 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد داشت که خود نشانگر مدرن‌تر و به روز بودن طراحی فنی پیشرانه و مجموعه فنی آن است. البته نباید از یاد برد که CS35 از تایرهای پهن‌تر 215 قرار گرفته بر ریم‌های اسپرت آلیاژی بزرگ‌تر 17 اینچی بهره می‌برد در حالی که X22 به تایرهای عرض 205 و ریم‌های اسپرت 16 اینچی مجهز است و از آنجایی که ابعاد و مخصوصا عرض تایر در مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد، باید آن را در نظر گرفت. اما با آگاهی از اینکه داشتن تایرهای پهن‌تر بر فرمانپذیری، پایداری و لذت رانندگی خودرو نیز تاثیر مثبتی دارد می‌توان از اندک مصرف سوخت بیشتر CS35 چشم‌پوشی کرد.

سخن نهایی

انتخاب میان این دو خودرو با اختلاف‌های نسبتا ناچیز بدون شک بر اساس سلیقه شخصی مشتری و بودجه نهایی انجام می‌شود اما باید بدانیم که CS35 با وجود داشتن ظاهری زیبا و متناسب، همچنان از طراحی قدیمی بهره می‌گیرد که قدمت آن به چشم بسیاری از افراد جلوه می‌کند. اما در مقابل X22 خودرویی با زبان طراحی داخلی و خارجی اغراق شده است و می‌تواند با همخوانی بیشتر با زبان طراحی امروزی، جوانان بیشتری را به سمت خود بکشاند که اتفاقا هدف مدیران خودرو نیز از عرضه این خودرو در بازار ایران هم دقیقا نیل به همین مهم بوده است.

نویسنده: شهاب انیسی